(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
3/12
Радник старости
Радник старости
Листопад , 2017/№ 3

Утворення ОСН: застосовуємо на практиці

У попередньому випуску «Радника старости» ми говорили про те, який правовий статус мають органи самоорганізації населення1, про порядок організації їх діяльності та взаємодію з інститутом старост. Цього разу ми розглянемо окремі практичні питання механізму створення ОСН, зокрема нюанси проведення зборів жителів за місцем проживання. У наступних випусках висвітлимо питання надання дозволу на створення ОСН та нюанси його легалізації.

1 Далі за текстом — ОСН

Перш за все нагадаємо, що відповідно до ст. 541 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР2 староста, у межах своїх повноважень, сприяє утворенню та діяльності органів самоорганізації населення, організації та проведенню загальних зборів, громадських слухань та інших форм безпосередньої участі громадян у вирішенні питань місцевого значення у відповідному селі, селищі. Тож щоб мати можливість здійснювати це повноваження, староста має бути обізнаний з усіма процедурними моментами утворення ОСН та їх діяльності.

2 Далі за текстом — Закон № 280.

Правовий статус ОСН визначається Конституцією України (ч. 6 ст. 140) та відповідними законами. ОСН — це представницький орган, тобто орган, до якого мають обиратися представники жителів / частини жителів села, селища, міста, які тимчасово або постійно проживають на відповідній території в межах визначеного населеного пункту.

Статтею 2 Закону України від 11.07.01 р. № 2625-III «Про органи самоорганізації населення»3 передбачено, що ОСН — це представницькі органи, які створюються жителями, що на законних підставах проживають на території села, селища, міста або їх частин, для вирішення завдань, передбачених цим Законом. Згідно з визначенням, яке пропонує ст. 1 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», ОСН — це представницькі органи, що створюються частиною жителів, які тимчасово або постійно проживають на відповідній території в межах села, селища, міста.

3 Далі за текстом — Закон № 2625.

Статтею 8 Закону № 2625 передбачена певна організаційна робота, яка включає такі етапи:

1

Скликання зборів або проведення конференції жителів за місцем проживання для ініціювання створення ОСН

2

Обрання на зборах (конференції) жителів за місцем проживання іціативної групи, члени якої будуть представляти інтереси жителів — учасників зборів (конференції) у відповідній місцевій раді

3

Звернення до сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради зборів (конференції) жителів за місцем проживання4 (за умови, якщо в них брало участь (було представлено) не менше половини жителів відповідної території, які мають право голосу) з ініціативою про створення органу самоорганізації населення

4 Далі за текстом — Збори.

Поговоримо про ці етапи детальніше.

Скликання зборів

Власне, порядок ініціювання створення ОСН визначений, головним чином, ст. 8 Закону № 2625. Водночас Закон № 2625 не регламентує порядку скликання зборів щодо ініціювання створення органу самоорганізації.

Відповідно до ст. 1 Закону № 280 загальні збори — зібрання всіх чи частини жителів села (сіл), селища, міста для вирішення питань місцевого значення.

Профільною ст. 8 Закону № 280 також передбачено, що загальні збори громадян за місцем проживання є формою їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення. Рішення загальних зборів громадян враховуються органами місцевого самоврядування в їх діяльності. Порядок проведення загальних зборів громадян за місцем проживання визначається законом та статутом територіальної громади.

Наразі інших норм ці та інші закони не містять.

На сьогодні ще залишається чинним Положення про загальні збори громадян за місцем проживання в Україні, затверджене постанова Верховної Ради України від 17.12.93 р. № 3748-XII5.

5 Далі за текстом — Положення про збори.

Нормами Положення про збори передбачено, що загальні збори громадян скликаються за місцем проживання громадян (села, селища, мікрорайону, житлового комплексу, вулиці, кварталу, будинку та іншого територіального утворення) для обговорення найважливіших питань місцевого життя. У роботі зборів мають право брати участь громадяни, які досягли 18 років і постійно проживають на відповідній території.

Водночас потрібно мати на увазі, що Положення про збори було затверджене відповідно до Закону України «Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування», який утратив чинність на підставі Закону № 280 (ср. 025069200).

Відповідно ст. 146 Конституції України питання організації місцевого самоврядування визначається законом. Зазначена постанова була прийнята Верховною Радою України до прийняття Закону № 280 та Конституції України, таким чином зараз вона діє виключно у частині, що не суперечить Конституції України та Закону № 280.

Тож якщо ми говоримо про вимоги до скликання зборів, то маємо враховувати норми законів № 2625 і № 280.

Відкритим залишається питання ініціативи і механізму скликання зборів.

Зазначені закони не визначають, хто має скликати такі збори чи конференцію. Відповідно до п. 11 ч. 4 ст. 42 Закону № 280, яка визначає повноваження сільського, селищного і міського голови, вказується, що голова скликає загальні збори громадян за місцем проживання. Водночас, користуючись цією нормою, слід звернути увагу на те, що створення органів самоорганізації населення може ставитись у залежність від волі голови одноосібно і блокуватись на самому початку їх створення (хоча рішення про дозвіл на створення дається місцевою радою). Окрім того, слід ще звернути увагу, що у Законі № 2625 мова йде не про загальні збори громадян, а про збори (конференцію) жителів за місцем проживання (органи самоорганізації можуть створюватись не лише у масштабах великих територій, але і кількох будинків).

На практиці у радах можуть бути прийняті положення про порядок проведення зборів за місцем проживання громадян або статути громад можуть визначати особливості скликання таких зборів щодо ініціативи створення ОСН. Якщо є такі локальні акти, які визначають особливості скликання та проведення цих зборів, то їх потрібно враховувати в кожному окремому випадку. Якщо ж і там ці процедури не прописані, то на нашу думку, — це може бути певний ініціативний актив, а голову та секретаря зборів можна обрати серед учасників рішенням зборів (конференції).

Заява, протокол та список учасників

Окрім розгляду на Зборах ініціативи створення ОСН, Закон № 2625 наголошує на розгляді такого питання, як напрямки діяльності цього органу (ця процедура потрібна для легітимізації та обговорення потреби заснування ОСН).

При розгляді зазначеного питання слід врахувати, що відповідно до ст. 9 Закону № 2625 сільська, селищна, міська, районна у місті рада може відмовити в наданні дозволу на створення ОСН, якщо ініціювання його створення було здійснено з порушенням вимог, встановлених законом.

Тож при проведенні Зборів слід враховувати такі моменти:

— дотримання процедур, зазначених у Законі № 2625 та в локальних нормативних актах;

— оформлення необхідних документів із дотриманням вимог Закону № 2625.

У результаті проведення Зборів мають бути складені три документи:

1

Заява про створення ОСН

2

Протокол зборів (конференції) жителів за місцем проживання із:

— рішенням про створення органу самоорганізації;

— визначенням території діяльності;

— визначенням напрямів діяльності;

— фактом обрання ініціативної групи, члени якої будуть представляти інтереси жителів — учасників зборів (конференції) у відповідній місцевій раді

3

Список учасників зборів (конференції) жителів за місцем проживання із зазначенням на кожного учасника зборів таких даних:

— прізвища, імені, по батькові;

— року народження;

— серії і номера паспорта;

— домашньої адреси

Як приклад наведемо типові зразки витяги з цих документів, затверджених рішенням однієї з селищних рад.

органи самоорганізації населення, механізм створення, скликання зборів, правовий статус додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті