Теми статей
Обрати теми

Приєднання села/селища до міста обласного значення: на що чекати?

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Ще у 2018 році набрав чинності Закон України від 03.04.2018 № 2379-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл, селищ до територіальних громад міст республіканського Автономної Республіки Крим, обласного значення»1, який врегулював питання добровільного приєднання територіальних громад до міст обласного значення. Документ дозволяє містам обласного значення згуртувати навколо себе сусідні сільські та селищні ради і стати центром об’єднаної громади без зайвого клопоту — у тому числі без проведення виборів. Однак чомусь цей процес відбувається дуже повільно. Чи розуміють потенційні старости та місцеве населення переваги такого приєднання?

1 Далі за текстом — Закон.

У чому проблема та що дає приєднання селам та селищам?

За час дії Закону утворилася велика кількість сільських ОТГ. І найактивніше вони створювалися саме на кордонах великих міст. Якщо уважно подивитися на карту, то можна побачити, що здебільшого громади утворилися біля великих міст, що залишає такі міста поза увагою. Зазвичай це проблема всіх обласних центрів і міст обласного значення. Але тепер чинне законодавство з цього питання зазнало змін, що дозволило приєднувати села до міст без проведення виборів. Тому існує багато поглядів на необхідність або на відсутність необхідності у такому приєднанні. Адже у разі прийняття обома сторонами (міста обласного значення та села/селища) рішення про приєднання є острах, що село/селище зникає як окремий населений пункт, оскільки його історія існування закінчується. Дехто вважає, що міста обласного значення поглинають села/селища, зникають їх традиції та потенціал. Інші, навпаки, говорять про стрімкий шанс на розвиток таких сіл/селищ у складі самостійного та сильного міста. Оскільки міста не зможуть активно розвиватись, якщо приєднані території будуть у занепаді.

Далі розглянемо переваги села/селища, що приєднується до міста обласного значення:

1

Доступ до міської інфраструктури та розвиток інфраструктури села

Примітка. У деяких містах обласного значення міські маршрутки вже їздять до величезних торговельних центрів або супермаркетів, що знаходяться за межами населеного пункту. Тобто для міських голів, які дивляться стратегічно на процес приєднання, цілком зрозумілим є те, що місто повинно розвиватися. А для цього доведеться розвивати приміську зону, яка буде долучатися до міста, і, звісно, отримає більше фінансування — на спільне вирішення проблем. Зокрема, проблеми транспортного сполучення. Тобто у сучасних умовах міський транспорт уже сполучений із приміськими територіями, а у разі приєднання отримає шанс на розвиток. Оскільки за невелику суму можна буде із найближчого села дістатися до міста та навпаки, що не зможе не порадувати сільських жителів.

Для прикладу: Львівська міська рада спільно з компанією «Vodafone Україна» провела масштабне дослідження для розвитку транспортної моделі міста. За результатами дослідження вдалося з’ясувати, звідки та якими шляхами до Львова приїжджають люди.

Дослідження показали, що 76 % усього міського людинопотоку створюють мешканці Львова. Потік транзитного транспорту становить 16 %, 7 % — обсяги маятникової міграції, і лише 1 % у цій структурі займають туристи. З’ясувалося, що в середньому протягом одного дня до Львова приїжджає 152 тис. осіб, половина з яких — мешканці 15-кілометрової приміської зони2.

Тобто можна планувати майбутні транспортні маршрути, які безперечно призведуть до розвитку як сільських територій, так і самого міста.

2

Збільшення цін на землю та житло

3

Підвищення рівня безпеки (транспорт, освітлення, патрулювання, пожежні, швидка допомога)

4

Інвестиційна привабливість

5

Більша кількість робочих місць, що підвищує рівень заробітної плати

2 Інформація отримана з офіційного сайта Львівської міської ради за посиланням: city-adm.lviv.ua/news/city/lviv-changes/251139-velykyi-lviv-i-navit-shche-bilshe-skilky-liudei-shchodnia-pryizhdzhaie-do-lvova.

Тобто старостинський округ у складі міської ОТГ отримує можливість долучитися до вирішення питань у частині повноцінного управління місцевим розвитком та отримати додатковий ресурс. А це дуже важливо. Крім того, інтереси сільської/селищної ради у міській ОТГ буде представляти староста як член виконкому міської ради (в. о. старости буде колишній сільський/селищний голова).

І головними перевагами приєднання села/селища до міста обласного значення є отримання:

1

60 % податку на доходи фізичних осіб, який буде направлятися на потреби старостинського округу, а не надходити на районний рівень

2

повноважень розпорядження земельними ресурсами за межами населених пунктів

3

мешканцями села/селища доступу до повного переліку адміністративних послуг, які надаються у міській раді

Багатьох цікавить питання про те, що буде відбуватись із сільськими/селищними школами. Сам навчальний заклад (будівля, майно) буде передано з районної власності до комунальної власності об'єднаної громади. Школи старостинського округу будуть окремими бюджетними закладами громади. Це ж стосується амбулаторії сімейної медицини та ФАП.

Додамо, що завдяки приєднанню діти сільських місцевостей мають більше шансів навчатися в закладах позашкільної освіти, що знаходяться в місті. Особливо, якщо спільними зусиллями будуть вирішені транспортні питання.

Також перевагами для сіл/селищ у разі приєднання до міста обласного значення є:

1

видатки на фінансування дорожнього господарства на території населеного пункту (зокрема, поточне утримання, ремонтні роботи) будуть здійснюватися за рахунок бюджету міської ОТГ

2

видатки на вуличне освітлення будуть здійснюватися через міські комунальні підприємства, що займаються питаннями освітлення вулиць

3

у міської ОТГ більше шансів залучити інвестиції на розвиток ОТГ, зокрема й на території старостинськиї округів

4

отримання фінансової підтримки з державного бюджету

5

стає більше можливостей налагодити тісне співробітництво міської ОТГ із навколишніми територіальними громадами, що вигідно не лише для міста, а й для сільських територій

Досвід першопрохідців

Коломийська ОТГ Івано-Франківської області

Це перша на Прикарпатті громада з адміністративним центром у місті обласного значення. До міста Коломиї добровільно приєдналися села Товмачик, Саджавка, Шепарівці та Іванівці. Наразі у кожному населеному пункті громади надають 200 адміністративних послуг, що досягнуто за результатами зміни структури управління. Сьогодні приєднані села отримують послуги на рівні з містами, а це робочі місця, школи, садочки, позашкілля, медицина тощо, що дає підставу говорити про співпрацю в нових умовах місцевого розвитку. Але незважаючи на це, проблеми та потреби у громад різні, тому утворення ОТГ з центром у місті обласного значення має індивідуальні особливості.

Виконувачі обов’язків старост деяких приєднаних сіл вважають, що такий крок — це нові можливості щодо розвитку інфраструктури, отримання адміністративних послуг. Адже до сіл нарешті наближено комунальні послуги, зокрема щодо розчищення доріг. Також в одному селі створили робоче місце адміністратора, який надає понад 200 послуг, зокрема 22 стосуються соціального захисту населення.

Варто зазначити, що міська ОТГ не забула про села в частині Всеукраїнського громадського бюджету. У квітні 2019 року за ініціативою міської ОТГ до коломиян донесли інформацію про змогу подання своїх проєктів на громадський бюджет — 2020. Для цього був організований цикл зустрічей громад з фахівцями міської ради (формат виїзних нарад), про що повідомляв відділ інформаційної політики міської ради на своєму офіційному сайті kolrada.gov.ua. Метою таких зустрічей стало ознайомлення громад із принципами дії громадського бюджету. Завданням міської ради стало також врахування інтересів старостинських округів при формуванні бюджету на наступний рік.

Оскільки голосування за проєкти громадського бюджету на 2020 рік відбуватиметься ще восени цього року, представники ради поспішили розповісти громадським радам приєднаних сіл про можливості впливу мешканців на поліпшення добробуту за бюджетні кошти. Додамо, що місто вже тричі проводило голосування за проєкти, а для сіл, що приєдналися, це зовсім новий досвід.

За результатами зустрічей найбільше громади цікавилися принципом фінансування проєктів громадського бюджету, як буде проходити голосування, яка сума максимальна для одного проєкту і скільки загалом проєктів можна подати. Також високий запит був на практичну допомогу в заповненні заявок на участь. За результатами усного опитування сільські громади розглядають різні варіанти проєктів. Загалом, це облаштування зон відпочинку, спортивних та ігрових майданчиків, екологічні та інфраструктурні заходи. Але на сьогодні села ще формують своє бачення першочергових потреб громади, які можна задовольнити коштом бюджету Коломийської ОТГ.

У вересні 2019 року Коломийська ОТГ спільно з експертами ПРОМІС коригували план реалізації Стратегії розвитку міста Коломиї на період до 2027 року. Зміни вносили у зв’язку з приєднанням до Коломиї сіл, щоб врахувати інтереси всіх населених пунктів ОТГ.

Є дуже важливим момент, що старости не стояли осторонь від проблем громади. Відділ економіки, інвестиційної політики та енергозбереження спільно із старостами приєднаних сіл підготували якісні пропозиції завдань, які планували виконати вже до кінця 2019 року, а також надали звіт про те, що вдалося зробити у першому півріччі.

За результатами Комітет управління впровадженням Стратегії розвитку міста Коломиї на період до 2027 року вніс відповідні зміни до переліку пріоритетних завдань.

До речі, місто також опинилось у виграші від приєднання сіл. Наприклад, отримало фінансування з державного бюджету на ремонт доріг та вуличне освітлення у селах. А місцевий ЦНАП залучив кошти від міжнародної програми «U-LEAD з Європою», яка працює лише із сільськими громадами й до приєднання сіл місто Коломия не мало права подавати заявку на участь.

Калуська ОТГ Івано-Франківської області

Наприкінці липня 2019 у місті Калуші створили Калуську об’єднану територіальну громаду — другу об’єднану громаду з адміністративним центром у місті обласного значення. Першою громадою такого типу, ще раз наголосимо, стала Коломийська ОТГ.

До міста Калуша добровільно приєдналися села Мостище та Кропивник. За рішення про приєднання сіл до Калуша на сесії проголосували депутати Калуської міської ради. Тепер на територію Кропивника та Мостища поширюється повноваження Калуської міської ради та її виконавчого комітету. У новоствореній громаді буде близько 70000 мешканців. Міський голова переконаний, що у форматі об’єднання буде чимало переваг для рівноправного розвитку територій, зокрема збільшення надходжень.

Сільські ради, що доєднаються, матимуть можливість отримувати освітні та медичні послуги в місті, а місто завдяки своїй інфраструктурі — залучити інвестора. Основним обов’язком керівництва громади є створення робочих місць, а Калуш має для цього всі передумови. Запорукою відкритої співпраці стане статут громад, проєкт якого був представлений усім учасникам об’єднання і доопрацьовується у створеній робочій групі3.

3 Основна інформація отримана за посиланням: kalushnews.city/read/events/38131/kalusku-otg-stvoreno-do-gromadi-uvijshli-kropivnik-ta-mostische.

Додамо, у серпні поточного року до Калуської ОТГ добровільно приєдналася Вістівська сільська територіальна громада.

Харківська область

Позитивний досвід зі створення спроможних об’єднаних територіальних громад показала Харківська область. Наразі перспективний план містить 59 майбутніх ОТГ та покриває 100 % території Харківської області, у тому числі охоплює міста обласного значення.

Завдяки квітневим змінам 2018 року, за якими Верховна Рада України спростила процедуру добровільного приєднання територіальних громад до міст обласного значення, у Харківській області було що робити, адже є 6 міст обласного значення та обласний центр — місто Харків.

Першим містом обласного значення, яке скористалося спрощеною процедурою добровільного приєднання, стало місто Лозова. Станом на сьогодні створена Лозівська міська ОТГ об’єднала 20 територіальних громад з населенням близько 80 тис. осіб та площею 1143 кв. км.

Другим містом обласного значення, яке скористалося спрощеною процедурою добровільного приєднання, є місто Ізюм. Так, Ізюмська міська ОТГ об’єднала 2 територіальних громади з населенням близько 48 тис. осіб та площею 103 кв. км.

Луцька ОТГ Волинської області

У вересні 2019 року Луцька міська рада проголосувала за добровільне приєднання Прилуцької сільської ради Ківерцівського району до територіальної громади Луцька. Для міської ради це велика відповідальність перед тими мешканцями, які приєднуються до міста. Після закінчення процесу приєднання буде створено Луцьку міську територіальну громаду, яка включатиме територію Прилуцької сільської ради.

Звісно, це дасть змогу залучити додаткові кошти з державного та інших джерел, зменшить обсяг реверсної дотації, істотно розширить територію Луцької міської ради для залучення інвесторів та реалізації нових інвестиційних проєктів.

Депутати міськради затвердили план організаційних заходів щодо добровільного приєднання територіальної громади Прилуцької сільської ради до територіальної громади міста Луцька. Зокрема, до переліку заходів увійшли заходи про проведення розрахунків обсягу доходів та видатків об’єднаної територіальної громади після приєднання та здійснення моніторингу закладів, які утримуються за рахунок бюджету органу місцевого самоврядування, що приєднується.

Крім цього, на думку місцевої влади, є потреба у:

1

здійсненні моніторингу майна, активів та зобов’язань територіальної громади, що приєднується, та проведенні аналізу стану, потреби та підготовки пропозицій щодо розміщення органів місцевого самоврядування та державних органів на території громади, що приєднується

2

підготовці пропозицій щодо перспективного плану формування мережі підприємств та установ для надання публічних послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства на території громади, що приєднується

Також були визначені пріоритетні завдання перспективного плану розвитку громади, що приєднується, на 2020 — 2024 роки. Зокрема, це капітальні та поточні ремонти доріг, виготовлення проєктно-кошторисної документації реконструкції школи в с. Прилуцьке, облаштування спортивного майданчика в с. Прилуцьке та ремонт ФАПу в с. Дачне, а також налагодження транспортного сполучення за визначеними маршрутами.

Вознесенська ОТГ Миколаївської області

Одним із перших в Україні місто Вознесенськ на Миколаївщині приєднало до себе два села — Новогригорівку та Ракове. Чи вигідне було таке приєднання для міста та сіл? Ситуація, що склалася на сьогодні в громаді, говорить лише про одне: села задоволені, що довірилися місту. Саме про це свідчать справи, які були зроблені спільними зусиллями. Зокрема, мешканці приєднаних сіл користуються всіма пільгами і перевагами міста. Наприклад, жителі сіл Новогригорівка та Ракове почали отримувати «Картку вознесенця», яка дає право знижки у партнерських магазинах та аптеках, а для певних категорій — право пільгового проїзду у міському транспорті. Також такий «квиток» містить дані про групу крові осіб, лабораторні дослідження та про хвороби. Це дуже зручно у разі відвідування сільськими мешканцями міських лікарень. Крім того, мешканці сіл беруть участь у прийняття рішень у громаді. Представники сіл присутні на кожному засіданні, апаратній нараді, що допомагає спільно вирішувати нагальні проблеми міста та сіл.

Для міста також є переваги від такого приєднання. Зокрема, місто має додатковий земельний ресурс. А це говорить про те, що землі сільськогосподарського призначення можна використовувати як додаткові робочі місця через розвиток підприємництва та господарства (зокрема, сфери тваринництва і рослинництва). Раніше місто мало досить обмежену територію, яка не дозволяла розвивати ці напрями. Крім того, це шанс знизити відсоток відтоку молоді із сіл.

Нещодавно Вознесенська міська об’єднана громада стала партнером програми «USAID DOBRE». Під час конкурсного відбору мешканці громади пропонували свої проєкти та через систему голосування обрали найкращий проєкт для реалізації. Найбільшу підтримку здобув проєкт утилізації відходів саме із сільської території. За результатами планується організувати централізоване вивезення сміття із сільських територій, для чого залучається комунальний транспорт міста.

Як приєднатися?

Фахівці, а також представники міст обласного значення стверджують, що процедура приєднання до ОТГ передбачає проведення консультацій із громадськістю. Тобто необхідне громадське обговорення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання. Такі обговорення має організовувати та місцева рада, що вирішила приєднатися. В ідеалі вона має визначити власний порядок проведення громадського обговорення щодо цього питання в межах чинного законодавства. Це можуть бути громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю (конференція, форум, засідання за круглим столом тощо). Але з огляду на досвід тих, хто вже приєднався, найбільш оптимальним є проведення громадських слухань. Інші форми обговорення є трохи тривалішими в часі, а оформлення їх результатів — більш дороговартісними.

На сайті з децентралізації розміщена інфографіка, яка висвітлює весь процес приєднання:

img 1

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі