Теми статей
Обрати теми

Староста & малий бізнес & пандемія: як організувати підтримку?

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Карантинні обмеження, введені через пандемію коронавірусу, негативно впливають на малий бізнес. У жодній країні світу малі бізнеси не створюють великих економічних проривів. Однак за фактом малий бізнес утілює у собі таку сферу діяльності, яка забезпечує одну із важливих соціальних функцій — соціальну зайнятість. Малий бізнес допомагає створити нові робочі місця найвразливішим верствам населення, особливо у сільських місцевостях. Тож яку допомогу малому бізнесу може організувати староста?

У курсі подій

Хто володіє інформацією — володіє і ситуацією. Староста може допомогти малому бізнесу інформуванням у розрізі існуючих програм допомоги малому бізнесу, який постраждав від карантину. Отже, що українському бізнесу запропонувала держава?

На сьогодні існують такі заходи (програми, портали тощо) підтримки, які орієнтовані на підтримку українського бізнесу:

з/п

Назва

1

«Доступні кредити 5-7-9 %» (діє до 21.07.2020, вид допомоги: поворотна фінансова допомога (кредитні програми))

Розмір кредитного портфеля за програмою оцінюється в 35 млрд грн. Саме такий розмір коштів зможуть потенційно отримати мікро- та малі підприємці за попередніми оцінками фахівців. Наразі за програмою вже надають кредити всі державні банки та декілька приватних. Їхня кількість буде збільшуватись у міру затребуваності та підписання відповідних договорів із Фондом розвитку підприємництва.

Якщо коротко, програма:

— пропонує часткову компенсацію процентної ставки за кредитом у гривні у комплексі з механізмом часткових кредитних гарантій для вирішення проблеми браку забезпечення та недостатньої кредитної історії;

— впроваджується утвореним при Мінфіні Фондом розвитку підприємництва (колишній Німецько-український фонд) через мережу банків-партнерів у партнерстві з Мінекономіки та Офісом розвитку малого і середнього підприємництва з метою запобігання виникненню та поширенню, локалізації та ліквідації спалахів епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, а також для запобігання та подолання їх наслідків;

— розрахована на мікро- та малий бізнес із річним доходом від діяльності не більше 100 млн грн, у тому числі із урахуванням пов’язаних контрагентів;

— дає змогу отримати:

а) кредит до 3 млн грн на строк до 5 років з процентною ставкою 3 % на інвестиційні цілі, пов’язані із провадженням суб’єктом підприємництва господарської діяльності з виробництва лікарських засобів та/або медичних виробів та/або медичного обладнання, а також на цілі, пов’язані із здійсненням уповноваженим банком рефінансування заборгованості суб’єкта підприємництва за кредитом (кредитами), наданим (наданими) банком (банками) України, на зазначені в цьому абзаці цілі;

б) кредит до 3 млн грн на строк до 2 років з процентною ставкою 3 % на фінансування оборотного капіталу суб’єкта підприємництва для покриття його постійних (регулярних) витрат, що періодично виникають у процесі провадження ним господарської діяльності та не залежать від зміни обсягів його виробництва (витрати на оплату заробітної плати працівників, орендних та комунальних платежів, послуг з охорони виробничих та офісних приміщень суб’єкта підприємництва, податків, зборів та інших передбачених законодавством обов’язкових платежів та витрати на інші цілі, необхідні для збереження робочого стану основних засобів та збереження товарів, матеріалів і запасів суб’єкта підприємництва);

в) часткову кредитну гарантію (за умови приєднання банку до цього механізму, про що попередньо запитуйте у відділенні банку) у розмірі:

50 % від розміру кредиту (для кредитів на фінансування оборотного капіталу);

80 % від розміру кредиту (для кредитів на інвестиційні цілі та рефінансування);

г) відстрочення платежу щодо повернення кредиту або його частини:

до 6 місяців;

до 9 місяців щодо повернення кредиту на рефінансування

Увага! Дізнатись більше про програму можна за посиланням: sme.gov.ua/support_programs/derzhavna-programa-dostupni-kredyty-5-7-9-antykryzovi-zahody/. Також доцільно відвідати сторінку Спеціального навчального проєкту для підприємців-початківців на Порталі для підприємців за посиланням: sme.gov.ua/579start.

У відділеннях та на сайтах банків-партнерів («Банк Альянс», «ПриватБанк», «Укргазбанк», «Ощадбанк», «Укрексімбанк», «Кредобанк», «Банк Львів», «ПУМБ») є також відповідна інформація про програму.

Кредити за новими правилами мікро- та малий бізнес зможуть отримати одразу після внесення Радою Фонду розвитку підприємництва відповідних змін до програми та оновлення угод Фонду з банками, що надають кредити. Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам мікропідприємництва та малого підприємництва затверджено постановою КМУ від 24.01.2020 № 28.

2

Чат підтримки підприємців

Якщо українські громадяни будують свій бізнес в Україні (наприклад, мають маленьку кав’ярню або виробництво), Мінцифра та Урядовий контакт центр допоможуть у адміністративних питаннях створення, діяльності чи закриття бізнесу. Чат працює цілодобово, а тривалість обробки запиту — до 15 хвилин.

Увага! Вирішення складних питань може займати більше часу.

Згодом буде створена та запущена гаряча телефонна лінія підтримки.

Знайти чат можна за посиланням: thedigital.gov.ua/hotline?fbclid=IwAR0HNFVR2UGjgJddc9KuUkAF1tqW0TMtvMsgrFccuBsSCexGERbFD88oAeM

3

«Нові гроші»

Наразі програма в стадії розробки, над якою працює Мінекономіки. Вона орієнтована на тих людей, які повернулись із заробітків та які мають бажання розпочати свою справу в Україні. За допомогою цієї програми будуть створені нові робочі місця та доступне кредитування для бізнесу.

Представники влади говорять, що за період карантину в Україну повернулось близько 2 мільйонів українських громадян, які перебували на заробітках і приїхали назад через втрату роботи. Цих людей треба ідентифікувати як надзвичайно кваліфіковану, навчену в Європі робочу силу, яка має високу продуктивність, хорошу технологічну, професійну підготовку. Відтак ці громадяни можуть допомагати розвивати економіку всередині держави. І для того щоб зацікавити цих людей залишитись, й розробляється така програма. Завдяки кредитуванню малого та середнього бізнесу під дуже вигідні умови — з мінімальною відсотковою ставкою на тривалий строк і з можливим відтермінуванням виплати тіла кредиту — можливо буде зацікавити людей створювати власну справу. Крім того, планується, що бізнесу, який не брав кредити і працював «по-білому» та прозоро, також будуть надаватись вигідні кредити

4

Інформаційний портал для підтримки бізнесу

Офіс розвитку малого та середнього підприємництва відкрив інформаційний портал для підтримки бізнесу під час епідемії Covid-19: на порталі розміщується інформація про обмеження для підприємницької діяльності, заходи державної підтримки підприємців, інструкції щодо відкриття та розвитку бізнесу.

Також на порталі можна знайти:

— онлайн-курси та поради;

— ідеї для бізнесу;

— інструменти для бізнесу;

— юридичні аспекти ведення бізнесу.

Портал розміщено за посиланням: sme.gov.ua/covid19

Також Міністерство цифрової трансформації України запустило Telegram- та Viber-чат підтримки для підприємців.

Досвід громад

Підтримку малого бізнесу в часи епідемії здійснюють багато українських громад, досвід яких можна використовувати. Наприклад:

1. Любецька ОТГ Чернігівської області

Розвиток малого та середнього бізнесу в Любецькій ОТГ — один із пріоритетних напрямків стратегії розвитку громади (прийнята на початку 2019 року). Карантин через коронавірус став справжньою загрозою економіці та розвитку підприємництва в громаді. Саме тому розробці комплексної програми підтримки підприємців в Любецькій громаді приділяється особлива увага. Для цього прийнята програма з підтримки підприємництва, що покликана стимулювати жителів громади до створення малих та середніх підприємств, здійснювати підтримку економічного розвитку Любецької ОТГ.

Підприємці на конкурсній основі мають подавати бізнес-плани, які буде оцінювати спеціальна комісія. За результатами рада надаватиме мікрогранти на розвиток та підтримку малого та середнього бізнесу. Умови отримання фінансування є такими: ФОП або юридична особа мають бути зареєстровані на території громади і створювати робочі місця. У результаті ОТГ сподівається отримати подвійну вигоду — у громаді буде розвиватись не лише бізнес, але й податки від його роботи будуть наповнювати місцевий бюджет. Керівництво громади вважає, що наразі у період карантину важливою є підтримка владою місцевих ініціатив та внутрішніх інвесторів. Адже розраховувати лише на зовнішніх інвесторів не дуже доцільно.

У першу чергу громада має навчитись працювати з внутрішніми інвесторами. Це можуть бути ягідники, грибники, дрібні фермери, аграрії, майстри тощо. Тобто всі, хто готовий започаткувати власну справу та розвивати її.

Найближчим часом Любецька громада планує відкрити геопортал з інформацією про наявні земельні ресурси в громаді, розміщення інфраструктурних об’єктів, доріг тощо.

Тобто кожен зможе отримати повну інформацію про ресурси в громаді. Створення такої бази даних стало можливим завдяки реалізації в громаді комплексного проєкту «Створення сучасної бази даних громади та системи управління ресурсами», який Любецька громада реалізувала коштом інфраструктурної субвенції на розвиток у 2019 році1

1 Основна інформація розміщена на офіційному сайті decentralization.gov.ua/news/12343

Любецькій громаді одній із перших в Україні вдалося переконати і Мінрегіон, і обласну комісію Чернігівської ОДА у важливості та доцільності реалізації цього проєкту з просторового планування в ОТГ. Це стало можливим завдяки якісно заповненій заявці та обґрунтованому технічному завданню. «Знаю, що досвід ефективного використання інфраструктурної субвенції Любецькою громадою вже сьогодні інші громади беруть на озброєння», — зазначає Ірина Кудрик, директорка Чернігівського регіонального офісу Програми «U-LEAD з Європою».

Система інвентаризації ресурсів громади допоможе уникнути проблем, пов’язаних із розоренням історичних курганів, зберегти історичні пам’ятки та культурні цінності. Також фахівці відділу економіки Любецької селищної ради на основі наявної інформації готують пропозиції для представників малого, середнього та великого бізнесу, та розміщують їх на офіційному сайті. Наприклад, на території громади є приміщення старої ферми, яке може використовуватися для вирощування печериць.

2. Чернівецька міська рада

Місцева рада підтримує своїх підприємців. Зокрема, у межах своїх повноважень вона ухвалила рішення скасувати плату за оренду комунальних приміщень від 16 березня до 3 квітня (на момент ухвалення рішення карантин діяв до 3 квітня 2020 року). Сама процедура відбувається за зверненням орендаря, у той же час плата за комунальні послуги залишається. У планах міська рада має намір скорегувати рішення на термін дії карантину, якщо його буде офіційно подовжено. Звичайно, все буде залежати від того, якою буде ситуація та скільки орендарів звернуться із відповідними заявами.

Цікаво, що у цьому ж рішенні міська влада рекомендувала орендарям зменшити орендну плату хоча б на ту частку, на яку вони можуть, за домовленістю сторін. Так само і на комунальних ринках: тим, хто не користується під час карантину своїми торговельними площами, не нараховуватимуть плату за торговельні місця.

Надання роз’яснень

В умовах пандемії старості варто знати та проінформувати представників малого бізнесу про офіційні джерела роз’яснень відповідних компетентних органів, які допоможуть їм знайти правильне рішення щодо їх діяльності.

Зокрема, варто звертати увагу на офіційні сайти профільних органів, які регулюють діяльність малого та середнього бізнесу. На них у вільному доступі розміщені численні роз’яснення, що стануть у пригоді представникам бізнесу.

Наприклад, на офіційному сайті:

Інформаційно-довідковий департамент Державної податкової служби.

Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс zir.sfs.gov.ua

У відповідних категоріях розміщені численні роз’яснення з приводу сплати податків та зборів (зокрема, єдиного внеску, земельного податку, податку на нерухомість, а також єдиного податку), подання податкової звітності

Сайт Державної податкової служби України www.tax.gov.ua та територіальних органів ДПС у відповідних областях

Розміщується в розділі «Новини» актуальна інформація для платників податків та зборів. Зокрема, за посиланням: zak.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/415895.html?fbclid=IwAR0cR2zd5p_rRysvCTZOblfYPMdpgh54R9IT0Y0iObXuqVNIGnItIOBKmfs — можна знайти відповідь на запитання про єдиний податок:

— хто та на який період звільнений від нарахування та обчислення ЄСВ;

— якщо я хочу все ж заплатити ЄСВ;

— за які порушення не будуть застосовуватися штрафи щодо ЄСВ?

Торгово-промислова палата України

ucci.org.ua

ТПП України надає велику кількість безкоштовних консультацій. Для посилення підтримки малого бізнесу системою палат було прийнято рішення з 27 березня 2020 року, на період дії карантину, надавати послугу з розгляду та прийняття рішення щодо можливості засвідчення форс-мажорних обставин за договорами оренди безкоштовно.

Процедура буде залишатися правом заявника та здійснюватись тільки на підставі обов’язкового надання підтвердних документів, що заявник є суб’єктом малого підприємництва і підпадає під критерії, визначені ст. 55 ГК України (ср. ).

Звертаємо увагу, що через велику кількість звернень строк розгляду заяви може бути продовжено. Із сертифікатами про обставини форс-мажору, які видає Торгово-промислова палата, представники бізнесу можуть захищати свої інтереси через суд.

Відповідно до ст. 141 Закону України від 02.12.1997 № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати» саме Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) шляхом видачі сертифіката про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб’єкта господарської діяльності.

В одному із своїх роз’яснень на своєму сайті Торгово-промислова палата України роз’яснила, що можливість засвідчення форс-мажору у зв’язку з уведенням карантину існує, але необхідно розуміти, чи призвела дана обставина до конкретних обмежуючих заходів та наслідків, які могли стати причиною унеможливлення виконання зобов’язань. Тобто отримання сертифіката ТПП про форс-мажорні обставини є можливим у тому випадку, якщо невиконання умов договору з контрагентом (наприклад, неможливість орендаря користування за призначенням приміщенням розважального комплексу чи ресторану) було зумовлено наслідками упроваджених конкретних обмежуючих заходів.

Рекомендуємо більш детально ознайомитись із роз’ясненнями Торгово-промислової палати

Як бачимо, староста може поділитись корисною інформацією із представниками бізнесу, що дозволить побудувати між ними тісний зв’язок та налагодити плідну співпрацю надалі. Підтримка малого бізнесу у скрутному становищі через непереборні обставини (карантин) — чудова можливість простягнути «руку допомоги» та запевнити представників бізнесу, що на території вашої громади дійсно створені найкращі умови для ведення своєї діяльності. І місцева влада, у тому числі староста, не залишаються осторонь від їх проблем та болю.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі