Теми статей
Обрати теми

Сімейна молочна ферма: відкрити — просто!

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Як знайти перспективу розвитку в українських селах? До процесу об’єднання територіальних громад це питання здебільшого турбувало лише сільських мешканців, які самотужки намагались щось зробити. Але завдяки децентралізації та реформі місцевого самоврядування в Україні кожне село та селище має безцінного помічника — старосту, з яким стало вирішувати місцеві негаразди значно легше. Адже ця людина не лише представляє інтереси мешканців старостинського округу, але й може надихнути зробити те, на що раніше з багатьох причин люди не наважувались. І, звичайно, старості варто знати та розповідати про те, як можна відродити бізнес на селі, наприклад, шляхом започаткування сімейного молочного бізнесу, адже майже в кожному селі є корови. Однак не кожен їх власник розуміє, як відкрити власну молочну справу. Чи дійсно в сучасних українських реаліях це можна зробити?

Кому воно треба?

Створення сімейних молочних ферм в об’єднаних громадах — чудовий шанс відродити село, поступово розвивати у ньому фермерство та кооперацію, а також налагоджувати співпрацю між громадами. Звичайно, будь-який бізнес потребує коштів, але створити молочний бізнес можна й з нуля — за допомогою коштів, які надають інвестори.

Зокрема, на Рівненщині з 2017 року успішно працює проєкт із розвитку молочного тваринництва на селі — Проєкт «Створення сімейних молочних ферм» (СМФ)1, що реалізується Кластером «Натуральне молоко» за підтримки ТОВ «УкрМілкІнвест». Більш детально ознайомитись із Проєктом можна за посиланнями: smf.org.ua/about-project/ або www.facebook.com/pg/simejni.molochni.fermy/posts/.

1 Проєкт.

Проєкт спрямований на розвиток молочного тваринництва шляхом допомоги у створенні сімейних молочних ферм та молочних кооперативів на їх основі.

Що потрібно для участі у Проєкті?

Бажання та зацікавлення, внутрішня згода родини

Куди звернутись?

Залишити заявку за посиланням: smf.org.ua/about-project/, де зазначити П. І. Б., номер телефону, область, район, населений пункт, наявність корів (кількість), приміщення (так/ні), наявність землі (га)

Що бажано мати (але не обов’язково)?

1. Досвід в утриманні корів.

2. Мінімальний набір с/г техніки.

3. Землю для кормів/випасу

Що отримає учасник Проєкту?

1. Супровід та допомогу на всіх етапах:

— створення проєкту ферми;

— консультування при будівництві, відбору високопродуктивної худоби, встановлення обладнання та холодильника;

— фінансовий супровід та впровадження обліку.

2. Після відкриття ферми учасником організатори забезпечують надання таких послуг на регулярній основі:

— зооветеринарне обслуговування;

— послуга осіменіння;

— послуга технологічної карти кормів, забезпечення силосу;

— послуга з бухгалтерського обліку;

— послуга з отримання дотацій.

3. У межах бізнесу учасник отримує:

— фінансову підтримку для відкриття ферми (будівельні роботи, обладнання);

— кошти на купівлю великої рогатої худоби;

— продаж кормів або технологічний супровід при заготівлі власних кормів;

— повний технологічний супровід: консультативні, ветеринарні, зоотехнічні та інші послуги;

— збір, охолодження та продаж молока

Який строк окупності сімейної молочної ферми?

До 4 років

Яка кількість корів має бути відповідно до Проєкту?

Проєкт фінансує будівництво ферм від 30 корів.

Розрахунок створення ферми на 10 корів cкладається з таких

витрат (фінансуються Проєктом):

— обладнання: 80 тис. грн.;

— велика рогата худоба: 10 голів на суму 220 тис. грн.;

— будівельні роботи: орієнтовно 50 тис. грн

Як відбувається повернення коштів?

Інвестиції в будівельні роботи – повертаються за рік від запуску ферми без відсотків.

Інвестиції в обладнання – власник повертає 50 % протягом 4 років рівними частинами починаючи з другого року співпраці, інші 50 % – безповоротна допомога.

Інвестиції на велику рогату худобу надають із розрахунку 22 тис. грн на 1 голову із щорічним погашенням рівними частинами протягом 4 років починаючи з другого року співпраці

Самозайняті фермери-підприємці допомагають збільшувати надходження податків та зборів до місцевих бюджетів. Крім того, завдяки зростанню зайнятості на селі через створення сімейних молочних ферм зменшується тенденція трудової міграції за кордон (у Польщу, Німеччину тощо)

Які переваги староста може навести на користь започаткування сімейних молочних ферм?

1. Започаткування родинного бізнесу, який можна передавати з покоління в покоління (а ще це вирішення проблеми відтоку молоді із села, яка наразі постає гостро у багатьох ОТГ).

2. Упровадження самозайнятості, яка призводить до необхідності побудови реакреаційних зон, виникнення туристичних об’єктів (наприклад, розвиток зеленого туризму через створення зелених садиб).

3. Розвиток комунікаційних навичок.

4. Розвиток старостинського округу загалом (успішний приклад — запорука розвитку для інших напрямів бізнесу).

Ще однією перевагою започаткування сімейної молочної ферми є можливість взяти участь у ще одному проєкті, що стосується залучення інвесторів, — ТОВ «Сімейні молочні інвестиції» – спеціально створеної компанії для залучення інвесторів з обсягом до 50 тис. дол. Якщо це великі інвестори, за цим проєктом вони можуть інвестувати напряму в ТОВ «УкрМілкІнвест» або «Stoberto Holding» (Cyprus). Тобто, з-поміж іншого, ТОВ «УкрМілкІнвест» є компанією-ініціатором і головним інвестором проєкту «Сімейні молочні інвестиції», відповідно до якого інвестори отримують можливість інвестувати кошти в проєкт, який вже не є стартапом та й бізнес-модель уже була підтверджена на прикладі 30 відкритих ферм. Тобто інвестори отримують можливість інвестувати саме в українське молоко, а інвестором (як малим, так і великим) може стати як резидент, так і нерезидент нашої країни. З деталями інвестування можна ознайомитись за посиланням: familymilkinvest.com.

Але найкращою перевагою, яку староста може донести до тих, хто бажає створити молочний бізнес, але поки що вагається, є успішний досвід тих, хто вже взяв участь у Проєкті.

Чи є успіхи?

Ознайомитись із учасниками Проєкту, якими стали більше 22 родин, можна за посиланням: smf.org.ua/uchasnyky-proektu/. Серед них є ті, хто створив сімейну молочну ферму як протягом та наприкінці 2019 року, так і у 2017 — 2018 роках. І весь цей час такі ферми успішно працюють та розвиваються, збільшуючи кількість великої рогатої худоби. У період карантину для тих, хто хоче скористатись можливістю Проєкту, староста може організувати дистанційну зустріч із його учасниками (наприклад, у Zoom-кімнаті, скайпі, за допомогою інших засобів online-зв’язку). Досвід із перших вуст — це найбільша мотивація до руху в умовах децентралізації.

Зауважимо: у рамках Проєкту постійно проводяться онлайн- та офлайн-навчання (на платній, безоплатній основах), які допомагають фермерам здобувати нові знання.

Залежно від тематики навчального вебінару, тренінгу або семінару представники Проєкту розповідають, зокрема, про те:

— чим сімейна молочна ферма відрізняється від звичайної ферми;

— що робить сімейні молочні ферми прибутковими;

— скільки сімейних молочних ферм необхідно громаді, щоб вона почала заробляти, тощо.

І саме староста може сприяти організації таких заходів у своєму старостинському окрузі, аби сільські мешканці почали підходити до фермерства, як до бізнесу, причому досить успішному. Крім того, наразі існує безліч подібних проєктів, в яких фермери можуть брати участь завдяки реформі децентралізації.

Отже, створення сімейних молочних ферм на селі за активною участю старости допоможе об’єднати людей у громадах, які шукають власний шлях розвитку на рідній землі та вболівають за якісні молочні продукти. У створених та новостворених ОТГ — це реальний напрям розвитку для старостинських округів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі