Теми статей
Обрати теми

Заповнення декларації екологічного податку

Редакція ПК
Стаття

ЗАПОВНЕННЯ ДЕКЛАРАЦІЇ ЕКОЛОГІЧНОГО ПОДАТКУ

Довкілля — це наше все. Земля, вода, повітря — це без перебільшення те, що дає нам життя. Тому не дивно, що за забруднення основних ресурсів, що забезпечують наше існування, доводиться платити. Зокрема, законодавчо встановленою платою за забруднення довкілля є екологічний податок. У цьому розділі тематичного номера ми поговоримо про порядок заповнення та подання декларації цього «ресурсозахисного» податку, форму якої затверджено наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1010.

 

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ про декларацію

 

Хто подає Декларацію

Згідно з п. 250.2 ПК Декларацію екологічного податку (далі — Декларація) складають та подають до органів ДПС:

1) платники екологічного податку, наведені в п. 240.1 ПК;

2) податкові агенти, зазначені в п.п. 241.2.1 ПК.

Тепер закономірним буде розглянути, хто ж належить до згаданих нами платників екоподатку та податкових агентів. Так, відповідно до п. 240.1 ПК платниками екоподатку є суб’єкти господарювання, юридичні особи, що не провадять господарську (підприємницьку) діяльність, бюджетні установи, громадські та інші підприємства, установи та організації, постійні представництва нерезидентів, включаючи тих, які виконують агентські (представницькі) функції стосовно таких нерезидентів або їх засновників, під час провадження діяльності яких на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони здійснюються:

а) викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення*. У тому числі до цього виду платників належать і орендарі стаціонарних джерел забруднення (див. роз’яснення в підкатегорії 120.01 ЄБПЗ);

б) скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти. При цьому в роз’ясненні, наведеному в ЄБПЗ (див. підкатегорію 120.01), пояснюється, що екоподаток за цей вид забруднення мають сплачувати первинні водокористувачі. Вторинні водокористувачі будуть платниками екоподатку в тому випадку, якщо вони отримали дозвіл, на підставі якого здійснюються скиди стічних вод у водні об’єкти;

в) розміщення відходів (крім розміщення окремих видів (класів) відходів як вторинної сировини, що розміщуються на власних територіях (об’єктах) суб’єктів господарювання). Згідно з п.п. 14.1.223 ПК розміщення відходів — постійне (остаточне) перебування або захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об’єктах (місцях розміщення відходів, сховищах, полігонах, комплексах, спорудах, ділянках надр тощо), на використання яких отримано дозволи уповноважених органів**. Зауважимо, що в УПК № 258 податкова вперше офіційно визнала, що місця тимчасового зберігання відходів, наприклад, для тимчасового зберігання небезпечних відходів перед передачею на знешкодження або утилізацію спеціалізованим організаціям, контейнери або урни для збору побутових відходів, не є місцями їх остаточного видалення і не належать до спеціально відведених місць або об’єктів. При цьому податківці зробили до такого висновку застереження. Так, у листі ДПСУ від 27.12.2012 р. № 12699/0/71-12/15-2117, а також у роз’ясненні, наведеному в підкатегорії 120.01 ЄБПЗ, ідеться про обов’язкову наявність у такому разі договору на збір та утилізацію відходів із суб’єктами господарювання (комунальними чи спеціалізованими підприємствами тощо) з обов’язковим зазначенням у такому договорі строків передачі відходів. Ми ж вважаємо таку умову необґрунтованою, оскільки укладення договору — це тільки формальність, і його неукладення не є достатньою підставою вважати суб’єкта господарювання таким, що здійснює постійне зберігання або поховання відходів;

г) утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені). Тут законодавець виділяє суб’єктів господарювання, які екоподаток за утворення радіоактивних відходів (уключаючи вже накопичені) не сплачують (пп. 240.3 і 240.4 ПК). Це:

— суб’єкти діяльності у сфері використання ядерної енергії, які до останнього календарного дня (включно) звітного кварталу, у якому придбано джерело іонізуючого випромінювання, уклали договір щодо повернення відпрацьованого закритого джерела іонізуючого випромінювання за межі України до підприємства — виробника такого джерела;

— суб’єкти діяльності у сфері використання ядерної енергії, які здійснюють поводження з радіоактивними відходами, що утворилися внаслідок Чорнобильської катастрофи, в частині діяльності, пов’язаної з такими відходами;

— державні спеціалізовані підприємства з поводження з радіоактивними відходами, основною діяльністю яких є зберігання, переробка та захоронення тих радіоактивних відходів, що знаходяться у власності держави, а також дезактивація радіаційно-забруднених об’єктів;

д) тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк. Не будуть платниками екоподатку державні спеціалізовані підприємства з поводження з радіоактивними відходами, основною діяльністю яких є зберігання, переробка та захоронення тих радіоактивних відходів, що знаходяться у власності держави, а також дезактивація радіаційно-забруднених об’єктів.

* Згідно п.п. 14.1.230 ПК стаціонарне джерело забруднення — підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об’єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу та/або скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти. Також до стаціонарних джерел забруднення можна віднести генератори, міні-електростанції, газозварювальне обладнання (установки), які працюють на пальному, при спаленні якого утворюються та викидаються в атмосферне повітря забруднюючі речовини або суміш таких речовин, що є об’єктом та базою оподаткування екологічним податком за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами (див. роз’яснення в ЄБПЗ у підкатегорії 120.07).

** Виходячи з листа Мінприроди від 06.03.2012 р. № 4794/07/10-12, таким дозволом можна вважати позитивний висновок державної екологічної експертизи, що проводиться при проектуванні спеціально відведених місць і об’єктів для зберігання та поховання відходів, без якого їх будівництво заборонене.

До податкових агентів згідно з п. 241.2 ПК належать суб’єкти господарювання, які:

а) здійснюють торгівлю на митній території України паливом власного виробництва та/або передають замовнику або за його дорученням іншій особі паливо, вироблене з давальницької сировини такого замовника;

б) здійснюють ввезення палива на митну територію України.

Проте подавати Декларацію зобов’язані тільки податкові агенти, наведені в п.п. 241.2.1 ПК. Податкові агенти, які здійснюють ввезення палива на митну територію України, сплачують екологічний податок до або в день подання митної декларації та не подають податкові Декларації екологічного податку до органів ДПС, оскільки контроль за сплатою екологічного податку податковими агентами, які здійснюють ввезення палива на митну територію України, покладено на митні органи (див. роз’яснення в ЄБПЗ у підкатегорії 120.06).

У таких випадках платниками екоподатку фактично є особи, які придбавають паливо, а сума екоподатку включається до ціни цього самого палива. Наведені вище податкові агенти здійс-нюють безпосередньо розрахунок суми податку, заповнення Декларації, її подання до органів ДПС і власне сплату податку до бюджету.

Розібравшись з тим, хто подає Декларацію екологічного податку, перейдемо до розгляду місця її подання.

 

Місце подання Декларації

Місце подання Декларації залежить від виду здійснюваного забруднення. Детальніше — у таблиці нижче.

№ з/п

Вид здійснюваного забруднення

Місце подання декларації

1

Викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення

За місцем розміщення стаціонарних джерел, спеціально відведених
для цього місць чи об’єктів

2

Скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти

3

Розміщення протягом звітного кварталу відходів у спеціально відведених для цього місцях або на об’єктах

4

Викиди забруднюючих речовин в атмосферу пересувними джерелами забруднення у разі використання ними палива

За місцем перебування податкового агента на податковому обліку в органах ДПС

5

Утворення радіоактивних відходів (уключаючи вже накопичені)

За місцем перебування платника на податковому обліку в органах ДПС

6

Тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк

 

Зазначимо: в разі якщо місце подання Декларації не збігається з місцем перебування на податковому обліку платника екоподатку, до органу ДПС, в якому такий платник податку перебуває на обліку, протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) періоду, подаються копії відповідних Декларацій (п. 250.8 ПК).

У випадку якщо суб’єкт господарювання має у своєму складі відокремлені підрозділи, які здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення, або викиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти, або ж розміщення відходів, то такий суб’єкт господарювання повинен самостійно звітувати і сплачувати екоподаток за такі підрозділи. Відповідно до п. 7.1 Порядку № 1588 якщо відокремлений підрозділ розташований на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, ніж головне підприємство, то таке підприємство — платник екоподатку має стати на облік за місцем знаходження такого підрозділу як за неосновним місцем обліку.

 

Строки подання Декларації

Згідно з п. 250.1 ПК базовим податковим (звітним) періодом зі сплати екологічного податку є календарний квартал, тому, дотримуючись положень п.п. 49.18.2 ПК, Декларацію потрібно подавати впродовж 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу.

Наведена в Декларації сума податкового зобов’язання підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання Декларації (абз. 1 п. 57.1 ПК).

 

Порядок подання Декларації

Розпочнемо, мабуть, зі способів подання Декларації. У випадку з поданням Декларації екологічного податку вони стандартні. Так, на вибір платника податків Декларація може бути подана в один із таких способів:

особисто або уповноваженою на це особою;

— надіслана поштою з повідомленням про вручення й описом вкладень. У такому разі Декларація має бути надіслана не пізніше ніж за 10 днів до закінчення граничного строку її подання, або пізніше ніж за 10 днів до закінчення такого строку, якщо така Декларація отримана податковим органом до його закінчення (див. відповідне роз’яснення в підкатегорії 135.02 ЄБПЗ);

— надіслана засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством. У такому разі Декларація має бути подана не пізніше закінчення останньої години дня, в якому спливає граничний строк її подання. Для великих і середніх суб’єктів підприємництва* подання Декларації в електронній формі є обов’язковим (п. 49.4 ПК).

* Критерії віднесення суб’єктів підприємництва до великих і середніх див. у ст. 55 ГК.

Нюанси подання Декларації до органів ДПС перш за все пов’язані із ситуацією, коли платник має декілька стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць або об’єктів. У такому разі кількість Декларацій, що подаються, залежить від місця розташування таких джерел, місць або об’єктів. Так, якщо:

— платник податку має кілька стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів у межах кількох населених пунктів (сіл, селищ або міст) або за їх межами (коди згідно з Класифікатором об’єктів адміністративно-територіального устрою України (далі — КОАТУУ) різні), то такий платник податку зобов’язаний подати до відповідного органу ДПС за місцем розташування стаціонарного джерела забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів Декларацію щодо кожного стаціонарного джерела забруднення або спеціально відведеного для розміщення відходів місця чи об’єкта окремо;

— платник податку має кілька стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів в межах одного населеного пункту (села, селища або міста) або за його межами (код згідно з КОАТУУ один і той самий), то такий платник податку може подавати до відповідного органу ДПС одну Декларацію за такі джерела забруднення;

— платник податку перебуває на податковому обліку в місті з районним поділом, то такий платник може подавати одну Декларацію за викиди, скиди усіма своїми джерелами забруднення та/або розміщення відходів, якщо ці джерела та/або спеціально відведені місця для розміщення відходів розташовані на території такого міста (зазначається код згідно з КОАТУУ, за місцем перебування платника податку на податковому обліку (міської ради)).

Якщо платник податку з початку звітного року не планує здійснення викидів, скидів забруднюючих речовин, розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів протягом звітного року, то такий платник податку повинен повідомити про це відповідний орган ДПС за місцем розташування джерел забруднення та скласти заяву про відсутність у нього у звітному році об’єкта обчислення екологічного податку. В іншому разі платник податку зобов’язаний подавати Декларацію у загальному порядку (п. 250.9 ПК). Податківці у роз’ясненні, наведеному в ЄБПЗ (підкатегорія 120.06), додають, що така заява складається в довільній формі.

Згідно з роз’ясненням податкової, наведеним у підкатегорії 120.06 ЄБПЗ, якщо платник екоподатку в деяких звітних періодах поточного року не мав об’єкта оподаткування (не здійснював викиди, скиди забруднюючих речовин, розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів), він зобов’язаний подати за ці звітні періоди (квартали) Декларацію з прокресленими рядками, але при цьому звільнений від подання разом з нею будь-який додатків.

Платником екоподатку за утворення радіоактивних відходів (уключаючи вже накопичені до 1 квітня 2009 року), а також їх зберігання понад установлений особливими умовами ліцензії строк разом з Декларацією подається копія звітності про фактичні обсяги таких відходів, утворених за податковий (звітний) квартал, і фактичні обсяги радіоактивних відходів, що зберігаються у виробника таких відходів понад установлений особливими умовами ліцензіями строк. Такі обсяги, зазначимо, погоджуються органом державної санітарно-епідеміологічної служби та органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.

 

Склад звітності

Звітність з екоподатку представлена безпосередньо самою Декларацією, а також додатками до неї:

додатком 1 — Розрахунок податкового зобов’язання з екологічного податку, що справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення;

додатком 2 — Розрахунок податкового зобов’язання з екологічного податку, що справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення;

додатком 3 — Розрахунок податкового зобов’язання з екологічного податку, що справляється за скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти;

додатком 4 — Розрахунок податкового зобов’язання з екологічного податку, що справляється за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об’єктах;

додатком 5 — Розрахунок податкового зобов’язання з екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені);

додатком 6 — Розрахунок податкового зобов’язання з екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів і сплачується за придбання джерел(а) іонізуючого випромінювання;

додатком 7 — Розрахунок податкового зобов’язання з екологічного податку, що справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк.

Усі наведені додатки, крім додатка 2, подаються до органів ДПС безпосередньо платниками екоподатку, і тільки додаток 2 зобов’язані подавати виключно податкові агенти, які здійснюють реалізацію палива.

Згідно з абз. 3 п. 46.1 ПК додатки до Декларації є її невід’ємною частиною, отже, в обов’язковому порядку мають подаватися разом з нею. Як зазначається в посиланні до самої форми Декларації, у разі відсутності у платника податків відповідних об’єктів оподаткування відповідні додатки не додаються, а в рядках Декларації ставляться прокреслення.

Тож які додатки подаються разом з Декларацією, необхідно зазначити в рядку 7 Декларації.

 

ЗАПОВНЕННЯ податкової ДЕКЛАРАЦІЇ ЕКОЛОГІЧНОГО ПОДАТКУ

 

На жаль, порядку заповнення Декларації законодавець нам не надав, тому в цьому питанні керуватимемося текстовою частиною форми Декларації, окремими роз’ясненнями податківців і, врешті-решт, своїм здоровим глуздом.

 

Заповнення загальної частини

Порядок заповнення загальної частини Декларації екоподатку навряд чи здивує бувалих платників податків якимись особливостями, проте мимохідь ми на ньому все ж таки зупинимося.

Номер поля

Що відображається

1

По-перше, у цьому полі зазначається тип Декларації, що подається:
— «звітна» — якщо Декларація подається за звітний квартал;
— «звітна нова» — якщо Декларація подається з виправленнями до закінчення граничного строку її подання;
«уточнююча» — якщо Декларація подається з виправленнями після закінчення граничного строку її подання.
У необхідному полі проставляється відповідна позначка «Х».
По-друге, зазначається порядковий номер Декларації за рік. Як зазначається у виносці до цієї графи, номер Декларації вказується послідовно наростаючим числом від кількості поданих відповідних Декларацій. При цьому згідно з роз’ясненнями, наведеними в підкатегорії 120.06 ЄБПЗ, кожна наступна Декларація, що подається як звітна, звітна нова або уточнююча, збільшує її порядковий номер, а нумерація додатків до Декларації при цьому починається з 1, що зазначається в рядку «Розрахунок №». Порядковий номер Декларації за рік у загальній частині Декларації збігається з порядковим номером за рік у додатках (розрахунках податкових зобов’язань з екологічного податку), які подаються разом з такою Декларацією.
Якщо до органу ДПС подається копія Декларації (нагадаємо, це випадок, коли місце подання Декларації не збігається з місцем перебування підприємства на податковому обліку), про це робиться відповідна позначка у спеціально відведеній графі поля 1

2

Податковий період, за який подається (графа 2.1) або уточнюється (графа 2.2) Декларація

3

Залежно від того, до яких суб’єктів господарювання належить платник, робиться відповідна позначка у одному із рядків поля 3:
«юридична особа»;
«фізична особа — підприємець»;
«постійне представництво нерезидента».
Якщо Декларацію подає не платник податку, а податковий агент (про те, хто є податковими агентами зі сплати екоподатку, див. на с. 3), це також підлягає зазначенню в полі 3.
Збентеження при заповненні цієї частини поля 3 може викликати ситуація, коли суб’єкт господарювання є одночасно і безпосереднім платником податку, і податковим агентом. Раніше податківці у своїй консультації, наведеній у ЄБПЗ, рекомендували в подібній ситуації ставити позначки одночасно у двох рядках поля 3: одну — у рядку «юридична особа», іншу — у рядку «податковий агент». Зараз це роз’яснення значиться як не дійсне, та й за часів його дії на практиці воно мало реалізовувалося, оскільки в разі подання Декларації в електронному вигляді програма не дозволяла поставити відповідну позначку одразу у двох рядках цього поля. Тому вважаємо, що в такому разі суб’єкту господарювання необхідно подати дві Декларації: одну від імені платника податку, а другу — від імені податкового агента, зробивши позначку у відповідному рядку кожної Декларації та подавши разом з нею необхідні додатки.
У відповідних рядках поля 3 зазначається:
— код згідно з ЄДРПОУ або податковий номер, який надають органи ДПС, або реєстраційний номер облікової картки платника, або серія та номер паспорта*;
— код виду економічної діяльності (КВЕД);
— код органу місцевого самоврядування за місцем перебування платника на податковому обліку в органах ДПС (за основним місцем обліку) за КОАТУУ;
— місцезнаходження платника (адреса, поштовий індекс, міжміський код, телефон, факс (останній — за бажанням платника));
— електронна адреса за бажанням платника

4

Платник екологічного податку у відповідному рядку поля 4 зазначає місце розміщення стаціонарних джерел забруднення та/або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів, щодо яких платник податків звітує до відповідного органу ДПС, місцезнаходження пунктів продажу палива (за одним КОАТУУ).
Якщо платник подає Декларацію за неосновним місцем обліку, то такий платник у відповідному рядку поля 4 зазначає код органу місцевого самоврядування за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення та/або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів (за неосновним місцем обліку платника) за КОАТУУ, щодо яких він подає декларацію до органу ДПС за цим неосновним місцем обліку

5

Найменування органу ДПС, до якого подається Декларація.
При цьому Декларація до відповідного органу ДПС подається окремо за кожним КОАТУУ, в якому є об’єкти оподаткування

* Зазначається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і повідомили про це відповідний орган ДПС і мають позначку в паспорті.

 

Заповнення основної частини

Тут ми розглянемо виключно порядок заповнення рядка 1, у якому зазначається сума нарахованого податкового зобов’язання, і рядка 7, у якому заповнюються дані про розрахунки(додатки), що додаються до Декларації. Рядки 2 — 6 заповнюються тільки в разі виправлення помилок у раніше поданій Декларації, тому про порядок їх заповнення ми поговоримо при розгляді процедури виправлення помилок у відповідній частині тематичного номера (див. с. 15 — 17).

У принципі детально на заповненні рядка 1 ми зупинятися не будемо, оскільки воно фактично зводиться до перенесення даних із певних рядків відповідних додатків. Із яких саме — див. у таблиці нижче.

Номер рядка

Показник

Звідки береться

1

2

3

1.1

Сума нарахованого ПЗ з екоподатку за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними і пересувними джерелами забруднення, скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти та розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях або на об’єктах

Розраховується як сума показників рядків 1.1.1 — 1.1.4 за їх наявності. Так, якщо здійснюється один вид забруднення, то до рядка 1.1 просто переносяться дані з рядка, що відповідає такому виду забруднення, якщо декілька видів — підсумовуються показники рядків, що відповідають кожному з видів забруднення довкілля

1.1.1

Сума нарахованого ПЗ з екоподатку за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення

Переноситься сума ПЗ, розрахована в рядку 1 додатка 1 до Декларації (порядок заповнення додатка 1 див. на с. 8 — 9)

1.1.2

Сума нарахованого ПЗ з екоподатку за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення

Переноситься показник, наведений у рядку 1 додатка 2 до Декларації (порядок заповнення додатка 2 див. на с. 9 — 10).
Цей рядок заповнюється тільки податковими агентами

1.1.3

Сума нарахованого ПЗ з екоподатку за скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти

Переносяться дані з рядка 1 додатка 3 (порядок заповнення додатка 3 див. на с. 10 — 11)

1.1.4

Сума нарахованого ПЗ з екоподатку за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях або на об’єктах

Переноситься показник, розрахований у рядку 1 додатка 4 (порядок заповнення додатка 3 див.
на с. 11 — 12)

1.2

Сума нарахованого ПЗ з екоподатку за утворення радіоактивних відходів (уключаючи вже накопичені) і тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками

Розраховується шляхом підсумовування показників рядків 1.2.1 — 1.2.3

1.2.1

Сума нарахованого ПЗ з екоподатку за утворення радіоактивних відходів (уключаючи вже накопичені)

Переноситься сума ПЗ, наведена в рядку 2 додатка 5 (порядок заповнення додатка 5 див. на с. 12 — 13)

1.2.2

Сума нарахованого ПЗ з екоподатку за утворення радіоактивних відходів, що сплачується за придбання джерел іонізуючого випромінювання

Переноситься показник рядка 3 додатка 6 (порядок заповнення додатка 6 див. на с. 14)

1.2.3

Сума нарахованого ПЗ з екоподатку за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками

Переноситься сума ПЗ, розрахована в рядку 1 додатка 7 (порядок заповнення додатка 7 див.
на с. 14 — 15)

<...>

7

Додатки (розрахунки), що додаються до податкової Декларації екологічного податку

У цьому рядку зазначається інформація щодо додатків (розрахунків), які додаються до податкової декларації, а саме кількість кожного додатку проставляється у відповідних графах арабськими цифрами. Також залежно від того, за який період (звітний, звітний новий, уточнюючий) подаються відповідні додатки до Декларації, номери розрахунків відповідного додатка проставляються через кому у відповідних рядках (звітний, звітний новий, уточнюючий) поля 7 та зазначаються періоди (квартал, рік), за які складено розрахунки відповідного додатка.
Кількість рядків за необхідності самостійно збільшується платником податку відповідно до фактичної кількості податкових періодів, за якими уточнюються показники Декларацій.
Якщо Декларація вимагає додатка доповнення до неї на підставі п. 46.4 ПК або потребує пояснення (розкриття) окремих результатів фінансово-господарської діяльності, це відображається також у рядку 7 із зазначенням кількості сторінок такого доповнення чи пояснення

 

Слід зазначити, що показники у графі 3 Декларації мають зазначатися у гривнях з копійками і містити не більше двох знаків після коми.

Зауважимо також, що Декларація заповнюється за кожен звітний квартал окремо, а не наростаючим підсумком.

 

ЗАПОВНЕННЯ ДОДАТКІВ ДО ДЕКЛАРАЦІЇ

 

На заповненні додатків до Декларації необхідно зупинитися ґрунтовно, адже саме в них здійснюється розрахунок податкових зобов’язань з екоподатку, що підлягають сплаті до бюджету.

Як ми вже зазначали раніше, додатки до Декларації є її невід’ємною частиною, тому повинні подаватися разом з нею. При цьому до Декларації подаються тільки ті додатки, з яких переносяться числові значення показників до Декларації. Якщо у платника податку відсутні ті чи інші об’єкти оподаткування, то відповідні додатки не подаються, а в рядках Декларації ставляться прокреслення.

У додатках мають бути заповнені всі обов’язкові реквізити і рядки всіх розділів з урахуванням приміток. У разі незаповнення того чи іншого рядка через відсутність значення рядки прокреслюються.

Порядковий номер Декларації за рік із загальної частини Декларації переноситься до додатків, які подаються разом з нею.

Також у додатках проставляється порядковий номер розрахунку, що додається до Декларації за звітний період, починаючи з 1.

Це були загальні моменти заповнення додатків до Декларації, далі зупинимося на детальному описі їх заповнення. При цьому опустимо заповнення рядків, що стосуються виправлення помилок і розрахунку штрафів і пені, про це ми поговоримо у відповідному підрозділі на с. 15 — 17.

 

Додаток 1 — Розрахунок ПЗ з екоподатку, що справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення

Як нескладно здогадатися, цей додаток заповнюється і подається тими суб’єктами господарювання, які здійснюють викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення. Про подробиці заповнення додатка 1 див. у таблиці нижче.

Номер графи

Назва графи

Що відображається

1

2

3

2

Назви забруднюючих речовин

Зазначаються назви забруднюючих речовин, клас небезпеки, орієнтовно безпечний рівень впливу речовин (сполук) (міліграм на м3) відповідно до норм ст. 243 ПК

3

Фактичні обсяги викидів

Записуються фактичні обсяги викидів у атмосферне повітря забруднюючих речовин в тоннах стаціонарними джерелами забруднення. Як зазначено в роз’ясненні, наведеному в ЄБПЗ (підкатегорія 120.06), оскільки тонна має тисячну частину — кілограм, зазначені показники повинні містити цифрове значення, що має не більше трьох знаків після коми. Округлення до трьох знаків після коми здійснюється за загальновстановленими правилами

4

Ставки податку в поточному році

Наводяться ставки екологічного податку, що діють в поточному році. Ставки податку, що діють, містяться в ст. 243 ПК. При цьому слід мати на увазі, що у 2013 р. ставки екоподатку становлять 75 % від ставок, наведених у ст. 243 ПК (п. 2 підрозд. 5 розд. ХХ ПК). Ставки екоподатку наведено у ст. 243 ПК залежно від:
— назви забруднюючої речовини (п. 243.1 ПК);
— установленого класу небезпеки (п. 243.2 ПК) — застосовуються щодо забруднюючих речовин, не перелічених у п. 243.1 ПК;
— установлених орієнтовно безпечних рівнів впливу таких речовин (сполук) в атмо-сферному повітрі населених пунктів (п. 243.3 ПК) — застосовуються щодо забруднюючих речовин, не перелічених у п. 243.1 ПК і на яких не встановлено клас небезпеки (крім двоокису вуглецю).
Також окремо наводиться ставка екоподатку за викиди в атмосферне повітря двоокису вуглецю. Вона наразі становить 0,18 грн. (0,24 грн. х 75 % : 100 %) за одну тонну (п. 243.4 ПК).
Якщо забруднюючі речовини (сполуки) не перелічені в п. 243.1 ПК, але на них установлено як клас небезпеки, так і орієнтовний рівень впливу (крім двоокису вуглецю), то ставки податку застосовуються залежно від класу небезпеки. Якщо ж на такі речовини навпаки не встановлено ані клас небезпеки, ані орієнтовно безпечний рівень впливу (крім двоокису вуглецю), то ставки податку встановлюються як за викиди забруднюючих речовин І класу небезпеки (п. 243.5 ПК).
Показники цієї графи зазначаються у гривнях за тонну. Округлення здійснюється до двох десяткових знаків за загальновстановленими правилами

5

Сума нарахованого податкового зобов’язання

Зазначається власне розрахована сума податку у гривнях з копійками з відповідним округленням до двох десяткових знаків за загальновстановленими правилами. Можна представити таку формулу для розрахунку цього показника (п. 249.3 ПК):

img 1

де Мі — фактичний обсяг викиду і-тої забруднюючої речовини в тоннах (т) (показники графи 3);
Нпі — ставки податку в поточному році за тонну і-тої забруднюючої речовини у гривнях з копійками (показники графи 4)

 

Додаток 2 — Розрахунок ПЗ з екоподатку, що справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення

Цей додаток заповнюється і подається податковими агентами, причому тільки тими, що здійснюють торгівлю на митній території України паливом власного виробництва і передають замовнику або за його дорученням іншій особі паливо, вироблене з давальницької сировини такого замовника. Суб’єкти господарювання, які здійснюють імпорт палива, нагадаємо, подавати Декларацію, а відповідно, і додатки до неї не повинні. Детальніше про порядок заповнення додатка 2 — далі в таблиці.

Номер графи

Назва графи

Що відображається

1

2

3

2

Види палива та їх технологічні ознаки

Зазначаються види палива та їх технологічні ознаки. Можливі види палива зазначено в першій графі таблиці, наведеної в п. 244.1 ПК. Під технологічними ознаками, вважаємо, мається на увазі вміст сірки в дизельному паливі, що впливає на визначення розміру ставки податку

3

Кількість фактично реалізованого палива

Наводяться обсяги фактично реалізованого палива в тоннах. Згідно з роз’ясненням, наведеним у ЄБПЗ (підкатегорія 120.06), показники цієї графи округляються до трьох знаків після коми за загальновстановленими правилами.
Якщо паливо реалізується не в одиницях маси, а в одиницях об’єму (л, м3), то виникає необхідність переведення реалізованого палива і-того виду із об’ємних одиниць (л, м3) у вагові одиниці (т) для обчислення екологічного податку. Про те, як це зробити, податківці говорили в не чинному на сьогодні роз’ясненні з ЄБПЗ (див. підкатегорію 120.05).

Незважаючи на його нечинний статус, вважаємо, воно цілком застосовне і на сьогодні. Виходячи з цього роз’яснення, можна представити таку формулу перерахунку використаного палива в тонни:

Мі = Qі х Кпі : 1000,

де Мі  маса фактично реалізованого палива і-того виду в тоннах (т);
Qі  об’єм (кількість) реалізованого палива і-того виду в одиницях об’єму (л, м3);
Кпі  коефіцієнти переведення у вагові одиниці і-того виду палива (кг/л, кг/м3). З урахуванням даних з ЄБПЗ і Методики розрахунку викидів забруднюючих речовин і парникових газів у повітря від транспортних засобів, затвердженої наказом Держкомстату від 13.11.2008 р. № 452, наводимо такі показники цього коефіцієнта для наступних видів палива:
— для бензину — 0,74 кг/л;
— для газойлів (дизельного палива) — 0,85 кг/л;
— для газу скрапленого — 0,55 кг/л;
— для газу стисненого — 0,59 кг/м3.
Крім того, у разі реалізації палива (бензин, дизельне пальне, мазут тощо) податковими агентами через АЗС на відповідну партію палива є сертифікат палива (договір поставки) від відповідного постачальника палива (виробника, імпортера, нафтобази тощо) у вагових одиницях (тоннах)

4

Ставки податку в поточному році

Зазначаються ставки податку у гривнях за одну тонну, що відповідають тому чи іншому виду палива, наведені в п. 244.1 ПК. Згідно з п. 2 підрозд. 5 розд. ХХ ПК у 2013 році ставки екоподатку становлять 75 % ставок, наведених у п. 244.1 ПК. Округлення показників цієї графи здійснюється до двох десяткових знаків за загальновстановленими правилами

5

Сума нарахованого податкового зобов’язання

Зазначається сума нарахованого ПЗ, розрахована за такою формулою:

img 2

де Мі — кількість фактично реалізованого палива і-того виду, у тоннах (т) (показники графи 3);
Нпі — ставки податку в поточному році за тонну і-того виду палива у гривнях з копійками (п. 249.4 ПК) (показники графи 4).
Сума розрахованого ПЗ округляється до двох знаків після коми за загальновстановленими правилами

 

Додаток 3 — Розрахунок ПЗ з екоподатку, що справляється за скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти

Додаток 3 додається до Декларації у тому випадку, коли платник екоподатку здійснює скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти. Далі зупинимося на детальному розгляді його заповнення.

Номер графи

Назва графи

Що відображається

1

2

3

2

Назви забруднюючих речовин

Зазначаються назви забруднюючих речовин, їх гранично допустима концентрація або орієнтовно безпечний рівень впливу (міліграм на літр) відповідно до норм ст. 245 ПК

3

Фактичні обсяги скидів

Записуються фактичні обсяги скидів у тоннах, визначені самостійно платниками екоподатку. Округлення значення цього показника здійснюється до трьох десяткових знаків за загальновстановленими правилами

4

Ставки податку в поточному році

Наводяться чинні ставки екоподатку, визначені ст. 245 ПК. Ставки екоподатку у 2013 р. становлять 75 % ставок, зазначених у цій статті (п. 2 підрозд. 5 розд. ХХ ПК).
Ставки екоподатку за викиди окремих забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти наведено в п. 245.1 ПК. Для всіх інших видів забруднюючих речовин, що до п. 245.1 ПК не потрапили, ставка податку визначається залежно від гранично допустимої концентрації або орієнтовно безпечного рівня впливу забруднюючих речовин (п. 245.2 ПК). Якщо ж забруднюючі речовини не увійшли до п. 245.1 ПК і водночас для них не встановлено гранично допустиму концентрацію або орієнтовно безпечний рівень впливу, то застосовуються ставки податку за найменшою величиною гранично допустимої концентрації, наведеної у п. 245.2 ПК.
Показники цієї графи зазначаються у гривнях за тонну з округленням ставки податку до двох десяткових знаків за загальновстановленими правилами

5

Коефіцієнти

Зазначається коефіцієнт 1,5 у випадку, якщо скиди забруднюючих речовин здійснюються у ставки та озера (згідно з п. 245.4 ПК).
Інакше в цій графі ставиться 1

6

Сума нарахованого податкового зобов’язання

Відображається сума нарахованого ПЗ. Розрахунок цього показника здійснюється за такою формулою:

img 3 

де Млі — обсяг скидів і-тої забруднюючої речовини в тоннах (т) (показники графи 3);
Нпі — ставки податку в поточному році за тонну і-того виду забруднюючої речовини у гривнях з копійками (показники графи 4);
Кос — коефіцієнт, що дорівнює 1,5 і застосовується в разі скидів забруднюючих речовин до ставків та озер (інакше коефіцієнт дорівнює 1).
Округлення отриманого показника здійснюється до двох знаків після коми
за загальновстановленими правилами

 

Додаток 4 — Розрахунок ПЗ з екологічного податку, що справляється за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях або на об’єктах

Додаток 4 подають ті суб’єкти господарювання, які забезпечують постійне (остаточне) перебування або захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об’єктах (місцях розміщення відходів, сховищах, полігонах, комплексах, спорудах, ділянках надр тощо), на використання яких отримано дозволи уповноважених органів. Як вони повинні заповнювати цей додаток — дивіться далі.

Номер графи

Назва графи

Що відображається

1

2

3

2

Види небезпечних відходів, рівень небезпечності та клас небезпеки відходів

Зазначаються види небезпечних відходів, рівень небезпечності та клас небезпеки відходів згідно з нормами ст. 246 ПК

3

Фактичні обсяги розміщення відходів

Відображаються фактичні обсяги розміщення відходів у тоннах (округлення значення цього показника здійснюється до трьох десяткових знаків за загальновстановленими правилами), а для обладнання та приладів, що містять ртуть, елементи з іонізуючим випромінюванням, люмінесцентних ламп — кількість одиниць обладнання та приладів

4

Ставки податку в поточному році

Вписуються ставки податку поточного року, визначені ст. 246 ПК. При цьому у 2013 р. ставки екоподатку визначаються як 75 % від ставок, наведених у ст. 246 ПК.
Ставки податку застосовуються залежно від класу небезпечності та рівня небезпеки відходів (п. 246.2 ПК) за винятком обладнання та приладів, що містять ртуть, елементи з іонізуючим випромінюванням, і люмінесцентних ламп, для яких установлено окремі ставки податку (п. 246.1 ПК).
Якщо на ті чи інші відходи не встановлено клас небезпеки, то щодо них застосовується ставка податку, установлена за розміщення відходів І класу небезпеки.
Показники цієї графи округляються до двох десяткових знаків за загальновстановленими правилами.

Згідно з розміщеною в ЄБПЗ (див. підкатегорію 120.04) консультацією суб’єкт господарювання, у якого відсутній дозвіл на розміщення відходів, має право самостійно визначати клас небезпеки відходів, що ним розміщуються у спеціально відведених для цього місцях чи об’єктах, та самостійно обрати відповідну ставку екологічного податку, проте в такому разі йому загрожують штрафні санкції, якщо дані перевірки вкажуть на заниження ПЗ унаслідок неправильно застосованої таким суб’єктом господарювання ставки екоподатку

5

Коефіцієнти

Зазначаються такі коефіцієнти:
— у разі розміщення відходів у межах населеного пункту або на відстані менше 3 км від його кордонів;
— у разі розміщення відходів на відстані від 3 км і більше від кордонів населеного пункту

6

Зазначається коефіцієнт 3 в разі розміщення відходів на звалищах, що не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об’єктів. Вважаємо, що в разі відсутності такого розміщення відходів у цій графі необхідно зазначати коефіцієнт 1.
Оскільки експлуатація місць розміщення відходів вимагає дотримання вимог низки нормативних документів (екологічних та санітарно-гігієнічних), то при дотриманні цих вимог об’єкт можна охарактеризувати як такий, що забезпечує захист атмосферного повітря та водних об’єктів від забруднення. Про це свого часу говорили податківці в консультації, наведеній у підкатегорії 120.06 ЄБПЗ (наразі значиться як нечинна). При цьому вони додавали: для того щоб охарактеризувати місце розміщення відходів та правильно застосовувати коригуючий коефіцієнт до нормативів збору, необхідно звернутися до органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, у сфері поводження з відходами.
На запит ДПС Мінприроди в листі від 18.02.2013 р. № 2528/07/10-13 повідомило, що місця захоронення побутових відходів (сміттєзвалища), які не обладнані системами захисту ґрунтових вод, знешкодження фільтрату, вилучення та утилізації біогазу, не можуть забезпечити повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об’єктів

7

Сума нарахованого податкового зобов’язання

У цій графі здійснюється розрахунок суми ПЗ. Формула для розрахунку цього показника така:

img 4 

де Нпі — ставки податку в поточному році за тонну і-того виду відходів у гривнях з копійками (показники графи 4);
Млі — обсяг відходів і-того виду в тоннах (т) (показники графи 3);
Кт — коригуючий коефіцієнт, що ураховує розташування місця розміщення відходів наведений у п. 246.5 ПК (коефіцієнт, відображений у графі 5);
Ко — коригуючий коефіцієнт, що дорівнює 3, застосовується при розміщенні відходів на звалищах, що не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об’єктів.
Округлення суми ПЗ здійснюється до двох знаків після коми за загальними правилами

 

Додаток 5 — Розрахунок ПЗ з екоподатку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (уключаючи вже накопичені)

Структура додатка 5 кардинально відрізняється від структури раніше розглянутих нами додатків. Та й самі платники цього виду екоподатку, можна сказати, специфічні, оскільки підприємств, які здійснюють утворення радіоактивних відходів, не так уже багато. Додаток 5 подається тими з них, які є експлуатуючими організаціями (операторами) атомних електростанцій, у тому числі експлуатуючими організаціями (операторами) дослідницьких реакторів.

Сума ПЗ у цьому додатку розраховується в розрізі окремих атомних електростанцій або дослідницьких реакторів, назви яких зазначаються у відповідних графах «шапки» таблиці розрахунку. Загальна сума нарахованого ПЗ за всіма атомними електростанціями (дослідницькими реакторами) наводиться в рядку 2 розрахунку. Детальніше про порядок заповнення додатка 5 — далі в таблиці.

Рядок

Умовне позначення показника

Одиниця виміру

Що відображається

1

АЕС

грн. коп.

У цьому рядку розраховується сума ПЗ з екоподатку за утворення радіоактивних відходів (уключаючи вже накопичені) на підставі показників рядків 1.1—1.13. Формула для розрахунку показника рядка 1 така (див. умовні позначення показників, наведені у графі 2 цієї таблиці):

АЕС = On х Н + (рнс х С1нс х V1нс + рв х С1в х V1в) + 1/32 (рнс х С2нс х V2нс + рв х С2в х V2в)

1.1

On

кВт-година

Зазначається фактичний обсяг електричної енергії, виробленої за базовий податковий (звітний) період експлуатуючими організаціями (операторами) атомних електростанцій. Для дослідницьких реакторів цей показник дорівнює 0

1.2

Н

грн.
за 
1 кВт-годину

Наводиться ставка податку, що справляється за електроенергію, вироблену експлуатуючими організаціями (операторами) атомних електростанцій. Чинну ставку податку наведено в п. 247.1 ПК. Зауважте: на відміну від інших, раніше розглянутих нами видів забруднення, до ставок екоподатку за утворення радіоактивних відходів не застосовуються зменшені ставки, передбачені п. 2 підрозд. 5 розділу ХХ ПК

1.3

рнс

Проставляється коригуючий коефіцієнт, що установлюється для експлуатуючих організацій ядерних установок (атомних електростанцій) залежно від активності радіоактивних відходів, який для середньоактивних і низькоактивних відходів відповідно до п. 247.2 ПК дорівнює 2

1.4.1

С1нс

грн. коп.

Зазначається собівартість зберігання 1 м3 (1 см3 радіоактивних відходів, представлених у вигляді джерел іонізуючого випромінювання) низькоактивних і середньоактивних радіоактивних відходів, утворених їх виробниками за базовий податковий (звітний) період

1.4.2

1.5.1

V1нс

м3

Відображається фактичний обсяг низькоактивних і середньоактивних радіоактивних відходів, прийнятих у сховище експлуатуючих організацій (операторів) атомних електростанцій за базовий (податковий) період

1.5.2

см3

1.6

рв

Зазначається коригуючий коефіцієнт для високоактивних відходів, наведений у п. 247.2 ПК, що дорівнює 50

1.7.1

С1в

грн. коп.

Зазначається собівартість зберігання 1 м3 (1 см3 радіоактивних відходів, представлених у вигляді джерел іонізуючого випромінювання) високоактивних радіоактивних відходів, утворених їх виробниками за базовий податковий (звітний) період, у гривнях з копійками

1.7.2

1.8.1

V1в

м3

Відображається фактичний обсяг високоактивних радіоактивних відходів, прийнятих у сховище експлуатуючих організацій (операторів) атомних електростанцій за базовий податковий (звітний) період

1.8.2

см3

1.9

Зазначається коефіцієнт, який у період з 01.04.2011 р. до 01.04.2019 р. дорівнює 1/32, а після закінчення цього періоду — 0

1.10.1

С2нс

грн. коп.

Відображається собівартість зберігання 1 м3 (1 см3 радіоактивних відходів, представлених у вигляді джерел іонізуючого випромінювання) низькоктивних і середньоактивних радіоактивних відходів, накопичених їх виробниками до 01.04.2009 р.

1.10.2

1.11.1

V2нс

м3

Наводиться фактичний обсяг низькоактивних і середньоактивних радіоактивних відходів, накопичених у сховищах експлуатуючих організацій (операторів) атомних електростанцій до 01.04.2009 р.

1.11.2

см3

1.12.1

С2в

грн. коп.

Зазначається собівартість зберігання 1 м3 (1 см3 радіоактивних відходів, представлених у вигляді джерел іонізуючого випромінювання) високоактивних радіоактивних відходів, накопичених їх виробниками до 01.04.2009 р.

1.12.2

1.13.1

V2в

м3

Зазначається фактичний обсяг високоактивних радіоактивних відходів, накопичених у сховищах експлуатуючих організацій (операторів) атомних електростанцій до 01.04.2009 р.

1.13.2

см3

 

Додаток 6 — Розрахунок ПЗ з екоподатку, що справляється за утворення радіоактивних відходів і сплачується за придбання джерел(а) іонізуючого випромінювання

Цей додаток подається всіма іншими платниками податку — суб’єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії, що здійснюють утворення радіоактивних відходів, ніж експлуатуючі організації (оператори) атомних електростанцій і дослідницьких реакторів, які заповнюють і подають додаток 5. Порядок заповнення додат-
ка 6 представлено в таблиці нижче.

Номер рядка

Назва графи

Що відображається

1

Вартість джерел(а) іонізуючого випромінювання, придбаних(ого) за звітний квартал

Відображається вартість джерел іонізуючого випромінювання (без урахування ПДВ), придбаних за звітний квартал. Зазначається у гривнях з копійками з округленням до двох десяткових знаків за загальновстановленими правилами

1.1

Зазначається добуток вартості та кількості відповідних джерел іонізуючого випромінювання, у гривнях з копійками. Якщо джерела іонізуючого випромінювання з однаковою назвою придбані за різною вартістю, то така вартість, а також кількість джерел іонізуючого випромінювання, придбаних за цією вартістю, записуються в окремому рядку

1.2

2

Ставка податку

Зазначається ставка екологічного податку у відсотках, що становить 10 %

3

Сума нарахованого податкового зобов’язання за звітний квартал

Відображається сума нарахованого за звітний квартал ПЗ. Визначається як добуток показника рядка 1 і рядка 2, поділений на 100

 

Додаток 7 — Розрахунок ПЗ з екоподатку, що справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк

Заповнюється і подається цей додаток платниками екоподатку, які здійснюють тимчасове зберігання радіоактивних відходів понад установлений особливими умовами ліцензії строк. Нагадаємо, що платники податку, які здійснюють утворення радіоактивних відходів, заповнюють і подають додаток 5 (див. с. 12 — 13) або додаток 6 (див. вище на с. 14). Про заповнення додатка 7 — у таблиці нижче.

Номер графи

Назва графи

Що відображається

1

2

3

2

Категорія відходів

Записується або «високоактивні», або «середньоактивні», або «низькоактивні» залежно від того, до якої категорії належать радіоактивні відходи, що зберігаються

3

Фактичний обсяг радіоактивних відходів, які зберігаються у виробника таких відходів понад установлений особливими умовами ліцензії строк

Зазначається фактичний обсяг радіоактивних відходів, що зберігаються у виробника таких відходів понад установлений особливими умовами ліцензії строк, у м3, а для радіоактивних відходів, представлених у вигляді джерел іонізуючого випромінювання, — у см3

4

5

Ставки податку, який справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк

Наводяться ставки податку, зазначені в п. 248.1 ПК, залежно від категорії відходів. Одиницею виміру виступають гривні за 1 м3, а для радіоактивних відходів, представлених у вигляді джерел іонізуючого випромінювання, — гривні за 1 см3

6

Кількість повних календарних кварталів, протягом яких радіоактивні відходи зберігаються понад установлені особливими умовами ліцензії строки

Зазначається кількість повних календарних кварталів, упродовж яких радіоактивні відходи зберігаються понад установлений особливими умовами ліцензії строк

7

Значення

Відображається розрахована сума ПЗ за звітний квартал у гривнях з копійками. Формула для розрахунку цього показника представлена в п. 249.8 ПК і виглядає таким чином:

Sзберігання = N х V х Tзберігання,

де N — ставка податку, що справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк (показники графи 5);
— фактичний обсяг радіоактивних відходів, що зберігаються у виробника таких відходів понад установлений особливими умовами ліцензії строк (показники графи 4);
Tзберігання — кількість повних календарних кварталів, протягом яких радіоактивні відходи зберігаються понад установлений особливими умовами ліцензії строк (показники графи 6)

 

ВИПРАВЛЕННЯ ПОМИЛОК

 

Для виправлення помилок у раніше поданій Декларації використовуються стандартні способи, наведені у ст. 50 ПК. Найбільш безболісний із цих способів, такий, що не призводить до жодних штрафних наслідків, — це подання нової звітної Декларації. Проте можливості такого самовиправлення досить обмежені. Так, нова звітна Декларація може бути подана без сплати жодних штрафів тільки в разі, якщо помилки виправляються до закінчення граничного строку подання Декларації, в якій виявлено такі помилки.

Якщо ж суб’єкт господарювання до закінчення граничних строків подання звітної Декларації пропустив допущену в ній помилку, то виправитися він може в будь-який із наступних звітних періодів в один із наведених нижче способів (абз. 3 п. 50.1 ПК):

1) подати уточнюючу Декларацію та сплатити при цьому суму недоплати і штраф у розмірі 3 % такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку;

2) відобразити суму недоплати у складі Декларації, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження ПЗ, збільшену на суму штрафу в розмірі 5 % від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми грошового зобов’язання з екоподатку.

Далі детально зупинимося на кожному з цих способів самовиправлення.

 

Виправлення через уточнюючу Декларацію

Перш за все, зазначимо, що уточнююча Декларація подається окремо за кожен минулий податковий період, у якому виявлено помилку. Тривідсотковий штраф і пеня в такому разі застосовуються за кожне таке виправлення, що призвело до заниження ПЗ.

Форма уточнюючої Декларації аналогічна звітній, а основними особливостями, що ідентифікують її, є позначка «Х» у графі «уточнююча» поля 1 і зазначення уточнюючого періоду у графі 2.2.

Нагадаємо, що невід’ємною частиною Декларації є додатки до неї, отже, разом з уточнюючою Декларацією до органів ДПС подаються і додатки, в яких містяться помилки. У них також проставляється позначка у графі «уточнююча». Власне із заповнення відповідних додатків і варто починати самовиправлення через уточнюючу Декларацію. Для цього в них передбачені спеціальні рядки. Назви цих рядків і порядок їх заповнення в цілому практично однакові для всіх додатків. Так, у рядку 1 (для додатка 5 — у рядку 2, для додатка 6 — у рядку 3) зазначається правильна сума податку, розрахована за звітний період, що уточнюється. Графи рядків 1.1 — 1.n заповнюються так само, як і в додатку за звітний період.

У рядку 2 (для додатка 5 — у рядку 3, для додатка 6 — у рядку 4) потрібно відображати неправильну суму податку, розраховану в раніше поданій звітній Декларації за період, що уточнюється. Як зазначено в самому цьому рядку, сюди переносяться дані з рядка звітної Декларації за період, що уточнюється, в якому розраховується загальна сума податку за звітний квартал.

Рядок 3 (для додатка 5 — рядок 4, для додатка 6 — рядок 5) заповнюється в тому випадку, якщо величина показника правильно розрахованої суми екоподатку перевищує помилкову величину аналогічного показника, відображеного в раніше поданій Декларації. Заповнення цього рядка автоматично викликає необхідність заповнення рядка 5 (для додатка 5 — рядка 6, для додатка 6 — рядка 7), у якій зазначається сума штрафу в розмірі 3 % від суми недоплати, і рядка 7 (для додатка 5 — рядка 8, для додатка 6 — рядка 9), в якій наводиться сума нарахованої пені. Згідно з п.п. 129.1.2 ПК нарахування пені починається в день настання строку погашення ПЗ платником податку і здійснюється за весь період заниження ПЗ. Нараховується пеня із розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, діючої на день заниження.

Рядок 4 заповнюється у разі, якщо помилка в раніше поданій Декларації призвела до завищення ПЗ, тобто коли показник рядка 2 (для додатка 5 — рядка 3, для додатка 6 — рядка 4) уточнюючі розрахунки перевищує показник, наведений у рядку 1 (для додатка 5 — у рядку 2, для додатка 6 — у рядку 3) цього самого розрахунку. При цьому всі наступні рядки, призначені для зазначення розміру штрафів і пені, не заповнюються.

Рядок 6 (для додатка 5 — рядок 7, для додатка 6 — рядок 8) у разі подання уточнюючого розрахунку не заповнюється (про те, коли цей рядок має заповнюватися, див. далі на с. 16).

Після того, як помилки у відповідному додатку виправлено, розраховані суми податку, що завищують або занижують ПЗ у зв’язку з виправленням помилок, а також суми штрафів і пені, саме час перенести всі ці дані безпосередньо до власне уточнюючої Декларації. Така інформація наводиться в рядках 2 — 6 Декларації в розрізі окремих видів забруднення (рядок 1 заповнюється тільки в разі подання Декларації за звітний період, тому в цьому випадку в ній ставляться прокреслення). Думаємо, в які саме рядки переносяться ті чи інші дані, зрозуміло, назви цих рядків говорять самі за себе, тому зупинятися на цьому ми не будемо.

Вважаємо, слід звернути увагу на деякі нюанси виправлення помилок у Декларації за І квартал 2012 і 2013 років. Річ у тім, що згідно з листами ДПСУ від 13.03.2012 р. № 7224/7/15-2117 і від 14.02.2013 р. № 3688/7/15-2117 (див. «Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2013, № 7 (55), с. 13  14) у зв’язку з тим, що в кожному з цих періодів діяли різні ставки екоподатку, до Декларації за ці періоди необхідно було подавати по 2 однакових додатка для кожного виду забруднення довкілля, що здійснюється суб’єктом господарювання (див. статтю «Одна декларація — два додатки: дежа-вю для платників екоподатку» // «Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2013, № 7 (55), с. 60). Вважаємо, що в разі виправлення помилки, допущеної в Декларації за один із цих періодів, потрібно подавати разом з нею тільки той із двох додатків, в якому було допущено помилку. Якщо другий додаток було заповнено правильно, то його у складі уточнюючої звітності можна не подавати. І тільки тоді, коли помилка міститься в обох додатках до уточнюючої декларації, додаються вони обидва.

А тепер перейдемо до розгляду нюансів самовиправлення в інший спосіб.

 

Виправлення через звітну Декларацію за наступний податковий період

Істотною відмінністю такого самовиправлення порівняно з виправленням через уточнюючу Декларацію є те, що в такий спосіб можна виправити помилки за декілька попередніх податкових періодів. Додатки до такої Декларації заповнюються за кожним об’єктом оподаткування окремо за звітний період і окремо за кожним періодом, що уточнюється. Очевидно, що як у самій Декларації, так і в додатках до неї, за звітний період проставляється відповідна позначка «Х» у графі «звітна»/ «звітний». В уточнюючих додатках відповідно необхідно поставити позначку «Х» у графі «уточнюючий». У додатках з позначкою «уточнюючий» у полі «податковий період» заповнюється рядок «уточнюючий», де відображається квартал та рік, за який здійснюється уточнюючий розрахунок податкового зобов’язання з екологічного податку, а рядок «звітний» не заповнюється (у рядку ставиться прочерк).

У всьому іншому загалом порядок виправлення через звітну Декларацію за наступний податковий період подібний до порядку за наведеним вище способом, окрім таких моментів:

1) у разі такого самовиправлення платник екоподатку зобов’язаний сплатити штраф у розмірі 5 % від суми недоплати, ось тут нам якраз і доведеться заповнити рядок 6 додатків 1 4 і 7, рядок 7 додатка 5, рядок 8 додатка 6 і рядок 5 самої Декларації. Рядок додатків і Декларації, призначений для зазначення суми тривідсоткового штрафу в разі такого виправлення помилок не заповнюється;

2) оскільки Декларація подається за звітний період, виникає необхідність заповнення рядка 1, в якому розраховується сума нарахованого за такий період ПЗ.

 

Виправлення через нову звітну Декларацію

Якщо ж суб’єкту господарювання все ж таки пощастило виявити помилку в раніше поданій Декларації до закінчення граничного строку її подання, то він, як ми вже зазначили, подає нову звітну Декларацію, не маючи при цьому жодних штрафних наслідків. У Декларації та в додатках до неї він робить позначку «Х» у графі «Звітна нова»/«звітний новий», крім додатків, у яких виправляються помилки, в них позначка ставиться у графі «уточнюючий». Як і в разі виправлення через звітну Декларацію, додатки до нової звітної Декларації заповнюються за кожним об’єктом оподаткування окремо за звітний період і окремо за кожним періодом, що уточнюється.

Що відрізняє цей спосіб виправлення помилок від двох попередніх, так це відсутність необхідності заповнення рядків, пов’язаних з нарахуванням штрафу та пені. Таким чином, рядки 4 — 6 Декларації, рядки 5 — 7 додатків 1 — 4 та 7, рядки 6 — 8 додатка 5 і рядки 7 — 9 додатка 6 не заповнюються. В іншому порядок заповнення Декларації та додатків до неї такий самий, як описаний нами при розгляді порядку виправлення помилок через уточнюючу Декларацію. Ураховуючи, що Декларація є хоч і новою, але все ж таки звітною, у ній необхідно заповнювати і рядок 1, у якому зазначається правильно нарахована сума ПЗ за звітний період.

 

ПРИКЛАД

 

ТОВ «Атлант», що є платником екологічного податку, у II кварталі 2013 року здійснило такі види забруднення довкілля:

1) викиди в атмосферу стаціонарним джерелом забруднення, що знаходиться на території підприємства, таких забруднюючих речовин :

— аміаку — 0,349 т;

— сполук марганцю — 0,084 т;

2) розміщення у спеціально відведених для цього місцях:

— люмінесцентних ламп у межах населеного пункту — 20 шт.;

— помірно небезпечних відходів на відстані більше 3 км від меж населеного пункту — 0,456 т.

Звалища, на яких розміщуються відходи, не забезпечують повного виключення забруднення довкілля.

Крім того, у цьому самому податковому (звітному) періоді підприємство виявило помилку в Декларації за IV квартал 2012 року і виправляє її через звітну Декларацію за II квартал 2013 року. Помилка полягає в тому, що при розрахунку суми ПЗ з екоподатку за розміщення 14 люмінесцентних ламп у межах населеного пункту не було застосовано коефіцієнт 3.

Останній день сплати ПЗ з екоподатку за IV квартал 2012 року — 19 лютого 2013 року.

День фактичної сплати суми заниженого ПЗ — 31 травня 2013 року.

 

На підставі цих даних підприємство має заповнити та подати до органу ДПС:

— Декларацію екологічного податку за II квартал 2013 року;

— додаток 1 до Декларації за II квартал 2013 року;

— додаток 4 до Декларації за II квартал 2013 року;

— уточнюючий додаток 4 за IV квартал 2012 року.

При розрахунку суми ПЗ не варто забувати, що ставки екоподатку у 2013 році становлять 75 % ставок, зазначених у ПК (у 2012 році — 50 %).

Пеня за заниження суми ПЗ розраховується таким чином:

343,56 грн.* х 102 дні : 365 днів х 7,5 % : 100 % х 1,2 = 8,64 грн.

* Сума податку, що збільшує ПЗ у зв’язку з виправленням помилки, розрахована в уточнюючому додатку 4 (див. с. 21).

 

img 5

img 6

 

img 7

 

img 8

 

img 9

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі