Інклюзивне навчання
Для забезпечення досягнення особами з особливими освітніми потребами результатів навчання, передбачених відповідним державним стандартом, до штату закладу освіти вводяться посади асистента вчителя та інші посади, необхідні для роботи з такими особами. Така умова встановлена у ч. 8 ст. 44 Закону про середню освіту*.
* Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX.
Асистент вчителя забезпечує організацію інклюзивного навчання учнів ЗЗСО. Його посадові обов’язки визначаються посадовою інструкцією, що затверджується керівником закладу освіти відповідно до вимог законодавства (п. 17 Порядку № 957*).
Інклюзивне навчання — це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у ЗЗСО на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей. Таке визначення цьому поняттю надає Концепція розвитку інклюзивної освіти, затверджена наказом МОН від 01.10.2010 № 912.
Ведення посади асистента вчителя до штату ЗЗСО передбачено Типовими штатними нормативами № 1205*. Так, у школах, де запроваджується інклюзивне навчання, може вводитися посада асистента вчителя для роботи з учнями з особливими потребами з розрахунку 1 ставка на клас, у якому навчаються такі діти.
Педагогічне навантаження асистента вчителя ЗЗСО становить 25 годин на тиждень. Про це зазначено у ч. 4 ст. 24 Закону про середню освіту.
Тарифний розряд
Тарифний розряд асистенту вчителя ЗЗСО встановлюється згідно із нормами додатка 6 до наказу № 557*. Так, зазначеному працівнику може бути встановлений 10 — 12-й тарифний розряд за ЄТС. При цьому не передбачено, яким чином диференціювати тарифний розряд, а саме чи враховувати при його визначенні освітньо-кваліфікаційний рівень працівника та досвід роботи.
Водночас у п. 2 наказу № 557 зазначено, що керівники закладів освіти мають право у межах затвердженого фонду зарплати встановлювати працівникам конкретні розміри посадових окладів відповідно до затверджених цим наказом схем тарифних розрядів.
Тож рішення щодо встановлення асистенту вчителя конкретного тарифного розряду приймає керівник ЗЗСО. Головний критерій при цьому — наявний фонд оплати праці.
Доплати, надбавки та інші виплати
Посада асистента вчителя віднесена до педагогічних, адже вона зазначена у Переліку № 963*. Тому асистент вчителя ЗЗСО як педагогічний працівник має право на:
— отримання надбавки за вислугу років у розмірі залежно від педагогічного стажу;
— отримання надбавки за престижність педагогічної праці;
— щорічну основну відпустку тривалістю 56 календарних днів;
— виплату допомоги на оздоровлення у розмірі посадового окладу при наданні щорічної основної відпустки;
— виплату щорічної грошової винагороди за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов’язків.
Крім того, у розділі «Розміри доплат за окремі види педагогічної діяльності працівникам у державних і комунальних закладах та установах освіти» постанови № 1391* зазначено, що педпрацівники ЗЗСО за роботу в інклюзивних класах (групах) мають право на встановлення доплати у розмірі 20 % посадового окладу (ставки заробітної плати).
А у примітці 4 до цього розділу передбачено, що доплата за роботу в інклюзивних класах встановлюється педпрацівникам, які працюють в інклюзивному класі, тільки за години роботи у такому класі.