Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Якими можуть бути наслідки позбавлення старост членства у виконавчому комітеті після набуття чинності законопроєктом № 4535 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост»? Щось зміниться у здійсненні повноважень старост, передбачених ст. 541 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»?

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист
Означене питання одночасно є і складним, і легким. Слід одразу зауважити, що умовно повноваження старости можна розділити на базові та додаткові.

Базові — це ті, які зафіксовані в ст. 541 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон № 280). Власне ті, про які запитує наш дописувач.

Додаткові — ті, які покладаються на старосту чи на здійснення яких уповноважується староста окремими актами органів місцевого самоврядування в силу того, що ті чи інші повноваження передбачені окремими законодавчими актами, покликаними регулювати певну сферу відносин (наприклад, уповноваження старост на вчинення нотаріальних дій тощо). Їх розглянуто було в іншій консультації.

Тепер давайте розбиратися.

Якщо ми беремо до уваги базові повноваження старост, то виключення старост зі складу виконавчого комітету особливо не позначиться на їх виконанні старостою. Найбільш кардинальні зміни хіба що торкнуться статусу старост під час взяття участі ними в засіданнях виконавчого комітету (вони не будуть більше членами виконкому).

Нагадаю, що до появи законопроєкту № 4535 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост» (далі — проєкт № 4535) староста в нас в обов’язковому порядку залишався членом виконавчого комітету.

З цього, власне, походять усі його права та обов’язки як члена виконавчого комітету, які, у свою чергу, могли прописуватися, наприклад, у регламенті виконавчого комітету (Закон № 280 ні таких прав, ні обов’язків не наводить).

Єдиний обов’язок для старости, який міститься чи містився (якщо на час виходу цього матеріалу все ж таки набуде чинності проєкт № 4535) в Законі № 280 (як і для всіх членів виконкому), — це обов’язковість взяття участі у засіданнях виконавчого комітету (звісно, якщо певні поважні причини не заважають цьому). Хоча і він прямо не прописаний, а випливає лише з того, що засідання виконкому є правомочним, якщо в них бере участь більше половини від загального складу виконавчого комітету (ст. 53 Закону № 280). Отже, якщо староста як член виконавчого комітету не з’являється на його засідання, отже, він ставить під удар його діяльність як виконавчого органу (правомочного, тобто такого, який міг би приймати рішення і здійснювати свої повноваження). Самі подумайте, один не з’явився, другий, третій... — у результаті рішення не прийняті, повноваження не виконані. Це я, звісно, «за буквою закону» пишу, а на практиці воно по-різному буває.

До слова, часто в самих регламентах виконавчих комітетів прописують вимоги щодо обов’язковості участі його членів у засіданнях комітету. Більше того, зустрічаються положення, які передбачають, що у разі відсутності члена виконкому без поважних причин більш ніж на половині засідань виконкому протягом року голова вносить пропозиції на розгляд ради про внесення змін до персонального складу виконкому. Тож майте тепер і це на увазі! Адже якщо для старост законодавець більше не передбачає особливого статусу обов’язковості членства у виконкомі за посадою, а таким староста може залишатися, наприклад, лише з доброї волі голови та депутатів, то у разі пропусків старостою засідань виконкому на нього буде також поширюватися загальне правило регламенту виконавчого комітету (у разі його наявності: регламенту та відповідного положення в ньому).

Отже, що ще змінюється з набуттям чинності проєктом № 4535 саме в частині здійснення старостою базових повноважень? Основне — це те, що староста може бути, а може і не бути членом виконавчого комітету (тут усе залежить від голови та ради).

Якщо старосту залишать у складі виконкому або введуть, то нічого і не зміниться.

Якщо вcе ж таки вирішать позбавити старосту цього почесного членства, то:

1) про обов’язковість участі у засіданнях виконавчого комітету можна забути (звісно, як члена виконкому); законодавець лише визначив, що староста бере участь у засіданнях виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради;

2) законодавець залишив для старост право (не обов’язок) гарантованого виступу на засіданнях виконавчого комітету з питань, що стосуються інтересів жителів відповідного старостинського округу (зважайте, що такого права вас ніхто не може позбавити);

3) для старост залишено таке повноваження, як внесення пропозиції до виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради з питань діяльності на території відповідного старостинського округу виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності та їх посадових осіб (отже, навіть не будучи членом виконавчого комітету, ви маєте право, а скоріш за все, в окремих ситуаціях навіть будете змушені вносити такі пропозиції).

Щодо першого.

Тут, думаю, законодавець вирішив компенсувати здебільшого старостам «відібрання» в них статусу члена виконкому за законом та посадою, а на заміну надати право вибору (брати чи не брати участь у засіданнях виконкому) як просто представника старостинського округу, але посадової особи місцевого самоврядування.

Хоча, з іншого боку (не хочу наврочити), формулювання, яке нині міститься в проєкті № 4535:

«Бере участь у засіданнях виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради» (оновлена ч. 5 ст. 541 Закону № 280),

можна розцінювати і як обов’язок для старост, коли, наприклад, на засіданні виконавчого комітету буде розглядатися питання, яке стосується відповідного старостинського округу, і староста буде додатково ще й запрошений на таке засідання керівником виконавчого органу ради, відповідальним за підготовку зазначеного питання (тож візьміть собі це до уваги).

Тут уже треба дивитися регламент виконавчого комітету (яка процедура там прописана в частині організації та проведення засідань виконкому).

І ще одне. Більшість регламентів виконавчих комітетів передбачають обов’язковість повідомлення саме членів виконавчого комітету і доповідачів, співдоповідачів про дату, час і місце проведення засідання виконавчого комітету, завчасне ознайомлення їх із порядком денним та проєктами рішень. Тож важливим є передбачити в таких регламентах серед осіб, які обов’язково повідомляються про проведення засідання виконкому тощо, і старост також (якщо вони не будуть членами виконкомів).

І тут увага: старости мають повідомлятися про всі засідання, а не лише про ті, на яких будуть розглядатися питання старостинського округу, який знаходиться під їх юрисдикцією. Спитаєте «чому?». Тому що на момент підготовки цього матеріалу (ще раз процитую) ця норма в проєкті № 4535 звучить так:

«Бере участь у засіданнях виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради».

Як бачите, уточнення на кшталт «з питань, що стосуються інтересів жителів відповідного старостинського округу» тут відсутні.

Якщо все-таки старости не потраплять до переліку тих, кого повідомляють про засідання виконкому, їм доведеться самостійно відстежувати це. Тут вам на допомогу регламент виконавчого комітету (сподіваюся, що у багатьох він усе-таки є). Саме в цьому локальному документі визначаються порядок та період планування роботи виконкому, процедура розміщення проєктів рішень виконавчих комітетів тощо.

Щодо другого.

Я про гарантований виступ на засіданнях виконавчого комітету з питань, що стосуються інтересів жителів відповідного старостинського округу. Це не є новим в основній своїй масі, бо старости мали та продовжують мати таке ж право на сесіях ради та засіданнях її постійних комісій. Тож відтепер втрата загального права члена виконавчого комітету виступати тощо трансформувалася в гарантований виступ лише на тих засіданнях виконкому, на яких слухаються питання того округу, який перебуває під юрисдикцією старости.

До слова сказати, щоб мати право гарантованого виступу, треба знати про засідання та потрапити, якщо в цьому буде необхідність, завчасно в доповідачі (співдоповідачі), які виступають з відповідного питання тощо. Знову ж таки на допомогу всім регламент виконавчого комітету. У цьому документі має бути деталізовано порядок формування порядку денного, включення до нього доповідачів (співдоповідачів), які виступають, підготовки проєкту рішення тощо.

Щодо третього.

Тут узагалі, як на мене, все складно та заплутано.

Як і раніше, так і сьогодні, старостам надано (залишено) таке повноваження, як внесення пропозиції до виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради з питань діяльності на території відповідного старостинського округу виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності та їх посадових осіб. Але існує одне «але»...

Для того, щоб вносити пропозицію виконавчому комітету, якщо ти не є членом цього комітету (яким, як правило, імперативно надається таке право), треба розуміти процедуру, за якою ти маєш це робити без статусу члена виконавчого комітету. Отже, ці моменти також бажано закріпити в регламенті виконавчого комітету.

Трохи поясню.

На засіданнях виконавчих комітетів розглядаються вже підготовлені відповідно до планів роботи виконавчого комітету проєкти рішень. Як правило, у регламенті виконавчого комітету прописується, хто є суб’єктом (ініціатором) подання проєктів рішень, хто може бути їх розробником (автором). По факту отримуємо таке: пропозиція суб’єкта чи розробника трансформується в проєкт рішення виконавчого комітету (адже просто пропозиції, які не мають форми саме рішення, не розглядаються на засіданні). Тож і виникає запитання: яким саме чином староста має подавати свої пропозиції виконкому і як це має відбуватися процедурно?

Варіантів декілька:

1. Староста включається в перелік суб’єктів (ініціаторів) подання проєктів рішень виконкому саме з питань діяльності на території відповідного старостинського округу виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної власності та їх посадових осіб (можливо, але малоймовірно, і треба враховувати рівень «нормотворчої» підготовки старост).

2. Староста включається в перелік розробників (авторів) проєктів означених вище рішень (було б раціонально, але треба зважати знову ж таки на кваліфікацію більшості старост у частині «нормотворчої діяльності»); можна передбачати таку собі безпосередню підконтрольність розробників проєктів рішень відповідним суб’єктам подання проєктів рішень (це б дало змогу здійснення додаткового контролю за належним рівнем підготовки проєкту рішення виконкому).

3. Староста за певною формою (якщо вона визначена, наприклад, у регламенті виконавчого комітету) або в довільній формі (якщо це також дозволено тим же регламентом виконкому) складає свою пропозицію та відправляє, для прикладу, суб’єкту (ініціатору) подання проєкту рішення. Той у свою чергу має забезпечити її вивчення та підготовку відповідного проєкту рішення (але в цьому варіанті необхідно врахувати безліч моментів, щоб забезпечити реальне право старост на подання таких пропозицій).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі