Лайфак зеленого туризму: як перетворити село на туристичні локації

Ковшова Олена, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Радник старости Вересень, 2019/№ 3
В обраному У обране
Друк
Деякі ОТГ здатні розвивати туризм на основі історичних цікавинок, комусь до душі популяризація природних багатств, а для когось зелений туризм є шансом заохотити туристів не лише з різних куточків України, але й з-за кордону. Які лайфхаки із впровадження зеленого туризму можуть знадобитись старостам, щоб більш активно працювати в цьому напрямі не лише з місцевою владою, але й з громадою і не тільки!

Немає чого показати? Є!

Часто до редакції надходять листи, в яких читачі — представники ОТГ пишуть про те, що у старостинських округах немає чого показати іншим. А відтак зелений туризм розвивати неможливо. А чи дійсно це так?

Впевнені, що ні. Адже деякі ОТГ, не маючи історичних пам’яток або відомих туристичних маршрутів, розвивають туризм завдяки тим речам, якими славиться їх край або, якщо таких немає, вони їх створюють власноруч. Інакше кажучи, було б бажання. І йдеться не лише про проведення такої роботи спільно із місцевою владою та старостами. У деяких ОТГ ініціативу перебирають саме мешканці. А чому ви не можете перетворити в життя хоча б досвід інших?

Отже, поговоримо про простий, але дієвий досвід інших ОТГ, які активно працюють у напрямі розвитку зеленого туризму з нічого:

Барська, Северинівська ОТГ Вінницької області

Проект «яблуневого кластера» активно створюється в Барській, Северинівській об’єднаних територіальних громадах, які підписали меморандум про співпрацю у 2018 році. Для цих громад яблука — місцева продукція садівництва, яка повинна мати шанс на життя. Адже, наприклад, здавна територію м. Бар іменували «Яблуневою гілкою Поділля» через яблучні та плодові сади.

«Яблуневий шлях» — це проект використання регіонального бренда «Подільське яблуко» для розвитку громад. Проект допомагає розвивати не лише території, пов’язані з вирощуванням яблук, але й продукцію домогосподарств, вироблену з яблук. Також йдеться про організацію різних брендових фестивалів, а також створення «яблучних» туристичних маршрутів та об’єктів, сприяння розвитку малої переробки продукції садівництва (сушки, виготовлення соків, джемів, пастили тощо).

Наприклад, останні декілька років (приблизно 20 — 21 жовтня) на майдані Святого Миколая м. Бар проводять фестиваль яблука «APPLE BAR». Це величезний захід, що сприяє розвитку аграрної сфери та міжнародних культурних, економічних та торговельних зв’язків на Поділлі.

Програма фестивалю, як правило, включає майстер-класи, виставку-ярмарок, караоке-шоу, конкурси, екскурсії до яблучних садиб, виступи фольклорних колективів. У рамках фестивалю кожного року відбуваються наукові семінари та екскурсійні знайомства з містом.

Зауважимо, під час фестивалю «APPLE BAR» у 2018 році був уперше презентований новий проект «Відродження традицій Барської кераміки», який громада реалізує за підтримки Українського культурного фонду з метою розвитку туризму та відродження гончарного мистецтва XVI — XVIII століття на території ОТГ.

Додамо, що в Європі є лише декілька територій із вирощування яблук. Крім того, українські яблука — це продукція, орієнтована на експорт.

До речі, цей яблучний проект отримав грантові кошти від Європейського союзу, які були виграні на конкурсі, де було представлено більш ніж 300 різноманітних проектів. За рахунок цих коштів, зокрема, у Северинівській ОТГ є санаторій, у якому передбачено проводити спеціальні ванні процедури з додаванням яблучного соку, а також масажі та пілінг тіла за допомогою яблучної маси, придбання апаратів для виробництва кисневих коктейлів з яблучним концентратом

Примітка. Інші громади також створюють унікальні фестивалі для залучення туристів, наприклад Опішнянська ОТГ Полтавської області. «Опішня СливаФест» — це новий культурно-гастрономічний фестиваль, який вперше відбудеться в Опішні вже цього року. Чому саме сливи? Здавна Опішня славилась сливами, про що писав ще відомий український письменник Іван Котляревський. Здебільшого Опішню знають як гончарську столицю, але їй є чим ще прославитись, і сливи не є винятком. На фестивалі планується відродити забуті страви зі слив — борщ зі сливами, гнічені, солоні, сушені сливи, конфітюри з цих плодів тощо. Фестиваль також спрямований й на відродження забутого сорту цього фрукту — опішнянської угорки. Тому в рамках фестивалю планують висадити дві сливові алеї

Межиріцька ОТГ Дніпропетровської області

Проект Межиріцької громади «Душі криниця» став переможцем «Ярмарку добросусідства» — регіонального форуму, який нещодавно проводив Центр розвитку місцевого самоврядування Дніпропетровської області. У цій громаді велась активна робота зі створення туристичних стежок (маршрутів). Громада зосередила зусилля в напрямі розвитку зеленого туризму навколо криниць, лісу та декількох земляних споруд, які розташовані на території громади. Однією з таких споруд є Мавринський майдан, навколо якого ходить безліч легенд, які можуть привабити туристів. Ба більше, сама форма споруди є дуже цікавою — з висоти вона нагадує павука.

У школі для дітей створено туристичні та екологічні гуртки, участь в яких передбачає походи заздалегідь розробленими екологами туристичними стежками, вивчення унікальних рослин та дерев, що ростуть поряд із ними (деякі з них занесені до Червоної книги).

Активно в громаді розробляють вело- та пішохідні маршрути для туристів, які проходять повз «Будинок мисливців» та галявину орхідей, що росте у лісі. Родзинками краю зацікавились навіть грецькі інвестори, які планують створити цілі кемпінги для відпочинку.

Кроки до розвитку зеленого туризму у селах призвели до того, що екологічні активісти громади об’єднались у групу «Holiday makers», яка змогла реалізувати проект «Душі криниця» у 2018 році на території Булахівського старостинського округу.

Проект «Душі криниця» реалізовувався паралельно з проектом «Джерела Павлоградщини». За результатами проектів біля криниці замінено огорожу, місцеві аматори-художники розмалювали його, була встановлена екогойдалка, лавка для відпочинку. Криницю очистили та реконструювали, до неї виклали доріжку із бруківки, зробили освітлення і встановили відеоспостереження.

Наразі старости та місцева влада обговорюють та працюють над ідеями відродження водних ресурсів, збереження національної спадщини, звичаїв і традицій

Коломацька ОТГ Харківської області

Коломацька ОТГ є одним із цікавих туристичних регіонів Харківщини. Громада має наявні природні й рекреаційні ресурси, історико-архітектурні, культурно-історичні надбання, які визначають привабливість сільської території для розвитку туризму.

Ключовим завданням громади в умовах сьогодення є розвиток туристичної інфраструктури, розробка туристичних маршрутів, залучення мешканців до просування туризму у громаді.

У громаді активно займаються відродженням традиційних промислів та ремесел (гончарство, вишивальництво, писанкарство, виготовлення ляльок-мотанок, оберегів), виготовлення сувенірної продукції на традиційну тематику тощо.

Привабливими об’єктами туристичної інфраструктури Коломацької громади є два природних заказники, декілька пам’яток культурної спадщини місцевого значення

Коломацька ОТГ Полтавської області

Коломацька ОТГ має свої особливості для розвитку туристичного напряму. Головним пріоритетом громада вважає унікальний дендропарк, в якому налічується близько 10 тисяч різних видів дерев та кущів, у тому числі й декоративних форм. У перспективі в Коломацькій ОТГ планують облаштувати дендропарк та доріжки, лави, освітлені місця відпочинку і навіть зробити цікаві фотозони.

Крім дендропарку, на території ОТГ є живописні куточки для відпочинку біля річки. Деякі пляжі вже облаштували, а на тих, що ні, — планується встановити спеціальні грибки для захисту від сонця та інші об’єкти пляжної інфраструктури. У деяких селах установили фігурки казкових і мультиплікаційних героїв

Опішнянська ОТГ Полтавської області

Гончарство стало основою бренда населеного пункту та робить його відомим. Але попри це, наразі в ОТГ реалізують проект «Сторожова вежа для розвитку туризму та підвищення пожежної безпеки лісів». Планується створити Сторожову вежу, яка дозволить створити наочне уявлення про фортифікаційні споруди та побут місцевого населення доби козаччини та яка стане ще одним символом Опішні. Сторожова вежа будується й для того, щоб туристам було що дивитися. Адже вона буде унікальною спорудою.

Крім того, проект спрямований на поєднання процесів творення туристичної інфраструктури з реалізацією програми пожежної безпеки в значних лісових масивах навколо селища. Можливість вчасного виявлення місць займання дозволить своєчасно реагувати службі з надзвичайних ситуацій та запобігати фінансовим і екологічним збиткам. Тому там заплановано встановити відеоспостереження.

До того ж в Опішні вже розмірковують над тим, що в майбутньому біля такої вежі можна додатково влаштовувати виїзні церемонії одруження, а також використовувати її для історичної реконструкції під час зйомок фільмів. «Сторожова вежа» після будівництва буде своєрідним продовженням унікального археологічного парку «Триграддя», який реалізує Національний музей-заповідник українського гончарства. Тобто громада матиме достатньо об’єктів, біля яких туристи зможуть із задоволенням провести час, особливо беручи до уваги важливість історичної складової території

Немає інфопростору? Є!

Як доносити до інших інформацію про розвиток зеленого туризму у старостинському окрузі? Для старост буде корисно дізнатись наступну інформацію.

По-перше, якомога більше пишіть про це. Найдешевший спосіб донести до аудиторії новину — користування мережею Інтернет та соціальними мережами, зокрема мережею Facebook.

По-друге, розміщувати інформацію на офіційному сайті ОТГ. Чому це важливо?

Більшість ОТГ, які розвивають зелений туризм, забувають ділитися своїми здобутками з іншими. Як можна дізнатись про те, чого не знаєш? Після аналізу офіційних сайтів деяких громад, які почали розвивати зелений туризм, у більшості з них темі туризму виділена лише одна новина чи подія. Чи будуть її шукати потенційні туристи?

Наведемо досвід Григорівської сільської ради Присиваської ОТГ Херсонської області. На офіційному сайті ради за посиланням grygorivska-gromada.gov.ua/sadibi-silskogo-zelenogo-turizmu-1525724246 можна знайти перелік садиб сільського зеленого туризму.

<...> Сільський зелений туризм у Григорівці — це повноцінний відпочинок у приватній садибі гостинного сільського господаря, під час якого Ви матимете змогу пізнавати природу, культуру та історію краю, займатися активним відпочинком. Зелений туризм дає змогу забути суєту великих міст, Ваші щоденні клопоти і насолоджуватися краєвидами в екологічно чистій місцевості.

Відпочинок у садибах включає:

— Проживання в агрооселі.

— Свіже повітря, спокій і тишу сільської місцевості.

— Харчування стравами місцевої кухні з використанням продуктів, вироблених в особистому господарстві.

— Фіточаї та народні оздоровчі процедури.

— Ознайомлення з природними, історико-культурними, культурно-побутовими особливостями Присиваської ОТГ.

— Ознайомлення з веденням підсобного господарства, можливість годування тварин.

— Участь у масових святкуваннях та багато іншого.

На Вас чекають стилізовані українські та сучасні комфортабельні кімнати, а також можливість відпочинку на свіжому повітрі, лікування та оздоровлення на Лемурійському озері затоки Сиваш <...>

До речі, на сайті цієї ради можна знайти навіть анкету туриста, в якій у туриста запитують вік, стать, місце проживання, статус, причину туризму тощо, які допомагають виявити потреби цільової аудиторії. Заповнену анкету турист може надіслати на електронну пошту ради. Що це дає? Це може допомогти обрати оптимальні шляхи розвитку інфраструктури, яких 100 % потребує кінцевий споживач.

Альтернативою є створення опитувань, розміщення іншої корисної інформації не лише для туристів, але й для тих, хто хоче розвивати інфраструктуру території. Староста може запропонувати ОМС доповнити сайт громади необхідною інформацією, яка охоплює усі питання щодо розвитку зеленого туризму.

Зауважимо, завжди найефективніше за усе поширити інформацію щодо туристичних місць відпочинку можуть самі мешканці, з якими варто про це говорити. Адже вони щодня спілкуються з родичами, які проживають у різних куточках України і можуть нести цю інформацію в маси. Звісно, староста має працювати в цьому напрямі із громадою.

По-третє, постійна співпраця з Інтернет та друкованими виданнями дає гарний результат обізнаності щодо новинок у сфері зеленого туризму. До речі, деякі видання працюють на безкоштовній основі.

Зауважимо, що розміщення здобутків громади, зокрема й у частині туристичного напряму, — це вилечезний внесок та досвід для інших: як туристів, так і інших ОТГ та старост. Якщо є здобуток, має бути й інформація про нього. Інакше, яким чином люди дізнаються про те, що ви розвиваєте зелений туризм?

По-четверте, для розробки та реклами туристичних маршрутів можна залучати до співпраці туристичні агентства. Адже вони можуть професійно допомогти у сфері напрацювань туристичних маршрутів.

Для прикладу.

Cаме таким шляхом йде Ямпільська ОТГ Хмельницької області. Місцева рада та старости почали налагоджувати контакт із туристичними агентствами.

Першою локацією, куди намагатимуться привабити мандрівників, стане село Сивки. Саме тут є досить привабливі пам’ятки, краєвиди та гостинні люди.

Поряд із селом розташований камінь Геодезичної дуги Струве — транскордонний об’єкт, включений до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Дуга Струве нагадує про міжнародний науково-технічний проект, здійснений у 1816 — 1855 pp. російськими вченими під керівництвом видатного астронома і геодезиста, засновника Пулковської обсерваторії Вільгельма Струве та військового геодезиста Карла Теннера (саме йому було доручено тригонометричну зйомку у Волинській і Подільській губерніях)1.

А ще в селі мешкає чоловік, який понад 60 років розводить голубів. На сьогодні у нього дивовижна колекція птахів, яка може стати одним з туристичних маршрутів села.

1 Детальна інформація про Геодезичну дугу Струве на Хмельниччині отримана за посиланням: k.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B5%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%B7%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0_%D0%B4%D1%83%D0%B3%D0%B0_%D0%A1%D1%82%D1%80%D1%83%D0%B2%D0%B5_%D0%A5%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D1%87%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8

Немає методики? Є!

Старостам корисно буде дізнатись про безкоштовні ресурси, які можуть надихнути на певні туристичні ідеї та допомогти корисною інформацією з питань розвитку зеленого туризму, якою можна ділитись із мешканцями, наприклад на сторінці у Facebook.

Зауважимо, такі ресурси надихнуть мешканців, які не знають, в якому напрямі працювати. Наприклад, тих, які бажають створити туристичні сільські садиби, але не знають, з чого почати.

Для прикладу.

За посиланням school.tourinform.org.ua можна знайти Школу сільського туризму. На сайті розміщена корисна та доступна інформація про розвиток власної справи на селі.

Метою такої Школи сільського туризму є відкритий онлайн-доступ до практичної та корисної інформації про сільський туризм, ведення приватної справи у сільській місцевості усім зацікавленим в Україні незалежно від місця проживання та виду діяльності. Адже щороку в Україні проводять сотні тренінгів, семінарів, десяток конференцій та форумів за темою сільського туризму, де йдеться про розвиток потенціалу та створення продуктів, послуг на території сільських громад. Учасники отримують ідеї, але не розуміють, що робити далі.

Школа сільського туризму безкоштовно публікує корисні рішення та чіткий план дій, які можна легко застосувати на практиці. Власна справа у сільській місцевості має свою специфіку, проблеми, але рішення та інструменти можна знайти на цьому ресурсі.

Для кого буде корисна ця онлайн-платформа?

Для:

— тих, хто вже має власну справу на селі або планує її відкрити;

— фермерів, пасічників та тих, хто працює у сільській місцевості;

— представників ОМС, старост, депутатів та активних громадян;

— журналістів, експертів та представників громадських організацій;

— людей, яких цікавить розвиток власного продукту.

На ресурсі є навіть База безкоштовних порад, які можна отримати у вигляді розсилки на електронну пошту. Уся інформація у відкритому доступі, і вже є тематичний матеріал про шляхи просування своєї садиби, створення продуктів і послуг, побудову партнерств, маркетинг та менеджмент сільського туризму — і власне, чіткі покрокові плани дій у цих напрямах. Кожен власник садиби може собі обрати такий формат навчання. У перспективі на ресурсі плануються відеолекції та покрокові інструкції.

На платформі триває робота з формування контенту за напрямами: власна справа, маркетинг і менеджмент садиби, просування сільської садиби, робота з цільовими групами.

Станом на сьогодні охочі можуть навчитись, як побудувати партнерство (між власниками садиб, громадами та органами влади, бізнесом), також ознайомитись з азами прогнозування та планування роботи. Крім того, є розміщені приклади успішних садиб та історії їхнього успіху, зокрема взяті із Закарпаття як регіону, де зелений туризм дав розвиток цілим територіальним кластерам (таким прикладом може слугувати село Жденієво на Воловеччині).

Треба сказати, що не лише інтернет-платформи можуть стати основою для методичного матеріалу. За ініціативою старост можна створювати події, які дозволять обмінюватись досвідом з розвитку зеленого туризму в селах та селищах, а також у містах!

Для прикладу.

У травні цього року відбувся Туристичний форум Vin Tourism — перша масштабна подія, яка пройшла у м. Вінниці. На захід приїхало понад 200 учасників, серед яких не лише представники місцевої влади та громад, але й підприємці, які активно працюють у напрямі розвитку туризму на території, де проживають. Цікаво, що делегатами форуму стали учасники не лише з Вінниччини, але й з інших областей країни, а також з-за кордону.

Активну участь у заході брали туристичні агенції, з якими тісно обговорювалась тема розробки внутрішніх туристичних продуктів та маршрутів. Про це ж розмова велась і між власниками невеликих садиб у сільській місцевості, а також людей і структур, які опікуються культурними та туристичними пам’ятками на території Вінниччини. Також у заході брали участь представники транспортної галузі. Чому? Бо найперше, що заважає розвитку туризму, це відсутність гарних доріг.

Мета заходу: активізація розвитку туризму в регіоні конкретними справами, а не лише словами. Тобто популяризація внутрішнього туризму, стимулювання рестораторів та готельєрів залучати до регіону гостей, активно розвивати зелений туризм.

До речі, за результатами заходу учасники створили кейси туристичного бізнесу. В їх створенні їм допомагали фахові модератори. Завершальним етапом форуму була лекція з фандрайзингу, яка допомогла присутнім дізнатись про те, де та як можна залучити кошти на розроблені проекти. Також розглядались питання щодо стимулювання розвитку гастрономічного й зеленого туризму, відновлення забутих історичних пам’яток, музеїв та формування туристичних маршрутів Вінниччини.

Ознайомитись з програмою заходу можна за посиланням: vezha.vn.ua/zelenyj-turyzm-eko-vyrobnytstvo-ta-istoriyi-uspihu-u-vinnytsi-vidbudetsya-vseukrayinskyj-turystychnyj-forum-vintourism-programa.

Форум організовано Центром інформаційної підтримки бізнесу м. Вінниці, створеним на базі Вінницького Клубу Ділових Людей за сприяння ЄБРР: консультації для малого бізнесу в Україні в рамках ініціативи ЄС EU4Business та за підтримки Вінницької міської ради.

Також доцільно проводити навчальні семінари з приводу розвитку зеленого туризму, які зможуть допомогти не лише мешканцям, але й представникам місцевою влади, зокрема старостам, більш професійно розбиратись у питанні просування зеленого туризму у старостинському окрузі.

Для прикладу.

18 липня 2019 року на Черкащині стартувала серія семінарів «Про сільський туризм». Участь у семінарі безкоштовна, якщо учасники зареєструвались заздалегідь (за попередньою реєстрацією).

У ході семінарів висвітлювались такі теми:

1. Зелений туризм в ОТГ: навіщо та як розвивати. Як відкрити зелену садибу? Типові помилки та як їх уникати?

Тема цікава тим, хто хоче започаткувати власну справу у сільській місцевості, фермерам та представникам місцевої влади.

2. Як просувати зелену садибу, шукати партнерів та залучати туристів, у тому числі й за допомогою сучасних онлайн-інструментів.

Тама цікава тим, хто вже має зелену садибу.

Дізнатись більше можна за посиланням: tourismincherkasyregion.gov.ua.

До речі, цей портал у Черкаській області розроблено та запущено лише декілька років. Він є новим туристичним порталом області та містить багато цікавого для тих, хто збирається відвідати Черкащину. Наприклад, на порталі є корисний розділ «Туристу на замітку», де можна знайти локації оренди автомобіля або велосипеду, перелік тематичних сіл та схеми проїзду.

Увага! Просування туристичного продукту регіону Черкащини відбувається не лише через туристичний портал регіону, але й через сторінку «Черкащина туристична» у соціальній мережі Facebook. Також створено сторінку «Черкащина туристична» у соціальній мережі Instagram.

На порталі можна знайти навіть цікаві туристичні маршрути, які розроблені Асоціацією гостинності Черкащини. Усього на ресурсі міститься 12 унікальних туристичних маршрутів, які розкривають невідому Черкащину. До цих маршрутів увійшло все найкраще та унікальне: найкомфортніші заклади розміщення, перевірені заклади харчування, найцікавіші туристичні об’єкти та оригінальні авторські екскурсії.

Також на сайті розміщена інтерактивна карта, перелік фестивалів, а також є мобільний додаток, який можна завантажити до смартфону за кілька секунд.

Хочемо побажати гарного та продуктивного розвитку у сфері зеленого туризму! Сподіваємось, стаття надихне на конкретні шляхи розвитку зеленого туризму саме у вашому старостинському окрузі. Уважно подивіться, чого не вистачає та що можна зробити, якими зусиллями та кого долучити.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд