Теми статей
Обрати теми

Операція «Реєстрація» (про порядок реєстрації фізосіб платниками податків)

Редакція ПК
Стаття

Операція «Реєстрація»
(про порядок реєстрації фізосіб платниками податків)

Під лавину перезатверждення міндоходівцями низки нормативних документів потрапило й Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків. Затверджене нове Положення наказом Міндоходів від 10.12.2013 р. № 779 (діє воно з 28.01.2014 р.). Ця незначна подія спонукала нас ознайомити вас, любі читачі, з процедурою такої реєстрації. Отож, поїхали!

Тетяна Крилова, економіст-аналітик

 

Хто повинен реєструватися?

 

У Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків (далі — Держреєстр) мають реєструватися фізособи — платники податків, які є:

— громадянами України;

— іноземцями та особами без громадянства, які постійно проживають в Україні;

— іноземцями та особами без громадянства, які не мають постійного місця проживання в Україні, але відповідно до законодавства зобов’язані сплачувати податки в Україні або є засновниками юридичних осіб, створених на території України.

Реєстрацію може здійснювати як сама фізосіба, так і її законний представник чи уповноважена особа (абз. 1 п. 1 розд. VII Положення № 779). Законним представником особи, яка не досягла 16 років, і неповнолітньої особи, яка не отримала паспорт, є один із батьків (усиновлювач, опікун, піклувальник), який, власне, і проводить реєстрацію такої особи. Для недієздатної або обмежено дієздатної особи законним представником є його опікун чи піклувальник.

В окремому реєстрі Держреєстру ведеться облік фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків. Про порядок їх реєстрації ми поговоримо трохи пізніше (див. с. 53), а зараз пропонуємо вам вивчити процедуру реєстрації у «звичайному» Держреєстрі. Вона регламентована розд. VII Положення № 779.

 

Порядок реєстрації в Держреєстрі

 

Зареєструватися фізособа — платник податків може в органі Міндоходів або за місцем свого проживання, або за місцем отримання доходів, або за місцезнаходженням іншого об’єкта оподаткування — на вибір платника податків. Фізичні особи — іноземці та особи без громадянства реєструються у територіальних органах Міндоходів України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, а іноземці та особи без громадянства, які мають посвідку на постійне проживання або посвідку на тимчасове проживання в Україні, — у державних податкових інспекціях у районах, містах, районах у містах, об’єднаних державних податкових інспекціях, що відповідають місцю проживання в Україні, зазначеному в посвідці. Процедура ця нескладна і складається з декількох етапів. Розглянемо їх.

1. Фізособа пред’являє до органу Міндоходів такі документи:

а) у всіх випадках реєстрації:

— Облікову картку фізособи — платника податків за формою № 1ДР (додаток 2 до Положення № 779), що одночасно є заявою для реєстрації;

— документ, що засвідчує особу*, який повинен містити необхідні для реєстрації реквізити (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, місце народження, місце проживання, громадянство);

б) додатково в разі реєстрації іноземців та осіб без громадянства:

— завірений у встановленому законодавством порядку переклад українською мовою документа, що засвідчує особу іноземця або осіб без громадянства (повертається після пред’явлення), і копію такого перекладу.

* Для неповнолітніх осіб, які не мають паспорта, таким документом буде свідоцтво про народження. При цьому, якщо воно видане не українською мовою, до нього додається завірений в установленому порядку переклад (після пред’явлення повертається) і копія перекладу. Нагадаємо, що реєструють таких осіб їх законні представники.

Зверніть увагу: цей документ не повинні подавати особи, які мають посвідку на постійне проживання або посвідку на тимчасове місце проживання в Україні;

в) додатково в разі реєстрації фізособи її законним представником або уповноваженою особою:

— документ, що засвідчує особу такого представника, або його ксерокопію (з чітким зображенням);

— довіреність, засвідчену в нотаріальному порядку, на проведення реєстрації фізособи в Держреєстрі (повертається після пред’явлення) та її копії.

Зауважте: якщо довірена особа є іноземцем чи особою без громадянства, то до документа, що засвідчує особу, вона додає його переклад українською мовою (повертається після пред’явлення). Причому цей переклад має бути завірений в установленому законодавством порядку. Ще потрібно подати копію такого перекладу (крім осіб, які мають посвідку на постійне проживання чи посвідку на тимчасове проживання в Україні).

Законні представники недієздатних та обмежено дієздатних осіб також пред’являють рішення про встановлення опіки (піклування).

2. Посадові особи органу Міндоходів перевіряють отриману Облікову картку на дотримання вимог до оформлення документів, що подаються для реєстрації фізичних осіб у Держреєстрі, та протягом 5 робочих днів проводять реєстрацію.

Увага! Міндоходівці можуть відмовити в реєстрації фізособи платником податків, якщо ними виявлені недостовірні дані чи помилки в поданій Обліковій картці щодо внесення прізвища, імені, по батькові, дати чи місця народження, місця проживання тощо, які не можна виправити в установлений строк. У такому разі вони також можуть продовжити строк реєстрації до 10 робочих днів.

3. Міндоходів інформує про проведення держреєстрації фізособи — платника податків контролюючі органи:

— за місцем обліку фізособи;

— за місцем проживання фізособи;

— за місцем отримання доходів чи місцезнаходженням іншого об’єкта оподаткування фізособи.

 

Порядок реєстрації осіб, які відмовилися від прийняття реєстраційного номера через свої релігійні переконання

 

Особи, які за своїми релігійними переконаннями відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, обліковуються в окремому реєстрі Держреєстру. У такому разі ці особи мають право здійснювати будь-які платежі за серією та номером їх паспорта. Але для цього все одно потрібно звернутися до Міндоходів із Повідомленням за формою № 1П, наведеною в додатку 8 до Положення № 779, що одночасно буде заявою для обліку в окремому реєстрі Держреєстру. При собі також потрібно мати паспорт. У разі необхідності особа, крім паспорта громадянина України, пред’являє свідоцтво про народження та, якщо змінювалося прізвище, ім’я чи по батькові, свідоцтво про шлюб (за наявності), свідоцтво про розірвання шлюбу (за наявності), свідоцтво про зміну імені (за наявності). Зауважте, що реєстрацію в окремому реєстрі Держреєстру через уповноважену особу чи законного представника Положенням № 779 не передбачено.

Повідомлення подається до органу Міндоходів за місцем проживання фізособи, проте за бажанням його можна подати і за місцем отримання доходів або за місцезнаходженням іншого об’єкта оподаткування (п. 3 розд. VIII Положення № 779).

Орган Міндоходів після проведення відповідних перевірок задовольняє прохання фізособи про взяття її на облік в окремому реєстрі Держреєстру та проводить реєстрацію протягом 5 робочих днів з дня подання Повідомлення, якщо:

— відомості в поданому Повідомленні щодо серії та номера паспорта, прізвища, імені, по батькові, дати чи місця народження, місця проживання тощо є правильними та достовірними. Інакше фізособі буде або відмовлено в реєстрації (у разі неможливості виправлення недостовірних даних або помилок у встановлений строк), або її строк продовжать до 10 робочих днів;

— фізособа не обліковується в окремому реєстрі Держреєстру за іншими даними про серію та номер паспорта. У зворотній ситуації орган Міндоходів надсилає фізообі відмову від повторної реєстрації в окремому реєстрі. Тоді такому громадянину необхідно звернутися до органу Міндоходів із заявою про внесення змін до окремого реєстру Держреєстру (про порядок зміни даних, що вносяться до Повідомлення, див. нижче).

Про своє позитивне рішення Міндоходів повідомляє за допомогою повідомлення-підтвердження, надісланого фізособі. Після отримання підтвердження щодо можливості внесення відмітки за зверненням фізичної особи, яка подала Повідомлення, орган Міндоходів вносить до паспорта відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта, форму якої наведено в додатку 9 до Положення № 779.

Якщо фізособа раніше була зареєстрована в Держреєстрі за реєстраційним номером облікової картки платника податків, то після взяття на облік в окремому реєстрі Держреєстру реєстраційний номер облікової картки платника податків закривається, а відмітка в паспорті (якщо вона є) анулюється.

За бажання фізособа може назад отримати реєстраційний номер облікової картки платника податків. Для цього їй потрібно подати до органу Міндоходів заяву в довільній формі з викладенням свого прохання анулювати попередньо внесену відмітку і пред’явити паспорт громадянина України, в якому буде анульовано відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта. Реєстрація в такому разі здійснюється за звичайною схемою, з якою ви можете ознайомитися на с. 52—53.

 

Порядок зміни даних, що вносяться до Облікової картки/Повідомлення

 

Якщо у вас змінюються дані, зазначені в Обліковій картці або Повідомленні (наприклад, прізвище, місце проживання тощо), обов’язково повідомте про це органу Міндоходів за місцем проживання (в разі зміни місця проживання — за новим місцем проживання), або за місцем отримання доходів, або за місцезнаходженням іншого об’єкта оподаткування для внесення відповідних змін. Як звернення до органу Міндоходів потрібно подати відповідну Заяву за формою № 5ДР, наведеною в додатку 11 до Положення № 779, — для зміни даних в Обліковій картці, або за формою № 5ДРП, наведеною в додатку 12 до Положення № 779, — для зміни даних, зазначених у Повідомленні.

Заповнення заяви здійснюється на підставі документа, що засвідчує особу громадянина, та інших документів, що подаються в разі зміни таких даних. Якщо зазначені документи видані не українською мовою, необхідно подати засвідчені в установленому законодавством порядку переклади цих документів українською мовою (після пред’явлення повертаються) та їх копії.

Якщо Заява за формою № 5ДРП містить дані про новий паспорт фізичної особи, то така Заява подається фізичною особою виключно особисто. Орган Міндоходів після внесення змін до окремого реєстру Державного реєстру вносить до нового паспорта громадянина України (сьома, восьма або дев’ята сторінки) відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта, форму якої наведено в додатку 9 до Положення № 779.

За дітей, які не досягли шістнадцятирічного віку, та неповнолітніх дітей, які не мають паспорта, заяву подає один із батьків (усиновлювач, опікун, піклувальник), а за недієздатних та обмежено дієздатних осіб — особа, призначена опікуном (піклувальником). Такі особи разом із заявою мають пред’явити ті самі документи, що і при здійсненні реєстрації (див. с. 53).

Внесення змін до Держреєстру та окремого реєстру Держреєстру здійснюється:

протягом 5 робочих днів з дня подання Заяви до органу Міндоходів за місцем проживання фізособи;

протягом 10 робочих днів з дня подання Заяви за місцем отримання доходів або за місцезнаходженням іншого об’єкта оподаткування.

У внесенні змін може бути відмовлено, якщо в Заяві виявлено недостовірні дані чи помилки.

 

Порядок отримання документа, що засвідчує реєстрацію в Держреєстрі

 

Напевно кожен стикався із ситуацією, коли йому потрібно було пред’явити свій реєстраційний номер облікової картки платника податків, більш відомий нам за колишньою назвою — ідентифікаційний номер фізичної особи — платника податків. Для тих, хто отримав ідентифікаційний номер до набрання чинності ПК, варто ним користуватися і надалі. Він є дійсним і не підлягає обов’язковій заміні (п. 17 розд. VII Положення № 779). Ну, а для тих, хто не встиг отримати ідентифікаційний номер і поки не отримав реєстраційний номер облікової картки платника податків, розповімо, як це зробити.

Від вас, перш за все, вимагається подати відповідну заяву за формою, наведеною в додатку 13 до Положення № 779, і документ, що засвідчує вашу особу, до органу Міндоходів за місцем вашого проживання, або за місцем отримання доходів, або за місцезнаходженням іншого об’єкта оподаткування*. Це за вас може зробити й уповноважена особа або законний представник. Уповноважена особа має додати до заяви засвідчену в нотаріальному порядку довіреність на отримання відомостей про джерела доходів/доходи (після пред’явлення повертається), її копію, документ, що засвідчує особу такого представника, і ксерокопію (з чітким зображенням) документа, що засвідчує особу довірителя.

* Фізичні особи — громадяни України, які не мають постійного місця проживання в Україні або тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання, отримання доходів, місцезнаходження іншого об’єкта оподаткування, можуть звернутися за отриманням документа, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі, до будь-якого контролюючого органу. У такому разі строк видачі документа може бути продовжено до 10 робочих днів.

За дітей, які не досягли 16 років, і за неповнолітніх дітей, які не мають паспорта, документ, що засвідчує реєстрацію в Держреєстрі, отримує один із батьків (усиновлювач, опікун, піклувальник) дитини. Такий одержувач повинен мати при собі свідоцтво про народження дитини, переклад і копію перекладу свідоцтва українською мовою, якщо воно було видане іншою мовою, і документ, що засвідчує особу одержувача.

Фізособа — громадянин України, яка виїхала за її кордон та не може особисто прибути до відповідного контролюючого органу в Україні, може отримати документ, що засвідчує реєстрацію в Держреєстрі, у дипломатичному представництві або консульській установі України за місцезнаходженням громадянина України за кордоном.

Фізособи-іноземці та особи без громадянства отримують документ, що засвідчує реєстрацію в Держреєстрі, у територіальних органах Міндоходів України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, а іноземці та особи без громадянства, які мають посвідку на постійне проживання або посвідку на тимчасове проживання в Україні, — у державних податкових інспекціях у районах, містах, районах у містах, об’єднаних державних податкових інспекціях, що відповідають місцю проживання в Україні, зазначеному в посвідці. Для цього до заяви та документа, що засвідчує їх особу, вони додатково повинні додати переклад цього документа українською мовою в установленому законодавством порядку (після пред’явлення повертається) і копію такого перекладу (крім осіб, які мають посвідки на постійне проживання або посвідки на тимчасове проживання в Україні).

Майте на увазі: як альтернативу видачі документа, що засвідчує реєстрацію в Держреєстрі, ви можете попросити посадових осіб Міндоходів за вашим місцем проживання, або за місцем отримання доходів, або за місцезнаходженням іншого об’єкта оподаткування внести дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків до вашого паспорта (на сьомій, восьмій чи дев’ятій сторінці). Внесення даних здійснюється за формою, наведеною в додатку 4 до Положення № 779.

От і все. Реєструйтеся без проблем!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі