Всеукраїнський громадський бюджет: чи треба брати участь?

В обраному У обране
Друк
Ковшова Олена, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Радник старости Грудень, 2019/№ 4
Де знайти додаткові кошти на розвиток старостинського округу? Це питання бентежить не лише старост, а й мешканців. Адже додаткове фінансування ніколи не може бути зайвим ні для села, ні для селища. Знайдеться, що побудувати та що замінити або відремонтувати. Допомогти частково вирішити проблему недофінансування старостинських округів може Всеукраїнський громадський бюджет, з яким варто ознайомитися ближче. Адже він має додаткові можливості для тих, хто бажає змінювати свою громаду на краще.

Що це таке?

Всеукраїнський громадський бюджет нагадує вже знайомий багатьом бюджет участі. Однак його масштаби значно більші, про що говорить його назва. Тобто у кожної громади з’явився шанс на фінансування проєктів із двох різних джерел, що не може не порадувати тих, хто має намір брати участь ще й у бюджеті участі всеукраїнського масштабу. Хто може долучитися до нього та яка суть такого бюджету участі?

У відборі можуть взяти участь інвестиційні програми і проєкти, що відповідають пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року та відповідних регіональних стратегіях, і подані в установленому законодавством порядку відповідними заявниками. Саме це визначено у постанові КМУ від 18.03.2015 № 196 «Деякі питання державного фонду регіонального розвитку»1, до якої 03.04.2019 було внесено відповідні зміни згідно з постановою КМУ № 457 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2015 № 196».

1 Далі за текстом — постанова № 196.

До речі, джерело фінансування Всеукраїнського громадського бюджету закріплено ч. 2 ст. 241 Бюджетного кодексу України. У цій частині йдеться про те, що кошти державного фонду регіонального розвитку спрямовуються на виконання інвестиційних програм і проєктів регіонального розвитку (у тому числі проєктів співробітництва та добровільного об’єднання територіальних громад), що мають на меті розвиток регіонів, створення інфраструктури індустріальних та інноваційних парків, спортивної інфраструктури і відповідають пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку та відповідних стратегіях розвитку регіонів, а також на реалізацію проєктів-переможців Всеукраїнського громадського бюджету.

Відповідно до вимог постанови № 196:

заявниками можуть бути центральні та місцеві органи виконавчої влади, ОМС та агенції регіонального розвитку;

ініціаторами подання для участі у конкурсі проєктів Всеукраїнського громадського бюджету можуть бути громадяни України віком від 18 років, заявники, наукові установи та громадські організації. Тобто жителі громад можуть доєднатися до розробки та реалізації важливих і пріоритетних проєктів.

Всеукраїнський громадський бюджет — це механізм, завдяки якому українці зможуть керувати частиною державних фінансів: насамперед суть полягає в тому, що саме мешканці будуть ініціювати проєкти. Шляхом голосування громадяни оберуть найкращі з них, а їх фінансування та реалізацію буде здійснювати місцева влада відповідно до чинного законодавства, тобто постанови № 196.

Для відбору проєктів-переможців Всеукраїнського громадського бюджету обласні та Київська міська державні адміністрації:

1

визначають пріоритетні цілі, відповідно до яких розробляються та подаються заявниками проєкти

2

затверджують положення, яким визначають порядок ініціювання та подання проєктів, обсяг співфінансування з місцевих бюджетів проєктів-переможців, порядок проведення електронного голосування

3

проводять електронне голосування за допомогою системи, яка забезпечує точну ідентифікацію голосуючих шляхом авторизації кожної особи (електронний підпис або інші методи ідентифікації) та можливість перевірки результатів, у разі сумнівів у їх об’єктивності

4

оприлюднюють на своїх офіційних вебсайтах результати електронного голосування

5

отримують від ОМС, на території якого планується реалізація проєкту, що за результатами електронного голосування набрав не менше 30 % голосів від загальної кількості голосуючих, висновок щодо відповідності проєкту вимогам цього Порядку та щодо спроможності його реалізації відповідним ОМС з інформацією щодо його згоди виступати заявником проєкту (для проєктів, ініціатором подання якого є громадяни України віком від 18 років, наукові установи та громадські організації)

6

подають відповідним регіональним комісіям для проведення попереднього конкурсного відбору рейтинговий список проєктів, до якого включають проєкти, які за результатами електронного голосування набрали не менше 30 % голосів від загальної кількості голосуючих, разом з позитивним висновком ОМС, на території якого планується реалізація цього проєкту

Проєкти-переможці Всеукраїнського громадського бюджету — це стартапи, які будуть реалізовуватись у громадах за рахунок співфінансування від ДФРР і місцевих бюджетів. Схема має бути такою: держава фінансує 90 % вартості проєкту-переможця, а мінімум 10 % має додати місцева влада. Проєкти будуть обиратися на конкурсній основі та спрямовуватися на реалізацію стратегій розвитку обласного, міжобласного рівня, а також у межах секторальної підтримки Європейського Союзу.

Україна готується приєднатися до списку країн, які реалізували громадський бюджет на національному рівні. Зараз у цьому списку значиться Португалія та Корея. Перші кроки у цьому напрямі зроблено: інформація про Україну вже з’явилась у всесвітньому атласі Громадського бюджету «Participatory budgeting world 2019», який презентували в Португалії 17 жовтня 2019 року.

Додамо, що це найбільша інформаційна збірка про громадський бюджет на сьогодні.

Знайти атлас можна за посиланням:

www.cascais.pt/sites/default/files/anexos/gerais/new/participatory_budgeting_world_atlas_2019_2.pdf?fbclid=IwAR1guiyKv1Va7kBMVwUtqrBc4aJN15zXUrvIE58SKAm6ML9A7IMhP_ea-PQ.

Зауважимо, що просувати ідею загальнонаціонального бюджету участі українців надихнув приклад Португалії та Полтавщини. Португалія запровадила цей інструмент демократії першою в Європі. А Полтавщина — стала першим регіоном в Україні, який упровадив обласний громадський бюджет, участь в якому може брати кожен мешканець області. Тобто ідея Полтавщини полягала у тому, що неважливим було те, де саме живе людина (чи то в селі, чи то в районі, чи то в області), вона може подати проєкт. На Полтавщині існують спеціальні коефіцієнти: чим менше населений пункт, тим більше важать голоси людей, які голосують. Тобто йдеться про захист інтересів невеликих сіл та селищ, яким не вистачає коштів. Через такий підхід у маленьких селах/селищах, об’єднавши громаду, перемогти простіше, ніж у великих містах.

Деякі фахівці з громадського бюджету говорять про те, що Всеукраїнський громадський бюджет має набирати обертів у всіх населених пунктах України. Наразі нюансам Всеукраїнського громадського бюджету активно навчаються пілотні області — Херсонська, Донецька та Чернівецька.

Зазначимо, що, на думку редакції, у випадку коли місцева влада не може дозволити собі прийняти власний бюджет участі, охочі отримують шанс брати участь у Всеукраїнському громадському бюджеті та дійсно реалізувати ті чи інші ідеї.

Механізм реалізації Всеукраїнського громадського бюджету

Всеукраїнський громадський бюджет — логічний етап розвитку партисипації (залучення громади до учасницького прийняття рішень, що дозволяє їм впливати на суспільні рішення) в Україні. Актуальність інструментів бюджету участі для громадян та експертних кіл підтверджують результати ІТ-платформи «Громадський проект». За три роки роботи платформи понад 90 міст та громад працювали над розвитком культури електронної демократії та близько 1,8 мільйонів громадян голосували за проєкти, причому 84 % — онлайн2.

2 Інформація отримана за посиланням: facebook.com/vgbua.

Додамо, що Всеукраїнський громадський бюджет розвиває Експертний Офіс Всеукраїнського громадського бюджету. Це команда консультантів з розвитку Всеукраїнського громадського бюджету, що об’єднує фахівців громадської технологічної організації SocialBoost та громадської організації «Форум розвитку громадянського суспільства».

Команда Офісу допомагає втілити ідею Всеукраїнського громадського бюджету прозоро та ефективно у пілотних областях. Офіс консультуватиме області на всіх етапах: від створення нормативно-правової бази під потреби області до проведення інфокампанії серед громадян. До речі, партнерами Всеукраїнського громадського бюджету в Україні є також PAUCI Foundation, Київська громадська платформа, БО «БФ Діалог громад», Democracy Reporting International.

Окрім пілотних областей, про підготовку до запуску Всеукраїнського громадського бюджету також анонсували області: Полтавська, Волинська, Одеська.

За якою схемою буде відбуватися Всеукраїнський громадський бюджет?

1

Підготовка: області готуються до запровадження Всеукраїнського громадського бюджету.

На підготовчому етапі ОМС формують положення про бюджет участі, створюють експертні робочі групи, напрацьовують стратегію інформаційної кампанії

2

Подання проєктів: громадяни пропонують проєкти.

Ідеї публікуються онлайн. ОМС надають висновок щодо можливостей фінансування задуму. За потреби громадяни доопрацьовують проєкти

3

Голосування: відбувається електронне голосування.

Голосування відбувається онлайн, прозоро та відкрито для усіх охочих. Згодом також онлайн оприлюднюються результати голосування

4

Реалізація проєктів-переможців: підтримані проєкти починають реалізовуватися протягом установлених строків.

Регіональна комісія ДФРР виносить рішення про можливість реалізації проєктів. ОМС втілюють ініціативи та звітують про це онлайн

Додамо, що платформа «Громадський проект», яка добре знайома багатьом та якою за три роки роботи скористалися понад 90 міст та громад, від Львова до Баштанської ОТГ, тепер може бути використана й для автоматизації Всеукраїнського громадського бюджету. Детальніше про таку можливість можна дізнатися на офіційному сайті Всеукраїнського громадського бюджету vgb.org.ua.

Якими можуть бути проєкти Всеукраїнського громадського бюджету?

Деякі експерти вважають помилковим залучення ДФРР до Всеукраїнського громадського бюджету. Аргументами є те, що ДФРР створено як інструмент державного фінансування проєктів регіонального розвитку в українських регіонах, правове регулювання якого міститься у Законі України «Про засади державної регіональної політики». І в першу чергу кошти Державного фонду регіонального розвитку спрямовують на виконання інвестиційних програм і проєктів регіонального розвитку (у тому числі проєктів співробітництва та добровільного об’єднання територіальних громад), що мають на меті розвиток регіонів, створення інфраструктури індустріальних та інноваційних парків, спортивної інфраструктури і відповідають пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку та відповідних стратегіях розвитку регіонів.

З огляду на це, на думку експертів, саме проєктів всеукраїнського характеру може й не бути, оскільки вони будуть мати регіональну спрямованість, схожу із вже знайомими інвестиційними проєктами, які раніше фінансувалися та продовжують фінансуватися за рахунок ДФРР.

Іншим острахом є те, що кошти на такі проєкти будуть заздалегідь розподілені між регіонами без урахування думки тих, хто дійсно займався розробкою якогось конкретного проєкту всеукраїнського масштабу. А дехто вважає, що найбільш прийнятною схемою впровадження Всеукраїнського громадського бюджету була б схема, подібна до тієї, яку втілює Український культурний фонд.

Крім того, більшість тих, хто зацікавлений брати участь у Всеукраїнському громадському бюджеті, лякає те, що за умовами постанови № 196 підготовка та відбір проєктів займає дуже багато часу через складну процедуру та механізм. Відтак є ризики щодо вчасного використання коштів, наданих ДФРР на реалізацію проєктів-переможців Всеукраїнського громадського бюджету.

Однак сподіваємося, що це лише острахи, які не знайдуть втілення в реальність. Тому далі поговоримо про те, якими можуть бути проєкти Всеукраїнського громадського бюджету.

Приклади

1

Екологічний проєкт у Полтавській області

Знайти проєкт можна за посиланням: vgb-poltava-budget.e-dem.in.ua/?fbclid=IwAR1VM5VfEVC5Wu3MFaAi2WMVZsGRrDRVdMLmRXF-sUwnNNlcQd_IytpEFe4#/project/8470?compid=193

Охочі підтримувати та пропагувати екологічний стиль життя в межах проєкту Всеукраїнського громадського бюджету запланували закупівлю та встановлення в містах обласного та районного значення Полтавської області двох видів конструкцій:

— автоматів для збору пластикових пляшок з видачею винагород у кількості 16 одиниць;

— контейнерів для збору небезпечних відходів (використаних елементів живлення, люмінесцентних ламп та побутових термометрів) у кількості 32 одиниць.

Проблема

Для територіальних громад Полтавщини повсюдною проблемою є те, що небезпечні відходи збираються і накопичуються разом з побутовим сміттям, об’єм якого, на жаль, збільшується щороку. Такі шкідливі речовини, як батарейки, люмінесцентні лампи, скляні градусники, потрапляють у сміттєві баки кожного господаря, а потім безконтрольно вивозяться на сміттєзвалища чи полігони. Від цього підземні води, ґрунт і повітря щодня поглинають важкі метали, кислоти, ртуть, завдаючи катастрофічної шкоди довкіллю і здоров’ю людей. Так, розкладання однієї батарейки триває близько 150 років, скла ламп та термометрів — понад 1000 років.

Розпочати виокремлювати небезпечні відходи пропонується саме в малих та великих містах Полтавської області, які мають високу щільність населення, а відповідно, і накопичують значні об’єми побутових відходів і непотрібних речей.

Що стосується пластику, то його з кожним роком також стає все більше через повсюдне використання у побуті виробів з пластику (поліпропілену), передусім ПЕТ-пляшок. Як наслідок: усе гостріше постає проблема пластикового забруднення і його хаотичного накопичення. Ця ресурсоцінна сировина також повинна збиратися окремо від твердих побутових відходів.

Мета

Підвищення культури поводження з побутовими відходами, у тому числі небезпечними, шляхом облаштування відповідної інфраструктури для збору пластику та небезпечних відходів у 16 містах Полтавської області.

Бюджет:

1) контейнер для збору небезпечних відходів вартістю 352000 грн. (32 по 11000 грн.);

2) автомат для збору пластикових пляшок з видачею винагороди вартістю 496000 грн. (16 по 31000 грн.);

3) винагороди для автоматів (іграшки) вартістю 115200 грн. (7680 по 15 грн.);

4) інформаційно-промоційна кампанія вартістю 51800 грн. (1 по 51800 грн.).

Загальна вартість: 1015000 грн.

2

Розроблення містобудівної документації для населених пунктів Засульської сільської ОТГ

Знайти проєкт можна за посиланням: vgb-poltava-budget.e-dem.in.ua/#/project/8518?return=main

Однією з цілей державної регіональної політики є підвищення рівня конкурентоспроможності регіонів. Наявність сучасної містобудівної документації є необхідною умовою виконання вищевикладеного завдання.

У разі відсутності детального плану територій передача земельних ділянок із земель державної або комунальної форми власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється

Проблема

На території об’єднаної територіальної громади створено 10 старостинських округів. До складу громади увійшло 38 населених пунктів, генеральний план та містобудівну документацію мають лише 5 населених пунктів. Відсутність відповідного затвердженого детального плану територій чи плану зонування забороняє передачу земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб. Також забороняється зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території. Все це призводить до порушення прав фізичних та юридичних осіб.

Необхідно здійснити розробку містобудівної документації для 6 населених пунктів, а саме: с. Вищий Булатець, с. Оріхівка, с. Новаки, с. Михнівці, с. Піски, с. Шершнівка.

Мета

Забезпечення ефективного перспективного планування розвитку громади, раціонального використання земельних ресурсів, створення повноцінного життєвого середовища для громадян сільської місцевості та умов сталого економічного та соціального розвитку громади.

Для кого цей проєкт:

5247 осіб — жителів 6 населених пунктів Засульської сільської ОТГ.

Бюджет:

1) виготовлення генерального плану та плану зонування с. Вищий Булатець вартістю 150000 грн. (1 по 150000 грн.);

2) виготовлення топографічного плану с. Вищий Булатець вартістю 110000 грн. (1 по 110000 грн.);

3) виготовлення інженерно-технічних завдань цивільного захисту у мирний час і особливий період у складі генерального плану с. Вищий Булатець вартістю 80000 грн. (1 по 80000 грн.);

4) виготовлення генерального плану та плану зонування с. Оріхівка вартістю 170000 грн. (1 по 170000 грн.);

5) виготовлення топографічного плану с. Оріхівка вартістю 120000 грн. (1 по 120000 грн.);

6) виготовлення інженерно-технічних завдань цивільного захисту у мирний час і особливий період у складі генерального плану с. Оріхівка вартістю 80000 грн. (1 по 80000 грн.);

7) виготовлення генерального плану та плану зонування с. Новаки вартістю 150000 грн. (1 по 150000 грн.);

8) виготовлення топографічного плану с. Новаки вартістю 110000 грн. (1 по 110000 грн.);

9) виготовлення інженерно-технічних завдань цивільного захисту у мирний час і особливий період у складі генерального плану с. Новаки вартістю 80000 грн. (1 по 80000 грн.);

10) виготовлення генерального плану та плану зонування с. Михнівці вартістю 150000 грн. (1 по 150000 грн.);

11) виготовлення топографічного плану с. Михнівці вартістю 110000 грн. (1 по 110000 грн.);

12) виготовлення інженерно-технічних завдань цивільного захисту у мирний час і особливий період у складі генерального плану с. Михнівці вартістю 80000 грн. (1 по 80000 грн.);

13) виготовлення генерального плану та плану зонування с. Піски вартістю 150000 грн. (1 по 150000 грн.);

14) виготовлення топографічного плану с. Піски вартістю 110000 грн. (1 по 110000 грн.);

15) виготовлення інженерно-технічних завдань цивільного захисту у мирний час і особливий період у складі генерального плану с. Піски вартістю 80000 грн. (1 по 80000 грн.);

16) виготовлення генерального плану та плану зонування с. Шершнівка вартістю 150000 грн. (1 по 150000 грн.);

17) виготовлення топографічного плану с. Шершнівка вартістю 110000 грн. (1 по 110000 грн.);

18) виготовлення інженерно-технічних завдань цивільного захисту у мирний час і особливий період у складі генерального плану с. Шершнівка вартістю 80000 грн. (1 по 80000 грн.)

Приклад Полтавщини

Полтавщина — одна із перший областей, яка самостійно пройшла шлях предметної організації процесу Всеукраїнського громадського бюджету. У конкурсному відборі Всеукраїнського громадського бюджету Полтавщини можуть брати участь громадяни Полтавської області віком від 18 років, наукові установи, громадські організації, які здійснюють діяльність у межах Полтавської області шляхом подання проєкту.

Оголошення про початок проведення відбору проєктів Всеукраїнського громадського бюджету Полтавської області розміщено за посиланням: www.adm-pl.gov.ua/page/vseukrayinskiy-gromadskiy-byudzhet?fbclid=IwAR0rmMmrvXoUNJuTyeoypVfGIcr6by3LrbS4agbJj1tw57q0xUBcEGm3XvU. Технічний супровід та електронне обслуговування здійснюється за сприяння Фонду Східна Європа на платформі e-dem (Всеукраїнський громадський бюджет Полтавської області) лінком vgb-poltava-budget.e-dem.in.ua.

Відповідно до Положення про порядок ініціювання та подання проєктів Всеукраїнського громадського бюджету Полтавської області, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 10.09.2019 № 662 «Про затвердження Положення про порядок ініціювання та подання проєктів Всеукраїнського громадського бюджету Полтавської області», 25 вересня 2019 року оголошено початком відбору проєктів, що можуть реалізуватись у межах Всеукраїнського громадського бюджету Полтавської області.

Обов’язковим додатком є «Список осіб, які підтримали проєкт». Список має налічувати мінімальну кількість підписів — 70 осіб (окрім ініціатора проєкту), серед яких в обов’язковому порядку має бути погодження голови (виконувача обов’язків голови) відповідної місцевої ради, на території якої планується до втілення проєкту.

Інвестиційні проєкти з повним пакетом документів за підписом уповноваженого представника ОМС надавалися ініціатором до 24.10.2019.

Всеукраїнський громадський бюджет Полтавської області має інформаційну сторінку у Facebook за посиланням: facebook.com/vgb.pltreg/posts/124576375599326?__tn__=K-R.

Які проєкти будуть підтримані?

Інвестиційні проєкти мають відповідати пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року, затвердженій постановою КМУ від 06.08.2014 № 385, Стратегії розвитку Полтавської області на період до 2020 року і планів заходів з їх реалізації (www.adm-pl.gov.ua/page/vikonannya-zavdan-strategiyi-rozvitku-poltavskoyi-oblasti), затвердженій рішенням пленарного засідання вісімнадцятої сесії сьомого скликання Полтавської обласної ради від 22.12.2017 № 574 (зі змінами).

Які вимоги до проєктів?

При підготовці проєкту ініціатор/автор забезпечує його відповідність таким вимогам:

— строк реалізації становить від 1️ до 3️ років;

— співфінансування з місцевих бюджетів на рівні не менше 10 %;

— загальна кошторисна вартість проєктів будівництва (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) має становити понад 5 млн грн., а для інших проєктів — понад 1 млн грн.;

— питання реалізації проєкту перебуває в межах повноважень органів місцевого самоврядування Полтавської області;

— реалізація проєкту має здійснюватися виключно на об’єктах, які належать до комунальної форми власності, та/або на землях комунальної форми власності;

— бюджет проєкту, розрахований автором, включає всі витрати (розробка проєктної документації, закупівля сировини, матеріалів, послуги, оренда обладнання тощо);

— проєкти мають відповідати затвердженій містобудівній документації;

— сфера реалізації проєкту має бути публічною.

Які етапи проведення конкурсу?

Положенням визначено такі етапи проведення Всеукраїнського громадського бюджету:

— підготовка та подання до ОДА проєктів ініціаторами — 1️ етап відбору (з 25.09.2019 по 24.10.2019);

— проведення електронного голосування з 29.10.2019 по 13.11.2019 — 2️ етап відбору (на платформі vgb-poltava-budget.e-dem.in.ua);

— оприлюднення ОДА переліку проєктів, які отримали понад 30 % голосів від загальної кількості голосів в межах конкурсу (до 14.11.2019);

— отримання висновку та Бланку аналізу проєкту від ОМС на запит ОДА (до 15.11.2019);

— оголошення прийому документів від заявника/ОМС відповідно до Розділу XI Положення (до 18.11.2019);

— завершення прийому документів від заявника/ОМС (до 17.12.2019);

— розгляд та оцінювання регіональною комісією проєктів, які пройшли попередні етапи відбору (до 18.12.2019), – 3 етап відбору;

— подання проєктів до Комісії при Міністерстві розвитку громад та територій України — 4 етап відбору ( до 20.12.2019).

Отже, як бачимо, Всеукраїнський громадський бюджет набирає обертів. І жителі багатьох старостинських округів можуть долучитися до нього й навіть вирішити проблему не лише старостинського округу, а й декількох округів, якщо вона є спільною. Тож старостам треба розібратись із Всеукраїнським громадським бюджетом та донести його ідею до мешканців свого округу. Пам’ятайте, що лише тому, хто стукає, відчиняють.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити