Теми статей
Обрати теми

Вихід із карантину: з чого почати?

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Як забезпечити життєдіяльність громад в умовах карантину та після нього, турбує не лише керівників органів місцевого самоврядування, а й старост. Які приклади українського та закордонного досвіду є, щоб успішно їх використати в організації своєї роботи? Яких зусиль докладають різні країни для зупинення пандемії та чи можна використовувати цей досвід в українських громадах? Для полегшення роботи старости пропонуємо звернути увагу на досвід інших країн, зокрема країн Європи. Хто знає, можливо, старосту надихнуть позитивні приклади та він знайде певні оптимальні шляхи виходу з карантину для власної громади та спільно із місцевою владою після обговорень буде їх реалізовувати.

Про головне

Погодьтеся, всі країни мають спільні риси пандемії: бізнес майже не працює, закриті громадські місця, школи та дитячі садочки, мешканці населених пунктів залишаються вдома і дехто з них має змогу працювати у дистанційному режимі. Однак при цьому всі розуміють, що необхідно потроху виходити із карантинних обмежень, однак не забувати про безпеку в громадах.

На нашу думку, першочергово у громаді доцільно:

1

разом із представниками місцевої влади прорахувати можливі ризики та втрати, визначити видатки, від яких можна тимчасово відмовитись (у кожної громади вони будуть свої з огляду на особливості розвитку громади)

2

проводити активну роз’яснювальну роботу серед мешканців на тему обов’язковості сплати комунальних послуг, особливо якщо на території громади є комунальні підприємства, адже з настанням пандемії різко знизився показник сплати комунальних послуг населенням (у першу чергу це веде до затримки заробітної плати працівникам комунальної сфери, проблемам з нормальним функціонуванням таких підриємств через брак коштів на щоденні потреби).

Примітка. У деяких громадах для підтримки комунальних підприємств створили (наприклад, Новоукраїнська ОТГ Кіровоградської області) стабілізаційні фонди. Із цих фондів комунальні підприємства оплачують, зокрема, рахунки за електроенергію

3

розробити стратегію ефективного спілкування із підприємцями для попередження випадків завищення цін на продукти першої необхідності на договірній основі, щоб не створювати ажіотаж та не сіяти паніку в громаді

4

якщо залишається потреба у проведенні видатків на протипандемічні заходи, їх можна продовжувати проводити за рахунок чинних програм у сфері охорони здоров’я (зокрема, за допомогою фінансової підтримки діяльності первинної ланки охорони здоров’я), цивільного захисту від наслідків надзвичайних ситуацій та їх запобігання, а також у сфері благоустрою населених пунктів (передусім це заходи з дезінфекції). Також рада має право прийняти спеціальні програми у зв’язку з необхідністю виконання протипандемічних заходів, якщо дійсно в їх прийнятті є потреба (для цього доцільно провести аналіз, оцінити рівень захворюваності).

Крім того, відсутні необхідні заходи можна додавати у вже чинні програми шляхом унесення відповідних змін. Не забувайте, що для таких заходів треба визначати результативні показники.

Примітка. Вихід із карантину не означає, що необхідно припинити дезінфекцію громадських місць: парків, зупинок, аптек та інших об’єктів великого скупчення людей

5

визначити, які сфери першими мають потроху виходити з карантину, та встановити для них певні правила безпеки

Про закордонний досвід виходу з карантину

Закордонні країни розробляють власні етапи виходу з карантину, про які ми поговоримо.

Польща

На першому етапі польська влада має намір дозволити переміщення громадян із розважальною метою (за умови збереження соціальної дистанції), відкрити для відвідування ліси і парки (окрім дитячих майданчиків). Також дозволяється відвідування церков, але за певних умов. Крім того, відновлюється робота торгівлі за новими правилами: у приміщеннях до 100 кв. м — чотири особи на один касовий апарат, більш ніж 100 кв. м — одна особа на 15 кв. м.

В офіційних виданнях польський уряд підкреслює, що це тільки перший етап послаблення карантину. Наступні дії будуть розроблені та ухвалені на основі аналізу рівня захворюваності, ефективності системи охорони здоров’я, а також виконання населенням санітарних норм.

Італія

На початку травня італійцям дозволено пересуватись у межах регіону, але для цього потрібно заповнювати спеціальний сертифікат й дотримуватись дистанції. Подорожувати між регіонами можна лише під час візиту по роботі. Що стосується роботи транспорту, він працює в новому режимі (зокрема, у метрополітені пасажирам практикують вимірювання температури, а їздити можна лише сидячи). Масові зібрання ще заборонено. Також в країні розпочали роботу виробництва та будівельні компанії, працює роздрібна торгівля (зокрема, відкриті магазини одягу та взуття).

Німеччина

Тут до кінця літа заборонені масові заходи, в окремих регіонах запрацювали невеликі торговельні центри. У більшості регіонів за умови дотримання правил безпеки свою роботу дозволено розпочати книгарням, перукарням, музеям, а також зоопаркам. Закритими залишаються тренажерні зали, готелі та заклади культури.

Іспанія

У країні вже в травні дозволені поїздки в межах провінції, запрацював громадський транспорт, але пасажирів закликають дотримуватись дистанції. Також відкрили ринки, релігійні установи, але для їх роботи встановили певні обмеження.

Окрім того, почали працювати перукарні та невеликі підприємства, магазини. Наприкінці травня планується дозволити проведення культурних заходів (до 50 осіб усередині будівель і до 400 осіб на відкритому повітрі). Також планують відкрити пляжі, дозволити поїздки між провінціями. Приблизно з червня розпочнуть працювати готелі та невеликі апартаменти.

Франція

З початку травня французам дозволено без обмежень подорожувати в радіусі 100 км від місця проживання. Що стосується поїздок між регіонами, то їх дозволено лише з поважних причин (зокрема, по родинним причинам чи по роботі). Також відкрились заклади торгівлі, але для них установлені певні обмеження: невелика кількість відвідувачів, дотримання дистанції та рекомендований масковий режим. Згодом влада планує відновити діяльність частини підприємств.

Український досвід

Українські громади працюють над вирішенням багатьох проблем, які виникли під час пандемії. Ось приклади успішних практик, які можуть використовувати інші громади.

Новоукраїнська ОТГ, Кіровоградська область.

Спільно з районною владою Новоукраїнська громада створила фонд розвитку медицини — місцеві аграрії та підприємці активно включились у збір коштів на необхідну медичну техніку, ліжка, стійки, препаратів медичних, костюмів для захисту працівників медицини. У громаді окрему увагу приділяють працівникам, які надають послуги в територіальному центрі з обслуговування непрацездатних та одиноких людей. Вони на постійній основі забезпечуються масками та рукавичками. Крім того, у таких територіальних центрах ведуть щоденний облік людей, які є малорухомими чи нерухомими та працівників, які надають їм необхідні послуги.

Арбузинська ОТГ, Миколаївська область

Продукти харчування закладів освіти під час карантину викликають безліч запитань. Адже в них є строк зберігання. У звичайному режимі в громаді до початку карантину проводили придбання продуктів харчування для закладів освіти. Оголошення карантину було неочікуваним. Спочатку припускали, що карантин триватиме 2 — 3 тижні і не буде довготривалим. Із продовженням карантину в громаді постало питання, що робити із придбаними продуктами харчування, адже більшість із них мали обмежений строк придатності? Зазначене й стало передумовою впровадження власної практики. Так, було ініційовано розгляд проблеми зберігання та використання продуктів, що були придбані для харчування дітей шкільного та дошкільного віку. Питання було винесено на розгляд заступником голови громади з питань освіти, культури, молоді та спорту. Для вирішення проблеми розглядали такі варіанти:

— формування продуктових наборів та їх передача незахищеним верствам населення;

— передача продуктів районній лікарні.

За результатами обрано другий варіант, адже в умовах загрози пандемії ресурсна підтримка лікарень особливо важлива. Загалом розробка алгоритму дій для передачі продуктів районній лікарні передбачала реалізацію таких кроків:

1

Унесення змін до цільової програми «Здоров’я нації», згідно з якою громада фінансує районну лікарню. Відповідне рішення прийнято під час сесії 10.04.2020

2

Унесення змін до бюджету, а саме змінити перерозподіл видатків загального фонду (додаток 1). Відповідне рішення прийнято під час сесії 10.04.2020

3

Проведення підготовчої роботи щодо формування актів приймання-передачі продуктів від закладів освіти громади районній лікарні. Це дало змогу затвердити акти приймання-передачі на сесії та забезпечити оперативність передачі продуктів харчування.

Для підготовки актів завгоспи закладів освіти перевірили строки придатності та якість продуктів, що мали бути передані, підготували акти приймання-передачі та провели списання зіпсованих продуктів.

Представник від районної лікарні (бухгалтер) провела інвентаризацію продуктів, що передавалися (їх якість, строки придатності), взяла відповідні сертифікати на них

4

Сесією прийнято рішення:

— здійснити передачу КНП «Арбузинська центральна районна лікарня» (ЄДРПОУ 01998348) продукти харчування;

— затвердити склад комісії з приймання-передачі основних засобів;

— затвердити акт з приймання-передачі запасів;

— зобов’язати відділ фінансів, бухгалтерського обліку та звітності зробити відповідні записи в облікових бухгалтерських регістрах

5

Подано до Казначейства лист-звернення про перенесення касових видатків.

Відповідні бюджетні рішення передано обласному департаменту фінансів для отримання висновку про відповідність рішення вимогам Бюджетного кодексу України.

Отримано висновок.

Доставка продуктів від закладів освіти громади до лікарні.

Відповідальність за доставку продуктів взяла на себе лікарня, оскільки транспортування має здійснюватися спеціальним транспортом, що відповідає санітарним нормам

Більш детально про практику можна дізнатись за посиланням: razom.hromady.org/продукти-харчування-закладів-освіти/?fbclid=IwAR0mTaIzT_lt7_ioeB840R1rbIqreKWYzW-wb9k16ztnfzz2zpvofcukgsc.

Білозірська ОТГ, Черкаська область

У Білозірській ОТГ стала проблемою з настанням весняно-польових робіт, у зв’язку із закриттям ринків в умовах карантину, неможливість громадянами придбати посадкового матеріалу для посадки свої присадибних ділянок (городів). Постановою Міністерства охорони здоров’я України від 30.03.2020 № 5 дозволено владі на місцях відкрити продуктові ринки під час карантину, але з дотриманням певних обмежень.

Для вирішення цієї проблеми рішенням виконавчого комітету Білозірської ОТГ дозволено торгівлю розсадою та надання послуг з обробітку землі механізованою технікою та встановлено порядок торгівлі:

Місце торгівлі: базарна площа в с. Білозір’я та смт Ірдинь, де менше скупчення людей.

Термін: з 06.04.2020 по 24.04.2020.

Часи: з 6 до 9 години ранку.

Дні: вівторок, п’ятниця, субота.

Відкриття місця торгівлі стало можливим лише за умови обов’язкового дотримання таких карантинних заходів:

наявності засобів захисту продавців

дотримання відстані між покупцями в черзі не менше 1,5 метра

перебування не більше одного відвідувача на 10 метрів базарної площі

Серед якісних та кількісних результатів практики можна визначити таке. Загалом відновлено сервіси щодо продажу посадкових матеріалів та обробітку земельних ділянок механізованою технікою в умовах карантину. А ще мешканці отримали можливість обробити свої присадибні ділянки та посадити всю городину.

Більш детально про практику можна дізнатись за посиланням: razom.hromady.org/рішенням-виконавчого-комітету-білоз/

Мерефянська ОТГ, Харківська область

В окремих закладах Мереф’янської ОТГ був досвід використання інструментів дистанційного навчання як допомога у викладанні предметів варіативної складової. Проте впровадження карантину викликало необхідність поширення цієї практики для викладання як інваріантної, так і варіативної частин навчального плану в усіх закладах освіти громади. Наявність досвіду використання різних інструментів дистанційного навчання як допоміжних дозволила легко перейти на дистанційне навчання в умовах карантину.

Громада розробила власні ключові кроки для вирішення проблеми:

1

Начальником відділу освіти, культури та спорту видано наказ про призупинення навчального процесу (додаток 1). Варто зауважити, що у зв’язку із продовженням карантину 26.03.2020 був видано наказ № 39 «Про продовження карантинних заходів».

Наказ директора школи про забезпечення виконання освітніх програм шляхом використання технологій дистанційного навчання, а згодом накази про продовження карантинних заходів (додатки 2, 3). Варто зауважити, що вчителі надали заяву директору, в якій додатково повідомили щодо наявності технічних можливостей організувати навчання здобувачів освіти з використанням дистанційних форм, зокрема Google Classroom, аналізувати та оцінювати успішність засвоєння здобувачами освіти поданого матеріалу (додаток 4)

2

Створення ініціативної групи вчителів для розробки алгоритму роботи в умовах дистанційного навчання. Ця ініціативна група допомагала реалізувати низку технічних завдань, зокрема надання допомоги вчителям, учням щодо використання інструментів дистанційного навчання.

Вивчення та аналіз інтернет-платформ та інтернет-додатків. Як наслідок, прийнято рішення використовувати Google Classroom. Варто зазначити, що досвід роботи в умовах карантину підтверджує переваги Google Classroom. Цей інтернет-сервіс дозволяє максимально просто та швидко налагодити взаємодію між вчителями, учнями та батьками, передбачає можливість моніторингу якості надання освітніх послуг з боку адміністрації закладу освіти, а також можливість отримання вчителями методичної підтримки

3

Розробка основної платформи для дистанційної роботи школи на вебсервісі Google Classroom. Це передбачає:

— створення курсів (навчальних кабінетів) для всіх шкільних предметів та кожного класу школи, для кожного вчителя в розрізі всіх предметів. У додатку 5 на слайді 3 візуально показано те, як віртуально виглядає вчительська. Для директора та його заступника також присвоюються відповідні ролі, і вони можуть контролювати весь процес;

— проведення онлайн-навчання для вчителів, як працювати із Google Classroom. Є детальні, якісні роз’яснення на YouTube, які можна рекомендувати вчителям для вивчення. У додатку 5 на слайді 6 представлено, як віртуально виглядає сторінка вчителя. Однією із переваг є те, що вчителі мають можливість прикріплювати до завдання файли в різних форматах (презентації, документи, посилання на відеоуроки, аудіофайли, розробку тестів тощо), які учні можуть переглядати, редагувати або отримувати індивідуальну копію. Варто зазначити, що є можливість використовувати (робити посилання) інформацію, що знаходиться у відкритому доступі, щоб учень міг одразу знайомитися з матеріалом і не витрачати час на додатковий пошук інформації. У вчителів є можливість коригувати завдання, вносити правки. Кожна відповідь учня може бути оцінена вчителем і повернута з коментарями для учня, що дозволяє учневі опрацювати помилки та відправити виконану роботу на перевірку ще раз. Оцінки, які отримує учень під час навчання в Google Сlassroom, зберігаються в кожному курсі, а також в особистих кабінетах учнів (додаток 5 на слайді 8). Після завершення карантину вчителі всі оцінки, отримані учнями під час дистанційного навчання, зазначать у паперових журналах;

4

— ознайомлення із правилами навчання в Google Сlassroom. Зокрема, учням необхідно:

зареєструватися на вебсервісі;

приєднатися до навчальних предметів;

вивчати навчальний матеріал та виконувати завдання;

вчасно надсилати виконану роботу вчителю;

ознайомитися із коментарями вчителя та оцінкою, за потреби провести роботу над помилками.

Примітка. За результатами 100 % учнів охоплені дистанційним навчанням. З них 99 % проводять навчання за допомогою гаджетів, 1 % учнів отримують новий матеріал та завдання від вчителів через батьків (у сім’ях відсутні планшети, комп’ютери). Адміністрацією шкіл організовано та сплановано роботу 100 % педагогів. Забезпечено поточний контроль якості надання освітніх послуг. Також забезпечено зворотній зв’язок між вчителями та учнями, між вчителями та батьками

Однією із переваг Google Сlassroom є Google-календар (слайди 10 — 12). У кожного класу є свій календар, але всі їх можна створити на одному акаунті. Використання Google-календаря дає змогу батькам та дітям повністю бачити розклад уроків, заплановані бітьківські збори. Це чудовий інструмент для стратегічного планування, також календар дозволяє відобразити завдання, які потрібно виконати учням. Ще однією із переваг Googleкалендаря є можливість додавати різних користувачів, представників органу управління освітою і методистів, щоб забезпечити методитчну підтримку всіх процесів. Звичайно, є багато різних форм і методів роботи, серед них, окрім Google Сlassroom, для закладів освіти Мереф’янської ОТГ найбільш зручними є: zoom, Viber, Discord, «На урок», «Всеосвіта».

Наостанок зазначимо, що ресурс razom.hromady.org дозволяє громадам поділитись своїми напрацюваннями під час карантину тощо. Рекомендуємо викласти й свій досвід, а також цікавитись досвідом інших. Можливо, хтось уже винайшов велосипед — і ви зможете на ньому поїхати.

Як відомо, Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль оприлюднив поетапний план Уряду щодо зняття карантинних обмежень. За його словами, уряд має чіткий план виходу з карантину, який складається з 5 етапів. Кожен етап має чіткі індикатори та залежить від динаміки поширення захворювання. З огляду на це, ОМС треба розуміти сенс кожного етапу, аби мати уявлення, як далі діяти. За схемою Уряду, на першому етапі, що розпочнеться у разі стабілізації протягом 10 днів поширення захворювання та доступності медичних ресурсів, відкриватимуть доступ у парки, сквери та інші зони відпочинку, дозволять командні тренування, торгівлю непродовольчими товарами та роботу частини об’єктів індустрії краси. Також зможуть працювати нотаріуси, адвокати, аудитори, автомийки, веломагазини і велопрокати, а кав’ярні зможуть готувати каву на виніс. Другий етап розпочнеться у разі 10-денного зниження кількості виявлених випадків захворювання. Під час нього поновлять побутове обслуговування населення, навчання випускних класів та підготовку до ЗНО, дозволять кафе і рестораном готувати їжу на виніс, відновлять роботу спортивних залів, фітнес-центрів, готелів, а також дозволять проведення спортивних змагань за участі не більш як 50 осіб та за відсутності глядачів. Третій етап розпочнеться за умови того, що протягом 10 днів кількість осіб, які подолали хворобу, вдвічі перевищуватиме кількість нових діагностованих випадків. У цей час відкриються спортивні й дитячі майданчики, окремі заклади освіти, запрацюють театри, кінотеатри, хостели, санаторії та з обмеженнями громадський транспорт і ТРЦ. Громадяни знову зможуть відвідувати кафе, ресторани та бари. На 4 етапі, що розпочнеться у разі, якщо на кожну область України припадатиме не більш як 5 нових діагностованих випадків щоденно, запрацює метрополітен та весь наземний громадський транспорт. Відкриються спортивні зали, заклади харчування, ТРЦ, культурні, освітні та медичні заклади. Завершальний 5 етап розпочнеться у разі, якщо нові діагнози стосуватимуться лише поодиноких імпортованих випадків захворювання. На ньому скасують решту обмежень, окрім тих, які зможе запроваджувати у разі потреби місцева влада. За словами Шмигаля, розроблений Урядом план виходу з карантину дозволить зберегти життя українців і поступово відновити економічну стабільність. До речі, багато ОТГ розміщують на своїх офіційних сайтах інформацію щодо виходу з карантину. Це гарний приклад, адже громада на офіційному ресурсі ОМС зможе знайти правдиву та достовірну інформацію у кілька кліків, крім того, це навчає мешканців користуватись офіційними сайтами рад. Наприклад, так зробила Гладківська ОТГ Херсонської області. Інформацію знайдете за посиланням gladkivska.gromada.org.ua/etapi-vihodu-z-karantinu-ta-plan-znyattya-obmezhen-11-44-10-14-05-2020/.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі