(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 2
  • № 1
  • № 3
  • № 2
  • № 1
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
5/13
Радник старости
Радник старости
Вересень , 2018/№ 3

Ми ділили апельсин: про розподіл коштів між старостинськими округами

Українські громади продовжують процес об’єднання. І недарма кажуть, що один у полі не воїн. Це ж стосується й об’єднаних територіальних громад. Чому ми згадали таке прислів’я? До редакції надійшло запитання читача, яке, мабуть, знайоме багатьом ОТГ: «Наша громада об’єднала чотири колишні сільські ради. З чотирьох рад тільки одна була дійсно самодостатньою, там наразі й знаходиться сільська рада нашої громади. При вирішенні питання про розподіл коштів по старостинським округам депутати села, де знаходиться сільська рада ОТГ, вважають, що саме вони втілюють у собі функції головних розпорядників коштів, а тому мають повне право самостійно (тобто без участі інших сіл, що увійшли до складу ОТГ) вирішувати питання про розподіл коштів громади на розвиток старостинських округів.
Таку позицію депутати аргументують тим, що в процентному відношенні дохідної частини нашого місцевого бюджету саме їх село більше за всіх і наповнює бюджет громади, а тому вони мають право одноосібно вирішувати питання про те, скільки бюджетних коштів отримає той чи інший старостинський округ. На жаль, все, що планується старостами на зборах жителів у старостинських округах, далеко не завжди можна втілити в життя, і, звичайно, першою проблемою є саме недостатність коштів. Після розподілу коштів між округами левова їх частина залишається в селі, де знаходиться головна садиба. У старост вже не залишилось аргументів для того, щоб знайти спільну мову та переконати депутатів у тому, що кошти, які надходять до бюджету громади (у тому числі й у вигляді субвенцій), надаються нам саме завдяки нашому об’єднанню і несправедливим є підхід, який вони обрали до усіх, хто входить до такого об’єднання. Як бути в такій ситуації старостам?».

Населення як інструмент впливу на рішення ОМС

На жаль, випадки, коли кошти громади «ділять не по справедливості», непоодинокі. Й справді, отримання більшості коштів, які надходять у громаду, стало можливим завдяки саме об’єднанню. Наразі дійсно після об`єднання у центральній садибі зосереджується не лише влада, але й кошти громади, й шукати важелі впливу на ситуацію доводиться старостинським округам, в яких діють лише староста та кілька депутатів.

З чого почати, аби змінити ситуацію на краще?

Щоб не доводити до соціальної напруги, старостам доцільно застосовувати інструменти прямої демократії. Тобто щоденно переконувати не лише депутатів, але й населення у тому, що у рамках ОТГ є «ми», а не «кожен сам по собі», — це важливе стратегічне завдання, яке реалізується на прозорих механізмах діяльності, сприяє нарощенню довіри, зрощує відчуття солідарності та єдності.

Наголосимо, що одним з головних пріоритетів діяльності старости є саме консолідація громади, бо це той громадський актив, який разом із ним ініціюватиме ті чи інші рішення щодо покращення рівня як життя у своєму населеному пункті, так і в цілому по ОТГ. Адже, на жаль, чинним законодавством прямо не передбачено інших посадових осіб місцевого самоврядування для підтримки діяльності старости. Тож староста навіть в тандемі із депутатами, які «закріплені за його територією», не завжди зможуть вплинути на рішення представників місцевої влади. А от у тандемі із населенням — так!

Підстава — ст. 1 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1, яка зазначає про представницький орган місцевого самоврядування. Це виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення. Тобто рада представляє саме інтереси громади!

1 Далі за текстом — Закон № 280.

З урахуванням цього місія старости як представника місцевого самоврядування, з одного боку, — представляти і захищати інтереси жителів сіл, селищ старостинського округу в виконавчих органах ради, а з іншого, — узгоджувати ці інтереси з потребами і можливостями ОТГ. І якщо одного голосу старости при розгляді рішень, зокрема фінансового характеру, на виконкомі та/або ще за підтримки кількох депутатів від старостинського округу на сесії ради може бути замало, прислухатись до громади — ОМС зобов`язаний.

Інструменти впливу старости та мешканців на рішення ОМС

Розглянемо, якими саме інструментами може користуватись староста та мешканці.

Зареєструйтесь

для того, щоб читати статтю повністю.

Зареєструватися

Вже зареєстровані? Увійти з паролем

об’єднана територіальна громада, старостинський округ, місцевий бюджет, розподіл коштів, бюджет участі додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Коментарі до статті