Теми статей
Обрати теми

Муніципальна варта: що про це має знати староста?

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
В Україні вже не перший рік говорять про те, що ОМС доцільно передати певні функції з охорони правопорядку шляхом надання права на створення власних правоохоронних органів — муніципальної поліції або муніципальної варти. Але досі це питання висить у повітрі та наразі не прийнято спеціального нормативно-правового документа, який би його регулював. Щоб створити такі органи, бажаючі керуються нормами Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими нормативно-правовими актами. Про успішні практики створення муніципальної варти (муніципальної поліції) старостам варто дізнатись. Адже у багатьох старостинських округах питання безпеки громадян є дуже важливим. Що таке муніципальна варта (муніципальна поліція) та якими питаннями вона має займатись?

Закордонний досвід

Створення муніципальної варти або муніципальної поліції за кордоном — звичайна справа. Це органи в системі місцевого самоврядування, що створюються у порядку, визначеному чинним законодавством відповідної країни, з метою забезпечення на території, що перебуває під юрисдикцією відповідного ОМС, охорони громадського порядку, законності, прав, свобод і законних інтересів громадян та утримуються за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.

Як правило, муніципальні органи поліції (варти) є найбільш розвиненими в країнах, які побудовано на принципах місцевої автономії та незалежності. Насамперед, це США, Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії та країни Європи. Однак у кожної країни є свої особливості з їх створення, і це треба враховувати, якщо громада вирішила використовувати досвід тієї чи іншої країни.

Наприклад, британська модель не має тісної взаємодії між центральними та муніципальними правоохоронними органами. Однак ради кожного міста Великобританії мають у своєму розпорядженні місцевий поліцейський загін (муніципальну поліцію), який обирається самою радою. Діяльність такого загону координується відповідно до Акта «Про муніципальну поліцію графств і міст», що був прийнятий у 1856 році.

Водночас у Німеччині функціонує муніципальний штат поліцейських, який залучений до чергування патрульної служби, створення й обладнання місць для ознайомлення населення із правилами дорожнього руху, а також поширення відповідної (профільної) інформації через ЗМІ1.

1 Частково інформація отримана з офіційного сайту Центру досліджень соціальних комунікацій НБУВ за посиланням www.nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=3209:munitsipalna-politsiya-v-ukrajini-zarubizhnij-dosvid-ta-vitchiznyani-realiji-chastina-2&catid=8&Itemid=350

Про ефективність створення муніципальної варти (муніципальної поліції) свідчать й успішні закордонні практики таких країн:

Назва країни

Назва органу

Завдання

Естонська Республіка

Муніципальна поліція Таллінна — муніципальний орган міської ради з 2005 року (визначено на законодавчому рівні)

Основні повноваження:

— здійснення контролю за:

а) виконанням місцевих нормативно-правових актів;

б) громадським порядком;

— захист прав споживачів і проведення перевірок виконання правил торгівлі;

— охорона власності міста;

— виявлення порушень правил паркування;

— здійснення контролю за утриманням домашніх тварин;

— тимчасове регулювання руху транспорту у разі порушення руху на дорогах

Латвійська Республіка

Муніципальна поліція Риги — муніципальний орган міської ради з 1990 року (визначено на законодавчому рівні)

Примітка. У 2019 році Муніципальна поліція Таллінна за скаргами мешканців розпочала та успішно вирішила проблему паркування туристичних автобусів, які паркуються в центрі Таллінна і створюють загрозу безпеці пішоходів. Працівники поліції закликали водіїв туристичних автобусів не порушувати правила дорожнього руху. Адже деякі автобуси в центрі столиці простоюють по кілька годин. Через це на пішохідних переходах виникає безліч ситуацій, коли пішоходи не бачать транспортні засоби, а водії не бачать пішоходів. Не залишилась осторонь від проблеми й місцева влада: в місті було побудовано десять паркувальних місць для туристичних автобусів. Як бачимо, муніципальна варта виступає так би мовити посередником між громадою та місцевою владою, який допомагає ефективно вирішувати ті чи інші питання.

Республіка Польща

Міська стража (варта) Варшави (муніципальна поліція) муніципальний орган з 1997 року (визначено на законодавчому рівні)

Основні повноваження:

— захищати мир і порядок у громадських місцях;

— контролювати і приймати відповідні заходи, щоб забезпечити чистоту і зовнішній вигляд міста;

— вживати заходів для зменшення наслідків деградації навколишнього середовища, зокрема, погіршення міської зелені, природних об’єктів, лісових парків і забруднення води;

— запобігання створенню незаконних звалищ

Чеська Республіка

Міська поліція Праги (муніципальний орган з 1991 року) (визначено на законодавчому рівні)

Словацька Республіка

Міська поліція Братислави (муніципальний орган з 1991 року) (визначено на законодавчому рівні)

Примітка. Підставою для діяльності польської муніципальної поліції є Закон Польщі «Про гмінну варту» від 29.08.1997, у якому зазначено, що гмінна варта створюється ОМС після консультацій та погодження з начальником воєводської (обласної, столичної) державної поліції.

Про створення гмінної варти повідомляють воєводі. Якщо згоду ОМС не отримало, рада має право її створити самостійно, але після сплину 14 днів з моменту надання відповідної заяви (повідомлення).

Цікаво, що сусідні громади можуть створювати об’єднану муніципальну поліцію, асоціації муніципальних поліцейських сил для обслуговування декількох адміністративних одиниць.

Щодо фінансування, то польська муніципальна поліція фінансується з місцевого бюджету, адже за польським законодавством не передбачено надання дотацій (субвенцій) з державного бюджету на діяльність муніципальної варти.

В основному, муніципальні поліцейські виконують завдання з підтримання громадського порядку, контролю за дорожнім рухом, профілактики правопорушень, охорони комунального майна та контролю за виконанням рішень відповідної міської ради. Задля врегулювання діяльності муніципальної (гмінної) варти місцеві органи самоврядування затверджують статути гмінної варти.

Створення та діяльність українських муніципальних органів правоохоронної спрямованості на сьогодні регламентується локальними нормативно-правовими актами (рішеннями місцевих рад, статутами територіальних громад, статутами комунальних підприємств), оскільки законодавчого врегулювання цього питання поки немає. Навіть незважаючи на те, що відповідний законопроект «Про муніципальну варту» народився ще у 2015 році, але не отримав права на життя.

На сьогодні існують такі шляхи реалізації ОМС права на здійснення охорони громадського порядку на території громади:

1

створення власних охоронних комунальних підприємств

2

укладання договорів із територіальними органами поліції про спільну охоронну діяльність (міста Бердянськ, Житомир, Виноградів)

3

створення муніципальної варти (муніципальної поліції) як силового підрозділу інспекції з благоустрою та торгівлі місцевої ради (міста Ужгород, Нововолинськ, Тернопіль, Луцьк)

4

залучення приватного охоронного підприємства за договором (селище Немішаєве Бородянського району Київської обл., місто Кам’янське Дніпропетровської обл.)

Як вважають деякі фахівці, в Україні створення муніципальної варти або муніципальної поліції найефективніше буде працювати лише через призму громадських формувань. Однак враховуючи, що кожна громада є унікальною, варто напрацювати власні варіанти.

У цілому, на думку вітчизняних фахівців, громадські формування поки що є найбільш оптимально можливою організаційно-правовою формою участі громадян у забезпеченні громадського порядку спільно з Національною поліцією, ОМС та старостами. Це досить ефективна модель, при впровадженні якої швидко розпочинається процес створення муніципального правоохоронного органу, з яким буде досить тісно комунікувати громада на прозорих засадах. І це доводить позитивний досвід деяких українських міст і сіл, які вже створили свої муніципальні органи правопорядку.

Зазначимо, що у містах Дніпро, Чернігів, Ірпінь, Львів та інших вже діють муніципальні варти, завдяки яким швидкими темпами підвищується свідомість мешканців з приводу охорони та захисту території, де вони проживають. Тож можна брати досвід цих міст у створенні та діяльності муніципальних варт, тим паче у світлі приєднання громад до міст обласного значення. Своїм прикладом муніципальні варти вчать населення відповідати за свої вчинки з питань благоустрою, формувати об’єктивне бачення персональної відповідальності за добробут свого місця проживання.

За українською практикою громадські формування або комунальні установи «Муніципальна варта» у сфері охорони громадського порядку зазвичай виконують такі функції (можуть бути розширені):

1

надають допомогу органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам

2

інформують органи Національної поліції про вчинені або ті, що готуються, злочини, місця концентрації злочинних угруповань

3

сприяють органам Національної поліції у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань

4

беруть участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх

5

беруть участь у боротьбі з надзвичайними ситуаціями

6

здатні надавати невідкладну допомогу особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень

7

беруть участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку у разі стихійного лиха та інших надзвичайних обставин

У зв’язку з набуттям чинності минулого року Законом України від 21.12.2017 №  2262-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів» повноваження розгляду справ про адміністративні правопорушення та здійснення тимчасового затримання транспортних засобів мають інспектори з паркування.

Згідно з вимогами зазначеного нормативно-правового акта ОМС мають впроваджувати автоматизовану систему контролю оплати паркування та вживати заходів щодо збільшення чисельності посадових осіб для прийняття на службу в ОМС інспекторів із паркування. Тож одним із напрямів діяльності української муніципальної варти може бути навіть контроль за діяльністю інспекторів із паркування.

Досвід Козелецької ОТГ

Головними аспектами діяльності створеної та діючої Муніципальної варти Козелецької селищної ОТГ Чернігівської області є контроль за виконанням Правил благоустрою, забезпечення чистоти, порядку утримання і прибирання вуличних, дворових територій, парків, скверів та додержання тиші в громадських місцях Козелецької селищної ради, забезпечення виконання законодавства у сфері екологічної безпеки, боротьба зі стихійною торгівлею, робота з профілактики правопорушень, патрулювання всієї території об’єднаної громади задля підтримання правопорядку в селах.

Варта функціонує як комунальна установа громади, до штату якої входить близько 10 осіб. Коштом громади працівники Муніципальної варти були забезпечені спецодягом. За досвідом діяльності установи спочатку було важко. Але згодом громади відчули потребу в послугах з безпеки та діяльності варти. Відтоді вони почали активно використовувати їх послуги і надавати її працівникам необхідну допомогу. Завдяки діяльності установи в громаді значно зменшилась кількість дрібних правопорушень, випадків із розкидання сміття в лісосмугах. Кожен мешканець знає, що варта приїжджає на будь-який виклик майже миттєво.

У середньому за день працівники варти отримують більше 5 викликів. На початку роботи варта вирішувала головне питання громади — здійснювала контроль за благоустроєм населених пунктів. Зокрема, завдяки її діяльності деякі вулиці позбавились несанкціонованої торгівлі.

Звичайно, це допомогло навести лад у громаді. Згодом до варти почали звертатись і у випадках порушення порядку в громадських місцях, наявності смітників біля дворів або в містах відпочинку.

До речі, для збереження охайності вулиць працівники варти виїжджають за викликом, наприклад, щодо наявності сміття перед двором, та у разі підтвердження скарги виносять власнику двору усне попередження з вимогою прибрати сміття у визначений термін. Якщо це не допомагає, власнику спершу виносять письмовий припис, але якщо це не допомогло — складають адміністративний протокол про порушення Правил благоустрою.

Треба сказати, що варта тісно співпрацює із Козелецькою поліцією, зокрема, разом вони здійснюють спільне патрулювання. Також працівники варти активно співпрацюють із старостами населених пунктів, що значно полегшує роботу старост. За час існування варти мешканці вже самостійно почали здійснювати контроль за виконанням питань, що стосуються благоустрою території.

Досвід Барської ОТГ

У Барській міській раді Вінницької області функціонує Комунальний заклад Барської міської ради «Муніципальна варта», який фінансується з місцевого бюджету під фактичні видатки. Треба сказати, що у закладу є навіть Стратегія розвитку Комунального закладу Барської міської ради «Муніципальна варта» на 2017 — 2020 роки2. Зокрема, серед стратегічних заходів визначено:

2 Далі за текстом — Стратегія, розміщена за посиланням bar-city.com.ua/miska-rada/pidpriyemstva-ta-zakladi-barskoyi-miskoyi-radi/kz-bmr-municipalna-varta/12345678910111213.html.

1

збереження довкілля, об’єктів благоустрою для їх раціонального використання з метою забезпечення сприятливих умов життєдіяльності громадян

2

провадження передового досвіду роботи по забезпеченню дієвого контролю за станом благоустрою території міста

3

підвищення свідомості громадян щодо необхідності дотримання чинного законодавства у сфері благоустрою міста

4

взаємодія з виконавчими органами міської ради, комунальними підприємствами, іншими державними установами, громадянами щодо виконання вимог законодавства у сфері благоустрою, торгівлі, поводження з відходами, розміщення зовнішньої реклами

5

кваліфіковані та освічені кадри

За роки існування в закладі запроваджена дієва система контролю санітарної очистки території міста із залученням різних верст населення, сформовано позитивний імідж муніципальної варти перед громадою, а також відпрацьований дієвий механізм ліквідації стихійної торгівлі у невстановлених для цього місцях. У Стратегії розвитку закладу серед можливостей, які вбачає заклад у своєму майбутньому, зазначено впровадження новітніх технологій при здійсненні контролю за станом благоустрою території міста, а саме:


1

використання програмного мобільного додатка до телефонів працівників, що дозволяє мешканцям міста пересилати фото- та відеоматеріали з порушеннями законодавства у сфері благоустрою

2

використання безпілотних літальних апаратів

3

приєднання до камер відеоспостереження, що встановлені міською радою на вулицях міста

4

використання велотранспорту

Також заклад буде працювати в напрямі підвищення фахового навчання працівників (створення в навчальному закладі міста відділень з вивчення муніципального (комунального) права).

Очікувані результати виконання заходів, що зазначені в Стратегії:

— значно поліпшиться довкілля на території міста;

— місто буде мати задовільний санітарний стан і буде привабливим для туристів і городян;

— значно зменшиться кількість стихійних звалищ на території міста;

— збільшиться кількість зелених зон відпочинку для населення;

— не буде на території міста випадкових сміттєзвалищ.

Досвід Тетіївської ОТГ

У Тетіївській ОТГ Київської області з 02.05.2019 розпочало свою роботу комунальне підприємство «Муніципальна варта», яке створено для зменшення кількості правопорушень. Першочерговим завданням для працівників варти визначений захист прав і свобод мешканців громади. Тому працівники варти здійснюють щоденне патрулювання. Це стимулює мешканців не смітити, не палити в заборонених місцях, а також додає спокою та порядку.

Комунальне підприємство «Муніципальна варта» створено з метою профілактики адміністративних правопорушень у захисті життя, здоров’я, прав і свобод громадян, їх власності, довкілля від протиправних дій, збереження довкілля та об’єктів благоустрою ОТГ.

Крім того, комунальне підприємство «Муніципальна варта» отримало ліцензію Міністерства внутрішніх справ України на надання послуг на встановлення відеоспостереження і сигналізації. Це дозволить розробити єдину систему відеоспостереження всієї громади. Наразі це зроблено лише в центрі міста Тетіїв, але згодом планується підключати камери із старостинських округів ОТГ. Звичайно, це допоможе вчасно реагувати на небезпечні ситуації. Адже, на жаль, наразі ніхто добре не опікується безпекою в старостинських округах, до складу яких входять невеликі села та селища.

Треба сказати, що ця громада готова до утримання муніципальної варти з місцевого бюджету. У свою чергу, варта зобов’язана звітувати про кошти, використані на її утримання.

Для ОТГ муніципальна варта (муніципальна поліція) на початку дійсно може успішно працювати через призму комунальних підприємств, але згодом, як це показує практика і зарубіжний досвід, муніципальна варта у співпраці з бізнесом зможе заробляти сама на себе і навіть приносити прибутки бюджету у формі сплати податків. І такі позитивні приклади є навіть в окремих містах України. Але якщо все ж таки громада зупиниться на комунальних підприємствах — це має бути незалежна варта, яка захищає саме інтереси громади, а не окремих представників бізнесу чи місцевої влади.

Досвід м. Львів

Не можна оминути увагою створення та функціонування муніципальних варт у великих містах. Адже досвід цих міст величезний та може бути взятий за основу як для малих, так і для великих ОТГ. Так, наприклад, у м. Львові створено Львівське комунальне підприємство «Муніципальна варта»3, яке здійснює управління безпекою міста. ЛКП створене Львівською міською радою ухвалою сесії № 19 від 13.06.2002 «Про створення Львівського комунального підприємства на базі підрозділів управління муніципальної дружини».

3 Далі за текстом — ЛКП.

ЛКП є правонаступником Львівського комунального підприємства «Муніципальна дружина» шляхом перейменування згідно з ухвалою сесії № 2355 від 14.09.2017 «Про перейменування ЛКП «Муніципальна дружина» у ЛКП «Муніципальна варта».

ЛКП підпорядковане Управлінню безпеки міста, відповідно до діючої структури Львівської міської ради, що затверджено ухвалою сесії міської ради № 1467 від 09.02.2017 «Про затвердження переліку львівських комунальних підприємств у розрізі уповноважених органів та галузевих управлінь».

Згідно зі статутом ЛКП4 у своїй діяльності керується Господарським та Цивільним кодексами України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про зовнішньоекономічну діяльність», іншими законодавчими актами, а також його статутом. ЛКП є юридичною особою.

4 Статут ЛКП розміщено за посиланням city-adm.lviv.ua/public-information?task=listcats&cat_id=1305.

Права і обов’язки юридичної особи ЛКП набуває з дня його державної реєстрації. Майно ЛКП є комунальною власністю громади м. Львова.

ЛКП володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном на свій розсуд, вчиняючи щодо нього будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству та його статуту.

Джерелами формування майна ЛКП є:

— комунальне майно, передане йому Власником, виконавчим комітетом Львівської міської ради, Уповноваженим органом;

— доходи, отримані від продажу товарів, надання послуг, виконання робіт, а також від інших видів фінансово-господарської діяльності;

— кредити банків та інших кредиторів;

— капітальні вкладення;

— безоплатні або благодійні внески, пожертвування організацій, підприємств і громадян;

— придбання майна інших юридичних чи фізичних осіб;

— інше майно, цінності, набуті на підставах, не заборонених чинним законодавством України.

ЛКП створене з метою:

1

виконання повноважень ОМС щодо забезпечення на території міста законності, правопорядку, охорони прав, свобод, законних інтересів та майна територіальної громади, в межах наданих повноважень

2

захисту депутатів та посадових осіб міської ради від протиправних посягань, які пов’язані із здійсненням повноважень та основних завдань, а також від перешкоджання у виконанні ними службових обов’язків

3

контроль організації торгівлі, громадського харчування, надання послуг у сфері розваг та відпочинку

4

контроль за порядком установлення тимчасових споруд, літніх майданчиків, зовнішньої реклами

5

надання послуг з охорони державної, колективної, приватної власності, а також з охорони громадян на договірній основі або на підставі ухвали Львівської міської ради, рішення виконавчого комітету або розпорядження міського голови

6

надання допомоги Управлінню патрульної поліції, департаменту патрульної поліції Національної поліції в забезпеченні примусового переміщення транспортних засобів

7

сприяння органам внутрішніх справ у виявленні, розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захист інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань

8

здійснення контролю за порядком організації і проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій

9

здійснення демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд чи засобів надання послуг у сфері розваг і відпочинку, атракціонної техніки на території міста

Основна діяльність ЛКП полягає у наданні послуг охорони громадського порядку та безпеки, охорони державної, комунальної, приватної власності, а також послуг тілоохоронців, послуги перевезення спеціальним автомобілем — евакуатором транспортних засобів та великогабаритних вантажів, розроблення проекту та монтаж охоронної, пожежної сигналізації, системи відеонагляду, а також надання інформаційних послуг.

Отже, питання безпеки наразі викликає найбільше зацікавлення у людей. Напевно, з цієї причини муніципальна варта (муніципальна поліція) й отримує право на життя в сучасних умовах. Адже люди вбачають у створенні муніципальної варти один із інструментів свого самозахисту. Й, звичайно, майже в кожної ОТГ є можливості для ефективного створення та функціонування таких варт. Оскільки вони можуть їх профінансувати зі свого бюджету, а також за рахунок джерел, не заборонених чинним законодавством. Якщо коштів бракує, невеликі ОТГ можуть спільно утримувати муніципальну варту (поліцію).

Яку роль виконує староста в питанні, що стосується муніципальної варти? По-перше, староста має знати, що таке муніципальна варта та для чого вона потрібна мешканцям. По-друге, з досвіду інших ОТГ, які вже створили такі варти, староста має донести до людей їх користь та переваги їхньої діяльності. Тобто ініціаторами створення такої варти може бути саме громада, якщо місцева влада не дослухається до думки старости та не підтримує цю ідею. По-третє, муніципальна варта допомагає старостам слідкувати за порядком на територіях старостинських округів. Звичайно, це полегшує роботу старости, об’єднує громаду та дозволяє їй більш тісно комунікувати з представниками варти та місцевої влади, а також старостою. Завдяки варті росте довіра громадян до місцевої влади та старости в цілому. Адже безліч проблем, які є на сільських територіях, завдяки участі варти починають потроху вирішуватись.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі