Електронні петиції: інструмент місцевої демократії

В обраному У обране
Друк
Мороз Оксана, юрист-аналітик "Видавничого будинку "Фактор"
Радник старости Червень, 2018/№ 2
Шановні старости, в цій статті будемо говорити про один з інструментів місцевої демократії — електронні петиції. Відразу зазначимо, що цей інструмент є прогресивною формою участі громадян у вирішенні питань місцевого значення. Що таке електронні петиції, їх законодавче регулювання та роль в застосуванні цього інструмента старости ми й обговоримо у нашій публікації.

Коротко про головне

Відразу хочемо зазначити, що територіальна громада є складною системою, в якій існують різні взаємозв’язки різних суспільних груп. Задоволення більшості як індивідуальних, так і колективних інтересів вбачається за наявності місцевих ресурсів, ініціативи та самостійності населення. Ключовим фактором у розвитку населених пунктів, взаємозв’язку і співпраці його жителів є розуміння спільної мети — облаштування території, вирішення тих чи інших нагальних і довгострокових проблем, створення сприятливих умов життя для себе та майбутніх поколінь.

Перш за все нагадаємо, що відповідно до ст. 2 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування — це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади — жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста — самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

В Україні спостерігається досить низький рівень участі громадян у вирішенні питань місцевого значення. Вважаємо, що такий стан в першу чергу обумовлений:

1) необізнаністю переважної більшості членів територіальної громади зі своїми правами;

2) недостатнім досвідом посадових осіб ОМС, а також небажанням залучити до цього процесу членів громади.

Тому в цій статті ми будемо розглядати один із видів участі жителів у вирішенні різних проблем місцевого значення шляхом подання електронних петицій. Оскільки Інтернет стає невід’ємною частиною нашого життя, то і вирішення важливих питань громадянами може здійснюватись за допомогою всесвітньої мережі. Відмітимо, що в сучасних взаємовідносинах між владою і громадянами виникла особлива форма взаємозв’язку — електронна петиція.

Електронна демократія в дії

Електронна петиція покликана не лише спростити процедуру звернення громадян до влади, а й згуртувати громадян для вирішення спільних проблем.

Відповідно до ст. 231 Закону України від 02.10.1996 № 393/96-ВР «Про звернення громадян»1 електронна петиція є особливою формою звернення громадян. У свою чергу, звернення є складовою механізму реалізації прав громадян на внесення до ОМС пропозицій щодо поліпшення їх діяльності, викриття недоліків у роботі та оскарження дій посадових осіб.

1 Далі за текстом — Закон № 393.

Слід підкреслити, що електронні петиції є інструментом розвитку демократії, оскільки:

— з одного боку, привертають увагу місцевої влади до вирішення важливих питань;

— з іншого, — можуть бути інструментом для оцінювання підтримки ідей представниками влади.

Варто зазначити, що за допомогою електронної петиції згуртовуються місцеві жителі — прихильники її змісту, які бажають винести конкретну проблему на публічне обговорення для її подальшого вирішення.

Громадяни можуть звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, ОМС з електронними петиціями через офіційний веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.

Отже, з наведеного можемо зробити висновок, що електронна петиція є, власне, колективним, публічним зверненням в електронній формі, виступає своєрідним містком між владою та членами територіальної громади.

В електронній петиції має бути викладено:

1

суть звернення

2

П. І. Б. автора (ініціатора) електронної петиції

3

адресу електронної пошти

Увага! На веб-сайті ОМС, що здійснює збір підписів, обов’язково зазначаються дата початку збору підписів та інформація щодо загальної кількості та переліку осіб, які підписали електронну петицію.

Електронна петиція не може містити заклики до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, пропаганду війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, заклики до вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини.

Відповідальність за зміст електронної петиції несе автор (ініціатор) електронної петиції.

Для того, щоб створити електронну петицію до ОМС, її автор (ініціатор) заповнює спеціальну форму на офіційному веб-сайті органу, якому вона адресована, та розміщує текст електронної петиції.

Відповідно до ч. 6 ст. 231 Закону № 393 електронна петиція оприлюднюється на офіційному веб-сайті ОМС, який здійснює збір підписів на підтримку електронних петицій, протягом двох робочих днів з дня надсилання її автором (ініціатором).

У випадку, якщо петиція не відповідає вищезазначеним вимогам, то оприлюднення такої петиції не здійснюється, про що повідомляється автору (ініціатору) не пізніше строку, встановленого для оприлюднення, тобто протягом двох робочих днів.

Дата оприлюднення електронної петиції на офіційному веб-сайті ОМС є датою початку збору підписів на її підтримку.

Головним завданням в цьому випадку для ОМС є вчасно та змістовно реагувати на петиції.

Електронна петиція, яка в установлений строк не набрала необхідної кількості голосів на її підтримку, після завершення строку збору підписів на її підтримку розглядається як звернення громадян відповідно до Закону № 393 (ср. 025069200).

Вимоги до кількості підписів громадян на підтримку електронної петиції до ОМС та строку збору підписів визначаються статутом територіальної громади.

Розгляд електронної петиції здійснюється невідкладно, але не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення інформації про початок її розгляду.

Інформація про початок розгляду електронної петиції, яка в установлений строк набрала необхідну кількість голосів на її підтримку, оприлюднюється на офіційному веб-сайті ОМС не пізніш як через три робочі дні після набрання необхідної кількості підписів на підтримку петиції.

У випадку, якщо електронна петиція містить клопотання про її розгляд на громадських слуханнях відповідної територіальної громади, автор (ініціатор) петиції має право представити електронну петицію на таких слуханнях.

У відповіді на електронну петицію повідомляється про результати розгляду порушених у ній питань із відповідним обґрунтуванням не пізніше наступного робочого дня після закінчення її розгляду. Оприлюднюється відповідь на офіційному веб-сайті ОМС, а також надсилається у письмовому вигляді автору (ініціатору) електронної петиції.

Як бачите, електронна петиція має низку переваг:

1

зручність та доступність для громадян підтримати певну ідею не виходячи з дому

2

безоплатність

3

мінімізація підроблення підписів та їх кількості, оскільки для голосування потрібно пройти процес верифікації особи

Староста та електронні петиції

До чого ж тут староста, запитаєте ви? Ми відповімо. Як зазначили ще на початку статті, в Україні існує проблема необізнаності членів територіальної громади із своїми правами у вирішенні питань місцевого значення загалом, і з інститутом електронних петицій,зокрема. Тому однією з функцій старости у цьому контексті має бути роз’яснення місцевим жителям старостинського округу не лише про можливості власне електронних петицій, але й про порядок їх подання.

Важливим є донесення старостою до жителів відповідного села, селища інформації про те, що за допомогою електронних петицій жителі можуть реально вливати на місцеву владу завдяки власному волевиявленню та згуртуванню навколо їх спільної проблеми задля її вирішення чи іншого актуального питання.

Петиція — це спільна думка людей, які об’єдналися навколо звернення певного автора. А для того, щоб здобути підтримку необхідної кількості населення, громадяни повинні бути поінформованими про це.

Староста як безпосередній лідер своєї громади може повідомляти жителям про можливість подання електронної петиції для вирішення загальної проблеми, яка існує в населеному пункті. Тобто таким чином староста може сприяти громадянам у реалізації ними права на участь в управлінні місцевими справами.

Зрозуміло, що старості елементарно не вистачить часу, щоб особисто ходити і роз’яснювати кожному жителю про електронні петиції шляхом такого собі «вуличного» інформування. На допомогу йому стануть і самі місцеві жителі, які вже дізнались про таку можливість. Староста може спонукати жителів до поширення вже відомої їм інформації про електронні петиції серед родичів, друзів чи сусідів. Таким чином, число поінформованих громадян в рази збільшиться.

Для вуличного інформування в нагоді стануть роздруківки про конкретну електронну петицію. На аркуші можна зазначити, які кроки необхідно зробити, щоб на офіційному веб-сайті відповідної ради проголосувати за відповідну петицію. Староста може всю інформацію взяти на офіційному веб-сайті відповідної ради.

Ще одним інструментом в допомозі старості стане оприлюднення цієї інформації в громадських місцях, на площах, ринках чи спеціально облаштованих дошках оголошення.

Крім всього переліченого вище, на офіційному веб-сайті відповідної ради міститься інформація про електронну петицію, з якою всі бажаючі можуть ознайомитись та проголосувати.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити