Теми статей
Обрати теми

Облік гарантійних зобов’язань у виробника (продавця) товарів

Редакція ПК
Стаття

Облік гарантійних зобов’язань у виробника (продавця) товарів

Після відправки своїх товарів «у життя», тобто реалізації їх покупцю, виробник (продавець) втрачає право власності на них, проте не позбавляється відповідальності за їх належну якість та безпеку. Тому багато підприємств забезпечують своїх покупців відповідними гарантіями, установлюючи на товари гарантійний строк, пртягом якого виявлені в процесі експлуатації дефекти виробник (продавець) усуває безкоштовно.

Наталія Чернишова, економіст-аналітик
Тетяна Войтенко, член редакційної колегії

 

Коли виникають гарантійні зобов’язання

 

Основним нормативним документом, що регулює відносини між споживачами товарів та їх виробниками (продавцями), є Закон про захист прав споживачів. При цьому найбільше при розгляді теми цієї статті нас цікавить ст. 7 цього Закону, яка визначає порядок виконання гарантійних зобов’язань.

Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону про захист прав споживачів виробник (продавець) зобов’язаний забезпечити належну роботу (застосування, використання) продукції, в тому числі комплектуючих виробів, протягом гарантійного строку, встановленого нормативно-правовими актами, нормативними документами чи договором. При цьому багато виробників (продавців) самостійно встановлюють гарантійні строки. По-перше, це додатковий стимул для покупців, які вважають за краще придбавати товар саме у продавця, який надає певний гарантійний документ на нього, а по-друге, гарантійні строки, що встановлюються самим підприємством, як правило, менші тих, що містяться в нормативних документах. Гарантійний строк має бути зазначено в паспорті на товар або на його етикетці, чи в будь-якому іншому документі, що додається до товару. Проте, зауважимо, і після закінчення встановленого підприємством гарантійного строку забувати про нього виробнику (продавцю) не слід, оскільки ст. 8 Закону про захист прав споживачів містить норму, згідно з якою споживач має право пред’явити виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного строку. Таку вимогу може бути пред’явлено протягом установленого строку служби, а якщо його не встановлено — протягом 10 років, якщо в товарі було виявлено недоліки (істотні недоліки), що виникли з вини виробника.

За ситуації, коли гарантійні строки на товар виробником (продавцем) не встановлено, покупець має право пред’явити йому відповідні вимоги, якщо недоліки було виявлено протягом 2 років, а стосовно об’єкта будівництва — не пізніше 10 років від дня передачі їх споживачеві.

При цьому зазначимо два важливі моменти:

1) при виконанні гарантійного ремонту гарантійний строк збільшується на час перебування товару в ремонті (цей строк обчислюється з дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків) (ч. 6 ст. 7 Закону про захист прав споживачів);

2) при обміні товару його гарантійний строк обчислюється заново від дня обміну (ч. 7 ст. 7 Закону про захист прав споживачів).

Важливо також розуміти, з якого моменту починається відлік гарантійного строку і, відповідно, виникають гарантійні зобов’язання у виробника (продавця) товарів (див. табл. 1 на с. 34).

Таблиця 1

№ з/п

Випадки реалізації товарів

Момент виникнення гарантійних зобов’язань

1

Продаж товарів, споживчі властивості яких можуть з часом погіршуватися і становити небезпеку для життя, здоров’я, майна споживачів і навколишнього природного середовища

Дата виготовлення товарів

2

Продаж сезонних товарів (одягу, хутряних та інших виробів)

Початок відповідного сезону, встановленого КМУ

3

Продаж товарів за зразками, поштою, а також у випадках, коли час укладення договору купівлі-продажу і час передачі товару споживачеві не збігаються

День передачі товару споживачеві

4

Продаж товару, що вимагає спеціальної установки (підключення) або складення

День здійснення спеціальної установки (підключення) або складення

5

Продаж товару, день передачі, установки (підключення) чи складення якого встановити неможливо

День укладання договору купівлі-продажу

 

Порядок обліку гарантійних зобов’язань часто залежить від двох моментів:

1) хто здійснює виконання гарантійних зобов’язань:

а) виробник товарів;

б) продавець товарів за дорученням і за рахунок виробника;

в) продавець товарів за власний рахунок;

2) який вид усунення недоліків товарів:

а) безоплатне усунення недоліків товару;

б) відшкодування витрат на усунення недоліків товару;

в) пропорційне зменшення ціни;

г) заміна товару на такий же товар або на аналогічний товар з числа наявних у продавця (виробника);

ґ) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми.

Далі розглянемо порядок бухгалтерського та податкового обліку гарантійних зобов’язань, ураховуючи ці моменти.

 

Бухгалтерський облік

 

Виконання гарантійних зобов’язань виробником товарів

Тут можливі два варіанти обліку, залежні від того, резервує чи ні підприємство кошти для забезпечення гарантійних зобов’язань на субрахунку 473 «Забезпечення гарантійних зобов’язань».

Якщо «гарантійний резерв» підприємством створюється, то відображати його створення слід проводкою Дт 23 — Кт 473.

При цьому витрати, що перевищують установлені підприємством норми витрат на гарантійний ремонт та гарантійне обслуговування продукції, списуються на рахунок 24 «Брак у виробництві». У подальшому зазначені втрати від браку, зібрані на рахунку 24, підлягають списанню до складу витрат на збут (субрахунок 93 «Витрати на збут»), адже згідно з вимогами п. 11 П(С)БО 16 наднормативні виробничі витрати до виробничої собівартості продукції не включаються.

Якщо ж «гарантійний резерв» підприємство не створювало, то всі фактичні витрати на гарантійний ремонт та гарантійне обслуговування продукції відображаються за дебетом рахунка 93 «Витрати на збут».

Підприємство-виробник може прийняти рішення про надання покупцю додаткових послуг з гарантійного обслуговування (не прописаних у гарантійному документі та не пов’язаних з виправленням дефектів, наприклад, безоплатне надання запасних частин). Витрати з надання таких послуг мають бути включені до складу витрат на збут (п. 19 П(С)БО 16) та відображені на рахунку 93 «Витрати на збут».

Операції зі створення забезпечення гарантійних зобов’язань, а також їх виконання виробником товарів відображатимуться в бухгалтерському обліку так (див. с. 35).

№ з/п

Зміст господарської операції

Дт

Кт

1

Сформовано забезпечення виконання гарантійних зобов’язань (у межах рівня гарантійних замін)

23

473

2

Відображено використання створеного забезпечення гарантійних зобов’язань

473

20, 22, 25, 66, 65, 68, 63

3

Відображені «гарантійні» витрати, що перевищують величину створеного забезпечення

24

20, 22, 25, 66, 65, 68, 63

4

Відображено «гарантійні» витрати, якщо забезпечення не створювалося

93

20, 22, 25, 66, 65, 68, 63

5

Списано «гарантійні» витрати понад створене забезпечення

93

24

6

Відображено надання додаткових послуг з гарантійного обслуговування

93

20, 66, 65, 68, 63

 

Виконання гарантійних зобов’язань продавцем товарів за дорученням та за рахунок виробника

Часто трапляються ситуації, коли за угодою сторін (продавця та виробника) продавець сам виконує всі вимоги покупців щодо гарантійного ремонту (обслуговування), але за дорученням виробника та за його рахунок. У такому разі продавець на договірній основі надає виробнику свого роду послугу з наступною її оплатою та компенсацією понесених зазначеним продавцем витрат. Отже, підприємство-продавець на дату підписання акта виконаних робіт відображає доходи від реалізації робіт і послуг (субрахунок 703), а також витрати, що включаються до собівартості виконаних робіт — у періоді визнання відповідних доходів (субрахунок 903).

Також виробник може укласти аналогічний договір на надання ремонтних послуг із сервісним центром

Відобразимо основні операції з гарантійного ремонту, що здійснює продавець за рахунок виробника, у бухгалтерському обліку такого продавця.

№ з/п

Зміст господарської операції

Дт

Кт

1

Підписано акт виконаних робіт

361

703

2

Відображено суму податкових зобов’язань з ПДВ

703

641

3

Списано собівартість виконаних робіт

903

23

4

Отримано оплату від виробника

311

361

 

Виконання гарантійних зобов’язань продавцем товарів за власний рахунок

Ще одним варіантом виконання гарантійних зобов’язань є ситуація, коли гарантійне обслуговування (ремонт) здійснюється продавцем товарів і за його ж рахунок (наприклад, у разі реалізації імпортного товару). У бухгалтерському обліку такого продавця «гарантійні» витрати включаються до складу витрат на збут (рахунок 93) (п. 19 П(С)БО 16). Якщо таке підприємство створює забезпечення для виконання гарантійних зобов’язань, то грошові кошти для проведення в майбутньому гарантійних ремонтів та гарантійного обслуговування товарів резервуються на субрахунку 473.

Далі розглянемо відображення операцій з виконання гарантійних зобов’язань продавцем за власний рахунок у бухгалтерському обліку такого продавця.

№ з/п

Зміст господарської операції

Дт

Кт

1

2

3

4

1

Сформовано забезпечення на виконання гарантійних зобов’язань (у межах рівня гарантійних замін)

93

473

2

Відображено проведення гарантійного ремонту за рахунок забезпечення гарантійних зобов’язань

473

20, 22, 66, 65, 68, 63

3

Відображено витрати на гарантійний ремонт, що перевищують величину створеного забезпечення

93

20, 22, 66, 65, 68, 63

4

Списано фактичні витрати на гарантійний ремонт, якщо забезпечення гарантійних зобов’язань не створювалося

93

20, 22, 66, 65, 68, 63

 

Податковий облік

 

Податок на прибуток. ПК насамперед визначає «гарантійні» витрати як витрати подвійного призначення. Тому витрати на гарантійний ремонт, гарантійне обслуговування і гарантійні заміни товарів відповідно до п.п. 140.1.4 ПК можуть бути включені до складу «податкових» витрат тільки в разі виконання таких умов:

1) при визначенні об’єкта оподаткування враховуються будь-які витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, проданих платником податків, вартість яких не компенсується за рахунок покупців таких товарів, у розмірі, що відповідає рівню гарантійних замін, прийнятих (оприлюднених) платником податків;

2) платник податків зобов’язаний вести облік покупців, які отримали гарантійну заміну товарів чи послуги з гарантійного ремонту та обслуговування;

3) платник податків має право збільшити витрати на вартість проведеної заміни товару тільки у разі отримання від покупця бракованого товару.

Щодо першої умови, то, як бачимо, будь-якої певної обмежувальної суми віднесення «гарантійних» витрат до складу «податкових» п.п. 140.1.4 ПК не містить. Головне, щоб такі витрати відповідали рівню гарантійних замін, прийнятих (оприлюднених) платником податків. При цьому під оприлюдненням ПК визначає розповсюджене в рекламі, технічній документації, договорі або іншому документі зобов’язання продавця щодо умов та строків гарантійного обслуговування. Так, згідно з п. 7 Порядку № 506 до відома споживача виробником (продавцем) доводиться необхідна, доступна та достовірна інформація про товари, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні. Така інформація повинна міститися в експлуатаційних документах, що додаються виробником до товару, та відповідати ГОСТу 2.601-95 «Эксплуатационные документы» і вимогам п. 8 Порядку № 506.

До експлуатаційних документів належать текстові, графічні, конструкторські документи, які окремо або разом дають можливість ознайомитися із споживчими властивостями товару і в яких визначаються правила його експлуатації (зокрема, технічний паспорт).

Слід зауважити, що, виходячи з формулювання першої умови, витрати на безоплатне усунення недоліків товару після закінчення оприлюдненого виробником (продавцем) гарантійного строку або у випадку, якщо він узагалі не встановлювався, до «податкових» витрати платника податків віднесені бути не можуть.

Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійних замін, а також перелік товарів, на які встановлюється гарантійне обслуговування, визначаються КМУ на підставі норм законодавства з питань захисту прав споживачів. Правила гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів (електропобутових приладів, засобів зв’язку, транспортних засобів* тощо) наведено у Порядку № 506.

*Дія Порядку № 506 не поширюється на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійну заміну дорожніх транспортних засобів, які підлягають реєстрації в ДАІ МВС.

Облік покупців, які отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту та обслуговування, ведеться відповідно до Порядку № 1263. Зауважимо, що в цьому Порядку йдеться тільки про гарантійну заміну товарів, тобто слід розуміти, що у разі заміни не самого товару, а лише окремих його частин облік покупців, які отримали таку гарантійну заміну, вести не потрібно.

Облік покупців платник податків веде в паперовій або в електронній формі (з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу), в тому числі на основі звітів, отриманих від третіх осіб (центрів сервісного обслуговування), що здійснювали гарантійні ремонти (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, проданих платниками податку, у Книзі обліку покупців, які отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування) (далі — Книга), за формою додатка до Порядку № 1263. При цьому «гарантійні» операції необхідно обліковувати як у кількісному, так і у вартісному вираженні, а також у розрізі видів (груп) усунення недоліків товарів.

У разі, коли виконання гарантійних зобов’язань здійснює виробник товарів, документальне оформлення операцій з гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни товарів має забезпечити безпосередньо такий виробник.

Якщо ж підприємство-виробник несе тільки витрати, пов’язані з гарантійним ремонтом (обслуговуванням), гарантійною заміною виготовлених ним товарів, а всі заходи щодо усунення дефектів або заміни товарів здійснюються продавцем таких товарів, то відомості для заповнення Книги надає продавець, а виробник забезпечує необхідне відповідно до ПК документальне оформлення гарантійних операцій.

У разі якщо продавець товарів перебирає на себе всі гарантійні зобов’язання без будь-якого відшкодування витрат на їх виконання, документальне оформлення гарантійних зобов’язань має виконувати саме продавець.

Можлива також ситуація, коли виробник або продавець на договірній основі доручає виконання робіт, пов’язаних з гарантійним ремонтом (обслуговуванням), гарантійній майстерні чи сервісному центру. У такому разі майстерня (сервісний центр) надає звіти для заповнення Книги виробнику/продавцю товарів, з яким укладено договір підряду.

Звіти, отримані від гарантійних майстерень чи центрів сервісного обслуговування, підлягають веденню в паперовій формі та повинні містити реквізити, зазначені у п. 7 Порядку № 1263. Звіти про здійснення гарантійних ремонтів або гарантійних замін товарів подаються центрами сервісного обслуговування платникам податку протягом календарного місяця, що настає за останнім календарним днем звітного кварталу, або за домовленістю сторін в будь-який період упродовж звітного кварталу.

Остання, третя, умова включення «гарантійних» витрат до складу «податкових», що вимагає здійснювати заміну товарів тільки у разі зворотного отримання бракованого товару, також підлягає обов’язковому виконанню. Інакше виробник (продавець) товарів не має права збільшувати витрати на вартість гарантійних замін.

У разі якщо витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) та гарантійну заміну товарів відповідають усім трьом наведеним вище умовам, вони включаються до складу «податкових» витрат і в загальному випадку на підставі п.п. «є» п.п. 138.10.3 ПК відображаються в декларації з податку на прибуток у ряд. 06.2 «Витрати на збут». При цьому такі витрати визнаються витратами того звітного періоду, в якому вони були здійснені, відповідно до правил ведення бухгалтерського обліку (п. 138.5 ПК). Проте, якщо підприємство-продавець самостійно здійснює гарантійний ремонт (обслуговування), але за рахунок виробника товарів, то йому такі витрати необхідно віднести до собівартості виконаних робіт (ряд. 05.1 «Собівартість придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів (робіт, послуг)»). При цьому на суму винагороди за проведення гарантійних ремонтних робіт, отриману від виробника товарів на підставі акта виконаних робіт, підприємство-продавець відобразить у своєму обліку доходи від реалізації виконаних робіт, наданих послуг (ряд. 02 «Дохід від операційної діяльності (дохід від реалізації товарів (робіт, послуг))»).

Здавалося б, простота обліку «гарантійних» витрат у податковому обліку очевидна: дотримуйтеся всіх трьох нескладних умов, зазначених у п.п. 140.1.4 ПК, і сміливо відносьте такі витрати до «податкових». Проте податківцям удалося додати до цієї, так би мовити, діжки меду таки добрячу ложку дьогтю. Напевно, щоб платникам податків не було занадто нудно. Так, згідно з думкою податківців підприємство не може претендувати на «гарантійні» витрати щодо товарів, які було продано юридичній особі.

Свою аргументацію вони наводять у консультації, розміщеній у ЄБПЗ у підкатегорії 110.07.11. Процитуємо її частину:

 

«Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійних замін, а також перелік товарів, на які встановлюється гарантійне обслуговування, визначаються Кабінетом Міністрів України на підставі норм законодавства з питань захисту прав споживачів.

<...>

Відповідно до преамбули Закону України від 12.05.1991 р. № 1023-XII «Про захист прав споживачів», зі змінами та доповненнями (далі — Закон), цей Закон регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів.

Згідно з п. 22 ст. 1 Закону споживачфізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов’язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов’язків найманого працівника.

З урахуванням викладеного, при визначенні об’єкта оподаткування враховуються будь-які витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, проданих платником податку, вартість яких не компенсується за рахунок покупців таких товарів, у розмірі, що відповідає рівню гарантійних замін, прийнятих/оприлюднених платником податку.

Проте не можуть бути враховані при визначенні об’єкта оподаткування витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, проданих платником податку юридичним особам, оскільки на таку категорію покупців не поширюються норми законодавства з питань захисту прав споживачів».

 

Отже, податківці пов’язують згадку про права споживачів з п.п. 140.1.4 ПК та поняття «споживач», викладене в Законі про захист прав споживачів, яке має на увазі виключно фізичних осіб.

Проте такий їх висновок досить сумнівний і, безумовно, має підстави бути оспореним. Аргументом платника податку у такому разі може виступати, насамперед, той факт, що законодавство про захист прав споживачів не обмежується виключно Законом про захист прав споживачів. Так, до таких нормативно-правових документів належать також ЦК і ГК (на це прямо вказує ч. 1 ст. 2 Закону про захист прав споживачів). Зокрема, ст. 269 ГК зобов’язує виробника (постачальника) здійснювати «гарантійне» усунення недоліків проданих товарів. При цьому ГК, як відомо, регулює правовідношення між суб’єктами господарювання. Крім того, згідно з п. 140.5 ПК установлення додаткових обмежень щодо складу витрат платника податку, за винятком зазначених у розд. ІІІ ПК, не дозволяється. А позиція податківців щодо обліку чи необліку «гарантійних» витрат залежно від суб’єктного складу покупців, на нашу думку, саме таким обмеженням і є.

Виходячи з викладеного вище, виробник (продавець) товарів на свій страх і ризик може включити витрати, пов’язані зі здійсненням гарантійного ремонту (обслуговування) та гарантійною заміною товарів, реалізованих покупцю — юридичній особі, до складу своїх «податкових» витрат, а у разі пред’явлення у зв’язку з цим претензій з боку податкової оспорити таку позицію податківців у суді. Тим паче, що із цього приводу вже є позитивне для платника податку рішення суду (див. постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.01.2012 р. № 2а-18741/11/2670).

Що ще слід зазначити на завершення розгляду податкового обліку виконання гарантійних зобов’язань у частині податку на прибуток, так це про коригування доходів і витрат у ситуації здійснення повернення товарів. Так, у разі як остаточного повернення бракованих товарів, так і повернення товарів з їх подальшою заміною, виробник (продавець) таких товарів повинен зменшити раніше визнані доходи і витрати щодо таких товарів, які повертаються. На це вказують положення п. 140.2 ПК. При цьому необхідно провести відповідне коригування зі знаком «-» у декларації з податку на прибуток, а точніше в двох додатках до неї: додатку ІД (ряд. 03.26 «Перерахунок доходів у разі зміни суми компенсації вартості товарів (робіт, послуг) (+, -)») та додатку ІВ (ряд. 06.4.25 «Перерахунок витрат у разі зміни суми компенсації вартості товарів (робіт, послуг) (+, -)»). Якщо за поверненням бракованих товарів відбувається їх гарантійна заміна, то на дату переходу покупцеві права власності на такий товар потрібно визнати дохід від реалізації (ряд. 02 декларації з податку на прибуток) і витрати, що відповідають такому доходу (ряд. 05.1 декларації з податку на прибуток).

Тут не можна не зазначити, що описаний вище порядок відображення повернення товарів із використанням рядків «коригувань» декларації з податку на прибуток (ряд. 03.26 додатка ІД та 06.4.25 додатка ІВ) застосовується лише у тому разі, коли продаж товару та його повернення відбулися в різні звітні (податкові) періоди (квартали).

Якщо ж продаж і повернення товарів відбуваються в одному звітному періоді, то рядки 03.26 додатка ІД та 06.4.25 додатка ІВ не заповнюються (див. консультацію в розділі 110.08 ЄБПЗ), а в рядках 02 і 05.1 декларації з податку на прибуток виробник (продавець) наводить фактичну суму «реалізаційних» доходів і витрат за звітний період уже з урахуванням продажів і повернень, що відбулися.

Витрати, пов’язані з поверненням бракованих товарів, відносяться на витрати за гарантійною заміною в звітному періоді, в якому вони були здійснені, відповідно до правил ведення бухгалтерського обліку (ряд. 06.2 декларації з податку на прибуток).

ПДВ. Здійснення операцій з гарантійного ремонту та гарантійного обслуговування товарів, безумовно, є частиною господарської діяльності підприємства. Тому при виконанні гарантійних зобов’язань підприємство — платник ПДВ має повне право на відображення податкового кредиту щодо таких «гарантійних» операцій.

Якщо ж виконання гарантійних зобов’язань одним лише ремонтом (обслуговуванням) не обмежується і потребує повернення або заміни товару, то податкові наслідки з ПДВ для виробника (продавця) товарів у цьому разі будуть такими.

1. Якщо товар повертає покупець, а виробник (продавець) повністю компенсує його вартість.

У такому разі на підставі п.п. 192.1.1 та п. 192.2 ПК виробник (продавець) — платник ПДВ сторнує раніше нараховані податкові зобов’язання з ПДВ у повній сумі. При цьому до раніше складеної податкової накладної на товар, що повертається, продавець повинен виписати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі — розрахунок коригування), копію якого залишає у себе, а оригінал видає покупцю за умови, що той є платником ПДВ. У ситуації повернення товарів від неплатників ПДВ обидва примірники розрахунку коригування залишаються у постачальника.

2. Якщо товар з недоліками замінюється новим:

а) товар замінюється аналогічним товаром з аналогічною ціною.

Така операція жодним чином не вплине на податкові зобов’язання продавця, оскільки ціна на товар і його марка (модель, артикул, модифікація) залишаються незмінними. А з огляду на те, що для ПДВ існує правило першої події, то у продавця, як правило, до того ж залишається сума отриманої від покупця оплати за неякісний товар. Відповідно зберігається підстава для нарахованих раніше податкових зобов’язань з ПДВ. Тому проводити будь-які їх коригування у зв’язку із заміною бракованого товару та повторно нараховувати ПДВ при переданні покупцю замість нього такого самого товару такої ж вартості не потрібно.

У разі повернення для подальшої заміни неоплаченого неякісного товару, по суті, відбувається анулювання оподатковуваної операції постачання, відповідно відсутня підстава для нарахування податкових зобов’язань з ПДВ. У зв’язку з цим підприємство-продавець має право їх відкоригувати (зменшити), виписавши розрахунок коригування. У свою чергу, у разі постачання на заміну якісного товару нараховуються податкові зобов’язання з ПДВ з виписуванням податкової накладної;

б) товар замінюється аналогічним з іншою ціною.

За умов такої заміни неякісного товару слід брати до уваги, що згідно з вимогами абз. першого ч. 7 ст. 8 Закону про захист прав споживачів під час заміни товару з істотними недоліками на товар належної якості аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації), ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться. Тому якщо на момент повернення ціна на такий неякісний товар змінилася, то різницю покупець не доплачує (у разі підвищення ціни) і продавець покупцю не відшкодовує (у разі зниження ціни). Отже, за таких обставин раніше нараховані податкові зобов’язання коригуванню не підлягають (адже при поверненні товарів неналежної якості оплата за них зберігається і під неї поставляється абсолютно такий самий якісний товар), за винятком випадку повернення неоплаченого неякісного товару (див. вище п.п. «а») — тоді щодо поверненого товару з недоліками підприємство-продавець зменшує податкові зобов’язання з ПДВ, виписавши розрахунок коригування, і одночасно нараховує податкові зобов’язання з ПДВ на постачання якісного товару, оформивши податкову накладну;

в) товар замінюється іншим товаром з аналогічною ціною.

За такого варіанта заміни товару трансформацій з податковими зобов’язаннями з ПДВ в обліку продавця також не буде. Проте, на відміну від попередніх ситуацій, на дату заміни продавцю обов’язково необхідно виписати нову податкову накладну на замінюючий (інший) товар, на підтвердження податкових зобов’язань з ПДВ, що виникли, а також розрахунок коригування до податкової накладної на замінюваний (неякісний) товар у зменшення раніше нарахованих у момент постачання останнього податкових зобов’язань з цього податку;

г) товар замінюється іншим товаром з іншою ціною.

У разі заміни неякісного товару на інший товар слід пам’ятати, насамперед, про вимоги абз. другого ч. 7 ст. 8 Закону про захист прав споживачів, згідно з яким під час заміни товару з недоліками на товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни провадиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни — виходячи з вартості на час купівлі. Виходячи з цього продавцеві товару з недоліками необхідно зробити наступні дії. По-перше, при поверненні неякісного товару потрібно виписати розрахунок коригування в зменшення раніше нарахованих (при його постачанні) податкових зобов’язань з ПДВ. По-друге, на поставлений новий (інший) товар замість поверненого неякісного виписати податкову накладну з «новими» податковими зобов’язаннями з ПДВ у загальновстановленому порядку.

У табл. 2 див. с. 40—42 наведемо узагальнюючу інформацію щодо податкового обліку гарантійних заходів.

Таблиця 2

Податковий облік виконання гарантійних зобов’язань

№ з/п

Вид усунення недоліків

Доходи і витрати

ПДВ

виробника

продавця, який здійснює гарантійні заходи за власний рахунок

продавця, який здійснює гарантійні заходи за рахунок виробника

1

2

3

4

5

6

1

Безоплатне усунення недоліків товару

Витрати визнаються витратами того звітного періоду, в якому вони були здійснені, відповідно до правил ведення бухгалтерського обліку (ряд. 06.2 декларації з податку на прибуток)

Доходи від надання послуг і виконання робіт з гарантійного ремонту (обслуговування) визнаються за датою складання акта чи іншого документа, що підтверджує виконання робіт або надання послуг (ряд. 02 декларації з податку на прибуток).

Витрати, пов’язані з виконанням робіт (послуг) з гарантійного ремонту (обслуговування), визнаються витратами того звітного періоду, в якому визнано доходи від виконання таких робіт (послуг) (ряд. 05.1 декларації з податку на прибуток)

Щодо операцій, пов’язаних з гарантійним ремонтом і гарантійним обслуговуванням, підприємство має право відобразити ПК при виконанні розпоряджень ст. 198 ПК (ряд. 10.1 декларації з ПДВ)

2

Відшкодування витрат на усунення недоліків товару

Облік таких сум нормами ПК прямо не регламентований. Тим часом цей вид усунення недоліків товару може бути розцінений як відшкодування збитків на підставі положень ст. 218 і 225 ГК, а також ст. 611 та 623 ЦК.

А суми штрафів, як відомо, не включаються до складу витрат (п.п. 139.1.11 ПК)

З метою обкладення ПДВ сума відшкодування збитків не є постачанням товарів/послуг (п.п. 14.1.191, п.п. 14.1.185 ПК)*

3

Пропорційне зменшення ціни

На суму зниження ціни неякісного товару коригуються податкові доходи на підставі п. 140.2 ПК як зміна (зменшення) суми компенсації вартості товарів, робіт, послуг. При цьому у ряд. 03.26 додатка ІД до декларації з податку на прибуток ця сума проставляється зі знаком «-». Проте не слід забувати, що при продажу «нестандартним» платникам податку на прибуток дохід обчислюється виходячи зі звичайної ціни товарів (робіт, послуг), якщо договірна ціна відрізняється від неї більш ніж на 20 % (п. 153.2 ПК)

Пропорційно зменшенню ціни товару зменшуються ПЗ з випискою розрахунку коригування (ряд. 8.1 декларації з ПДВ (із знаком «-»), додаток 1 до декларації з ПДВ). Проте якщо така ціна виявиться нижчою за звичайні ціни, на суму перевищення звичайної ціни над фактичною ціною виписується податкова накладна (п. 188.1 ПК) (ряд. 1 декларації з ПДВ);

4

Заміна товару на такий же або аналогічний з числа наявних у продавця/виробника товар:

— на аналогічний товар з такою ж ціною

1) зменшуються доходи (ряд. 03.26 додатка ІД до декларації з податку на прибуток) і витрати (ряд. 06.4.25 додатка ІВ до декларації з податку на прибуток), визнані раніше від реалізації товару з недоліками, що повертається, в звітному періоді, в якому відбулося таке повернення товару (ці рядки не застосовуються, якщо продаж і повернення товару відбулися в одному звітному (податковому) періоді);

2) визнаються доходи (ряд. 02 декларації з податку на прибуток) і витрати (ряд. 05.1 декларації з податку на прибуток) від реалізації замінюючого (якісного) товару на дату переходу до покупця права власності на такий товар;

3) відносяться на витрати витрати, пов’язані з гарантійною заміною товарів (ряд. 06.2 декларації з податку на прибуток)

—**

— на аналогічний товар з іншою ціною

—**

— на товар іншої номенклатури, але з такою ж ціною

Виписується нова податкова накладна на замінюючий (інший) товар (ряд. 1 декларації з ПДВ) та розрахунок коригування до податкової накладної на замінюваний (неякісний) товар у зменшення раніше нарахованих ПЗ (ряд. 8.1 декларації з ПДВ (зі знаком «-»), додаток 1 до декларації з ПДВ)

— на інший товар з іншою ціною

Зменшуються раніше нараховані ПЗ на товар, що повертається (неякісний), виписується розрахунок коригування (ряд. 8.1 декларації з ПДВ (зі знаком «-»), додаток 1 до декларації з ПДВ); нараховуються ПЗ на постачання нового (іншого) товару, виписується податкова накладна (ряд. 1 декларації з ПДВ)

5

Розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми

Зменшуються доходи (ряд. 03.26 додатка ІД до декларації з податку на прибуток) і витрати (ряд. 06.4.25 додатка ІВ декларації з податку на прибуток), визнані раніше від реалізації товару з недоліками, що повертається, у звітному періоді, в якому відбулося таке повернення товару. Якщо ж повернення товару від покупця відбувається в тому ж звітному періоді, що і його продаж, зазначені рядки (03.26 додатка IД та 06.4.25 додатка IВ) «коригувань» не заповнюються. Тоді підсумкові суми доходів і витрат (тобто суми після коригувань у результаті зміни суми компенсації вартості товарів) відображаються у ряд. 02 та ряд. 05.1 декларації.

Витрати, пов’язані з поверненням неякісного товару, відносяться до витрат із гарантійної заміни в звітному періоді, в якому вони були здійснені, відповідно до правил ведення бухгалтерського обліку (ряд. 06.2 декларації з податку на прибуток)

Зменшуються нараховані раніше на повернений товар з недоліками ПЗ, виписується розрахунок коригування (ряд. 8.1 декларації з ПДВ (зі знаком «-»), додаток 1 до декларації з ПДВ)

Умовні позначення в таблиці:

ПЗ — податкові зобов’язання;

ПК — податковий кредит.

* Див. відповідь на запитання 2 в Узагальнюючій податковій консультації щодо включення до бази обкладення податком на додану вартість і складу витрат коштів, отриманих як сума штрафу за затримку оплати або постачання товарів/послуг, затвердженій наказом ДПСУ від 06.07.2012 р. № 590, опубліковану в газеті «Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2012, № 19(43), с. 33).

** Якщо заміні підлягає раніше не оплачений товар, то зменшуються нараховані ПЗ на такий товар з недоліками (виписується розрахунок коригування), а в разі постачання на заміну якісного товару нараховуються ПЗ з ПДВ з випискою податкової накладної.

 

На закінчення наведемо кілька практичних прикладів.

Приклад 1. Продавцем товарів проводиться їх гарантійний ремонт за власний рахунок.

ТОВ «Сатурн» у червні 2012 року придбало в іноземної компанії «Вега» партію телевізорів марки Samsung UE22ES5000 для наступної їх реалізації кінцевим споживачам. Зобов’язання з гарантійного ремонту (обслуговування) та гарантійної заміни товарів несе ТОВ «Сатурн». У липні було реалізовано партію телевізорів вартістю 3240 грн. за штуку (у тому числі ПДВ 540 грн.). Собівартість реалізації склала 1730 грн. Гарантійний строк — 1 рік.

17 жовтня 2012 року покупець (Калінін Б. І.) звернувся до ТОВ «Сатурн» з вимогою проведення гарантійного ремонту придбаного у нього телевізора (дата придбання телевізора — 3 липня 2012 року). Покупцем пред’явлено гарантійний талон.

Залишок забезпечення гарантійних зобов’язань, створеного ТОВ «Сатурн», станом на 01.10.2012 р. дорівнює 4000 грн., у жовтні зарезервовано 270 грн.

Витрати на ремонт склали:

— запасні частини — 240 грн. (у тому числі ПДВ — 40 грн.);

— заробітна плата працівників, які здійснюють ремонт, — 310 грн.;

— нарахування на заробітну плату (умовно) — 114 грн.;

— транспортні витрати сторонньої організації — 60 грн. (у тому числі ПДВ — 10 грн.).

Відремонтований телевізор повернено покупцю 29 жовтня 2012 року.

 

Наведемо бухгалтерський та податковий облік наведених операцій у продавця товарів (ТОВ «Сатурн»).

з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

дебет

кредит

сума, грн.

доходи

витрати

відображення в декларації з податку на прибуток або додатках до неї

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Продано телевізор покупцю

301/«Операц. каса»

702

3240,00

2700,00

ряд. 02 декларації

2

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

702

641/ПДВ

540,00

3

Списано торговельну націнку на реалізований товар

285

282

1510,00

4

Відображено собівартість реалізованого телевізора

902

282

1730,00

1730,00

ряд. 05.1 декларації

5

Сформовано забезпечення на виконання гарантійних зобов’язань

93

473

270,00

6

Відображено фінансовий результат

702

791

2700,00

791

791

902

93

1730,00

270,00

7

Придбано запасні частини для ремонту

207

631

200,00

8

Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі податкової накладної

641/ПДВ

631

40,00

9

Перераховано грошові кошти постачальнику за придбані запчастини

631

311

240,00

10

Здійснено витрати на проведення гарантійного ремонту за рахунок створеного забезпечення:

— витрачено запчастини

473

207

200,00

200,00

ряд. 06.2 декларації

— нараховано заробітну плату

473

661

310,00

310,00

ряд. 06.2 декларації

— нараховано ЄСВ у частині нарахувань

473

651

114,00

114,00

ряд. 06.2 декларації

— відображено транспортні витрати

473

685

50,00

50,00

ряд. 06.2 декларації

11

Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі податкової накладної

641/ПДВ

685

10,00

12

Сплачено грошові кошти транспортній організації

685

311

60,00

 

Наведемо фрагмент із Книги обліку покупців, що отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування), для цього прикладу (див. с. 45).

КНИГА

обліку покупців, що отримали гарантійну заміну товарів
або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування)

№ з/п

Особа (покупець), реквізити документа, що її посвідчує (законного представника)

Назва товару

Кількість

Ціна

Номер касового чека (іншого розрахункового документа)

Дата здійснення покупки

Дата звернення покупця за отриманням гарантійної заміни товару або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування)

Дата отримання покупцем гарантійної заміни товару або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування)

Затрати по видах усунення дефектів

безоплатне усунення недоліків товару

відшкодування витрат на усунення недоліків товару

пропорційне зменшення ціни

заміна товару на такий же товар або аналогічний з числа наявних у продавця (виробника)

при розірванні договору та повернення сплаченої за товар грошової суми

сума

у т. ч. ПДВ

сума

ПДВ

сума

ПДВ

сума

ПДВ

сума

ПДВ

сума

ПДВ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

<...>

13

Калінін Б. І., паспорт
серії АК,
номер 282436, виданий Московським РВ ХМУ УМВС України в Харківській обл. 15.02.99 р.

Телевізор Samsung UE22ES5000

1

3240,00

540,00

0001234

03.07.2012 р.

17.10.2012 р.

29.10.2012 р.

674,00

50,00

<...>

 

Приклад 2. Продавцем здійснено гарантійний ремонт товарів за рахунок їх виробника.

Дещо видозмінимо приклад 1. ТОВ «Сатурн» у червні 2012 року придбало у ПАТ «Пегас» партію телевізорів марки Samsung UE22ES5000 у кількості 15 штук для наступної їх реалізації кінцевим споживачам. Вартість за одиницю склала 2700 грн. (у тому числі ПДВ — 450 грн.). Собівартість реалізації у ПАТ «Пегас» — 1900 грн. Згідно з угодою між ТОВ «Сатурн» та ПАТ «Пегас» гарантійний ремонт (обслуговування) здійснюється продавцем за рахунок виробника. Гарантійний строк становить 1 рік.

У липні ТОВ «Сатурн» було реалізовано партію телевізорів вартістю 3240 грн. за одиницю (у тому числі ПДВ — 540 грн.).

Через 2 місяці після продажу покупець звернувся до ТОВ «Сатурн» з вимогою гарантійного ремонту придбаного у нього телевізора марки Samsung UE22ES5000. Покупець пред’явив гарантійний талон. Між виробником і продавцем було складено договір на виконання ремонтних робіт, винагорода за які становить 996 грн. (у тому числі ПДВ — 166 грн.).

Розмір забезпечення на виконання гарантійних зобов’язань, яке щомісячно формується ПАТ «Пегас», становить 4000 грн.

Витрати ТОВ «Сатурн» на ремонт склали:

— запасні частини — 240 грн. (у тому числі ПДВ — 40 грн.);

— заробітна плата працівників, які здійснюють ремонт, — 310 грн.;

— нарахування на заробітну плату (умовно) — 114 грн.;

— транспортні витрати сторонньої організації — 60 грн. (у тому числі ПДВ — 10 грн.).

 

Наведемо бухгалтерський та податковий облік операцій із гарантійного ремонту телевізора у його продавця і виробника.

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

дебет

кредит

сума, грн.

доходи

витрати

відображення в декларації з податку на прибуток або додатках до неї

1

2

3

4

5

6

7

8

Облік у продавця (ТОВ «Сатурн»)

1

Продано телевізор покупцю

301/«Операц. каса»

702

3240,00

2700,00

ряд. 02 декларації

2

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

702

641/ПДВ

540,00

3

Списано торговельну націнку на реалізований товар

285

282

990,00

4

Відображено собівартість реалізованого телевізора (2700 грн. - 450 грн.)

902

282

2250,00

2250,00

ряд. 05.1 декларації

5

Відображено фінансовий результат

702

791

2700,00

791

902

2250,00

6

Придбано запасні частини для ремонту

207

631

200,00

7

Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі податкової накладної

641/ПДВ

631

40,00

8

Перераховано грошові кошти постачальнику за придбані запчастини

631

311

240,00

9

Здійснено витрати на проведення гарантійного ремонту:

— витрачено запчастини

23

207

200,00

— нараховано заробітну плату

23

661

310,00

— нараховано ЄСВ у частині нарахувань

23

651

114,00

— відображено транспортні витрати

23

685

50,00

10

Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі податкової накладної

641/ПДВ

685

10,00

11

Сплачено грошові кошти транспортній організації

685

311

60,00

12

Підписано акт виконаних робіт

361

703

996,00

830,00

ряд. 02 декларації

13

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

703

641/ПДВ

166,00

14

Списано собівартість виконаних робіт

903

23

674,00

674,00

ряд. 05.1 декларації

15

Відображено фінансовий результат

703

791

830,00

791

903

674,00

16

Отримано від виробника оплату за виконання ремонтних робіт

311

361

996,00

Облік у виробника (ПАТ «Пегас»)

1

Відвантажено телевізори ТОВ «Сатурн» (2700 грн. х 15 шт.)

361

701

40500,00

33750,00

ряд. 02 декларації

2

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

701

641/ПДВ

6750,00

3

Відображено собівартість реалізації (1900 грн. х 15 шт.)

901

26

28500,00

28500,00

ряд. 05.1 декларації

4

Відображено фінансовий результат

701

791

33750,00

791

901

28500,00

5

Сформовано забезпечення на виконання гарантійних зобов’язань

23

473

4000,00

6

Отримано оплату за відвантажені ТОВ «Сатурн» телевізори

311

361

40500,00

7

Отримано від ТОВ «Сатурн» акт виконаних робіт

473

631

830,00

830,00

ряд. 06.2 декларації

8

Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі податкової накладної

641/ПДВ

631

166,00

9

Сплачено послуги ТОВ «Сатурн» з гарантійного ремонту

631

311

996,00

 

Приклад 3. Виробником здійснюється гарантійна заміна товарів.

ТОВ «Сатурн» придбало у підприємства-виробника ПАТ «Пегас» у червні 2012 року партію DVD-плеєрів марки BBK DMP1027HD black (15 штук) вартістю 450 грн. за штуку (у тому числі ПДВ — 75 грн.). Собівартість реалізації одиниці відвантаженого ПАТ «Пегас» DVD-плеєра склала 280 грн. Зобов’язання з гарантійного ремонту (обслуговування) та гарантійної заміни товарів несе ПАТ «Пегас». Гарантійний строк становить 6 місяців.

У липні 2012 року ТОВ «Сатурн» реалізувало кінцевим споживачам партію придбаних у ПАТ «Пегас» DVD-плеєрів. У жовтні 2012 року ТОВ «Сатурн» було повернуто DVD-плеєр покупцем у зв’язку з виявленим у процесі експлуатації дефектом з пред’явленням гарантійного талона. Повернений товар було направлено ПАТ «Пегас» для наступного усунення дефекту. ПАТ «Пегас» установило, що виправити виявлений дефект неможливо, і прийняло рішення про заміну бракованого товару. Розмір забезпечення гарантійних зобов’язань, зарезервованого ПАТ «Пегас» у жовтні 2012 року, склав 2000 грн.

У листопаді 2012 року ПАТ «Пегас» замість бракованого товару відвантажило ТОВ «Сатурн» новий товар аналогічної номенклатури з аналогічною ціною.

 

Наведемо бухгалтерський та податковий облік зазначних вище операцій у виробника товарів (ПАТ «Пегас»).

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

дебет

кредит

сума, грн.

доходи

витрати

відображення в декларації з податку на прибуток та додатках до неї

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Відвантажено ТОВ «Сатурн» партію DVD-плеєрів (450 грн. х 15 шт.)

361

701

6750,00

5625,00

ряд. 02 декларації

2

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

701

641/ПДВ

1125,00

3

Відображено собівартість реалізованих DVD-плеєрів (280 грн. х 15 шт.)

901

26

4200,00

4200,00

ряд. 05.1 декларації

4

Відображено фінансовий результат

701

791

5625,00

791

901

4200,00

5

Сформовано забезпечення на виконання гарантійних зобов’язань

23

473

2000,00

6

Відображено повернення ТОВ «Сатурн» DVD-плеєра

704

361

450,00

-375,00

ряд. 03.26 додатка ІД

7

Скориговано податкові зобов’язання з ПДВ (методом «червоне сторно»)

704

641/ПДВ

75,00

8

Скориговано собівартість поверненого DVD-плеєра (методом «червоне сторно»)

901

26

280,00

-280,00

ряд. 06.4.25 додатка ІВ

9

Скориговано фінансовий результат (у частині витрат методом «червоне сторно»)

791

704

375,00

791

901

280,00

10

Списано за рахунок створеного забезпечення у межах гарантійної заміни вартість бракованого DVD-плеєра

473

26

280,00

280,00*

ряд. 06.2 декларації

*На думку податківців, витрати, понесені платником податку у зв’язку з виконанням гарантійних зобов’язань перед юридичними особами, до складу податкових віднесені бути не можуть.

11

Відвантажено ТОВ «Сатурн» новий DVD-плеєр на заміну бракованого

361

701

450,00

375,00

ряд. 02 декларації

12

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

701

641/ПДВ

75,00

13

Відображено собівартість реалізації відвантаженого нового DVD-плеєра

901

26

280,00

280,00

ряд. 05.1 декларації

14

Відображено фінансовий результат

701

791

375,00

791

901

280,00

15

Отримано оплату за відвантажені DVD-плеєри від ТОВ «Сатурн»

311

361

6750,00

 

ВИКОРИСТАНІ НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

ЦК — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ГК — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

ПК — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про захист прав споживачів — Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Порядок № 506 — Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 р. № 506.

Порядок № 1263 — Порядок обліку покупців, що отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування), затверджений наказом Міністерства фінансів України від 03.12.2012 р. № 1263.

П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 р. № 318.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі