Індивідуальна форма навчання
Заклади освіти відповідно до законодавства та своїх установчих документів можуть організовувати здобуття освіти за індивідуальною формою (екстернатною (екстернатом), сімейною (домашньою), педагогічним патронажем). Така умова встановлена у п. 2 розд. І Положення № 8*.
Зарахування до ЗЗСО на індивідуальну форму здобуття освіти проводиться зазвичай до початку навчального року та незалежно від наявності вільних місць у класі. Індивідуальний навчальний план для учнів, яким можуть визначатися форми та засоби оцінювання, розробляється у порядку, визначеному Законом про середню освіту*.
* Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX.
При організації індивідуальної форми здобуття освіти засоби оцінювання визначає педпрацівник з урахуванням змісту індивідуального навчального плану (за його наявності). Таке оцінювання може відбуватися разом з іншими здобувачами освіти відповідного класу за розкладом, визначеним закладом освіти, або окремо від них.
Результати оцінювання фіксуються в окремому журналі або у класному журналі, що містить розділ/додаток для обліку навчальних занять та оцінювання при організації індивідуальної форми здобуття освіти (крім результатів оцінювання, що проводиться відносно учнів, які проходять лише річне оцінювання та/або атестацію за екстернатною формою).
Для забезпечення індивідуальної форми здобуття освіти можуть використовуватися технології дистанційного навчання відповідно до Положення № 1115*. Організація освітнього процесу під час дистанційки здійснюється з дотриманням вимог законодавства про освіту.
Дистанційне навчання здійснюється відповідно до освітньої програми закладу освіти та має забезпечувати виконання суб’єктами дистанційного навчання державних стандартів освіти (п. 4 розд. I Положення № 1115).
Оплатні нюанси
Оплата праці педпрацівників за проведення навчальних занять за індивідуальною формою здобуття освіти, у тому числі з використанням технологій дистанційного навчання, здійснюється відповідно до законодавства у сфері освіти (п. 1 розд. V Положення № 8).
Одним з таких актів законодавства є Інструкція № 102*. Згідно з п. 68 цієї Інструкції оплата праці педпрацівників має здійснюватися за тарифікацією, шляхом множення ставки зарплати педпрацівника на його фактичне навантаження на тиждень і ділення цього добутку на встановлену норму годин на тиждень, для вчителів — 18 годин.
ВАЖЛИВО!
Оплата за години при індивідуальній формі навчання провадиться за тарифікацією.
Встановлена при тарифікації зарплата виплачується щомісячно незалежно від кількості тижнів і робочих днів у різні місяці року. Розподіл навчальних годин між усіма, без виключення, педпрацівниками закладу освіти здійснюється директором за погодженням з профспілковим комітетом (п. 63 Інструкції № 102).
Слід зазначити, що погодинну оплату праці при нарахуванні зарплати вчителям, які ведуть індивідуальне навчання з учнями, застосовувати не можна. Адже такий вид оплати праці допускається лише при оплаті за години заміщення тимчасово відсутніх через хворобу або з інших причин педпрацівників, яке тривало не більше двох місяців (п. 73 Інструкції № 102). Якщо заміщення тривало понад два місяці, то оплата праці педпрацівника провадиться з першого дня заміщення за всі години фактичного педагогічного навантаження за тарифікацією.
Розміри доплат за окремі види педагогічної діяльності працівникам у державних і комунальних закладах освіти затверджені постановою № 1391*.
Так, учителям (у тому числі тим, які проводять індивідуальні та групові заняття з учнями, які здобувають освіту за сімейною (домашньою) формою або на педагогічному патронажі) у підготовчих та 1 — 4 класах ЗЗСО усіх типів і найменувань провадиться доплата за перевірку навчальних робіт у розмірі 15 % посадового окладу (ставки заробітної плати). Така доплата встановлюється основному вчителю незалежно від навантаження.
У класах (класах-комплектах) ЗЗСО усіх типів і найменувань з кількістю учнів менше 12 осіб оплата за перевірку навчальних робіт провадиться у розмірі 50 % відповідної доплати. Така умова встановлена у примітці 2 до розділу «Розміри доплат за окремі види педагогічної діяльності працівникам у державних і комунальних закладах та установах освіти» постанови № 1391. Зазначена умова застосовується й у разі поділу класів на групи та груп на підгрупи.
Також відзначимо, що доплату за перевірку письмових робіт обчислюють на основі окладу (ставки заробітної плати) вчителя з урахуванням підвищень, зокрема, підвищення на 10 %, передбаченого для педпрацівників постановою № 22* (ср. ).
* Постанова КМУ «Про підвищення оплати праці педагогічних працівників» від 11.01.2018 № 22.
Пам’ятайте, що під час дистанційного режиму роботи за працівниками зберігаються права та обов’язки, визначені КЗпП та іншими актами законодавства. Так, МОН у листі від 02.11.2020 № 1/9-609 зазначає, що при дистанційний формі навчання за педагогами зберігаються:
— доплати за перевірку навчальних робіт учнів, роботу в інклюзивних класах (групах);
— надбавки за складність, напруженість у роботі, за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт;
— інші доплати та надбавки відповідно до законодавства.