Теми статей
Обрати теми

Соціальні мережі — зручний інструмент комунікації для старост та громад

Осадча Галина, спеціаліст з комунікацій Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO
Соцмережі… Для когось — біль і проблема, для когось — практичний спосіб тримати контакт із друзями, для когось — невиправдані політичні бійки у коментарях й джерело негативу, а для когось — зручний інструмент залучення аудиторії до свого бізнес-продукту. Можна довго обговорювати переваги та недоліки соціальних мереж, зійшовши до норм моралі та відмінностей поколінь. Проте один факт залишається незмінним — розбиратися у соціальних мережах потрібно усім. Розуміти, які функції соцмережі виконують та який відбиток накладають на наше життя і роботу, потрібно навіть тим людям, хто ними не користується, — навіть ті, хто не є користувачами соціальних мереж, зустрічаються з їхнім впливом.

Що є що у світі соцмереж?

Соціальна мережа — це сервіс для підтримки соціальних зв’язків в Інтернеті. Важливим елементом соцмережі є контент (зміст, інформація), створений користувачами. Люди з усього світу власноруч публікують свої фото і відео, думки та коментарі. Компанії-власники не публікують свої статті чи фото — тоді вони були б просто медіа, як газета або журнал онлайн. Натомість компанії-власники пишуть програми та алгоритми, які, власне, надають можливість користувачам із усього світу викладати свою інформацію, обговорювати її, поширювати далі. Підйом соціальних мереж став революцією у сучасному суспільстві — тепер кожен користувач є медіа-особистістю. Ми самі обираємо, що опублікувати всім на розгляд, а що ні. Саме тому надважливо розуміти суть соцмереж, щоб випускати правильні повідомлення у світ і не потерпати від неправдивої інформації від інших.

Наразі найпопулярнішими соцмережами є Facebook — найбільша у світі соціальна мережа, YouTube — сервіс для публікації та обговорення відео, Instagram — сервіс для публікації та обговорення зображень, Twitter — сервіс для публікації користувачами коротких публічних повідомлень, LinkedIn — сервіс для розміщення свого резюме та комунікації із роботодавцями, WeChat — сервіс для обміну повідомленнями та соціальна мережа у Китаї, де заборонені інші соцмережі. Важливо звернути увагу на те, що кожна соцмережа має свій напрям діяльності — відео, фото, довгий чи короткий текст. Чому це важливо? А тому, що тип інформації, під який закладена мережа, визначає, як ефективно донести усім глядачам чи читачам бажане повідомлення, візуальне чи текстове. Але про це згодом.

Навіщо соцмережі громадам, і навіщо вони старостам?

Соціальна мережа — це інструмент. Будь-якому інструменту потрібне призначення. Для об’єднаних громад цим призначенням є комунікація зі своїми мешканцями поза живим спілкуванням та комунікація зі світом: гостями та туристами, інвесторами та бізнес-партнерами, експертами та міжнародними проектами, дружніми громадами із усієї України та світу. Усвідомлення цього призначення стає дуже важливим кроком для громади — після цього успіх користування інструментом забезпечений! Навчитися користуватися інструментом — це технічне питання. Корисні поради про це наведемо далі.

А навіщо ж тоді сторінка старости і чим вона відрізнятиметься від сторінки громади? Відповідь приблизно така ж, але призначення трішки відрізняється. Якщо сторінка громади — це інструмент комунікації громади з її цільовими аудиторіями, то сторінка старости, відповідно, інструмент комунікації старости з його чи її цільовими аудиторіями. До переліку цільових аудиторій тут можна віднести, зокрема, колег-старост із усієї України. Адже публічна сторінка старости може стати місцем для обговорення поточних питань та висловлення публічних заяв.

Сторінка старости — це сторінка особи, і цей факт значно різнить її від сторінки усієї громади. На сторінці старости можна писати від першої особи, можна висловлюватися неформальніше (але у будь-якому випадку виховано і з відповідальністю!) і публікувати особисті погляди, можна висвітлювати поточні питання у процесі, а не лише звітувати про завершені справи, а також стимулювати обговорення того, як діяльність органів місцевого самоврядування впливає на життя мешканців.

Якщо експерти погоджуються з тим, що сторінки громад у соцмережах вкрай необхідні кожній ОТГ, то створення публічної сторінки старости залежить виключно від вибору старости. Хтось бачить, як інструмент соцмереж може допомогти підтримати своє село, включити старосту у всеукраїнський онлайн-діалог про реформу, підняти впізнаваність своєї ролі та посади, а хтось виконує всі ці функції за допомогою інших інструментів. Універсального підходу немає, як і універсальної вигоди. Важливим залишається одне — якщо користуватися будь-яким інструментом, то робити це свідомо.

Яку соцмережу обрати?

Як зазначалося вище, тип інформації, під який закладена певна мережа, визначає, як ефективно донести усім глядачам чи читачам бажане повідомлення, візуальне чи текстове. Наприклад, мережа Instagram призначена для публікації та обговорення зображень. Що це означає? Що немає сенсу публікувати невиразне фото і підписувати його чотирма абзацами тексту із, наприклад, результатами засідання робочої групи. Алгоритми Instagram заточені під ефектні фото, де зображення говорить саме за себе, а підпис обмежується коротким текстом. Наприклад, розмістивши сонячне фото усміхнених батьків біля своєї дитини на новому дитячому майданчику, ви насправді без жодного написаного слова показуєте, що у селі є новий дитячий майданчик, і що діти і батьки від того щасливі, і що у вашій громаді добре жити. Останнє твердження здається натягнутим: «Як від одного фото можна припустити, що у громаді все-все добре?», але воно наштовхує на важливу функцію Instagram — цей сервіс передає емоції, а не сухі дані. Глядач не дізнається про розмір чи вартість майданчика (посилання на цю інформацію можна окремо дати у підписі), але у нього у підсвідомості відкладеться, що у вашій громаді добре і сонячно. А таких та інших фото поступово збирається багато, і на їх основі будь-хто може сформувати позитивне уявлення про вашу громаду. Більше того, варто враховувати статистику для визначення цільової аудиторії: наприклад, Instagram найбільш популярний серед молоді 18 — 24 роки (з них жінки — 58,27 %). Тому докладати зусиль до ведення успішної Instagram-сторінки варто лише тоді, коли чітко прийнято рішення, що потрібно піднімати привабливість громади серед молоді.

Щоб достукатися до старшої аудиторії, найкраще скористатися Facebook. Після заборони в Україні російських соцмереж, Facebook розвинувся ще більше, і станом на початок 2019 року кількість користувачів Facebook в Україні становила 13 млн, найбільш активні з них користувачі віком 19 — 49 років. Жінок та чоловіків серед українських користувачів 59 % та 41 % відповідно. Facebook також універсальний у тому, якими даними можна ділитися зі своєю аудиторією: можна писати довші тексти і повідомлення, можна і варто ділитися зображеннями, навіть є вбудована відео-бібліотека.

Для аудиторії середнього віку, крім Facebook, також підходить Twitter — сервіс для публікації коротких повідомлень, максимум 280 знаків у публікації. Він став революційно необхідним в Україні під час Євромайдану, коли дуже важливо було швидко і коротко повідомити новини з місця подій. Цей сервіс «легкий», бо поділитися коротким текстом займає мало пам’яті смартфону, і для цього не потрібно мати швидкий інтернет. В Україні кількість користувачів Twitter відносно до загальної кількості користувачів усіх сервісів відносно невелика — близько 9 %. Згідно зі світовою статистикою Twitter більше користуються представники вікової групи 13 — 49 років, і зі старших користувачів — люди з високим рівнем достатку та вищою освітою. Це означає, що Twitter може стати платформою для громади і старости для повідомлення своїх досягнень, їх експертного та стратегічного огляду.

Із відео-сервісів перевагою YouTube є те, що це не просто соцмережа, а й сервіс для завантаження та обміну відео. Можна позмагатися за те, щоб потрапити на головну сторінку YouTube, і щоб ваше відео побачили мільйони користувачів, але це важке завдання і для досвідченого менеджера соціальних мереж. Тим не менш для поставленої цілі не має бути перешкод. Головне — правильно використовувати можливості, які дає цей інструмент.

Для громад та старост є сенс використовувати різні соцмережі одночасно. Наприклад, Facebook може бути офіційним каналом комунікації, тоді як Instagram більш неформально розповідати про життя у громаді через фото. Не варто прямо дублювати повідомлення з Facebook у Instagram і навпаки. Використовуйте кожну мережу за призначенням!

Корисні технічні деталі

Для успішного ведення будь-якої публічної сторінки достатньо знати лише деякі основи соціальних мереж. Поради надаються на прикладі Facebook як найпоширенішої мережі.

1. Важливим є розрізняти типи сторінок: персональну сторінку (профіль), публічну сторінку, групу і подію. Часто користувачі плутають ці поняття, що призводить до конфліктів, а деколи й скандалів.

Публічна сторінка — це сторінка для висвітлення діяльності компанії, організації, установи, громади чи персони. Основною вимогою є офіційно-діловий стиль мовлення та нейтральна політична чи релігійна позиція.

Персональна сторінка, або профіль — це приватна сторінка. Тут можна публікувати «фото у купальнику», описувати свої політичні та релігійні погляди, можна за бажанням і неграмотно писати. Але є одне але: часто користувачі соцмереж використовують цю сторінку як публічну. Це також прийнятно, але неймовірно важливо зробити однозначний вибір: або це на 100 % публічна сторінка (тоді на неї накладаються вимоги публічної сторінки, зазначені вище), або винятково приватна. Не можна змішувати. Тоді не виникатиме скандалів стосовно публікації важливої робочої інформації і фото в купальнику у одному ж місці. Більше того, власний профіль можна зробити видимим лише для своїх друзів (у меню Налаштування: Конфіденційність, Життєпис і позначки).

Групи у Facebook відрізняються від сторінок — це невеликі форуми, де кожен учасник групи може робити допис, не лише власник. На відміну від публічної сторінки, це простір, де рівна комунікація відбувається в усіх напрямах: користувачів з користувачами, засновників групи і користувачів тощо.

Подія — це суміш публічної сторінки і групи, сторінка, яка створюється конкретно під певну подію із зазначенням дати, часу, місця проведення. Це спосіб організаторів події спілкуватися з охочими відвідати, відповідати на їх запитання у форумі, який бачать усі.

Створення та налаштування публічних сторінок, груп та подій можна знайти у меню у лівій колонці головної сторінки Facebook — стрічці новин.

2. Для успішних публікацій варто «позначати» людей. Для цього потрібно у тексті публікації поставити символ «@» і почати вводити ім’я людини в тому вигляді, як воно зазначене у Facebook. Система сама запропонує продовження імені, на нього можна натиснути. Якщо зробити таким чином, то опублікований текст стане видимим не лише для підписників сторінки, а й для друзів людини, яку позначено.

3. За останні роки стало дуже важливим звертати увагу на авторські права на зображення, музику та відео. Сучасні технології дозволяють комп’ютерним алгоритмам перевіряти, чи законно використовується трек чи фото без втручання людини, і забороняти поширення публікацій з «піратським» змістом. Отримати сповіщення про вимкнення публікації, над якою тяжко працювали, дуже неприємно, тож варто користуватися або своїми власними, унікальними музикою та фото, або завантаженими з правами розповсюдження. Безкоштовно завантажити файли з правами розповсюдження можна на фото-сервісах Unsplash та Freepik i на музичному сервісі Incompetech.

4. На публічній сторінці дуже важливо давати ґрунтовну та лаконічну інформацію про себе або про громаду у розділі «Інформація». Важливо зазначати актуальну адресу, телефони, давати посилання на сайт громади і публікувати короткий, але цікавий опис. Facebook — це лише невелика частина публічних комунікацій громади, і він має слугувати «гачком» — зачепити увагу користувача, зацікавити і повести далі дізнаватися про туристичні принади або можливості для інвестицій у громаді.

5. Щоб фото та відео добре виглядали на сторінках, варто завжди пам’ятати про правильні розміри зображень: фото до публікації на Facebook має бути шириною 500 пікселів (висота тоді залежить від пропорції). Обкладинка (горизонтальне зображення зверху публічної сторінки) — має бути розміром 1640 на 720 пікселів. Відео на Facebook повинні бути до 4 Гігабайтів, розмір кадру 1280 на 720 пікселів.

Прозорість та довіра

У час, коли повсякденне життя йде поруч із віртуальним, вміння свідомого користування сервісами для спілкування виходить на перший план. Соціальні мережі дають можливість за секунди надіслати важливу інформацію з життя громади, створити позитивний імідж про громаду та асоціації з її діяльністю: прозорість, ефективність, добробут тощо.

Для мешканців, інвесторів та туристів важливо не лише те, що написано чи сфотографовано, а як це зроблено. Емоційне та відкрите висвітлення життя громади створює відчуття долученості і довіри. Для досягнення цього соціальні мережі — незамінний інструмент!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі