(044) 581-10-10 Передзвоніть менi
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
8/9
Оплата праці
Оплата праці
Лютий , 2015/№ 4/1

«Непрості» люди: як порозумітися

Ви слово — вам десять у відповідь! Тільки поглянули, а він уже образився смертельно. Попросили — він злиться. Зробили зауваження — плаче. Хотіли порадитися — він мовчить! Трапляються на життєвому шляху люди, з якими складно спілкуватися. Та що там складно, деколи нестерпно! А якщо це ваш колега або не дай Боже начальник? Що робити? Продовжимо тему комунікації та поговоримо про те, як спілкуватися зі складними людьми.

Як їх визначити

Кожен з нас індивідуальність, звісно. Видатний український психолог Григорій Кузьмич Середа говорив: «Обережно: люди. Не ображайте їх!». До людини потрібно ставитися з повагою та з розумінням, з цікавістю до її особистості, цінуючи і прий­маючи її такою, якою вона є. Це умова успішного спілкування та й щасливого життя, якщо бути до кінця відвертим.

Кожен з нас не подарунок, звісно. От і вже згаданий нами психолог зазначав: «Обережно: люди. Остерігайтеся їх!». Є в нас і особливості, і чудасії, і вимоги, і навіть капризи, які іншим людям заважають. Є яскраво виражені риси характеру, які не кожен витримає. Є переконання, з якими погодитися просто неможливо!

Так що ж, виражена індивідуальність і складнощі у спілкуванні — два боки однієї медалі? Чим людина унікальніша, тим з нею складніше? Недаремно у слові спілкування корінь «спіл», як і у словах «спільний», «спільність», а спільне протистоїть одиничному чи індивідуальному.

З іншого боку, ви знаєте, що саме з людьми яскравими та незвичайними спілкуватися цікаво, і вони користуються особливою популярністю. Виходить, що не всяка індивідуальність ускладнює спілкування? Звичайно ж! Адже яскрава індивідуальність характеризується багатогранністю: в особистості багато різних рис і особливостей, нехай і неповторних.

У людини, складної у спілкуванні, одна риса характеру стає визначальною.

Це не означає, що в неї немає інших рис. Просто якась одна загострюється і випинає на всі боки. Та так, що приховати її від інших неможливо. І навіть обходячи її десятою дорогою, друзі, колеги, знайомі та просто люди, які перебувають поруч, на цю рису все одно натикаються і говорять, наприклад: «Ех, ну який Іван Іванович все-таки образливий» або «Ну, треба ж який він запальний!». Ось таких людей, в яких одна риса характеру стає дуже вираженою, що призводить до непорозумінь і конфліктів, ми й називаємо складними у спілкуванні.

 

Якими вони бувають

Уже, напевно, зачесалися кулаки: «А як же з ними, з цими складними, обходитися?» — подумали ви. Обов’язково про це поговоримо, але поки що варто все-таки розібратися з тим, якими бувають складні у спілкуванні люди і в чому конкретно ця складність виявляється.

Психологи створили чималу кількість типологій непростих людей. Схоже, кожен описував тих, хто йому насолив найбільше. Тому приділити увагу всій сукупності базік, крикунів та неуків і всім їх різновидам ми не зможемо, але на основних типах зупинимося.

«Агресивний»

Дратується з приводу і без, грубіянить, жартує образливо. Має підтипи:

— «Танк» — людина, яка пре напролом, намагаючись досягти своїх цілей. Якщо комусь випаде опинитися на її шляху, то цей нещасний буде зметений лютим натиском. Своєю агресивною поведінкою Танк намагається усунути конкурента або схилити людину до необхідної точки зору, отримати бажане;

— «Крикун» — кричить постійно, жодну розмову він не може провести спокійно, усе на підвищених тонах. Так, поряд з ним знаходитися неприємно але безпечніше, ніж поряд із Танком;

— «Граната» — спокійна така, мирна, компромісна людинка, а потім одного чудового дня як «бахне», і краще з нею поруч у цей момент не знаходитися. Вибухає вона, тому що накипіло, тому що дістало, і взагалі «доки?!»;

— «Прихований» — один з найнебезпечніших підтипів. Він не виявляє свою агресію відкрито, а шкодить у вас за спиною. Може підставити, поширювати неприємну інформацію, залучати до цього інших людей тощо.

«Скаржник»

Людина, яка весь час скаржиться на життя, на обставини, на роботу, на інших людей. Вона бачить світ сірим і неприємним. Звичайно, інколи хочеться з нею погодитися, але не завжди ж.

«Мовчун»

Що в нього на душі? Знає тільки він. Мовчить. Ви йому веселу історію, а він мовчить. Сумну — мовчить. Нісенітницю — брову підніме і мовчить. Проблема в тому, що зрозуміти, чого хоче ця людина і як збирається поводитися, неможливо.

«Песиміст»

Вважає за краще казати «ні». Він уже заздалегідь переконаний, що будь-яке діло приречене на провал, тому з вашою ідеєю не погоджується. Звісно, його негативна оцінка проектів і відмови дратують оточуючих, що і призводить до конфліктів.

«Надпоступливий»

Песиміст навпаки — Надпоступливий завжди каже «так». Ось тільки його «так», як і всі інші приємні слова, які він вам готовий сказати, нічого не варті. Слова в нього розходяться зі справою.

«Всезнайко»

Ось уже ходяча енциклопедія. Він обізнаний в усьому, ерудований та підкутий. То що ж тут поганого? Звичайно, нічого, доки всі ці знання не починають впливати на ваше життя, роботу і стосунки. Він знає, як вам краще вчинити і що сказати, як правильно писати, куди дивитися, тощо. Одне погано — це, швидше, показуха. Він просто хоче всіх повчати, але зовсім не обов’язково сам уміє те, чому вчить, тому часто помиляється.

«Максималіст»

Він точно знає, чого хоче, щоправда, хоче він цього прямо зараз. Усі мусять заметушитися і добути йому саме те, що йому треба, чітко певного розміру, кольору та форми. Ні перед чим не зупиниться у спробі досягти бажаного.

«Брехун повсюдний незвичайний»

У суспільстві брешуть усі. Той прибрехав у компліменті, цей у пояснювальній. Соціально корисну брехню можна навіть розглядати як складову комунікативної компетентності. Але бувають особливо видатні брехуни. Вони брешуть про все і до такої міри, що вже неможливо відрізнити брехню від правди, неможливо розібратися: одружений він і скільки в нього дітей, подав він звіт чи ні. Що б найскладнішого ви не запитали, він вивернеться і збреше. І так його попередня брехня ув’язується з подальшою, і порятунку від неї немає.

«Квазі-альтруїст»

«Квазі» у сенсі помилковий. Він так усім хоче допомогти, він робить оточуючим тільки добро, безкорисливо і безкоштовно, він ставить чужі інтереси вище за власні. Одна біда — це все на словах. Ні, він і справді може вам допомогти, ось тільки потім ви дізнаєтеся від інших людей, як йому було важко вам егоїстичному таку важку послугу надавати. Чи навіть більше того — через час він попросить компенсації: «Ти ж пам’ятаєш, як я тобі? Тепер давай ти мені».

Ось ми й ознайомилися з основними дійовими персонажами нашої п’єси. Залишилося тільки зрозуміти, як із ними взагалі можна поводитися?

 

Як із ними поводитися

Звісно, складну людину не кожен витримає. А тому одне з найпростіших рішень — обмежити або припинити спілкування з нею. Так би мовити, зникне з очей, зійде з думки. Якщо ж припинити спілкування не можна, то доведеться попрацювати…

Незважаючи на всю різноманітність складних людей і розмаїття «тарганів», які проживають в їхніх головах, є деякі принципи спілкування з ними:

1. Пам’ятайте, що за всякою поведінкою або висловом стоїть прихований інтерес. Подумайте, чого домагається людина своєю не дуже приємною поведінкою. Чи можете ви їй це дати? Переведіть спілкування в обговорення реального інтересу людини, а не її висловлення. Наприклад, вона тупотить ногами та обурюється. Можна реагувати і лаятися з нею, а можна зрозуміти, що вона просто хоче підвищення зарплати, і обговорювати це питання.

2. Не йдіть на поводі у непростої людини. Зберігайте спокій і нейтралітет. Адже, урешті-решт, вона поводиться так, щоб спровокувати вас на якусь реакцію. Наприклад, кричить, щоб налякати або вивести з себе. Якщо ви не реагуєте, вона губиться і не знає, що робити.

3. Налаштуйтеся на співпрацю. Головне — це досягти загального результату, а не з’ясовувати, хто що сказав і як образив.

4. Підходьте індивідуально до кожного типу. У цьому вам допоможе таблиця.

 

Способи спілкування з «непростими» людьми

Тип

Спосіб спілкування

Агресивний

«Танк»

Будьте зібрані та спокійні. Дайте йому випустити пару. Коли він договорить, викладіть власні аргументи швидко і структуровано. Привертайте його увагу. Частіше звертайтеся до нього на ім’я. Поступіться в малому, але не відступайте від свого.

«Крикун»

Не кричіть у відповідь. Не переймайте поведінки Крикуна. Краще пожалійте та підтримайте. Дізнайтесь, чого він хоче.

«Граната»

Вибухає, коли втрачає відчуття контролю. Переконайте таку людину, що насправді вона контролює ситуацію. Заспокойте. Дайте зрозуміти, що слухаєте її.

«Прихований»

Зафіксуйте факт, коли він завдав вам шкоди своїми закулісними іграми. Озбройтеся фактами та доказами. Визначте, навіщо він це зробив. Можете запитати його про це безпосередньо

Скаржник

Вислухайте його, адже він так цього хоче. Поспівчувайте і пожалійте. Покажіть, що розумієте його. Знайдіть разом вирішення проблеми або переведіть розмову в інше русло

Мовчун

Спробуйте розговорити. Основне завдання — все-таки отримати необхідну вам інформацію. Ставте відкриті запитання: «А що ви думаєте з цього приводу?». Діліться своїми версіями, як краще вчинити. Тут головне — не перегнути палицю. Якщо ж мовчун уперся і ніяк не піддається, перенесіть розмову

Песиміст

Поставтеся до його висловлювань уважно. Покажіть, що ви цінуєте та поважаєте його думку. Дайте йому час подумати. Можете навіть перебільшувати його побоювання. Мовляв, дійсно все так страшно, як ви говорите, навіть гірше. Ми це враховуємо, але може все ж таки спробуємо? Зробіть його своїм союзником

Надпоступливий

Перевіряйте його обіцянки. Уточнюйте строки. Заохочуйте щирість у висловленні сумнівів з приводу можливості зробити щось. Якщо Надпоступливому з вами комфортно, він до вас звик і вам довіряє, то він перестане погоджуватися з усім підряд

Всезнайко

Показуйте, що для вас важливі його знання та поради. Адже саме для цього визнання він і поводиться таким чином. Це не означає, що ви повинні слідувати його порадам беззастережно. Оберіть ті, що дійсно чогось варті, а решту сміливо відкиньте

Максималіст

З’ясуйте, чого він хоче. Допоможіть йому в цьому, якщо можете. Той, хто допомагає максималісту досягати поставлених цілей, на якийсь час стає його другом і може розраховувати на конструктивне спілкування. Неприйнятні для вас варіанти допомоги одразу відмітайте. Твердо стійте на своїх позиціях

Брехун повсюдний незвичайний

Там, де його брехня вам не шкодить, не звертайте уваги на неї. Але у принципових для вас питаннях завжди перевіряйте його слова справою, фактом і за допомогою інших людей. Запитуйте, чим він може підтвердити свої слова, як це можна перевірити тощо

Квазі-альтруїст

Краще не допускати того, щоб ця людина щось для вас зробила. Якщо так вийшло і він виставляє претензії, відповідайте з опорою на реальність: «Так, ви мені дуже допомогли, але ж я вам уже подякував». Насправді ви йому нічого не винні. Він хотів допомогти — він допоміг! Не дозволяйте йому зробити з вас «боржника»

 

Нехай «непростих» у вашому житті буде поменше, а цікавих побільше! Але якщо все-таки зустрінуться вам всезнайки, мовчуни, брехуни та інші, ви завжди знаєте, що робити.

спілкування, порозуміння додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті
 Вхід в систему ×  Сесію завершено × Ви здійснили вхід на сайт з іншого браузера або комп'ютера. Щоб читати журнали, будь ласка, авторизуйтесь ще раз
Показати пароль  Забули пароль?
 Відновлення паролю × Введіть Ваш e-mail, і ми надішлемо Вам інформацію для відновлення пароля на поштову скриньку
 Реєстрація ×

Введіть тільки ваше ім'я, щоб ми знали як до вас звернутися.
Прізвище та по ім'я батькові ви зможете пізніше вказати в своєму профілі.

 

Допускаються російські і українські символи.

Телефон використовується тільки для зв'язку з вами.

Приклад: +38 (066) 870-10-10

Даний номер телефону вже використовується користувачами : . Це часом не ви?

Ви можете увійти під одним з існуючих email адресів. Якщо Ви забули пароль, відновіть його.

Нагадуємо, що один номер телефону може бути використаний максимум 3 рази!

Пошта стане вашим логіном в системі. З її допомогою ви зможете увійти та відновити забутий пароль.

На пошту приходять системні повідомлення та інша корисна інформація.

Показати пароль 

Вкажіть пароль за допомогою якого ви зможете увійти в систему.

Натисніть кнопку "Показати пароль" , щоб побачити введені символи

Цей номер телефону прив'язаний до email адресу: .

Ви можете:

- використати інший номер телефону для реєстрації;

- увійти під одним з існуючих облікових записів;

- відновити забутий пароль

 ЗВОРОТНИЙ ДЗВІНОК ×

Введіть тільки ваше ім'я, щоб ми знали як до вас звернутися.
Прізвище та по ім'я батькові ви зможете пізніше вказати в своєму профілі.

 

Допускаються російські і українські символи.

Телефон використовується тільки для зв'язку з вами.

Приклад: +38 (066) 870-10-10

Даний номер телефону вже використовується користувачами : . Це часом не ви?

Ви можете увійти під одним з існуючих email адресів. Якщо Ви забули пароль, відновіть його.

Нагадуємо, що один номер телефону може бути використаний максимум 3 рази!

Цей номер телефону прив'язаний до email адресу: .

Ви можете:

- використати інший номер телефону для реєстрації;

- увійти під одним з існуючих облікових записів;

- відновити забутий пароль

Дякуємо за вашу заявку! Наш фахівець зв'яжеться з вами найближчим часом.
Телефони × (044) 581-10-10 (066) 87-010-10 (097) 78-010-10 Передзвоніть менi
Ви не авторизовані на сайті × Ця функція доступна тільки авторизованим користувачам. Будь ласка увійдіть або зареєструйтесь.