(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 7
  • № 6/1
  • № 6
  • № 5
  • № 4/1
  • № 4
  • № 3
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
7/12
Оплата праці
Оплата праці
Квітень , 2016/№ 8

Топ-новина: з 1 травня 2016 року підвищуємо посадові оклади бюджетникам

З 1 травня 2016 року, як і було заплановано в Законі про Держбюджет на 2016 рік, збільшиться розмір мінімальної зарплати. Очікувано, що посадові оклади бюджетників повинні були підвищити. І це дійсно сталося. Уряд збільшив розміри посадових окладів бюджетникам. Якими ж вони будуть з 1 травня 2016 року? Як їх підвищення відобразиться на розрахунку окремих виплат? Про все розповімо в сьогоднішній статті.

З 1 травня 2016 року нас очікують нові розміри мінімальної зарплати (далі — МЗП) та прожиткового мінімуму, встановленого для працездатної особи. Їх розміри однакові — 1450 грн., і протримаються вони 7 місяців — з травня по листопад.

Статтею 3 Закону про оплату праці встановлено, що оплата праці за виконану працівником місячну, а також годинну норму праці (обсяг робіт) не може бути менше МЗП, установленої законодавством. При цьому до мінзарплати не відносять доплати, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати. Тобто посадовий оклад, установлений у штатному розписі, не може бути нижче законодавчо встановленої МЗП. Усе це означає, що час від часу роботодавці переглядають посадові оклади своїх працівників.

Але цього разу Уряд, ідучи в ногу з підвищеними розмірами соцгарантій, підготувався заздалегідь і прийняв рішення підвищити посадові оклади працівникам установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери. Таке рішення затверджено постановою № 288* (набуло чинності з 13.04.2016 р.), а саме підвищення станеться з 1 травня 2016 року.

* Див. с. 4 цього номера.

Цей документ стосується працівників, оплата праці яких здійснюється на основі Єдиної тарифної сітки (далі — ЄТС). Про них перш за все і розповімо.

Посадові оклади за ЄСВ: розміри та розрахунок

Як випливає з постанови № 288, з 1 травня 2016 року у штатному розписі посадові оклади (тарифні ставки) працівників за ЄТС мають бути встановлені в підвищеному розмірі. До такої категорії працівників-бюджетників належать працівники медичних закладів, установ освіти, установ соцзахисту тощо з оплатою праці за основоположною постановою № 1298. У середньому оклади збільшилися на 6,5 %. Розмір нових окладів за ЄТС ви знайдете на с. 4 цього номера.

Також постановою № 288 затверджено новий розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду за ЄТС. З 01.05.2016 р. розмір «базового» посадового окладу становить 1185 грн. До цього (з 01.12.2015 р. і до 01.05.2016 р.) розмір «базового» посадового окладу становив 1113 грн.

Розмір «базового» посадового окладу використовують для розрахунку посадових окладів (тарифних ставок) працівників решти тарифних розрядів за ЄТС. Формулу такого розрахунку можна представити так:

Проте з 1 травня 2016 року працівникам 1 — 4-го тарифних розрядів за ЄТС оклади підвищено на 10 % порівняно з розміром їх окладів станом на 01.09.2015 р., що були їм установлені згідно з постановою КМУ від 16.09.2015 р. № 731:

— 1 тарифний розряд: 1378 грн. + 1378 грн. х 10 % = 1516 грн.;

— 2 тарифний розряд: 1383 грн. + 1383 грн. х 10 % = 1521 грн.;

— 3 тарифний розряд: 1393 грн. + 1393 грн. х 10 % = 1532 грн.;

— 4 тарифний розряд: 1403 грн. + 1403 грн. х 10 % = 1543 грн.

Подробиці такого збільшення окладів для працівників 1 — 4-го тарифних розрядів знайдете в коментарі фахівця Мінсоцполітики на с. 5 цього номера.

Для решти працівників за ЄСВ посадові оклади розраховані за представленою вище формулою («базовий» посадовий оклад х тарифний коефіцієнт).

Зауважимо, що підвищення посадових окладів має бути проведене в межах витрат на оплату праці, передбачених Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» від 25.12.2015 р. № 928-VIII і затверджених у кошторисах бюджетних установ, закладів та організацій. До болю схожа ситуація з «обнуленням» індексації, яку теж проводили разом зі збільшенням посадового окладу і в межах затверджених кошторисів, чи не так? По суті, виходить, що посадовий оклад підвищили, але у зв’язку з тим, що потрібно «втиснутися» в межі затверджених кошторисів, інші зарплатні виплати будуть зменшені (наприклад, премії та надбавки).

10-відсоткове підвищення мінімального посадового окладу окремим категоріям

Кабмін пригадав про працівників деяких бюджетних установ, чиї оклади у штатному розписі станом на 30 квітня 2016 року встановлено в розмірі мінімальної заробітної плати. Для них з 1 травня 2016 року посадові оклади підвищуються на 10 %. Відповідні зміни (доповнення) внесено постановою № 288 до п. 1 постанови № 939 і до п. 1 постанови № 1013. Яких установ це торкнеться, ви можете дізнатися з консультації фахівця Мінсоцполітики с. 5 цього номера.

Держслужба з підвищенням, ОМС — без

Держслужбовці. З 1 травня 2016 року стартує Закон № 889. Згідно з ним відбудеться реформування держслужби, у тому числі оплати праці держслужбовців**.

** Про нововведення, що відбудуться в державній службі, читайте в спецвипуску «ОП», 2016, № 8/1, с. 15.

І працівників держорганів, і бухгалтерів перш за все хвилюють питання оплати праці. Нова нормативна база про держслужбу передбачає встановлення зарплати окремо для держслужбовців та окремо для працівників держорганів, які виконують функції з обслуговування. Під цей Закон уже прийнято відповідну постанову КМУ, що визначає посадові оклади державних службовців, — постанову № 292 (див. с. 7 цього номера). Інакше кажучи, для держслужбовців посадовий оклад з 1 травня 2016 року визначатиметься за новими правилами та за новими розмірами. Зауважимо, що схему посадових окладів на посадах держслужбовців затверджено в додатку 1 до постанови № 292. Згідно з цим додатком найменший розмір посадового окладу встановлено для фахівця держоргану (9 група оплати праці), розташованого на території одного або декількох районів, міст обласного значення, і він становить 1723 грн. Тобто в таких працівників посадовий оклад залишиться на рівні грудня 2015 року.

Що стосується працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування такого органу, то схему їх посадових окладів з урахуванням юрисдикції держорганів представлено в додатку 1 до постанови КМУ від 06.04.2016 р. № 268 (див. с. 17 цього номера). У ньому також розміри окладів працівників коливаються від 1723 до 3620 грн. А отже, комусь із працівників, які обслуговують держоргани, пощастило і його оклад підвищиться порівняно з груднем 2015 року, а в когось залишиться на тому самому рівні.

Посадові особи ОМС. Що стосується окладів посадових осіб органів місцевого самоврядування, то перш за все зауважимо, що згідно з п. 11 ст. 3 Закону № 889 дія цього нового Закону не поширюється на посадових осіб місцевого самоврядування, а також службовців, які працюють у цих держорганах. Це означає, що оклади посадових осіб органів місцевого самоврядування та службовців залишаються на колишньому рівні і з 1 травня 2016 року не змінюються.

Нагадаємо, що оклади посадових осіб органів місцевого самоврядування визначаються органом місцевого самоврядування за схемами посадових окладів, наведених у додатку 54 до постанови № 268, а службовців — у додатку 55. Станом на сьогодні посадові оклади, прописані в цих додатках, підвищувалися декілька разів: на 45 % (з 1 лютого 2008 року) і на 25 % (з 1 грудня 2015 року). Виняток становлять посадові оклади працівників, наведені в додатку 54, — їх з 1 грудня 2015 року повинні були збільшити на 45 %, 50 % та 25 %. При цьому грудневому 25%-му підвищенню підлягали посадові оклади, установлені у штатному розписі з урахуванням постанови КМУ «Деякі питання оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів, що фінансуються з бюджету» від 20.05.2009 р. № 482, тобто що дотягли до «мінімалки».

Важливо: для тих працівників, у яких посадові оклади на 30.11.2015 р. були встановлені у штатному розписі на рівні МЗП(1378 грн.), посадовий оклад з 1 грудня 2015 року склав 1723 грн. (1378 грн. x 1,25).

Таким чином, з 1 травня 2016 року оклади посадових осіб органів місцевого самоврядування, а також службовців, які працюють у цих органах, залишаються на рівні, визначеному у грудні 2015 року.

Робітники з оплатою за наказом № 77 — оклади не нижче мінімалки

Нагадаємо, що наказом Мінпраці від 31.05.2010 р. № 117 змінено підхід до встановлення посадових окладів робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів, оплата праці яких здійснюється згідно з наказом № 77. Так, розміри місячних окладів (тарифних ставок), зазначені в додатках 1 — 3 до цього наказу (схемні оклади), змінюються пропорційно підвищенню посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду. При цьому ті посадові оклади, які менше розміру МЗП, у штатному розписі встановлюються на рівні мінзарплати.

Цей підхід продовжує діяти й зараз.

Оскільки розмір МЗП з 1 травня 2016 року становить 1450 грн., а підвищення базового тарифу за ЄТС з 1113 до 1185 грн. (коефіцієнт 1,06469) не сильно вплине на збільшення нових схемних окладів, у штатному розписі посадові оклади більшості «обслуговуючих» робітників слід установити на рівні «мінімалки», тобто в розмірі 1450 грн.

За нашою інформацією, фахівці Мінсоцполітики планують зміни до наказу № 77 з метою збільшення розміру посадового окладу «обслуговуючих» робітників та їх диференціації за найменуваннями посад. Але це тільки проект. Про втілення його в життя ми обов’язково розповімо на сторінках нашої газети.

Травневе підвищення — на що слід звернути увагу

На що вплине новий розмір базового тарифу ЄТС. Підвищення розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду до 1185 грн. (базового тарифу ЄТС) вплине не тільки на розміри посадових окладів працівників за ЄТС, а й на виплати, що розраховуються виходячи з його розміру. Ідеться про погодинну оплату праці працівників:

— усіх галузей економіки за проведення навчальних занять, визначену додатком 5 до постанови № 1298;

— які залучаються закладами, установами та організаціями для проведення консультацій, визначену п. 2.3 Умов № 308/519.

Індексація зарплати. Оскільки з 1 травня 2016 року підвищені посадові оклади, то цей місяць стає базовим для всіх працівників, оплата праці яких визначається за ЄСВ. Згідно з п. 5 Порядку № 1078 у місяці підвищення окладу (тарифної ставки) значення індексу споживчих цін (далі — ІСЦ) приймають за 1 або 100 %, а обчислення приросту ІСЦ здійснюють з місяця, що настає за місяцем, в якому відбулося підвищення окладу (тарифної ставки). Інакше кажучи, травень 2016 року стає базовим, а розраховувати приріст ІСЦ почнемо з червня 2016 року. Можна сказати, що на індексацію зарплати бюджетники можуть навіть не сподіватися як мінімум три місяці, а враховуючи нинішню тенденцію рівня інфляції, цей строк може бути продовжено ще на декілька місяців.

Для тих працівників, у кого у травні не підвищилися посадові оклади, тобто залишилися на рівні грудня-2015, базовим місяцем залишається грудень 2015 року (наприклад, посадові особи ОМС). Проте враховуючи, що приріст ІСЦ наростаючим підсумком не перевищив поріг індексації, право на індексацію зарплати у травні 2016 року ще не настало. Тому для них продовжують подальший розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком починаючи з січня 2016 року доти, доки він не перевищить поріг у 103 %.

Коригування середньої зарплати для розрахунку відпускних. Згідно з п. 10 Порядку № 100 у разі збільшення посадових окладів (ставок) передбачено коригування сум виплат, що обчислюються виходячи з середньої заробітної плати. Таке коригування середньої зарплати проводиться при обчисленні:

— відпускних (компенсації за невикористану відпустку);

— виплат, розрахованих із двомісячного періоду (оплата за період відрядження за середньою, матеріальна допомога на оздоровлення в розмірі середньої зарплати, вихідна допомога, оплата за період проходження курсів підвищення кваліфікації тощо).

Це означає, що при підвищенні посадових окладів, як у розрахунковому періоді, так і в періоді, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, зарплата, уключаючи премії та інші виплати, що враховуються при обчисленні середньої заробітної плати, за проміжок часу до підвищення коригуються на коефіцієнт їх підвищення ( абз. 1 п. 10 Порядку № 100).

Виходячи з відкоригованої таким чином заробітної плати в розрахунковому періоді, визначається середньоденний (годинний) заробіток. Якщо підвищення тарифних ставок та окладів відбулося в періоді, протягом якого за працівником зберігався середній заробіток, за цим заробітком здійснюються нарахування тільки в частині, що стосується днів збереження середньої заробітної плати з дня підвищення тарифних ставок (окладів) ( абз. 2 п. 10 Порядку № 100). Тобто коригуванню підлягає тільки середній заробіток у частині днів після підвищення посадового окладу.

Коефіцієнт підвищення розраховують шляхом ділення окладу (тарифної ставки), установленого після підвищення, на оклад (тарифну ставку) до підвищення. Для кожного працівника необхідно розраховувати свої коефіцієнти коригування.

Важливо: бюджетні організації зобов’язані дотримувати вимог п. 10 Порядку № 100. Непроведення коригування заробітної плати є порушенням законодавства про оплату праці.

Оскільки з 1 травня 2016 року відбулося збільшення окладів працівників бюджетних організацій, посадові оклади яких визначаються на основі ЄТС, таке коригування середньої зарплати для них особливо актуальне.

Для того щоб полегшити роботу бухгалтера, пов’язану з необхідністю проведення коригування середньої зарплати для відпускних працівників з оплатою праці за ЄТС, ми підготували спеціальну таблицю (див. с. 32 цього номера). У ній наведено вже розраховані коефіцієнти коригування середньої зарплати при наданні відпустки у травні 2016 року.

Окремо декілька слів скажемо про розрахунок відпускних для держслужбовців після 01.05.2016 р. Річ у тім, що в п. 2 Порядку № 100, зокрема в абзацах сьомому та восьмому, встановлено особливі положення за розрахунком відпускних для держслужбовців. Так, у разі зміни структури заробітної плати з одночасним підвищенням посадових окладів працівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування згідно з актами законодавства період до змін структури заробітної плати виключається з розрахункового періоду.

Якщо зміна структури зарплати з одночасним підвищенням посадових окладів працівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування сталася в період, протягом якого за працівниками зберігається середня зарплата, а також коли зарплата в розрахунковому періоді не зберігається, обчислення середньої зарплати здійснюється з урахуванням виплат, передбачених працівникам згідно з умовами оплати праці, що встановлені після підвищення посадових окладів.

Поняття «зміна структури заробітної плати» було надане Мінпраці в листі від 07.09.2009 р. № 538/13/84-09. У нім це відомство роз’яснило, що зарплата згідно з чинним законодавством складається з основної зарплати, додаткової зарплати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат. Усі ці елементи заробітної плати мають певну питому вагу в загальній сумі зарплати. Якщо відбувається зміна (збільшення, зменшення) питомої ваги складових зарплати шляхом скасування визначених виплат, що призводить до збільшення питомої ваги окладів, або збільшення частини основної заробітної плати (окладів) та зменшення частини інших виплат, то відбувається зміна структури заробітної плати.

На нашу думку, з 1 травня 2016 року відбудеться зміна структури заробітної плати держслужбовців. Отже, при розрахунку середньої зарплати згідно з Порядком № 100 слід керуватися нормами абз. 7 і 8 п. 2 цього Порядку. Проте для роз’яснення практичного застосування цих положень в умовах реформування оплати праці держслужбовців з 1 травня 2016 року ми звернулися до фахівців Мінсоцполітики. Тому в одному з найближчих номерів обов’язково повернемося до цього питання.

Лікарняні після підвищення окладів і мінзарплати. При обчисленні середньої зарплати для оплати періоду тимчасової непрацездатності або відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами керуйтеся Порядком № 1266 (ср. 025069200). У цілому підвищення посадових окладів не позначиться на розрахунку «лікарняної» середньої зарплати. Так, зарплату, нараховану в розрахунковому періоді, до 1 травня 2016 року не коригують на коефіцієнт підвищення посадових окладів (ставок), як це здійснюють при розрахунку середньої згідно з Порядком № 100. Річ у тім, що таке коригування не передбачене Порядком № 1266. Тому при підвищенні окладів перерахунок нарахованих і виплачених лікарняних/декретних не проводять. Навіть у тому випадку, якщо у травні 2016 року бухгалтери з будь-яких причин нарахують зарплату працівникам у старому розмірі, а пізніше здійснять її перерахунок і донарахують певну суму працівнику, жодних «перекидань» донарахованих сум зарплати до місяців, за які їх нараховано, не робіть. Усі коригування будуть уключені в той місяць розрахункового періоду, в якому сталося донарахування. Саме так пропонує діяти Мінсоцполітики (див. п. 6 розд. ІІІ Прикладів обчислення середньої заробітної плати (доходу) за видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, затверджених наказом Мінсоцполітики від 21.10.2015 р. № 1022 // «ОП», 2015, № 21, с. 3).

Але в деяких випадках доведеться використовувати підвищений з 1 травня 2016 року посадовий оклад. Так, п. 28 Порядку № 1266 передбачено: якщо страховий випадок настав у перший робочий день або в розрахунковому періоді немає даних з поважних причин*, допомогу розраховують виходячи з посадового окладу або його частини. Тому якщо у травні 2016 року працівник був прийнятий на роботу і в перший робочий день захворів, то середня зарплата для оплати лікарняного розраховуватиметься вже з нового окладу, розмір якого встановлено з 1 травня 2016 року. Або якщо в розрахунковому періоді перед настанням страхового випадку не буде даних для розрахунку з поважних причин, то середню «лікарняну» зарплату розраховуватимуть виходячи з нового посадового окладу.

* Тимчасова непрацездатність, відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустка для догляду за дитиною до 3 (6) років, відпустка без збереження зарплати.

Також при розрахунку середньої зарплати для оплати періоду тимчасової непрацездатності або відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами з урахуванням обмежень, передбачених п. 4 ст. 19 Закону № 1105, може бути використано новий розмір МЗП, установлений законодавством (1450 грн.). Нагадаємо, що якщо протягом 12 місяців перед настанням страхового випадку страховий стаж працівника виявився менше 6 місяців, суму допомоги визначають виходячи з нарахованої зарплати, з якої сплачувалися страхові внески, але з розрахунку на місяць:

— не вище МЗП, установленої законом у місяці настання страхового випадку, — для оплати лікарняних;

— не вище двократного розміру МЗП і не менше розміру МЗП, установленого законом у місяці настання відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, — для оплати декретних.

Тобто в разі, коли хвороба або «декретна» відпустка настали з травня 2016 року і страховий стаж працівника за останній рік перед настанням страхового випадку виявився менше 6 місяців, для виконання вимоги п. 4 ст. 19 Закону № 1105 і порівняння фактично розрахованої середньої зарплати з середньою зарплатою, обчисленою виходячи з МЗП, застосовуватиметься новий розмір МЗП — 1450 грн.

Матдопомога на оздоровлення. Як правило, при виході у щорічну відпустку працівникам бюджетної сфери надають матеріальну допомогу на оздоровлення. Для деяких працівників така допомога є обов’язковою, оскільки її надання передбачене законодавством.

Наприклад, матдопомога на оздоровлення в розмірі місячного посадового окладу є обов’язковою для медичних і фармацевтичних, педагогічних і науково-педагогічних працівників, працівників бібліотек. Оскільки з 01.05.2016 р. підвищилися посадові оклади, то й обов’язкова матдопомога на оздоровлення при наданні її до відпустки таким працівникам починаючи з 1 травня 2016 року виплачуватиметься в розмірі такого збільшеного окладу.

Урахуйте: якщо матеріальна допомога є обов’язковою (гарантованою) виплатою і «прив’язана» до щорічної відпустки, її розмір визначають на дату виходу у відпустку. Тому якщо працівнику надають щорічну відпустку починаючи з травня 2016 року з виплатою обов’язкової матеріальної допомоги на оздоровлення в розмірі окладу, то розмір такої матдопомоги визначайте виходячи з посадового окладу, установленого з 1 травня 2016 року.

Отже, з 1 травня 2016 року в більшості працівників бюджетної сфери будуть підвищені посадові оклади. Тому бухгалтерам доведеться працювати як бджілкам: привести штатні розписи у відповідність до нормативно-законодавчих актів, нарахувати зарплату за травень уже з урахуванням нових окладів, урахувати підвищення при розрахунку середньої зарплати, переглянути базові місяці для індексації зарплати. А якщо у вас виникнуть запитання, не опускайте рук — ми завжди готові прийти вам на допомогу і відповісти на них!

ВИКОРИСТАНІ ДОКУМЕНТИ

Закон про оплату праці — Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Закон № 889Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII.

Закон № 3723 — Закон України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-ХІІ.

Закон № 1105 — Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.

Постанова № 288 — постанова КМУ «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та внесення змін до деяких постанов КМУ» від 06.04.2016 р. № 288.

Постанова № 1298постанова КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів та коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298.

Постанова № 939 — постанова КМУ «Питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій бюджетної сфери» від 25.10.2008 р. № 939.

Постанова № 1013постанова КМУ «Про впорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» від 09.12.2015 р. № 1013.

Постанова № 292 — постанова КМУ «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» від 06.04.2016 р. № 292.

Постанова № 268 — постанова КМУ «Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268.

Наказ № 77наказ Мінпраці «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 02.10.96 р. № 77.

Порядок № 100Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100.

Порядок № 1078Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078.

Порядок № 1266 — Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затверджений постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1266.

Умови № 308/519 — Умови оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджених спільним наказом Мінпраці і МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519.

підвищення посадового окладу додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті