Щодо виплати доплати за ненормований робочий день та надбавки за класність водієві в разі простою

Редакція ОП
Лист від 19.09.2013 р. № 805/13/155-13

Міністерство соціальної політики України

Щодо виплати доплати за ненормований робочий день та надбавки за класність водієві в разі простою

 

Лист від 19.09.2013 р. № 805/13/155-13

Департамент заробітної плати та умов праці Міністерства соціальної політики України розглянув лист, надісланий Управлінням з питань звернень громадян Адміністрації Президента України щодо оплати праці водія в разі простою, і в межах компетенції повідомляє.

Умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів прокуратури, судів та інших органів, затверджені наказом Мінпраці від 02.10.96 р. № 77 (із змінами).

Згідно з примітками до додатка 3 цього наказу водіям передбачено встановлення надбавок за класність: водіям 2-го класу — 10 відсотків, водіям 1-го класу — 25 відсотків установленої тарифної ставки за відпрацьований час та доплату у розмірі 25 відсотків тарифної ставки за відпрацьований час за ненормований робочий день.

Виплата водіям автотранспортних засобів надбавки за класність провадиться за час, відпрацьований в якості водія.

Під терміном «час, відпрацьований в якості водія» мається на увазі час, протягом якого водій безпосередньо керував автотранспортним засобом.

Якщо водій у робочий час знаходився на роботі, але не виїжджав, тобто не керував автотранспортним засобом, надбавка за класність за ці години не виплачується, оскільки при виконанні інших видів робіт кваліфікація II чи I класу водія не потребується.

Робочий час та час відпочинку водіїв автотранспортних засобів регулюється Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженим наказом Мінтрансзв’язку від 07.06.2010 р. № 340 (зареєстровано у Мін’юсті 14.09.2010 р. за № 811/18106).

Згідно з пунктом 2.10 цього Положення водіям легкових автомобілів (крім таксі) у разі потреби може встановлюватися ненормований робочий день, тобто понад нормальну тривалість робочого часу. Ця робота не вважається надурочною і за неї не здійснюється додаткова оплата перепрацьованого часу. Кількість годин перепрацьованого часу при такій роботі визначається у колективному договорі.

Водіям з ненормованим робочим днем надається у формі компенсації щорічна додаткова відпустка та у випадках, передбачених законодавством, провадиться відповідна оплата за виконаний обсяг робіт, ступінь напруженості, складність і самостійність у роботі, необхідність виконання службових завдань понад установлену тривалість робочого часу.

Фактично відпрацьованим водієм часом вважаються години, проставлені у табелі обліку робочого часу. Якщо водій у робочий час не виїжджав, але знаходився на роботі, зазначені виплати, а саме доплата за ненормований робочий час, не здійснюються.

 

Директор Департаменту О. Товстенко

img 1

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

Якщо водій «не в дорозі»: доля доплат і надбавок

Перед нами цікавий лист, що стосується оплати праці водіїв, які обслуговують органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, прокуратури, судів тощо, під час простою. У питаннях нарахування заробітної плати водіям цих органів слід керуватися наказом Мінпраці від 02.10.96 р. № 77.

Примітками до додатка 3 до цього наказу передбачено встановлення водіям:

— щомісячної надбавки за класність: водіям 2-го класу — 10 %, а водіям 1-го класу — 25 % установленої тарифної ставки за відпрацьований час;

— доплати за ненормований робочий день — у розмірі 25 % тарифної ставки за відпрацьований час.

Як бачимо, єдиним критерієм, до якого прив’язана виплата таких надбавок і доплат, є «відпрацьований час». А як бути в ситуації, якщо автомобіль простоював і тривалий час не виїжджав у рейс? Наприклад, з технічних причин (перебував у ремонті) або ж фінансових (немає коштів на придбання паливно-мастильних матеріалів). Адже в бюджетних установах такі ситуації є поширеним явищем.

Але спершу пригадаємо, яких організаційних заходів може вжити роботодавець на період тривалої відсутності роботи для водіїв.

По-перше, оформити цей період як простій (видати акт та наказ про простій). Детальніше про документальне впровадження простою див. «ОП», 2014, № 1, с. 9. Простій не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче 2/3 тарифної ставки встановленого працівнику розряду (окладу) (ч. 1 ст. 113 КЗпП).

По-друге, перевести водія на іншу роботу (за наявності вакантної посади). Згідно зі ст. 34 КЗпП у разі простою працівники можуть бути переведені за їх згодою з урахуванням спеціальності та кваліфікації на іншу роботу в установі (не обумовлену трудовим договором) строком до одного місяця. При цьому оплата праці здійснюватиметься за виконану роботу, але не нижче, ніж середній заробіток за попередньою роботою — ст. 33 КЗпП (див. також лист Мінпраці від 23.01.2009 р. № 57/13/84-09). Зверніть увагу: кількість переведень протягом календарного року не обмежена.

Відповідно, як і в разі оформлення простою, так і в разі переведення на іншу роботу, водійські «ненормована» доплата та «класна» надбавка за цей період не нараховуються.

А як оплатити працю водія, який увесь місяць або його частину в рейс не виїжджав, проте на роботу виходив? На це запитання Мінсоцполітики відповідає в листі, що коментується, при цьому висловлюючи своє бачення зазначеної ситуації.

Що ж роз’яснив держорган?

1. Надбавка за класність за години «не в дорозі» водію не виплачується.

На думку Мінсоцполітики, для оплати за класність до розрахунку слід брати тільки час, відпрацьований працівником як водієм. Під таким часом мається на увазі час, протягом якого водій безпосередньо керував транспортним засобом. А от за години, коли водій був на роботі, але не керував автотранспортним засобом, така надбавка не нараховується. Аргумент відомства — при виконанні інших робіт кваліфікація II або I класу водію не потрібна.

Слід зауважити, що це доволі спірна позиція. Надбавка за класність встановлюється за відпрацьований час. У листі зазначено, що часом, фактично відпрацьованим водієм, вважаються години, проставлені в табелі обліку робочого часу. Отже, надбавка за класність належить за весь відпрацьований водієм час, а не тільки за час «у дорозі». Тим більше, якщо водій простоює не зі своєї вини і при цьому виконує іншу роботу, передбачену посадовими обов’язками.

Зі свого боку зазначимо, що до обов’язків водіїв належить не лише керування автотранспортним засобом. Крім цього, водій щодня повинен перевіряти технічний стан автотранспортного засобу, забезпечувати справність обладнання відповідно до вимог стандартів, що стосуються безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища, виконувати роботи із щоденного технічного обслуговування, а також усувати технічні несправності, що виникають під час роботи автотранспортного засобу. Підтвердження знаходимо в Положенні про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженому наказом Мінтрансу від 07.06.2010 р. № 340. До того ж згідно з п. 2.1 цього Положення час простоїв не з вини водія включається до робочого часу водія.

На цій підставі можна стверджувати, що період, коли водій на роботу приходив, але не виїжджав, а виконував іншу роботу, передбачену його посадовими обов’язками, або простоював, вважається відпрацьованим часом. При цьому «класність» водія зберігається.

Аналогічну думку (щодо незалежності від періоду керування транспортним засобом) висловлюють і фахівці ЦК Профспілки працівників освіти і науки України. Детальніше див. консультацію «Виплата доплати за ненормований робочий день і надбавки за класність водіям за час ремонту автомобіля» // «ОП», 2011, № 11, с. 30.

2. Якщо водій працював не «в дорозі», то доплата за ненормований робочий час йому не здійснюється.

Як ми вже звертали увагу, така доплата встановлюється водіям за ненормований робочий день у розмірі 25 % тарифної ставки за відпрацьований час.

На думку Мінсоцполітики, якщо водій у робочий час не виїжджав, але був на роботі, то доплата за ненормований робочий час не виплачується.

У цьому випадку ми солідарні з відомством. Адже фактично в цей період водій не працює понад нормальну тривалість робочого часу, отже, така «ненормована» доплата йому не належить.

 

Людмила ТРОХИМЕНКО, заступник головного редактора
 (e-mail: l.trokhimenko@id.factor.ua)

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі