25.06.2015

Умови оплати праці працівників закладів соцзахисту для «особливих» і «проблемних» дітей: new-версія

Мінсоцполітики «технічно посунуло» Мінмолодьспорту та затвердило власну версію механізму оплати праці для працівників, які здійснюють трудову діяльність у закладах соцзахисту для «особливих/проблемних» дітей та окремих категорій громадян. Ми порівняли обидві редакції. Чи є привід для занепокоєння? На щастя, цього разу ми говоримо «Немає!». Зміни в наявності, але вони, швидше, уточнюють. Що конкретно змінилося? Про це дізнайтеся зі статті.

Оновлена версія: для кого і чому

Почнемо з нормативної бази, про яку загалом і піде мова. А поговоримо ми про наказ Мінсоцполітики «Про умови оплати праці працівників закладів соціального захисту дітей і закладів соціального обслуговування» від 18.05.2015 р. № 526 (далі — наказ № 526), що прийшов на зміну наказу Мінсім’ямолодьспорту від 15.03.2006 р. № 794 (далі — наказ № 794). Положення цих нормативних актів стосуються однієї й тієї самої мережі закладів, а саме:

— притулків для дітей служб у справах дітей;

— центрів соціально-психологічної реабілітації дітей;

— центрів соціально-психологічної допомоги;

— центрів соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями;

— соціальних гуртожитків для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;

— соціальних центрів матері та дитини;

— центрів для ВІЛ-інфікованих дітей та молоді;

— центрів ресоціалізації наркозалежної молоді.

Навіщо знадобилося перезатвердження? Швидше за все, це пов’язано з розподілом функціональних обов’язків між вищезгаданими міністерствами. Адже саме Мінсоцполітики уповноважено затверджувати нормативно-правові акти у сфері оплати та умов праці (п.п. 5 п. 4 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 р. № 389/2011). А ось наказ № 794 було затверджено Мінсім’ямолодьспорту в односторонньому порядку. Є й інше припущення — настав час привести наказ № 794 у відповідність до сучасних пертурбацій.

Що сказати про новозатверджений наказ № 526? Він набув чинності 19.06.2015 р. По суті його структура має загальну основу, властиву подібним документам, — надбавно-доплатна частина + додатки зі схемами тарифних розрядів для працівників. Воно й зрозуміло: уся нормативка в питанні оплати праці в бюджетній сфері відштовхується від єдиної для всіх урядової постанови*. Однак у наказі № 526 криються й особливості, про які варто знати. Сфокусуємо вашу увагу на них.

* Маємо на увазі постанову КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298.

Модифікації в надбавно-доплатній частині

Одразу зазначимо: у цій частині наказ № 526 порівняно з наказом № 794 містить низку відмінностей, але вони не глобальні. Розглянемо їх.

Сфера поширення зазначена один раз. Наказ № 794 містив велику кількість точних розшифровок, на кого націлено його дію. Розробники нової версії умов відійшли від цього. Так, повний перелік закладів соцзахисту наведено один раз (див. попередній розділ) і далі згадується лаконічно: заклади соціального захисту дітей і заклади соціального обслуговування.

Надбавки та доплати — у межах фонду оплати праці й обов’язкові. У наказі № 526 усі надбавки, доплати та виплати умовно поділено на дві категорії. У п. 2 цього наказу розписано надбавно-доплатні виплати, які керівник здійснює в межах фонду зарплати, затвердженого кошторисом. У розпал відпускної пори підкреслимо, що у рамках наказу № 526 до цієї категорії віднесено й допомогу на оздоровлення. Проте в закладах соцзахисту дітей і закладах соцобслуговування цілком можуть працювати представники професій, для яких така виплата є обов’язковою, — медики, педпрацівники. Дізнайтеся більше про допомогу на оздоровлення із спецвипуску «ОП», 2015, № 12/1, с. 14.

У п. 3 наказу № 526 зазначено надбавки та доплати, що є обов’язковими до виплати за наявності права на них. Вказує на такий статус відсутність згадки про їх виплату в межах зарплатного фонду. До них, зокрема, належать: надбавка за почесне/спортивне звання, доплата за роботу в нічний час, доплата за наявність наукового ступеня.

Заступники керівників структурних підрозділів — без «заміщаючих» доплат. Нагадаємо: доплати за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників, за суміщення професій (посад) і за розширення зони обслуговування/збільшення обсягу виконуваних роботи не встановлено керівній ланці. Тобто вони не виплачуються керівникам закладів та їх заступникам, керівникам структурних підрозділів та їх заступникам (див. «ОП», 2013, № 18, с. 13). Зауважимо: заступників керівників структурних підрозділів зазначено в п.п. 2 п. 2 наказу № 526, а в аналогічній нормі наказу № 794 вони не фігурували. Проте за загальним правилом такі доплати їм не виплачувалися й раніше.

Відповідність наукового ступеня профілю діяльності керівника — на плечах органу вищого рівня. Для нарахування доплати за наявність наукового ступеня має бути виконана умова: профіль діяльності збігається з науковим ступенем. Таку відповідність для працівників визначає керівник закладу. Як уточнено п.п. 2 п. 3 наказу № 526, для керівників та їх заступників таку відповідність визначає орган вищого рівня.

Умови оплати праці для медпрацівників і педпрацівників — в окремих документах. При нарахуванні зарплати окремим працівникам необхідно враховувати й норми інших нормативно-правових актів. Ідеться про медичних та педагогічних працівників. При встановленні їм посадових окладів потрібно орієнтуватися на схеми тарифних розрядів, наведені в додатках до наказу № 526. Водночас слід ураховувати і нюанси щодо нарахування їм зарплати, описані в інших нормативних документах.

Така особливість була й за часів наказу № 794. В ньому вона простежувалася виразніше, ніж у п. 4 наказу № 526.

Зазначено розміри окладів для працівників 1 — 6-го тарифних розрядів. У п. 5 наказу № 526 наведено розміри окладів для зазначених працівників. А ось і даремно, адже конкретні розміри окладів для цих працівників наводяться в постановах КМУ і періодично оновлюються*. Отже, підвищення окладів працівників цих розрядів неминуче призводитимуть до змін п. 5 наказу № 526. Тарифну сітку традиційно представлено в додатку 1 (тепер уже до постанови № 526).

* Див. розміри окладів, чинні у 2015 році, в «ОП», 2015, № 3, с. 30.

Тарифні розряди в додатках: дві зміни

У додатках до наказу № 526, в яких наведено розміри тарифних розрядів для окремих працівників, ми налічили дві основні зміни (щодо аналогічної частини наказу № 794).

По-перше, в додатку 3 до наказу № 526 конкретизовано спеціальності лікарів, які залучаються до роботи в закладах соцзахисту дітей і закладах соцобслуговування: педіатр, невропатолог, нарколог і психотерапевт. При цьому розміри тарифних розрядів залишилися незмінними.

По-друге, в додатку 4 до наказу № 794 фігурували тарифні розряди для фахівця із соціальної роботи. Проте аналогічний додаток до наказу № 526 такої посади вже не містить. Що, на наш погляд, дивно, адже вони, як і раніше, зазначені в типових штатних нормативах центрів для ВІЛ-інфікованих дітей та молоді (затверджено наказом Мінсім’ямолодьспорту від 08.09.2006 р. № 3075), а також центрів ресоціалізації наркозалежної молоді (затверджено наказом Мінсім’ямолодьспорту від 03.08.2010 р. № 2596). Що це — недогляд розробника чи умисне мовчання — сподіваємося незабаром дізнатися з роз’яснень офіційних осіб.

Отже, ми з вами переконалися, що під гучною вивіскою «новий наказ» не завжди ховаються закадрові інтриги. Деколи новозатверджені накази тільки оновлюють своїх попередників, вносячи точкові корективи. Це якнайкраще підтверджує «новоспечений» документ.