Теми статей
Обрати теми

Комісія із соцстраху vs уповноважений із соцстраху: коли хто?

Редакція ПК
Відповідь на запитання

Комісія із соцстраху vs уповноважений із соцстраху: коли хто?

У нас новостворене підприємство. Як визначити, що нам потрібно робити: створювати комісію чи призначати уповноваженого із соціального страхування? І як поводитись, якщо працівник захворів до створення такої комісії/призначення такого уповноваженого?

 

Спочатку визначимося з вашим першим запитанням. Щоб з’ясувати, що вам необхідно робити: створювати комісію чи призначати уповноваженого, потрібно керуватися чисельністю застрахованих осіб, які працюють на підприємстві за наймом. Якщо чисельність таких працівників не перевищує 15 осіб, то на загальних зборах працівників обирається уповноважений із соціального страхування підприємства (п. 1.4 Положення № 25*). Він здійснює свої повноваження у тому ж порядку, що й комісія із соціального страхування. У разі ж перевищення чисельності застрахованих працівників на підприємстві 15 осіб необхідно створювати комісію із соціального страхування.

* Тут і далі — Положення про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, затверджене постановою правління ФСС ТВП від 23.06.2008 р. № 25.

Тут потрібно визначитися, що у законодавчому розумінні означає працювати за наймом. Законодавче визначення терміна «найманий працівник» ми знайдемо у Законі № 137**. Так, найманий працівник — це фізична особа, яка працює за трудовим договором на підприємстві, в установі та організації, в їх об’єднаннях або у фізичних осіб, які використовують найману працю. Тобто у рахунок приймаються тільки ті особи, що працюють на підприємстві за трудовим договором. Особи, які працюють за ЦПД, або, наприклад, особи, які проходять виробничу практику на підприємстві, не беруться до уваги при визначенні працюючих за наймом осіб. Варто зазначити, що всі наймані працівники підприємства є застрахованими особами (ч. 2 ст. 4, абз. 2 п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ***).

** Закон України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» від 03.03.98 р. № 137/98-ВР.

*** Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI.

Отже, якщо чисельність осіб, що працюють на вашому підприємстві за трудовими договорами, перевищує 15 — створюйте комісію із соціального страхування, а якщо дорівнює чи менше 15 — призначайте уповноваженого. Проте майте на увазі: якщо відповідно до кількості застрахованих працівників на підприємстві призначено уповноваженого із соціального страхування і надалі відбулося збільшення кількості таких працюючих до більш ніж 15 осіб, то треба створити комісію із соцстраху (лист Мінсоцполітики від 22.07.2013 р. № 378/18/99-13). Уповноважений у цьому випадку виконує покладені на нього обов’язки до моменту створення такої комісії.

Створити комісію (призначити уповноваженого) із соціального страхування вам як новоствореному підприємству необхідно у місячний строк після держреєстрації підприємства (п. 1.9 Положення № 25).

Організація роботи комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства здійснюється на паритетних засадах її членами, делегованими до неї роботодавцем та представником застрахованих осіб (представницькими сторонами). Таким представником зазвичай є профспілкова організація підприємства, та, коли її нема, представницькі функції виконує інший уповноважений орган, який представляє інтереси застрахованих осіб (представник). Рішення про делегування членів до комісії із соцстраху має бути належним чином оформлене, а саме:

— роботодавцем — його наказом або іншим розпорядчим документом;

— представником застрахованих осіб — постановою виборного органу профспілкової організації (об’єднаного представницького органу профспілкових організацій) або відповідним рішенням іншого уповноваженого органу, який представляє інтереси застрахованих осіб.

Тепер розберемося, що робити у ситуації, описаній у другому запитанні. Отже, місяць, відведений вам для створення комісії/призначення уповноваженого із соціального страхування, ще не минув, а у вас уже є працівник, який захворів. Нагадаємо, що саме комісія (уповноважений) із соціального страхування розглядає підстави і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності (далі — ЛН), а значить, у разі настання страхового випадку, а саме тимчасової непрацездатності робітника, без такого органу (особи) не обійтись. Який же є вихід? Законодавство прямої відповіді на це запитання не дає, тому залишається керуватися здоровим глуздом. І ось, що він каже.

Перший варіант (пріоритетний, на нашу думку) — це прискорити процес створення комісії/призначення уповноваженого. Справа в тому, що на розгляд документів для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності законодавчо відведено 10 днів із дня їх надходження. Тобто, коли на підприємстві стало відомо, що захворів працівник, час докласти зусиль, щоб комісія була створена (уповноважений призначений) якомога швидше. На це у вас є період хвороби працівника та 10 днів після неї (якщо листок непрацездатності був наданий робітником одразу після завершення лікарняного). Якщо ж вкластися у цей строк не вдається, то переходимо, так би мовити, до плану «Б».

Вважаємо, що вихід у такому випадку залишається один — тимчасово призначити уповноваженим із страхування керівника підприємства, що, власне, підтверджує і сам ФСС ТВП у своєму листі від 18.04.2014 р. Це трохи обходить закон, якщо кількість найманих працівників на підприємстві перевищує 15 осіб, але більш тяжкі наслідки будуть, якщо протягом 10 днів із дня надходження ЛН той взагалі залишиться нерозглянутим. Якщо у відведений строк не розглянути ЛН та вчасно не виплатити належну працівникові суму лікарняних, відповідальна посадова особа підприємства може натрапити на адмінштраф за порушення законодавства про працю. Складає він від 30 до 100 нмдг (ч. 1 ст. 41 КпАП), тобто від 510 до 1700 грн. Чималенька неприємність.

Керівник — найбільш прийнятна кандидатура на цю посаду в такому випадку, адже саме він є відповідальним за регулювання трудових відносин на підприємстві та дотримання трудового законодавства. Щодо призначення себе уповноваженим із соціального страхування керівник підприємства має видати відповідний наказ або розпорядження.

Ось таким може бути вихід із ситуації, що склалася. Проте не забувайте, що це — тимчасовий захід, і до закінчення місячного строку з дня держреєстрації підприємства представницькі сторони (хто ними є, див. на с. 55) мають створити комісію, або ж на загальних зборах працівників має бути обраний уповноважений із соціального страхування (залежно від кількості найманих працівників) за визначеною законодавством процедурою.

Отже, що ми маємо:

1) якщо кількість застрахованих осіб, що працюють на вашому новоствореному підприємстві за наймом, перевищує 15 осіб — створюйте комісію із соцстраху, якщо 15 і менше осіб — назначайте уповноваженого із соцстраху;

2) якщо працівник захворів, а комісія із соцстраху досі не створена/уповноважений не призначений — спробуйте це зробити до закінчення 10-денного строку з дня надання працівником ЛН, а якщо зробити це у зазначений строк неможливо — тимчасово призначте уповноваженим із соціального страхування керівника підприємства.

 

Наталія Чернишова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі