Теми статей
Обрати теми

Заповнення розрахунку суми транспортного збору

Редакція ПК
Стаття

ЗАПОВНЕННЯ РОЗРАХУНКУ СУМИ ТРАНСПОРТНого ЗБОРУ

Характерними особливостями Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів є те, що подавати його зобов’язані виключно юридичні особи, незважаючи на те, що платниками збору можуть бути і фізичні особи. Крім того, звертає на себе увагу той факт, що сплата збору передує поданню податкового розрахунку, що є унікальним випадком серед інших податків та зборів (обов’язкових платежів), передбачених чинним податковим законодавством.

Та це далеко не все, про що ми розповімо вам у цій частині тематичного випуску…

 

Хто? Де? Коли?

 

Згідно з п. 239.2 ПК юридичні особи подають відповідному органу ДПС Розрахунок суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПК.

У наведеній нижче таблиці згруповані основні відомості, необхідні для подання такого розрахунку.

 

Запитання

Відповідь

Нюанси

1

2

3

Хто подає розрахунок?

Юридичні особи, які здійснюють першу реєстрацію в Україні транспортних засобів, що відповідно до ст. 232 ПК є об’єктами оподаткування

Фізичні особи, які здійснюють першу реєстрацію в Україні транспортних засобів, від подібного обов’язку звільнені, у той час як для юридичних осіб такий обов’язок поширюється навіть за наявності пільг, за умовами яких вони повністю позбавлені від сплати збору

За якою формою подається розрахунок?

Форма розрахунку затверджена наказом Міністерства фінансів України від 21.12.2012 р. № 1405

Наказ, яким було затверджено нову форму розрахунку, набрав чинності 12.02.2013 р. Форма розрахунку є єдиною незалежно від виду об’єкта оподаткування та статусу платника

Що додається до розрахунку?

Копії реєстраційних документів, завірені відповідним уповноваженим державним органом України, який проводив реєстрацію транспортних засобів

Види реєстраційних документів, а також органи, уповноважені здійснювати реєстрацію транспортних засобів у тих чи інших випадках, наведені в окремій таблиці на с. 37-38. Копії реєстраційних документів обов’язково мають бути скріплені «мокрою» печаткою відповідного органу.
Варто зазначити, що навіть у випадку подання розрахунку в електронному вигляді вказані документи (у розумінні головного податкового відомства додатки) мають обов’язково подаватися в паперовому вигляді («Вісник податкової служби України», 2012, № 5, с. 34). Пояснюють податківці це тим, що формат таких документів не підтримує програма

Куди подається розрахунок?

До відповідного органу ДПС за місцем свого знаходження та за місцем реєстрації транспортного засобу

Таким чином, можливе подання:
1 розрахунку — у випадку, якщо місце знаходження юридичної особи та місце реєстрації транспортного засобу збігаються;
2 розрахунків — коли місце знаходження юридичної особи та місце реєстрації транспортного засобу не збігаються, приміром, коли транспортний засіб зареєстровано за місцем знаходження філії підприємства (за умови, що така філія зареєстрована не у тому ж органі ДПС, що і головне підприємство)

Який термін подання розрахунку?

Десятиденний строк після першої реєстрації в Україні транспортних засобів

Таким чином, на відміну від інших податкових декларацій, розрахунок подається після фактичної сплати збору

У який спосіб може подаватись розрахунок?

Розрахунок може подаватись:
а) особисто платником збору або уповноваженою на це особою;
б) надсилатися поштою з повідомленням про вручення
та з описом вкладення;
в) засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством

Тобто порядок вибору платником збору способу подання розрахунку до органу ДПС аналогічний податковим деклараціям з інших податків та зборів (обов’язкових платежів). Тому потрібно пам’ятати, що згідно з п. 49.4 ПК платники податків, що належать до великих та середніх підприємств, подають податкові декларації до органу ДПС в електронній формі, причому мають зробити це не пізніше закінчення останньої години дня, в якому спливає такий граничний строк.
Подання розрахунку поштою не зовсім зручне, адже в такому разі платник має здійснити відповідне відправлення не пізніше дня проведення реєстрації транспортного засобу

 

У наступній таблиці, як і обіцяли, ми наводимо перелік видів реєстраційних документів та органів, що уповноважені здійснювати реєстрацію транспортних засобів:

№ з/п

Вид транспортних засобів

Нормативно-правовий акт, що регулює проведення першої реєстрації

Орган, уповноважений проводити реєстрацію

Документ, що підтверджує факт реєстрації

1

2

3

4

5

1

Автомобілі, автобуси, самохідні машини, сконструйовані на шасі автомобілів, мотоцикли усіх типів, марок і моделей, причепи, напівпричепи, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди

Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388

Реєстраційно-екзаменаційні підрозділи Державтоінспекції

Свідоцтво про реєстрацію

2

Трактори, самохідні шасі, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні і меліоративні машини, сільськогосподарська техніка, інші механізми

Порядок відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затверджений постановою КМУ від 08.07.2009 р. № 694

Державні інспекції сільського господарства в АРК, областях, містах Києві та Севастополі, районах

Свідоцтво про реєстрацію машини або талон тимчасового обліку машини

3

Великотоннажні та інші технологічні транспортні засоби*, що не підлягають експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування

Порядок відомчої реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів, затверджений постановою КМУ від 06.01.2010 р. № 8

Територіальні органи Державного комітету з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду (Держгірпромнагляд)

Свідоцтво про реєстрацію великотоннажного транспортного засобу або іншого технологічного транспортного засобу

* Великотоннажний та інший технологічний транспортний засіб — це великотоннажний автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення вантажів, транспортування розкривних порід і корисних копалин на відкритих гірничих розробках чи ґрунту на будівництві, а також інший механічний транспортний засіб, у тому числі обладнаний спеціальними пристроями чи механізмами, або транспортний засіб, призначений для руху тільки у поєднанні з іншим транспортним засобом, який керується машиністом (оператором, водієм) і використовується власником для забезпечення виробничих процесів під час провадження ним господарської діяльності (виготовлення продукції, виконання робіт, надання послуг), а також для переміщення сировини (матеріалів), що обробляється, і відходів виробництва.

4

Транспортні засоби, які закріплені за військовими частинами, закладами, установами та організаціями, що входять до складу Збройних Сил

Порядок відомчої реєстрації
та ведення обліку транспортних засобів Збройних Сил України, затверджений постановою КМУ від 30.09.2009 р. № 1032

Військова інспекція безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах та її структурні підрозділи

Технічний талон транспортного засобу Збройних Сил України

5

Торговельні судна*, крім:
— військових кораблів та суден;
— катерів, шлюпок та інших плавучих засобів, що належать будь-якому судну;
— спортивних суден, перелік видів яких затверджує МОНмолодьспорт за погодженням з Мінінфраструктури;
— веслових суден, що використовуються без двигуна, довжиною до 2,5 м

Порядок ведення Державного суднового реєстру України і Суднової книги України, затверджений постановою КМУ від 26.09.97 р. № 1069

Капітани морських портів — морських суден;
Укрморрічінспекція — річкових суден та суден, що не підлягають нагляду класифікаційним товариством;
територіальний орган Держрибагентства з питань державного нагляду за безпекою мореплавства флоту рибного господарства — риболовних суден, що не підлягають нагляду класифікаційним товариством

Свідоцтво на право плавання під Державним прапором України (судновий патент)

* Відповідно до ст. 15 Кодексу торговельного мореплавства України від 23.05.95 р. № 176/95-ВР торговельне судно — самохідна чи несамохідна плавуча споруда, що використовується:
1) для перевезення вантажів, пасажирів, багажу і пошти, для рибного чи іншого морського промислу, розвідки і добування корисних копалин, рятування людей і суден, що зазнають лиха на морі, буксирування інших суден та плавучих об’єктів, здійснення гідротехнічних робіт чи піднімання майна, що затонуло в морі;
2) для несення спеціальної державної служби (охорона промислів, санітарна і карантинна служби, захист моря від забруднення тощо);
3) для наукових, навчальних і культурних цілей;
4) для спорту;
5) для інших цілей.

6

Цивільні повітряні судна

Авіаційні правила України, частина 47 «Правила реєстрації цивільних повітряних суден в Україні», затверджені наказом Міністерства інфраструктури України від 25.10.2012 р. № 636

Уповноважений орган з питань цивільної авіації

Реєстраційне посвідчення повітряного судна

7

Державні повітряні судна**

Правила реєстрації державних повітряних суден України, затверджені наказом Міністерства оборони України від 07.02.2012 р. № 63

Служба реєстрації та сертифікації державних повітряних суден України

Реєстраційне посвідчення державного повітряного судна

** Відповідно до п. 31 ст. 1 Повітряного кодексу України від 19.05.2011 р. № 3393-VI державне повітряне судно — повітряне судно, що застосовується у військовій, митній та прикордонній службі, службі цивільного захисту, в органах внутрішніх справ. Усі інші повітряні судна визнаються цивільними згідно з п. 103 ст. 1 цього Кодексу.

 

Таким чином, ми з’ясували, які саме документи можуть підтверджувати державну реєстрацію транспортних засобів різних типів, завірені копії яких, нагадаємо, мають подаватись до органу ДПС разом із розрахунком суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів.

Тепер перейдемо безпосередньо до заповнення розрахунку.

 

Заповнюємо вступну частину

 

Вступна частина розрахунку складається з 6 полів та містить відомості про платника збору, вид розрахунку, об’єкт оподаткування та орган ДПС, до якого подається такий розрахунок.

Розглянемо послідовно заповнення таких полів у наступній таблиці.

 

Поле вступної частини розрахунку

Графи

Які дані вносяться

Номер

Назва

1

2

3

4

01

Розрахунок суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів1

Звітний податковий період

Рік, у якому проведено першу реєстрацію транспортних засобів

Вид розрахунку (Звітний; Новий звітний; Уточнюючий)

Навпроти відповідного виду розрахунку необхідно поставити позначку «Х».
Розрахунок є звітним, коли платник збору декларує суму збору за першу реєстрацію на виконання вимог п. 239.2 ПК (загальний випадок).
Розрахунок є новим звітним, якщо після подання розрахунку за звітний період платник збору подає новий розрахунок з виправленими показниками до закінчення граничного строку подання декларації за такий самий звітний період.
Розрахунок є уточнюючим, якщо подається платником збору, який самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявив факт заниження податкового зобов’язання, відображеного у раніше поданому розрахунку після закінчення граничного строку його подання

Тип транспортних засобів, щодо яких подається розрахунок (Колісні транспортні засоби; Судна; Літаки і вертольоти); До відома2

Як зазначено у виносці 1 до розрахунку, розрахунок суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів подається окремо по колісних транспортних засобах, суднах та літаках і вертольотах. Навпроти відповідного типу об’єктів оподаткування у розрахунку ставиться позначка «Х».
Крім того, у цій же частині поля міститься графа «До відома2». Вона заповнюється у тому випадку, якщо розрахунок подається за місцем знаходження юридичної особи (головного підприємства), на яку зареєстровано транспортний засіб, і це місце відрізняється від місця реєстрації транспортного засобу. При цьому в розрахунку, що подається за місцем реєстрації транспортного засобу, вказана графа не заповнюється

Звітний податковий період, що уточнюється

Заповнюється лише в разі подання уточнюючого податкового розрахунку. У такому випадку в цій графі зазначається рік, за який проводиться уточнення. При поданні звітного або нового звітного розрахунку вказана графа не заповнюється

02

Повне найменування платника збору

Зазначене в реєстраційних документах підприємства повне його найменування. При цьому скорочення організаційно-правової форми господарювання не допускається.
Нагадаємо, юридична особа повинна мати своє найменування, яке містить інформацію про її організаційно-правову форму (ст. 90 ЦК). Найменування юридичної особи вказується в її установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру

03

Код платника податків згідно з ЄДРПОУ

Код ЄДРПОУ, присвоєний платнику збору згідно з постановою КМУ «Про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України» від 22.01.96 р. № 118

Код виду економічної діяльності (КВЕД)

Код основного виду діяльності платника збору, визначений за Національним класифікатором України «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010», затвердженим наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 р. № 457

04

Код організаційно-правової форми господарювання

Код, присвоєний організаційно-правовій формі господарювання згідно з наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики «Про затвердження національних стандартів України, державних класифікаторів України, національних змін до міждержавних стандартів, внесення зміни до наказу Держспоживстандарту України від 31.03.2004 р. № 59 та скасування нормативних документів» від 28.05.2004 р. № 97

Код за КОАТУУ

Код, присвоєний об’єкту адміністративно-територіального устрою України, до органу ДПС якого подається розрахунок

05

Місцезнаходження платника

Місцезнаходження платника

Податкова адреса юридичної особи, якою відповідно до п. 45.2 ПК є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців

Поштовий індекс

Відповідні відомості зазначаються за бажанням платника збору

Міжміський код

Телефон

Факс

E-mail

06

Найменування органу державної податкової служби, до якого подається Розрахунок2, за місцем реєстрації транспортних засобів

Найменування органу ДПС за місцем реєстрації транспортних засобів. У разі, якщо місце реєстрації транспортних засобів не збігається з місцем реєстрації платника збору, крім цього рядка, заповнюється і наступний

Найменування органу державної податкової служби, до якого подається Розрахунок, до відома2

Найменування органу ДПС за місцем реєстрації платника збору. У разі, якщо місце реєстрації транспортних засобів збігається із місцем реєстрації платника збору, цей рядок не заповнюється

 

Розібравшись із вступною частиною роз-рахунку, перейдемо до правил заповнення основ-
ної його частини.

 

Відомості про об’єкт оподаткування та суми збору

Їх представлено рядками 7 та 8 розрахунку, при цьому значення рядка 8 відповідає значенню колонки 11 рядка 7. Це значення є кінцевим результатом обчислення суми збору. Які саме відомості наводяться у рядку 7, розповість наступна таблиця (див. на с. 41-42).

 

Колонка рядка 7 основної частини розрахунку

Які дані вносяться

номер

назва

1

2

3

1

№ з/п

Номер транспортного засобу в розрахунку

2

Тип транспортного засобу3

Відповідно до виноски у цій колонці зазначається тип транспортного засобу, щодо якого встановлено ставки збору згідно зі ст. 234 ПК. У цій статті виділено наступні типи транспортних засобів (ставки збору для яких різняться):
— мотоцикли;
— легкові автомобілі (крім автомобілів, обладнаних електродвигуном);
— легкові автомобілі, обладнані електродвигуном;
— автобуси, у тому числі мікроавтобуси;
— трактори;
— вантажні вантажо-пасажирські автомобілі;
— сідельні тягачі;
— автомобілі спеціального призначення;
— інші колісні транспортні засоби;
— судна, оснащені стаціонарним або підвісним двигуном (двигунами);
— судна, не оснащені двигуном;
— літаки і вертольоти

3

Марка та модель транспортного засобу

Відповідні дані, вказані у реєстраційних документах транспортного засобу. Перелік таких документів, нагадаємо, наведено у таблиці на с. 37-38.

4

Номерний знак транспортного засобу

5

Дата першої реєстрації транспортного засобу в Україні

6

1) об’єм циліндрів двигуна (см3)
2) потужність двигуна (кВт)
3) довжина корпусу (см)
4) максимальна злітна маса (кг)

База обкладення збору у розрізі видів транспортних засобів:
— об’єм циліндрів двигуна — для колісних транспортних засобів, крім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном;
— потужність двигуна — для легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном та суден, обладнаних двигуном;
— довжина корпусу — для суден, не обладнаних двигуном;
— максимальна злітна маса — для літаків та вертольотів.
Відповідні дані можна знайти у документах, що підтверджують державну реєстрацію транспортних засобів

7

Ставка збору в грн.:
1) за 100 см3
2) за 1 кВт
3) за 100 см
4) за 1 кг

Ставки збору у розрізі типів транспортних засобів.
Такі ставки встановлено ст. 234 ПК. У цій колонці вказують ставки без урахування коригувальних коефіцієнтів, установлених п. 234.4 ПК та наведених у виносці 4 до колонки 8 рядка 7 розрахунку

8

Сума збору (гр. 6 х гр. 7/100* х коефіцієнт4)

Визначається шляхом множення бази оподаткування на ставку збору і коригувальний коефіцієнт.

При цьому для транспортних засобів (крім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, суден, обладнаних двигуном, літаків і вертольотів) передбачено ділення отриманого результату на 100, що пояснюється тим, що база оподаткування встановлена в одиницях, які у 100 разів менші ніж ті, на які встановлюються ставки оподаткування. У таблиці на с. 42-43 наведено всі дані у розрізі видів транспортних засобів, які необхідні для коректного обчислення суми збору

9

Сума пільги щодо збору

Значення колонки відповідає значенню колонки 8 для тих суб’єктів, які мають право на податкову пільгу. Решта платників збору у цій колонці проставляє прочерк

10

Код пільги

Згідно з Довідником № 65/2 інших податкових пільг станом на 01.04.2013, доведеним листом ДПСУ від 29.03.2013 р., пільга у вигляді звільнення від сплати збору з транспортних засобів будинків-інтернатів для громадян похилого віку та інвалідів, дитячих будинків-інтернатів, пансіонатів для ветеранів війни і праці, геріатричних пансіонатів, реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, що фінансуються з державного та місцевого бюджетів, встановлена п. 235.1 ПК, має код 12030001

11

Сума збору, що підлягає сплаті (гр. 8 - гр. 9)

До цієї колонки переноситься значення колонки 8 за відсутності пільг у платника збору або ж проставляється прочерк, якщо платник має пільгу

 

Рядок 8 розрахунку «Нараховано збору згідно з Розрахунком» містить пояснення щодо його заповнення: к. 11 р. 7 відомостей про об’єкт. Тобто фактично в ньому наводиться сума, аналогічна підсумковій сумі колонки 11 рядка 7.

Визначення цієї суми залежить від кількості транспортних засобів, щодо яких подається розрахунок, а по кожному з них — від бази оподаткування, ставки та коефіцієнта, встановленого залежно від терміну використання транспортного засобу.

У наступній таблиці наведемо дані, що знадобляться для визначення суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів у розрізі їх типів:

 

№ з/п

Тип транспортних засобів

База оподаткування

Ставка збору, грн.

Коригуючий коефіцієнт до ставок

база та одиниці її виміру

значення

для нових ТЗ*

для ТЗ, що використовувалися**

до
8 років

більше
8 років

1

2

3

4

5

6

7

8

Колісні транспортні засоби

1

Мотоцикли

об’єм циліндрів двигуна, см 3

до 500

3,53

1

2

40

501 — 800

5,88

понад 800

11,75

2

Легкові автомобілі (крім автомобілів, обладнаних електродвигуном)

до 1000

3,53

1001 — 1500

5,88

1501 — 1800

8,22

1801 — 2500

11,75

2501 — 3500

29,38

3501 — 4500

47,00

4501 — 5500

52,88

5501 — 6500

64,63

понад 6500

70,50

3

Легкові автомобілі, обладнані електродвигуном

потужність двигуна, кВт

будь-яке

0,58

1

4

Автобуси, у тому числі мікроавтобуси

об’єм циліндрів двигуна, см3

5,88

1

2

40

5

Трактори

2,93

1

6

Вантажні вантажо-пасажирські автомобілі

 

до 8200

17,63

1

2

40

8201 — 15000

23,50

понад 15000

29,38

7

Сідельні тягачі

будь-яке

17,63

8

Автомобілі спеціального призначення

5,88

9

Інші колісні транспортні засоби

5,40

Судна

1

Судна, оснащені стаціонарним або підвісним двигуном (двигунами)

потужність двигуна, кВт

до 55 (включно)

2,93

1

2

3

понад 55

3,53

2

Судна, не оснащені двигуном

довжина корпусу судна, метрів

до 7,5 (включно)

8,22

понад 7,5

16,45

Літаки і вертольоти

1

Літаки

максимальна злітна маса, кг

будь-яке

1,18

1

2

3

2

Вертольоти

* Відповідно до п.п. 14.1.124 ПК новий транспортний засіб — це транспортний засіб, що не має актів державної реєстрації уповноважених органів, у тому числі іноземних, які дають право на його експлуатацію.

** Транспортні засоби, що використовувалися, — це транспортні засоби, на які уповноваженими державними органами, в тому числі іноземними, видані реєстраційні документи, що дають право експлуатувати такі транспортні засоби (п.п. 14.1.251 ПК).

 

Звертаємо вашу увагу, що для колісних транспортних засобів (крім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном) база обкладення збором визначається у см3, у той час як ставка збору встановлюється у грн. за 100 см3. Тому для коректного визначення суми збору необхідно суму, знайдену шляхом множення бази оподаткування на ставку збору та відповідний коефіцієнт, поділити на 100. Те саме стосується суден, не обладнаних двигуном: база оподаткування для них встановлюється у см, а ставка оподаткування — у грн. за 100 см.

Що стосується «коригувальної» частини розрахунку, то до неї відносяться рядки 9 — 14. Заповнюються вони у разі уточнення податкових зобов’язань, що зазначено у виносці до рядків 9 — 11 розрахунку. При поданні звітного та нового звітного розрахунку вказані рядки не заповнюються.

У свою чергу в  рядку 15 «Доповнення до податкової декларації (заповнюється і подається відповідно до пункту 46.4 статті 46 глави 2 розділу ІІ Податкового кодексу України)» указується кількість аркушів, на яких подається відповідне доповнення. Згідно з п. 46.4 ПК платник податків у разі необхідності може подати разом із податковою декларацією доповнення до такої декларації, які складені за довільною формою, що вважатиметься невід’ємною частиною податкової декларації. Таке доповнення подається з поясненням мотивів його подання.

Важливим питанням також є відповідальність за неподання або несвоєчасне подання розрахунку. Про нього йтиметься далі.

 

Відповідальність

 

За неподання розрахунку

При неподанні або несвоєчасному поданні розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів застосовуються правила нарахування штрафних санкцій, аналогічні неподанню/несвоєчасному поданню податкової звітності по інших податках та зборах. Установлені вони, нагадаємо ст. 120 ПК. Згідно з п. 120.1 цієї статті неподання або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов’язаними нараховувати та сплачувати податки, збори податкових декларацій (розрахунків), — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 170 грн. за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення , — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 грн. за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Тобто за повторне протягом року порушення до юридичних осіб застосовується штраф, розмір якого в 6 разів перевищує розмір штрафу за перше порушення.

ДПСУ в ряді відповідей у ЄБПЗ наголошує, що додатки до податкової декларації (а відтак, і до податкового розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів) є її (його) невід’ємною частиною. При цьому до розрахунку обов’язково додаються копії реєстраційних документів, завірені відповідним уповноваженим державним органом України, який проводив реєстрацію транспортних засобів. Такі копії податківці прирівнюють до додатків, хоча формально вони такими не є. Для уникнення проблем із місцевими ДПІ радимо платникам збору своєчасно подавати розрахунок суми збору разом із належним чином завіреними копіями реєстраційних документів на транспортні засоби.

У разі неподання належних копій орган ДПС зобов’язаний надати такому платнику збору письмове повідомлення про відмову у прийнятті його податкового розрахунку із зазначенням причин такої відмови. При цьому штраф, передбачений ст. 120 ПК, буде застосований до юридичної особи у випадку, якщо до органу ДПС не буде подано у законодавчо встановлені терміни або подано із запізненням розрахунок суми збору за першу реєстрацію транспортного засобу з копіями реєстраційних документів, завірених відповідним уповноваженим державним органом України.

 

За недоплату при самостійному виправленні помилок у розрахунку

У той же час штраф, накладення якого передбачено п. 120.2 цієї ж статті ПК, у розмірі 5 % від суми самостійно нарахованого заниження податкового зобов’язання (недоплати) в разі невиконання платником податків вимог, передбачених абз. 2 п. 50.1 ПК, щодо умов самостійного внесення змін до податкової звітності не може бути застосований до платників збору. Справа в тому, що в згаданому абзаці йдеться про право платника податків не подавати уточнюючий розрахунок, якщо відповідні уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявлені. Такої можливості для платника збору за першу реєстрацію транспортного засобу не передбачено, адже податковий розрахунок із цього збору подається одноразово і не передбачено його періодичного подання.

Підтверджує це твердження і форма розрахунку, встановлена наказом № 1405. У ній є згадка лише про штраф у розмірі 3 % (див. рядок 12 «Сума штрафу6 (нараховується платником самостійно) (р. 10 х 3 %)» розрахунку), а не 5 %, як передбачено при виправленні помилок через уточнення показників декларації у складі податкової декларації за наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно виявлені.

При існуванні недоплати неминучим є нарахування пені. Відповідно до п.п. 129.1.2 ПК вона нараховується у день настання строку погашення податкового зобов’язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).

Пеня, визначена п.п. 129.1.2 ПК, нараховується із розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, діючої на день заниження.

Для відображення суми нарахованої пені в розрахунку призначено рядок 13 «Сума пені (нарахована платником самостійно відповідно до підпункту 129.1.2 пункту 129.1 статті 129 глави 12 розділу ІІ Податкового кодексу України)».

Так ми плавно перейшли до наступного питання цього тематичного блоку.

 

Виправлення помилок

 

Зважаючи на особливості адміністрування збору за першу реєстрацію транспортного засобу, платники можуть виправити помилки, допущені ними в розрахунку суми збору 2 способами.

 

Подання уточнюючого розрахунку

Воно має супроводжуватись сплатою суми недоплати (в разі її існування) та штрафу у розмірі 3 % від цієї суми до подання такого уточнюючого розрахунку.

При цьому згідно із п. 120.2 ПК при самостійному донарахуванні суми податкових зобов’язань інші штрафи, передбачені гл. 11 розд. ІІ ПК, не застосовуються.

При заповненні уточнюючого розрахунку у відповідній комірці поля 1 зазначається тип розрахунку «Уточнюючий розрахунок». Далі в основній частині розрахунку заповнюються виправлені дані. Таким чином, до рядка 8 «Нараховано збору згідно з Розрахунком (к. 11 р. 7 відомостей про об’єкт)» потрапляє сума збору, обчислена правильно.

На противагу йому, у рядку 9 «Нараховано збору за даними раніше поданого Розрахунку, що уточнюється5 (р. 8 Розрахунку, що уточнюється)» зазначається раніше визначена сума збору, що містить помилку(и).

У результаті порівняння рядків 8 і 9 заповнюють:

рядок 11 «Сума збору за першу реєстрацію транспортних засобів (переплата), яка зменшує податкове зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки5 (р. 9 - р. 8), якщо 
р. 9 > р. 8»
або

рядок 10 «Сума збору за першу реєстрацію транспортних засобів (недоплата), яка збільшує податкове зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки5 (р. 8 - р. 9), якщо р. 8 > р. 9».

Якщо заповнено рядок 10, тобто існує недоплата збору, це обов’язково супроводжується заповненням рядків:

12 «Сума штрафу6 (нараховується платником самостійно) (р. 10 х 3 %)» і 

13 «Сума пені (нарахована платником самостійно відповідно до підпункту 129.1.2 пункту 129.1 статті 129 глави 12 розділу ІІ Податкового кодексу України)» .

 

Подання нового звітного розрахунку

Платники збору можуть скористатись можливістю, передбаченою абз. 6 п. 50.1 ПК. Цим абзацом визначено, що після подачі декларації за звітний період платник податків може подати нову декларацію з виправленими показниками до закінчення граничного строку подання декларації за такий самий звітний період. Штрафи у такому випадку не застосовуються.

Зазначимо, що раніше податківці в одній із відповідей у ЄБПЗ зазначали, що шляхом подання нового звітного розрахунку можна виправити лише помилку, що не впливає на визначену суму податкового зобов’язання. Аргументували свою позицію представники головного податкового відомства тим, що право платників виправити допущені помилки шляхом подання звітної (нової) декларації стосується випадків, коли сплата податкового зобов’язання відбувається після подання декларації, а щодо збору за першу ре-єстрацію транспортного засобу цього сказати не можна. Нагадаємо, спочатку сплачується збір, і лише потім подається податковий розрахунок.

Наразі не можна сказати, що щось принципово змінилося в даному аспекті у податковому законодавстві, проте відповідь, що нас цікавить, вже не є чинною. Хоч без появи нових роз’яснень на цю тему чекати на зміну позиції податкового органу навряд чи доводиться.

Далі приведемо умовний приклад заповнення розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів.

 

img 1

img 2

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі