Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Чи зможе староста здійснювати реєстрацію актів цивільного стану, якщо не буде членом виконавчого комітету, бо з набуттям чинності законопроєктом № 4535 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост» це буде цілком вірогідним?

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист
На практиці вже не один рік старости це роблять, але… Ми вже давно помітили, що органи місцевого самоврядування, їх посадові особи вчиняють певні повноваження, не особливо замислюючись над їх правовою природою. Коли питаємо, чому так відбувається, відповідь зазвичай одна: «завжди так робили».

Так-от, тут хотілося б нагадати, що раніше органів місцевого самоврядування, як і посадових осіб, було більше, тепер їх стало значно менше, а отже, уваги ОМС тепер можна приділяти більше (особливо з боку тих органів, делеговані повноваження яких виконують ОМС).

Нагадаю, що здійснення реєстрації актів цивільного стану згідно зі ст. 38 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон № 280), яка наводить повноваження виконавчих органів рад, є саме делегованим повноваженням.

Згідно зі ст. 1 Закону № 280 делеговані повноваження — повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад.

Як бачите, Закон № 280 передбачає можливість делегування повноважень не окремим посадовим особам органів місцевого самоврядування (якими є старости), а саме органам місцевого самоврядування.

Статтею 11 цього законодавчого акта також визначено, що виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади — також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

У свою чергу, питання реєстрації актів цивільного стану врегульовано Законом України від 01.07.2010 № 2398-VI «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» (далі — Закон № 2398). У ньому зазначається, що органами державної реєстрації актів цивільного стану є:

1) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану;

2) відділи державної реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції (далі — відділи державної реєстрації актів цивільного стану);

3) виконавчі органи сільських, селищних і міських (крім міст обласного значення) рад.

Знову ж таки про окремих посадових осіб ОМС не йдеться, отже, суб’єктом, який може здійснювати реєстрацію актів цивільного стану, можуть бути саме виконавчі органи рад, а не просто посадові особи ОМС (якщо ми говоримо про місцеве самоврядування). Посадові ж особи ОМС отримують це право вже в силу того, що вони перебувають у структурі того чи іншого виконавчого органу (зазвичай підтвердженням цього є штатний розпис у тому числі).

Якщо ж говорити про старосту, то часто старости структурно перебувають у штаті апарату ради та її виконавчого комітету, який не є за своєю природою виконавчим органом. Зверніть увагу: щоб якесь повноваження могло належати тому чи іншому органу, необхідно, щоб це було дозволено на законодавчому рівні і зафіксовано відповідно в положенні про такий орган. Як розуміємо, у положенні про апарат ради та її виконавчого комітету жодного слова про те, що до повноважень апарату належить здійснення реєстрації актів цивільно стану, немає (там цього й не може бути).

Отже, виходить така ситуація:

— маємо старосту, якому «навантажено» здійснення такого делегованого повноваження, як здійснення реєстрації актів цивільного стану (яке є делегованим повноваженням і має належати виконавчому органу ради);

— староста перебуває в штаті апарату ради та її виконавчого комітету, який не є виконавчим органом (отже, йому не може належати таке делеговане повноваження, як здійснення реєстрації актів цивільного стану);

— маємо ще виконавчий комітет ради, який є виконавчим органом ради і членом якого є староста, який знову ж таки «навантажений» таким повноваженням, як реєстрація актів цивільного стану.

Отримуємо в сухому залишку: староста може здійснювати реєстрацію актів цивільного стану як член виконавчого комітету ради (як виконавчого органу ради), якщо в положенні про виконавчий комітет буде наведено таке повноваження, як реєстрація актів цивільного стану.

Що маємо в перспективі?

Якщо старосту колись виключать з членів виконавчого комітету, ставиться під сумнів можливість здійснення ним означеного вище «функціоналу».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі