Екологія та староста: шукаємо точки дотику

В обраному У обране
Друк
Ковшова Олена, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Радник старости Вересень, 2019/№ 3
Гарна екологія — добробут громади. Але не кожна громада має достатньо можливостей для вирішення проблемних питань у сфері екології. Особливо це стосується громад з недостатньо розвиненою інфраструктурою та матеріальною базою. Тому тільки через активну позицію жителів можливо покращити екологічне становище та досягти бажаного результату. Як це зробити та чи може це розпочати староста? До відома, уже сьогодні для місцевих громад створені такі умови, у яких вони можуть активно й ефективно вирішувати місцеві екологічні проблеми. Однак сама громада має навчитись перетворювати проблеми на можливості. Єдність дій дає шалений результат, але спочатку громаду треба «розбудити».

Найрозповсюдженіші екологічні проблеми

Почнемо з повноважень ОМС у сфері екології. Адже питання природоохоронної сфери перш за все регулює Конституція України та Закон України від 25.06.1991 № 1264-XII «Про охорону навколишнього природного середовища». Також відповідно до ст. 33 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування України» до «екологічного» відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема:

1

підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля

2

підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про організацію територій і об’єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів про оголошення природних та інших об’єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам’ятками природи, історії або культури, які охороняються законом, підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами «сезону тиші» з обмеженням господарської діяльності та добуванням об’єктів тваринного світу

Крім того, ОМС мають право затверджувати місцеві екологічні програми. Як правило, ради майже не переймаються питаннями екології: інколи їм невідома проблема мешканців через відсутність взаємодії між ними, а інколи — немає коштів, а подекуди не вистачає часу для пошуків недорогого вирішення проблеми. Саме староста може допомогти ОМС потроху вирішувати екологічні проблеми свого старостинського округу. Хто як не він про них дуже добре знає.

Розуміємо. Однак чи не здається вам, що для вирішення екологічних питань необхідно залучати громаду? Адже успішна та сучасна екологічна політика не може бути результатом дій лише місцевої влади, у тому числі вона не може відбуватись лише за участю старости. Це результат взаємодій і співпраці ОМС та громади, а також різних суспільних груп.

Екологія — складна сфера, яка є не лише вичерпною, але й важковідновлюваною, схильною до постійних змін. А тому відповідальність за екологічні питання лежить не лише на старості та ОМС, але й на громаді. І до неї також варто це доносити та спільно вирішувати ті чи інші проблеми. Однак спочатку громада має їх окреслити, виділити серед них першочергові та другорядні, дороговартісні та бюджетні. А вже потім треба шукати шляхи їх вирішення та складати плани фінансування.

До речі, а чи можете ви позитивно відповісти на три такі запитання:

1

Чи знає ваша громада про екологічні проблеми вашої території?

2

Які шляхи вбачає у їх вирішенні?

3

Що здатна запропонувати?

Як свідчать дані одного соціологічного дослідження, проведеного наприкінці 2018 року аналітиками CEDOS на замовлення УМКА (Української молодіжної кліматичної асоціації) за підтримки Представництва Фонду імені Гайнріха Бьолля, жителі Києва по-різному сприймають екологічні проблеми.

Так, у трьох фокус-групових дискусіях взяли участь по 8 людей1:

1 Детальна інформація про дослідження розміщена за посиланням: ua.boell.org/uk/2019/03/05/ekologichni-problemi-i-svidoma-povedinka-shcho-znayut-zhitelki-i-zhiteli-kiieva

1

студенти 17 — 25 років, не залучені до роботи громадських організацій

2

одружені люди 25 — 40 років, половина з яких мають дітей

3

люди 18 — 35 років з активістським досвідом

Метою дослідження була необхідність з’ясувати, як ці три соціальні групи сприймають головні екологічні проблеми Києва, їхні причини та можливі шляхи вирішення, яку екологічну поведінку готові практикувати і як можуть долучитися до покращення екологічної ситуації.

Як виявилось, найбільшими проблемами міста, на думку опитуваних, виявились проблеми:

сміття — найчастіше згадували нерегулярний вивіз сміття, засмічення міських вулиць і зелених зон, відсутність інфраструктури для сортування і нестачу сміттєспалювальних заводів;

якість повітря — загазованість, смог і забруднення повітря, що призводять до необхідності впровадження системи вимірювання якості повітря. Виявилось, що людям було б цікаво дізнаватись більше про рівень забруднення повітря, якби цю інформацію надавали в доступній формі, наприклад, як частину прогнозу погоди. Дехто пригадував, що під час пожеж на торфовищах навколо Києва показники забруднення повітря оголошували в новинах. Однак самостійно розшифровувати ці показники складно.

Одночасно киянам не зрозуміло, який вплив на здоров’я людини має певний вміст тієї чи іншої речовини. Щоб підвищити свою обізнаність з цієї теми, вони пропонували:

1

тлумачити показники, наприклад, використовуючи «систему світлофора»: зелений колір означає відсутність шкоди для здоров’я, жовтий — незначну шкоду, червоний — небезпеку для здоров’я людей

2

надавати практичні поради, як діяти, коли концентрація шкідливих речовин у повітрі висока

3

надавати інформацію про причини забруднення, наприклад про діяльність конкретних підприємств

інші екологічні проблеми, до яких опитувані віднесли вирубування зелених насаджень, низьку якість питної води, а також зміни клімату.

Більшість учасників виказували недовіру до думки про те, що місцева влада щось робитиме для покращення ситуації навколо глобальних екологічних проблем. Тобто такі думки «прогулюються» столицею і що ж тоді казати про села та селища?

Тобто якщо староста розпочне працювати в екологічному напрямі не лише з мешканцями старостинського округу, але й з радою, деякі проблеми дійсно можна вирішувати. Зокрема, підвищити екологічну культуру людей, що автоматично призведе до очищення вулиць та зелених зон від сміття.

Серед основних причини екологічних проблем кияни виділили навіть не проблему фінансування, а низьку екологічну культуру та байдужість, малу поінформованість мешканців. У свою чергу, молодь наголошувала на необхідності пропаганди екологічно свідомої поведінки. А от включатись у вирішення екологічних проблем не лише на повсякденному рівні, як виявилось, готові не всі. Частина учасників вважала, що екологічні акції зараз «не на часі» в Україні. Інші ж переконані, що екологічні проблеми пов’язані з економічними і що їх потрібно вирішувати спільно та не лише коштом лише однієї громади (йдеться про співпрацю громад).

Крім того, серед учасників були й такі, які готові долучатись до екологічних протестів, флешмобів й екоакцій у рамках фестивалів тощо. Багато хто навіть готовий підписувати електронні петиції, хоча й не вважають їх дієвими.

За додержанням вимог природоохоронного законодавства здійснює державний нагляд (контроль) Державна екологічна інспекція України (ДЕІУ) та її територіальні органи. Ці функції закріплені положенням про ДЕІУ, затвердженим постановою КМУ від 19.04.2017 № 275. Однак на місцях стежити за додержанням екологічних вимог можуть саме мешканці, залучаючи для вирішення таких питань не лише старосту, органи місцевої та державної влади, але й представників бізнесу, волонтерів або спонсорів.

Серед найчастіших порушень, що стосуються екологічного стану навколишнього середовища на території України, можна виділити такі: спалювання відходів, випал сухої рослинності, неправильна експлуатація водойм, засмічення зелених зон та вулиць. Чи є якісь бюджетні механізми впливу на порушників природоохоронного законодавства в рамках повноважень старости?

Вважаємо, що для вирішення таких питань старості необхідно залучати активістів села (селища) для пропаганди серед його мешканців знань щодо правил поведінки при виникненні небезпечних подій чи надзвичайних ситуацій у селі (селищі) та на прилеглих до нього територіях. Хто краще, аніж сусіди, знає один про одного, особливо про те, хто є порушником?

Зауважимо, сміттєвий колапс у нашій державі може трапитись із кожним населеним пунктом. Однак здебільшого його створюють саме мешканці. Тож вирішувати проблему треба зі зміни свідомості. Адже скільки не постав урн для сміття або не прибери сміттєзвалищ, сміття все одно буде з’являтись.

Для прикладу: у селах Дрогобиччини прибирання, сортування та вивезення сміття організували саме активісти. У селі встановлені саморобні контейнери на метал, скло і пластик. Вивезенням вторинної сировини до Дрогобича за власний кошт займається місцевий підприємець. На отримані від здачі кошти мешканці закуповують енергозберігаючі лампи та помалу освітлюють своє довге село.

Як бачимо, деякі проблеми можуть вирішувати саме мешканці, що порушує їх освіченість з тих чи інших питань, допомагає згуртуватись та зрозуміти, за що саме вони відповідають на території, де проживають (боротьба за чистоту!).

Як саме староста може допомогти активізувати старостинський округ з вирішення екологічних питань? Наприклад, може сприяти започаткуванню циклу семінарів на території старостинського округу теми екології (наприклад: «Менше сміття – краще життя» тощо). Його можуть організувати та проводити громадські та молодіжні організації за участю старости, а у подальшому такі навчання можуть проходити й без участі старости (підвищення освіченості мешканців, бажання до змін).

Треба сказати, що більшість ОТГ починають успішно запроваджувати екологічну політику на своїх територіях. Однак багато управлінських рішень виявляються неефективними через різноманітні причини.

З прикладом ознайомтеся нижче.

Під час державного фінансового аудиту бюджету Дунаєвецької міської об’єднаної територіальної громади за період з 01 січня 2016 по 31 грудня 2018 року аудитори Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області встановили факти неефективних управлінських дій та рішень, що призвели до упущених вигід. Зокрема, виявлено, що не повною мірою забезпечено укладання договорів на вивезення твердих побутових відходів, що призводить до нераціональних витрат з бюджету на ліквідацію стихійних сміттєзвалищ.

Аудитори встановили, що у 2016 — 2017 роках на будівництво сортувального цеху твердих побутових відходів за рахунок субвенції з державного бюджету на формування інфраструктури ОТГ використано 4289,5 тис. грн. Під час аудиту проведено обстеження цеху з переробки твердих побутових відходів. Однак за результатами проведеного обстеження встановлено, що цех із переробки твердих побутових відходів фактично не функціонує. На території сміттєзвалища перебуває фактично не змонтоване під час його будівництва обладнання. Отже, наявна ситуація із нефункціонуванням цеху призводить до неефективного використання бюджетних коштів, що не дає змоги зменшити негативний вплив сміття і відходів на навколишнє середовище та отримати додаткові доходи від зазначеної діяльності2.

2 Інформація розміщена за посиланням: dkrs.gov.ua/kru/uk/publish/article/149194;jsessionid=9A31F13CC4E0DD1E0A39D6325AA34386.app1

Про кошти екологічного спрямування

Як правило, багато ОТГ приймають так звані екологічні програми. Метою таких програм здебільшого є проведення ефективної і цілеспрямованої діяльності організації і координації заходів щодо охорони навколишнього природного середовища, забезпечення екологічної безпеки, раціонального використання і відтворення природних ресурсів на перспективу.

Такі програми покликані визначити стратегічні напрямки для покращення екологічної ситуації довкілля та розробки підходів і механізмів розв’язання екологічних проблем на території ОТГ.

Якщо ОТГ не приймало таку програму, староста може ініціювати її прийняття, а серед заходів програми запропонувати перелік конкретних проблем із механізмами розв’язання (у тому числі спільно із мешканцями), які треба вирішити саме на території його старостинського округу.

Якщо така програма прийнята, а її заходи не включають перелік проблем, які необхідно вирішити на території конкретного старостинського округу, староста може ініціювати внесення відповідних змін до програми. Тобто староста має стояти й на захисті екологічної ситуації на території свого старостинського округу.

Зауважимо, що заходи, наведені у програмі, можуть змінюватись та доповнюватись відповідним рішенням сесії ради.

Виділення коштів на виконання заходів з реалізації таких програм передбачається під час розробки та затвердження проектів місцевого бюджету та програм соціального-економічного та культурного розвитку села (селища) тощо.

Заходи з реалізації таких програм, зокрема, фінансуються за рахунок фондів охорони навколишнього природного середовища, місцевих бюджетів, інших коштів, не заборонених чинним законодавством. Деякі ОТГ на вирішення екологічних питань у рамках затвердженої екологічної програми спрямовують фінансову підтримку в рамках міжнародної технічної допомоги, з боку міжнародних і вітчизняних фінансово-кредитних установ, позабюджетних фондів, підприємств, організацій, громадських організацій, рекламодавців, спонсорів, активістів зацікавлених в соціально-економічному розвитку села (селища).

Основними заходами з охорони навколишнього природного середовища на території старостинського округу в рамках програми можуть бути:

Перелік заходів (заходи можуть бути іншими — залежить від потреб старостинського округу)

Назва напряму діяльності

Придбання сміттєвозів, установлення попереджувальних знаків, табличок

Забезпечення екологічно безпечного збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів та небезпечних хімічних речовин, у тому числі непридатних або заборонених до використання хімічних засобів захисту рослин

Розсада квітів, насіння трави, насіння квітів, саджанці дерев, саджанці кущів, завезення рослинного ґрунту для клумб та газонів, обробка дерев каштанів від шкідників тощо

Заходи з озеленення старостинського округу

Обстеження дна акваторії водного об’єкта, встановлення попереджувальних знаків

Проведення робіт з очищення водних ресурсів

Проведення робіт з інвентаризації

джерел забруднення навколишнього природного середовища

Зниження рівня впливу чи усунення факторів забруднення атмосферного повітря

Будівництво, розширення та реконструкція протиерозійних, гідротехнічних протикарстових, берегозакріплювальних, протизсувних, протиобвальних, протилавинних і протиселевих споруд, а також проведення заходів із захисту від підтоплення і затоплення, направлених на запобігання розвитку небезпечних геологічних процесів, усуненню або зниженню до допустимого рівня їх негативного впливу на території та об’єкти

Охорона та раціональне використання земель

Інші

Інші

Зауважимо: у процесі децентралізації ОТГ часто отримують половинчасті повноваження та важелі впливу, через що багато екологічних проблем вирішенню не підлягає. Зокрема, вирішення деяких екологічних питань напряму пов’язані із розвитком інфраструктури (будівництво ГЕС, встановлення вітрових електростанцій, створення тваринницьких комплексів). Тому часто назрівають конфлікти між місцевим населенням, активістами та його ініціаторами як із сфери бізнесу, так і самих представників держави. На думку деяких фахівців з екологічних питань єдина сфера, у якій ОМС (зокрема, ОТГ) наділені деталізованими, предметними функціями та повноваженнями, — це поводження з побутовими та іншими відходами, а також питне водопостачання.

Саме ці проблеми насамперед треба вирішувати у сільських місцевостях, і старости можуть допомогти зрушити ці питання з місця, працюючи із громадою. Зокрема, у напрямі створення енергетичних кооперативів.

З прикладом ознайомтеся нижче.

У селі Лосятин Тернопільської області мешканці прославились майже на всю Україну. Вони самостійно забезпечують себе паливом. Наразі у селі створено два кооперативи, діяльність яких спрямована на вирощування малини та суниць.

Завдяки фінансуванню ПРООН учасники кооперативів придбали та запустили брикетну лінію, яка здатна виробляти паливо з відходів — малини та суниць. Раніше стеблі рослин як відходи виробництва спалювали на полях. На вирішення проблем із забрудненням природного середовища та опалення ідею мешканці взяли із діяльності закордонних енергетичних кооперативів.

Наприклад, німці опалюють свої домівки місцевою щепою. Це дає змогу не лише економити, але й розвивати енергетичну інфраструктуру.

А от у Швеції за даними шведської асоціації з управління відходами Avfall Sverigeу утилізується 99 % побутових відходів, що є найвищим показником у світі. При цьому близько 48 % спалюється для отримання електроенергії. За рік шведи спалюють близько 2 млн т сміття. Причому цей процес відбувається у них так вдало, що в якийсь момент туди навіть стали ввозити відходи з інших країн ЄС.

У 2015 році Швеція імпортувала понад 1,3 млн т чужого сміття. Звичайно, до імпорту чужих відходів мешканцям українських сіл дуже далеко. Однак вирішити проблему екології цим способом можна починати вже зараз. Досвід Швеції доводить, що шкоду від викидів під час спалювання сміття можна мінімізувати. Зате позитивний ефект для екології від знищення такого обсягу сміття є очевидним3.

Лосятинську малину зрубують восени та переробляють її стебла за допомогою брикетної лінії у паливо. Це найкращий варіант, який вдало вирішує одночасно дві проблеми: екологічну та опалювальну. Тобто через створення кооперативів можна вирішити не одну екологічну проблему на території старостинського округу.

Крім того, кооперативам легше долучитись до програм та грантів, які покликані стимулювати громади в напрямі вирішення екологічних, питних та енергетичних питань.

3 Частково інформацію отримано за посиланням: tsatu.edu.ua/ipod/rozvytok-silskyh-terytorij/rozvytok-oth/ekolohija-dobrobut-hromady

Інакше кажучи, сьогодні для місцевих громад створені такі умови, у яких вони можуть активно й ефективно вирішувати місцеві екологічні проблеми. Однак сама громада має навчитись перетворювати проблеми на можливості й допомогти у цьому може староста.

Для прикладу: чим більше громада усвідомлює види екологічних проблем та їх масштабність, тим активніше намагається їх вирішити. Зокрема, мешканці активно об’єднуються у громадські організації, які намагаються вирішити певний спектр екологічних питань.

В Україні серед найбільших громадських організацій, з якими можуть співпрацювати створені громадські організації на території старостинського округу, зокрема, стосовно питань, пов’язаних із довкіллям, є:

1

Центр екологічних ініціатив «Екодія»

Громадська організація, яка об’єднує експертів та активістів навколо ідеї збереження довкілля через вплив на прийняття рішень, веде боротьбу за енергоефективність, відновлювану енергетику, протидію зміні клімату, за чисте повітря для всіх, розвиток сталого транспорту і сільського господарства України.

Основні цілі:

— боротьба за підвищення енергоефективності та перехід на 100 % відновлюваної енергетики до 2050 року;

— інформування населення щодо питань зміни клімату та адвокація прогресивної кліматичної політики України;

— розвиток інфраструктури громадського транспорту з метою зменшення шкідливих викидів від авто;

— екологічна безпека агровиробництва через впровадження сучасних стандартів, норм та технологій;

— підтримка громад, що відстоюють свої екологічні права та прагнуть брати участь у прийнятті рішень.

Експерти «Екодії» є учасниками об’єднань громадських організацій:

— Climate Action Network, Europe;

— CEE Bankwatch Network Українська кліматична мережа;

— Реанімаційний пакет реформ;

— Громадська рада при Державному агентстві енергоефективності та енергозбереження України;

— Українська мережа сільського розвитку.

Офіційний сайт: ecoaction.org.ua

2

«Екоклуб»

Громадська організація в м. Рівне, що працює 20 років задля збереження довкілля. Понад 10 із них — у сфері енергозбереження, адже саме енергетика найбільш згубно впливає на довкілля.

Основними стратегічними пріоритетами є:

— залучення людей до формування та впровадження енергетичної політики;

— прогресивні політичні рішення в енергетичному секторі на місцевому та національному рівнях;

— доступні енергоносії, що не завдають шкоди довкіллю та клімату.

Проекти громадської організації спрямовані на:

— підвищення енергоефективності громадських закладів та приватних осель;

— покращення місцевої та національної енергетичної політики;

— ефективне управління ОСББ (Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків);

— розвиток інших громадських організацій та ініціатив;

— розвиток відновлювальних джерел енергії (зокрема, сонячної);

— зменшення впливу людини на клімат.

Офіційний сайт: ecoclubrivne.org

3

Ресурсно-аналітичний центр «Суспільство і довкілля»

Неприбуткова громадська аналітична організація, створена у 2006 році для проведення незалежних досліджень та навчально-інформаційних заходів в Україні та регіоні Східної Європи, Кавказу та Центральної Азії.

Організація:

— проводить незалежні дослідження, оцінку та аналіз як ключові методи створення основи для змін через виявлення проблем та їх можливих рішень;

— вбачає розвиток потенціалу громадських організацій як важливу передумову розвитку громадянського суспільства завдяки зміцненню їх можливостей виконувати свою місію;

— впроваджує інноваційні проекти для сприяння реалізації найкращого інноваційного досвіду та ідей.

Офіційний сайт: www.rac.org.ua

Отже, щоб змінити екологічну ситуацію на краще, на території свого старостинського округу староста має активно працювати в цьому напрямі. Тобто не випускати з виду й екологічні питання, та рухатись, хоча й повільно, у вирішенні найгостріших проблем. Екологічну культуру треба нести до людей. І вважаємо, що староста, як ніхто інший, може у цьому допомогти.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити