Справи бюджетні і не тільки: обізнаність мешканців — головна мета

В обраному У обране
Друк
Ковшова Олена, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Радник старости Червень, 2018/№ 2
Староста не рідше одного разу на рік має звітувати про свою роботу перед жителями відповідного села, селища на відкритій зустрічі з мешканцями. Саме такий обов’язок покладається на старосту ч. 3 ст. 541 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні». Водночас жодним нормативно-правовим актом не закріплені вимоги щодо порядку та змісту такого звітування. На нашу думку, однією зі складових звіту мають стати справи бюджетні, але, звісно, не тільки. Отже, про що староста має розповісти мешканцям на зустрічі, читайте далі.

Звіт старости та форми звітування перед мешканцями

У звіті перед своєю громадою староста має висвітлити всі складові виконаної роботи відповідно до покладених на нього повноважень. Тобто надати можливість громаді самостійно оцінити конкретні результати (досягнення) старости за певний період його діяльності. І саме звітування є тим інструментом, який зможе забезпечити таке право жителів населених пунктів.

На жаль, чинне законодавство не передбачає структури звіту, дотримуючись якої, староста звітував би про свої здобутки перед громадою. Про це на сторінках нашого видання ми вже неодноразово писали. Одночасно зауважимо й щодо форми звітування (у письмовій чи усній) — чинне законодавство, на жаль, також про це нічого не зазначає. Але, на думку редакції, на чому ми також акцентували увагу на сторінках видання, краще, якби староста надавав звіт ще й у письмовій формі. Оскільки не всі жителі зможуть потрапити на відкриту зустріч, а ось із письмовим варіантом такого звіту вони зможуть ознайомитись згодом у зручний для себе час. Невеличка ремарка: під час зустрічі староста має повідомити про те, де саме мешканці можуть ознайомитись із письмовим варантом його звіту. Як правило, на офіційних сайтах рад створюють окремі розділи (зазвичай, «Документи», «Діяльність старости», «В. о. старости», «Староста»), в яких викладають звіти про роботу старост за відповідний рік.

Поряд із цим відкрита зустріч з громадянами все ж передбачає й усне спілкування з громадою. І цілком логічно, що навряд чи староста на такій зустрічі буде лише зачитувати громаді підготовлений письмовий звіт. Він може спиратись на нього, але повинен ще й спілкуватися з громадою. Адже, у першу чергу, відкрита зустріч з громадськістю є своєрідним живим діалогом між старостою та мешканцями. Тому й форма звітування має бути прийнятною та адекватною для максимального розуміння змісту підготовленого старостою звіту.

На нашу думку, звітування може відбуватися у двох формах: усній — коли мешканці на відкритій зустрічі зможуть поставити всі запитання, що їх турбують, а також у письмовій — для тих, хто не зміг прийти на зустріч та хоче більш детально ознайомитись із результатами роботи старости.

Зважаючи, що посада старости є виборною, пропоновані нами форми звітування для старости є цілком логічними та актуальними.

Якщо проаналізувати повноваження старости, то, перш за все, завдання старости полягає у представленні інтересів жителів старостинського округу у виконавчих органах ради. А отже, починати звітування перед мешканцями треба саме з оцінки проведеного моніторингу проблем, що стосуються суспільних інтересів громади в цілому, а вже потім переходити до висвітлення проблем інтересів конкретних осіб (якщо вони є).

Увага! На нашу думку, про проведений моніторинг проблем громади староста має проінформувати голову та виконавчий комітет ради (тобто про виявлені проблеми, що існують на ввіреній йому території). Краще це зробити письмово. А під час звітування перед громадою староста має проінформувати громаду про те, що ним було проведено аналіз проблем на ввіреній йому території та повідомлено про них ОМС об’єднаної громади.

Звіт старости у розрізі бюджетних питань і не тільки

Як правило, на відкритій зустрічі звітування здійснюють з метою інформування громади. Саме тому перед нею треба висвітлити основні питання, що стосуються роботи старости відповідно до його повноважень.

Провівши вибірковий аналіз письмових звітів старост, розміщених на офіційних сайтах відповідних рад за 2016 та 2017 роки, ми дійшли висновку, що викладена в них інформація є поверхневою та неструктурованою. В багатьох випадках письмовий звіт старости нагадує звітування старости перед радою. Але це різні речі.

На думку редакції, староста має окреслити основні напрями своєї роботи, які є актуальними для мешканців старостинського округу в контексті наявних проблем. Вважаємо, що під час звітування перед громадою староста має висвітлювати в першу чергу інформацію про:

Прийняті бюджетні програми

Старості треба донести інформацію про:

— свій вклад у виконання Програми соціально-економічного та культурного розвитку. Тут бажано детально зупинитись на тому, за якими саме напрямами та яким чином староста сприяв її впровадженню на території громади та округу в цілому;

— місцеві програми, прийняті радою, у тому числі ті, що були прийняті за сприяння старости, та у виконанні яких його задіяно.

У той же час, якщо староста здійснює ведення обліку пропозицій членів громади з питань соціально-економічного та культурного розвитку громади, він також може серед них окремо зазначити й ті, що знаходяться на стадії втілення у життя або ж вже перебувають на розгляді ради.

Окремо треба зупинитись і на питанні впровадження бюджету участі на території громади та участі старости у цьому процесі. Старості бажано у розрізі вже проведеного моніторингу проблем громади наголосити на тих, які безпосередньо можуть вирішити саме мешканці шляхом подання проектів, та зупинитись на обсягах фінансування проектів згідно з прийнятим радою Положенням про бюджет участі. Важливо також як приклад навести перелік проектів-переможців та коротко сказати про проблеми, на вирішення яких вони спрямовуватимуться.

Гарні приклади стимулюють тих, хто досі залишається осторонь від проблем громади, та надихають на активні дії (відбувається пробудження активних мешканців, які можуть згодом стати помічниками старости у вирішенні низки важливих питань громади)

Примітка. Сьогодні через відсутність у багатьох населених пунктах доступу до мережі Інтернет та низьку обізнаність громадян щодо виділених обсягів фінансування на бюджетні програми старості доцільно в загальних рисах окреслити обсяг фінансування найважливіших бюджетних програм. Це допоможе мешканцям зрозуміти, куди саме витрачаються бюджетні кошти з місцевого бюджету, та спонукатиме їх до участі у раціональному використанні бюджетних коштів на нагальні потреби шляхом подання відповідних пропозицій до ОМС. Також активізуватиме їх бажання користуватись інструментами впливу на роботу місцевої ради, наприклад брати участь у громадському бюджеті, подавати електронні петиції тощо

Питання благоустрою населеного пункту

Старості варто конкретно окреслити, які саме роботи з благоустрою населеного пункту, об’єктів соціальної та комунальної інфраструктури були виконані, а які ще виконуються та за якими програмами.

Варто зауважити, чи проводиться старостою моніторинг за першочерговістю проведення таких робіт.

До відома громади необхідно також донести інформацію про те, яким чином та з якою періодичністю виконуються роботи щодо збирання сміття на узбіччі доріг та у центрі населеного пункту, чи видаляється суха трава та кущі, чи здійснюється догляд за пам’ятниками, клумбами, кладовищем тощо. Окремо треба зупинитись і на питанні щодо організації вивозу сміття з території населеного пункту та ролі старости у цьому процесі

Інформування мешканців про дії та плани ради (її виконавчого комітету)

Інформування мешканців про дії, плани і проблеми ОМС закладає надійні підвалини подальшої активної участі громадян у місцевому самоврядуванні. Староста може проінформувати мешканців про останні зміни в роботі сайту ради та його основних розділів. Саме за сприяння старост, як правило, сайт ради може бути доповнено корисною інформацією (рішеннями ради, оголошеннями тощо).

Крім того, за сприяння старост почали облаштовуватись місця, де розміщені дошки оголошень або стенди з друкованими матеріалами, які є ефективними засобами інформування в громадських місцях. У такий спосіб можна знайомити громадян з протоколами офіційних засідань, управлінськими рішеннями, нормативами, постановами, бюджетними асигнуваннями, оголошеннями про тендери, пропозиціями або новими можливостями працевлаштування.

Для прикладу наведемо інформацію з письмового звіту одного старости: «У своїй роботі я намагаюсь використовувати найрізноманітніші форми інформування населення про діяльність ради та її виконавчого комітету. Рішення сесій, виконкому ради, рішення та план роботи вуличних комітетів за моїм сприянням постійно вивішується на інформаційних стендах біля автобусної зупинки та дошках оголошень, розміщених біля ради. Для того, щоб забезпечити високий відсоток охоплення інформацією населення громади, як староста я звернулась із відповідною пропозицією до ради та спільними зусиллями ми розпочали використовувати форму інформування мешканців «Від дверей до дверей». Окрім того, за моїм сприянням активно використовуємо для інформування різні урочисті заходи, які проводяться в Будинку культури, школі, дитячому садочку. На жаль, жителі громади мало користуються інтернетом, де є багато інформації про діяльність ради, розміщеної на її офіційному сайті. З цієї причини як староста я допомагаю організовувати доступ до інформації мешканцям через місцеве телебачення та газету. За сприяння виконавчого комітету ради в приміщенні старостату відтепер розміщена скринька для пропозицій. Кожен мешканець може надати свої пропозиції щодо роботи ради. Крім того, наразі як староста я сприяю впровадженню форми інформування «сусідський форум»

Примітка. Зауважимо, що скриньки для пропозицій громадян, як правило, розміщують у багатолюдних місцях або в приміщенні, де перебуває староста, або в приміщенні ради. Завдяки такому інструменту громадяни можуть особисто, в тому числі анонімно, надавати свої пропозиції щодо ефективності діяльності ОМС та старости, висловлювати свої думки з приводу вирішення проблем, що є в громаді. Такий спосіб не є витратним та дозволяє налагодити зв`язок не лише між ОМС та громадою в цілому, але й між старостою та мешканцями старостинського округу. Зазвичай відповідальним за аналіз пропозицій та відгуки на них є саме староста. Стислі звіти щодо пропозицій, які надійшли, та матеріали про дії ради (виконкому) у відповідь можна оприлюднювати у соціальних мережах, місцевій пресі тощо. Крім того, за бажанням староста може навіть підготувати спеціальні форми із запитаннями до громадян про свою роботу та роботу ради.

«Від дверей до дверей» — спосіб донесення певної інформації особисто до цільової аудиторії, яка є невеликою. Цей інструмент застосовують, якщо є потреба забезпечити високий відсоток охоплення аудиторії та зібрати дані про те, хто отримав інформацію, а хто — ні, та з якої причини.

Сусідські форуми — це відкриті неофіційні збори людей та/або влади. Сусідський форум — це місце, де:

— люди висловлюють свою думку про місцеві проблеми;

— рада (її представники) інформує громадськість про свої нові рішення;

— староста може поцікавитись думкою мешканців щодо реалізовуваних проектів в їх населеному пункті;

— місцеві ініціативні групи можуть інформувати жителів про послуги, які вони надають та/або планують надавати.

Зауважимо, що за європейським досвідом головне місце в сусідських форумах має відводитися саме мешканцям, які діляться власним досвідом соціальної активності та допомагають шукати рішення місцевих проблем. Участь старости у таких форумах може полягати у допомозі мешканцям в організації таких зустрічей. Зокрема, староста може також допомогти громадянам запросити на форум представників влади

Збір пропозицій, рекомендацій, побажань від громади в режимі он-лайн

На такій зустрічі старості варто зібрати пропозиції, рекомендації та побажання від мешканців щодо графіка транспортного обслуговування населення, ремонту доріг комунальної власності, вуличного освітлення, водопостачання та благоустрою населеного пункту. Це можуть бути прості анкети або побажання, написані мешканцями на аркушах паперу, розданих присутнім на зустрічі.

Зауважимо, що це не лише полегшить подальшу роботу старости, але й допоможе швидко отримати актуальну інформацію від громади (здійснити моніторинг проблем громади). Староста має змогу вивчити ці питання та на подальших сесіях ради виступити та донести до неї ті, які є найбільш гострими для мешканців та, можливо, варіанти їх вирішення, які запропонували самі мешканці (якщо вони є раціональними).

Як приклад наведемо історію про дослідження потреб населення та планування розвитку території місцевої влади в м. Амстердам.

Так, коли дослідники запитали місцеву владу про те, яким вони бачать майбутнє міста, влада сказала, що головне – це розвивати місто як світову столицю культури, зокрема, підтримувати фестивалі, культурні заходи, музеї. У той же час мешканці міста відповіли, що їх найбільше турбує проблема екскрементів домашніх тварин під час ранкової пробіжки. Цей приклад добре показує, наскільки великим може бути розрив між прагненнями влади та реальними бажаннями людей на місцях

Обов`язково староста має зазначити про результати участі у засіданнях виконавчого комітету ради, зокрема з бюджетних питань, а також донести інформацію до мешканців про те, які саме доручення голови, ради та її виконавчого комітету він виконує, у тому числі яким чином він здійснює їх інформування про їх виконання. Для прикладу варто навести декілька доручень, які він наразі виконує або вже виконав (якщо не виконав — окреслити причини невиконання, наприклад, вони не належать до компетенції старости тощо).

Варто сказати, що така інформація допоможе мешканцям зрозуміти обсяг роботи, яку виконує староста, та оцінити його участь у вирішенні проблем громади. У багатьох звітах старост така інформація є узагальненою. Наприклад, із звіту одного старости: «Надається допомога жителям громади щодо переадресації заяв різного характеру, пропозицій, інформації посадовим особам селищної ради та її виконавчого комітету». Із викладеного незрозуміло, про які саме заяви йде мова, який їх зміст та яку саме інформацію (про що) подає староста до селищної ради.

Доречно під час звітування вказувати кількісні та якісні показники, зокрема, кількість складених протоколів про адміністративні порушення, здійснення прийому громадян, кількість їхніх звернень і відповідей на них, участь у підготовці проектів рішень сесії, виконкому із питань, які стосуються старостинського округу. Така інформація має бути стислою та узагальненою, на скільки це дозволяє старості адекватно донести її основний зміст до мешканців округу чи якоїсь його частини.

Окреслення плану дій на наступний рік

Під час звітування перед громадою староста може, але не зобов`язаний окреслювати свої подальші дії. На нашу думку, це потрібно робити, хоча й прямої вимоги чинне законодавство не містить. Але староста є виборною посадою і громада вправі знати, якими питаннями далі буде займатись їх обранець. Наприклад, більше приділяти уваги в роботі за такими напрямками, як благоустрій населеного пункту в розрізі окремих проблем (бажано навести їх перелік), забезпечення населення питною водою, надання соціальної допомоги малозабезпеченим громадянам, впорядкування кладовищ, налагодження спортивного життя чи дозвілля у населеному пункті тощо.

Зауважимо, як правило, громада надає зауваження до роботи старости та пропозиції щодо планів на майбутнє, які він намітив втілити. І старості варто прислухатись до них, оскільки він стоїть на захисті інтересів не лише своїх виборців, а й усіх мешканців старостинського округу.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити