Теми статей
Обрати теми

Наповнення бюджету: роль старости

Ковшова О., економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Староста є виборною посадовою особою місцевого самоврядування, про що зазначає ст. 141 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1. До чого ми ведемо? А до того, що старосту обирають жителі села, селища (сіл, селищ), розташованого на території відповідного старостинського округу, і саме він стоїть на захисті їх інтересів. Як посадову особу місцевого самоврядування виконавчий комітет може уповноважити старосту складати протоколи про адміністративні порушення. За практикою, старости не в захваті від такого повноваження та не поспішають виконувати покладені на них обов’язки. Але насправді адміністративні стягнення, які сплачують фізичні та юридичні особи на підставі постанови по справі про адміністративне правопорушення, належать до неподаткових доходів місцевих бюджетів. Й це не лише надходження до місцевої скарбнички, але й дієвий інструмент впливу на поведінку юридичних та фізичних осіб.

1 Далі за текстом — Закон № 280.

Штраф як джерело доходу

Доходи місцевих бюджетів формуються з різних джерел, які визначає Бюджетний кодекс України2. Суть формування цих різних джерел умовно можна поділити на податкові та неподаткові надходження3 від підприємств усіх форм власності та від населення (тобто фізичних осіб). У результаті усі отримані доходи об’єднуються у фінансові ресурси та зосереджуються в місцевому бюджеті й витрачаються згідно з вимогами БК.

2 Далі за текстом — БК.

3 Класифікація доходів бюджету чітко визначена ст. 9 БК.

Безперечено, більша частина надходжень до місцевого бюджету — це податкові надходження. Та не треба забувати й про неподаткові надходження, якими є адміністративні стягнення у вигляді адміністративного штрафу.

Нагадаємо, неподаткові надходження визначає ст. 9 БК. До них належать:

1

доходи від власності та підприємницької діяльності

2

адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційної господарської діяльності

3

інші неподаткові надходження

Надходження від адміністративних штрафів, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад або утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями, зараховують до складу доходів загального фонду бюджетів міст республіканського АР Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад. Це прямо передбачено п. 38 ч. 1 ст. 64 БК (ср. ).

Штраф є грошовим стягненням, що накладається на громадян, посадових та юридичних осіб за адміністративні правопорушення у випадках і розмірі, встановлених Кодексом України про адміністративні правопорушення4 та іншими законами України. Відповідне визначення терміна «штраф» можна знайти у ст. 27 вказаного Кодексу.

4 Далі за текстом — КпАП.

За які штрафи може відповідати староста?

Перелік адміністративних правопорушень, за які особу може бути притягнуто до адміністративної відповідальності, визначено КпАП. На думку редакції, не доцільно уповноважувати старосту на складання протоколів за усіма можливими відповідно до ст. 255 КпАП адміністративними правопорушеннями.

Доцільно визначити досить вузьке коло статей КпАП, за якими староста буде мати право складати протоколи про адміністративні правопорушення. Обирати їх, звісно, треба виходячи з особливостей своєї громади. Це забезпечить більш уважне відношення старости до покладеного на нього повноваження, а відтак, і гарантує місцевому бюджету стабільне джерело надходжень від адмінштрафів за чітко визначений перелік адміністративних правопорушень. Чому це важливо?

Окрім повноважень зі складання протоколів про адміністративні правопорушення, староста може виконувати й інші повноваження (коло яких може бути занадто широким), визначені затвердженим радою Положенням про старосту. Тож у процесі роботи фізично знайти та зафіксувати адміністративні правопорушення староста не зможе, і його повноваження щодо адмінштрафів так і залишаться лише на папері. Відтак, і про додаткові надходження до місцевого бюджету говорити не доведеться.

На складання протоколів, про які адмінпорушення доцільно уповноважувати саме старосту? Звичайно, чіткого переліку таких правопорушень немає та навряд чи хтось його дасть. Але, враховуючи повноваження старости, визначені ст. 541 Закону № 280, можна окреслити більш-менш їх чітке коло. Давайте розглянемо найголовніші.

Староста, зокрема:

бере участь в організації виконання рішень сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, розпоряджень сільського, селищного, міського голови на території відповідного старостинського округу та у здійсненні контролю за їх виконанням

з огляду на це повноваження, старості можна доручити організацію виконання чітко визначеного переліку рішень чи розпоряджень, виконання яких він має постійно контролювати та за невиконання яких дійсно передбачається адмінштраф. Наприклад, якщо рада своїм рішенням затвердила:

— Правила утримання домашніх собак та котів, старосту можна уповноважити й на складання протоколів про адміністративні правопорушення з цих питань за ст. 154 КпАП «Порушення правил тримання собак та котів»;

— Правила торгівлі на ринках, старосту можна уповноважити й на складання протоколів про адміністративні правопорушення з цих питань за ст. 159 КпАП «Порушення правил торгівлі на ринках»

бере участь у здійсненні контролю за станом благоустрою відповідного села, селища та інформує сільського, селищного, міського голову, виконавчі органи сільської, селищної, міської ради про його результати

повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері благоустрою можна знайти у ч. 2 ст. 10 Закону України від 06.09.05 р. № 2807-IV «Про благоустрій населених пунктів». Процедурні моменти участі старости у здійсненні контролю за станом благоустрою населеного пункту бажано прописати у Регламенті виконавчого комітету. Це логічно, якщо староста буде здійснювати контроль за станом благоустрою села чи селища, то доречно уповноважити його й на складання протоколів про адміністративні правопорушення з питань благоустрою (тобто за ст. 152 КпАП «Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів»). Додамо, що це може бути як щотижневий, так і щомісячний контроль

Ми навели приклад лише деяких статей КпАП, які передбачають правопорушення, про вчинення яких староста може бути уповноважений на складання протоколів. Для того щоб орієнтуватись, за якими ще статтями вас (як старост) може бути уповноважено на складання протоколів, рекомендуємо уважно ознайомитись з ч. 2 ст. 255 КпАП. Саме в ній наведено їх повний перелік. У наступних номерах нашого видання для спрощення вашої роботи ми надрукуємо форму протоколу про адмінпорушення.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі