Теми статей
Обрати теми

Щодо розрахунку допомоги по вагітності та пологах

Редакція ОП
Лист від 12.03.2010 р. № 2515/0/14-10/18

Міністерство праці та соціальної політики України

Щодо розрахунку допомоги по вагітності та пологах

Лист від 12.03.2010 р. № 2515/0/14-10/18

 

Департаментом соціального партнерства і загальнообов'язкового державного соціального страхування Мінпраці розглянуто <…> лист щодо правильності застосування змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 08.12.2009 р. № 1332 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року № 1266», для розрахунку виплат допомоги по вагітності та пологах.

Відповідно до абзацу 1 пункту 4 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 р. № 1266, зі змінами (далі — Порядок), розрахунковим періодом, за який обчислюється середня заробітна плата (дохід) для застрахованих осіб (включаючи осіб, які працюють неповний робочий день (робочий тиждень) та добровільно застрахованих осіб), є останні шість календарних місяців (з першого до першого числа), що передують місяцю, в якому настав страховий випадок.

Згідно з пунктом 5 Порядку, якщо застрахована особа працювала та сплачувала страхові внески або за неї сплачувалися страхові внески

менш як 6 календарних місяців, середня заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється за фактично відпрацьовані календарні місяці (з першого до першого числа), в яких сплачено страхові внески.

У разі коли застрахована особа працювала та сплачувала страхові внески або за неї сплачувалися страхові внески менше ніж календарний місяць, середня заробітна плата (дохід) для розрахунку допомоги по вагітності та пологах за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, обчислюється згідно з абзацом другим пункту 6 Порядку, тобто з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але не вище за розмір середньої заробітної плати за всіма видами економічної діяльності в місяці, що передує місяцю, в якому настав страховий випадок, відповідно в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (за даними Держкомстату) та не нижче за розмір мінімальної заробітної плати, встановлений законом у місяці настання страхового випадку.

Якщо перші календарні дні місяця припадають на вихідні дні, а особа приступила до роботи в перший робочий день місяця згідно із графіком роботи підприємства чи графіком роботи працівника (тобто відпрацювала всі робочі дні місяця) та страхові внески із заробітної плати сплачено за повний місяць, до такої особи не можна застосовувати обмеження, передбачене абзацом другим пункту 6 Порядку.

На нашу думку, у такому випадку для обчислення середньої заробітної плати для розрахунку допомоги по вагітності та пологах має застосовуватись пункт 5 Порядку.

 

Заступник Міністра В. Іванкевич

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

 

МІНПРАЦІ ПРО ОСОБЛИВОСТІ РОЗРАХУНКУ ДЕКРЕТНИХ

 

У листі, що коментується, Мінпраці надало чергове роз'яснення про застосування нових норм Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1266 (далі — Порядок № 1266).

Зокрема, розглянуто особливості застосування норми, установленої п. 6 Порядку № 1266. Нагадаємо: зміни у п. 6 Порядку № 1266 запроваджено для випадку, коли застрахована особа працювала і сплачувала страхові внески або за неї сплачувалися страхові внески менше календарного місяця. Тоді середня зарплата (дохід) для розрахунку допомоги по вагітності та пологах (декретних) обчислюється виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але не вище розміру середньої зарплати за всіма видами економічної діяльності в місяці, що передує місяцю, в якому настав страховий випадок, відповідно в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (за даними Держкомстату) і не нижче розміру мінімальної зарплати, установленої законом у місяці настання страхового випадку.

Порядок застосування цієї норми Мінпраці роз'яснювало раніше в листі від 21.01.2010 р. № 11/18/99-10 // «ОП», 2010, № 6, с. 11.

Водночас відкритим залишалося питання трактування норми: «…працювала і сплачувала страхові внески або за неї сплачувалися страхові внески менше календарного місяця…». Справа в тому, що в окремих місяцях перші календарні дні є вихідними днями, тому новоприйнята особа фактично стає до роботи не в перший календарний день місяця, а в перший робочий день місяця згідно з графіком роботи підприємства.

Наприклад, це стосується травня 2010 року. Працівниця, прийнята на роботу 5 травня 2010 року, може стати до роботи лише 5 травня (перший робочий день травня). А у відпустку у зв'язку з вагітністю та пологами вона йде, наприклад, з 3 червня 2010 року. Необхідно визначитися, чи поширюється на цей випадок положення п. 6 Порядку № 1266. Інакше кажучи, чи зараховується травень як повний календарний місяць з точки зору застосування п. 6 Порядку № 1266.

У листі, що коментується, Мінпраці висловило думку, що в цьому випадку травень зараховуватиметься як повний календарний місяць і п. 6 Порядку № 1266 не застосовуватиметься.

Виникає друге запитання: як же в цьому випадку слід розрахувати фактичну середню заробітну плату для розрахунку допомоги по вагітності та пологах?

Мінпраці вважає, що в цьому випадку слід керуватися положеннями п. 5 Порядку № 1266. Отже, якщо застрахована особа працювала і сплачувала страхові внески або за неї сплачувалися страхові внески менше ніж 6 календарних місяців, то середня зарплата обчислюється за фактично відпрацьовані календарні місяці (з 1-го до 1-го числа), в яких сплачено страхові внески.

Як бачимо, у п. 5 Порядку № 1266 чітко зазначено: до розрахункового періоду включаються повні календарні місяці (з 1-го до 1-го числа). Про те, що календарний місяць, в якому працівника було прийнято на роботу не з першого календарного дня, не включається до розрахункового періоду, Мінпраці раніше вказувало в листі від 16.12.2008 р. № 621/18/99-08.

Водночас, судячи з усього, виключно для нашої ситуації Мінпраці вказує на необхідність розрахунку допомоги по вагітності та пологах виходячи із зарплати за місяць, приймаючи його за повний, попри те, що працівницю було прийнято на роботу не в перший календарний день місяця, а в перший робочий день місяця, що не збігається з першим календарним днем місяця.

У наведеному нами прикладі виходить, що для розрахунку фактичної середньоденної зарплати для розрахунку допомоги по вагітності та пологах зарплату за травень необхідно поділити на 31 (кількість календарних днів травня).

 

Тетяна ОНИЩЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі