Староста: речник міжмуніципального співробітництва в громаді

Бондаренко Анастасія, експертка та менеджерка з комунікацій Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO
Радник старости Вересень, 2019/№ 3
В обраному У обране
Друк
Співробітництво територіальних громад без перебільшень стояло у витоках реформи місцевого самоврядування. Закон України «Про співробітництво територіальних громад» прийняли ще у 2014 році одразу після схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

Співробітництво передбачає об’єднання ресурсів та зусиль двох і більше громад навколо вирішення спільної проблеми. Перш за все, це стосується проблем у площинах соціально-економічного та культурного розвитку територій: надання послуг, утримання інфраструктури, організація дозвілля громадян тощо.

Наприклад, для однієї громади будівництво сортувальної лінії може бути не тільки занадто дорогим, а й економічно невигідним: та кількість мешканців, що є в громаді, навіть при високому тарифі не зможе покривати собівартість послуги. Саме у таких випадках інструмент міжмуніципального співробітництва дозволяє громадам знайти та втілити найбільш оптимальні рішення у партнерстві.

Таке співробітництво обов’язково має бути затверджено договором. Саме у ньому громади визначають обов’язки сторін, прописують умови та обирають форму співробітництва. Стати у пригоді при виборі такої форми може посібник «Договори міжмуніципального співробітництва у сфері управління побутовими відходами». У ньому експерти проекту DESPRO розглядають п’ять можливих форм співробітництва, а також наводять приклад системи Інтегрованого поводження з твердими побутовими відходами для кількох громад Новосанжарського району Полтавської області. І хоча приклад стосується конкретної сфери публічних послуг, самі форми є досить універсальними та можуть застосовуватись до проектів співробітництва будь-якого спрямування.

У свою чергу, староста перебуває в центрі планування та впровадження проекту міжмуніципального співробітництва (ММС). Адже у рамках своїх повноважень саме староста виступає сполучною ланкою між місцевим самоврядуванням та населенням. У цьому випадку йдеться про вплив на прийняття ключових рішень щодо проекту співробітництва через здійснення таких кроків:

перший

участь у засіданнях виконавчого комітету місцевої ради, де розглядається питання проекту міжмуніципального співробітництва:

максимально зрозуміти суть та особливості пропонованого проекту;

ставити запитання щодо планування та реалізації проекту, виходячи з інтересів населення громади;

виносити на обговорення можливі ризики реалізації проекту, враховуючи власне кваліфіковане розуміння поточного стану розвитку громади

другий

просвітництво населення щодо особливостей проекту співробітництва — простими та зрозумілими словами без зайвої термінології пояснювати населенню:

нововведення, які чекають на громаду у зв’язку з втіленням проекту ММС. Особливо важливо пояснити зміни тарифу, якщо такі відбуватимуться: чому такий тариф, якою є його структура, як відбуватиметься підвищення або зменшення тарифу;

умови, на яких буде здійснюватися ММС: якими є обов’язки нашої громади у цьому спільному вирішенні проблеми, як це відображається на повсякденних діях кожного мешканця громади

третій

збір зворотного зв’язку населення щодо проекту та його представлення на засіданнях виконкому місцевої ради:

уважно дослухатися до відгуків та реакцій населення щодо пропонованих змін. Відсіювати емоційні та деструктивні реакції, а найбільш влучні презентувати на засіданнях місцевої ради;

за потреби виступити інституційною пам’яттю: при плануванні наступних проектів ММС нагадати про досвід попередніх проектів, зокрема, про реакції та сприйняття цих проектів населенням

четвертий

сприяння організації громадських обговорень щодо проекту співробітництва:

— саме староста у взаємодії з населенням може ідентифікувати потребу проведення громадського обговорення на тему проекту ММС, якщо це не відбувається з ініціативи місцевої ради;

виступити ініціатором, співорганізатором такого обговорення та проконтролювати втілення напрацьованих під час обговорення рішень

Тобто, з одного боку, староста виступає речником змін для населення, оскільки саме старості мешканці довіряють найбільше. А з іншого, бере участь у безпосередній розробці цих змін, проекту міжмуніципального співробітництва, враховуючи досвід взаємодії з населенням. Староста не підписуватиме договір про ММС між громадами та не матиме ухвального голосу на засіданнях виконкому місцевої ради, але його роль не варто недооцінювати. Саме староста може вплинути на те, наскільки пропонований проект ММС буде всебічно обговорений в громаді і, зрештою, чи будуть результати цього обговорення враховані у подальшому впровадженні проекту.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд