26.03.2015

Новини та події

З 01.04.2015 р. законодавчого зарплатного обмеження немає!

Тихо і на перший погляд непримітно розд. II Закону України від 02.03.2015 р. № 213-VIII визнав таким, що втратив чинність, увесь п. 10 розд. III Закону України від 28.12.2014 р. № 76-VIII. Тобто він скасував зарплатне обмеження у розмірі 7 (10) мінзарплат. Нагадаємо: воно стосувалося абсолютно всіх працівників, зокрема, бюджетних установ (деталі див. в «ОП», 2015, № 4, с. 9; № 5, с. 15). Також не діє зарплатний бар’єр у розмірі 10 мінзарплат, установлений для працівників держпідприємств.

Зауважимо, що таке послаблення діє з 01.04.2015 р. Причому не сказано про інші тимчасові умови щодо скасування такого мораторію в розмірі зарплат. Що маємо у результаті? Застосовуємо зарплатне обмеження згідно із Законом № 76 протягом січня — березня 2015 року, а з 01.04.2015 р. про нього забуваємо! Отже, питання, що накопичилися за час його дії, як і раніше, є актуальними (див. с. 8 цього номера).

Проте пам’ятати потрібно і про інший зарплатний бар’єр, установлений постановою КМУ від 14.02.2015 р. № 43, — його, як і раніше, слід застосовувати. Таке зарплатне обмеження ми розглядали в «ОП», 2015, № 4, с. 4.

 

Ураховуємо пенсійні перетворення для працюючих пенсіонерів

Законом України від 02.03.2015 р. № 213-VIII внесено істотні зміни до пенсійного забезпечення. Пройдемося по основних перетвореннях.

По-перше, збільшено вік для виходу на пенсію за віком на пільгових умовах і пенсію за вислугу років окремих категорій працівників. У зв’язку з цим відкориговано ст. 13 і 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.91 р. № 1788-XII. Зауважимо, що таке нововведення торкнеться, наприклад, працівників сфер освіти, охорони здоров’я та соцзабезпечення. Застосовуються такі зміни з 01.04.2015 р.

По-друге, новації торкнулися виплат пенсій працюючим пенсіонерам у період з 01.04.2015 р. по 31.12.2015 р. Так, працюючим народним депутатам, держслужбовцям, прокурорам, суддям пенсії не виплачуватимуться взагалі. А ось працюючим пенсіонерам, пенсія яких перевищує 150 % прожиткового мінімуму, установленого для осіб, які втратили працездатність, виплачується в розмірі 85 % призначеного розміру, але не менше 150 % вищезгаданого прожиткового мінімуму. Не стосується такий припис інвалідів I та II груп, інвалідів війни III групи та учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється дія п. 1 ст. 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.93 р. № 3551-XII.

 

Військовий збір: зміни в об’єкті оподаткування

З початку року бухгалтери взяли за правило, що ВЗ необхідно утримувати з доходів, які обкладаються ПДФО. Що ж, тепер такий підхід відкориговано Законом України від 02.03.2015 р. № 211-VIII (в основній частині набув чинності 13.03.2015 р.). Його норми доповнюють п. 161підрозд. 10 розд. XX ПКУ новим підпунктом — 1.7.

Почнемо з приємних новин. З 13.03.2015 р. ВЗ не справляємо з доходів, які обкладаються за нульовою ставкою ПДФО. Тобто тепер з-під обкладення ВЗ, зокрема, виведено спадщину та подарунки, що обкладаються ПДФО за нульовою ставкою п.п. 174.2.1 ПКУ).

Також, як і раніше, у загальному випадку не утримуємо ВЗ з доходів, прописаних у ст. 165 ПКУ. Проте частина доходів, зазначених у цій нормі, з 13.03.2015 р. є об’єктом обкладення ВЗ. Це стосується доходів, перелічених у пп. 165.1.2, 165.1.18, 165.1.25, 165.1.51, 165.1.52 ПКУ. За цими нормами «ховаються» реінвестовані дивіденди, валютообмінні операції, доходи від здавання (продажу) вторсировини, побутових відходів, брухту кольорових металів тощо.

Окремо зазначимо: Законом № 211 виведено з-під обкладення ПДФО (ВЗ) благодійну допомогу, що виплачується міжнародними організаціями (перелік затверджує КМУ) на користь фізосіб з території проведення АТО і тимчасово окупованої території. Звичайно, тут є свої нюанси і озвучені вони в п.п. 165.1.56 ПКУ.