Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Чи потрібно звільняти старост у зв’язку з приведенням «старостатів» у відповідність до нових норм законопроєкту № 4535 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост»?

Мацокін Андрій, головний редактор всеукраїнського видання «Держслужбовець» і спецвипуску «Юридичні практики»
Станом на момент підготовки відповіді старостинський округ — це частина території об’єднаної територіальної громади, утвореної відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», на якій розташовані один або декілька населених пунктів (сіл, селищ), крім адміністративного центру об’єднаної територіальної громади, визначена сільською, селищною, міською радою з метою забезпечення представництва інтересів жителів такого населеного пункту (населених пунктів) старостою (ст. 1 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», далі — Закон № 280).

Нормами ст. 541 цього ж Закону визначено, що староста затверджується сільською, селищною, міською радою на строк її повноважень за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови. Порядок організації роботи старости визначається цим та іншими законами, а також Положенням про старосту, затвердженим сільською, селищною, міською радою.

Староста є членом виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради за посадою і працює в ньому на постійній основі.

Отже:

1. У територіальній структурі громади є старостинський округ як територія діяльності певної особи, яку за посадою наділено основними («законними») і спеціальними (визначеними локальними нормативними документами) повноваженнями.

2. У структурі і штатному розписі передбачена посада, основними функціональними обов’язками якої є здійснення на території старостинського округу організації відповідної діяльності, передбаченої Законом № 280 та конкретизованої локальним нормативним документом.

3. Особа приймається на посаду старости на умовах строкового трудового договору, а самі умови прийняття такої особи прописані нормами Закону № 280 та Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III.

Тож попри те, що кандидатури старост у різних громадах з’явилися за різних умов (або це тільки в планах), умови праці і функціонал у них різні, ми розуміємо, що староста є найманим працівником із строковим трудовим договором (бо працює певний строк, а саме, затверджується на строк повноважень ради)!

Стаття 21 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) визначає, що трудовим договором є угода між працівником і власником або уповноваженим ним органом, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а власник або уповноважений ним орган зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Будь-який трудовий договір передбачає істотні умови праці, тобто ті, які будуть визначними саме для цієї посади.

Основними істотними умовами праці старости є не тільки термін його перебування на посаді та заробітна плата, а й умови організації праці.

Такими умовами є місце роботи, виконувані функції та їх обсяг, умови, в яких ці функції реалізуються, і територія обслуговування. Оскільки основними функціями старости є взаємодія з мешканцями, то їх кількість також можна було б вважати за істотну умову, але як самостійну її, напевне, розглядати не слід, бо вона буде істотною при здійсненні конкретних повноважень!

Законодавство дозволяє широко трактувати поняття зміни істотних умов праці.

Як зазначено у ч. 3 ст. 32 КЗпП, зміна істотних умови праці включає зміну систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій тощо.

Перелік істотних умов праці не є вичерпним.

Зокрема, до зміни істотних умов праці можна віднести збільшення або зменшення обсягу роботи, ступеня самостійності і відповідальності працівника, якщо основна трудова функція при цьому не змінюється.

Для зміни істотних умов праці необхідна наявність змін у роботі.

Під цими змінами варто розуміти об’єктивно необхідні дії власника або уповноваженого ним органу, обумовлені, зокрема, вдосконаленням структури підприємства, установи, організації. Раціоналізація робочих місць також визнається зміною істотних умов праці, підкреслюється у листі Мінсоцполітики від 13.04.2017 № 159/0/22-17.

Проєктом № 4535 не передбачено прямої вимоги «оновлення» старост при зміні чи створенні старостинських округів.

Ба більше, розділ II «Прикінцеві та перехідні положення» проєкту № 4535 не передбачає приведення у відповідність до норм нового законодавства наявну на момент його набуття ситуацію із старостами та старостинськими округами, яка склалася в громадах. У згаданому розділі зазначено:

«Сільським, селищним, міським радам у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом забезпечити відповідно до статті 541 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» утворення старостинських округів».

Тож з огляду на це, ситуація з приведенням інституту старост на місцях відповідно до нових норм потребує додаткової уваги з боку керівництва ОМС.

З урахуванням зазначеного можна взяти до уваги декілька ймовірних варіантів перебігу подій:

№ з/п

Варіант

Наслідки

1

Староста здійснює повноваження у межах старостинського округу, де проживає понад 500 жителів

Для старости нічого не змінюється.

Примітка. Модель передбачає, що рада не буде вважати за необхідне змінювати конфігурацію вже утворених старостинських округів, адже в розділі II «Прикінцеві та перехідні положення» проєкту № 4535 йдеться лише про необхідність утворення округів.

Але тут треба брати до уваги, за яких умов утворювалися старостинські округи (правове підґрунтя), адже відповідно до чинної на час утворення більшості старостинських округів ст. 26 Закону № 280 передбачалося, що:

«Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади, утвореної відповідно

до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», крім питань, зазначених у частині першій цієї статті, вирішуються такі питання:

1) утворення старостинських округів;».

Отже, можуть виникнути запитання: якими нормами керувалася рада, коли утворювала старостиснькі округи (чи була вона на той момент утворена саме відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»?

Якщо ні — можна поставити під сумнів таке рішення, але незаконність такого рішення може бути визнана лише в судовому порядку (до того моменту старостинські округи діють у тому форматі, в якому їх утворила рада)

2

Староста здійснює повноваження в межах старостинського округу, де проживає менше 500 жителів

Для старости нічого не змінюється.

Примітка. Модель для тих рад, де не буде змінюватися конфігурація «старостатів» шляхом їх збільшення, щоб довести до норми «оновленої» ст. 541 проєкту № 4535.

Знову ж таки в розділі II проєкту № 4535 відсутня пряма вимога привести вже утворені старостинські округи у відповідність до вимог оновленої ст. 541 Закону № 280 (йдеться про кількісні показники — 500 жителів)

Утворюємо округ із кількістю жителів 500+.

Примітка. Модель розрахована на скорочення кількості старостинських округів за рахунок їх «укрупнення» з метою доведення їх до норми оновленої ст. 541 Закону № 280 (якщо саме цей варіант обере місцева рада).

Вважайте, що з прийняттям рішення про утворення нових старостинських округів втратить чинність попереднє рішення, яким було, відповідно, затверджено попередні округи.

У цій моделі є ризиковим те, що вона до кінця не унормована на законодавчому рівні в частині подальших дій з боку роботодавця із старостами, яких затверджено було в попередніх округах.

Найбільш наближеною підставою для звільнення залишається зміна в організації праці (п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП). Але поки що це лише теорія (практика нам усім на допомогу)

3

Староста здійснює повноваження в межах населеного пункту

Утворюємо старостинський округ у межах цього населеного пункту.

Для старости нічого не змінюється.

Примітка. Модель передбачає, що в населеному пункті кількість жителів може становити 500+ (норма ст. 541 Закону № 280).

Раді лише доведеться утворити старостинські округи в тій конфігурації, в якій затверджені старости за населеними пунктами

Утворюємо округ з кількістю жителів 500+.

До території округу входять населені пункти, у межах яких здійснюють повноваження старости.

Для старост нічого не змінюється

Примітка. Модель розрахована для тих, у кого старост було затверджено та закріплено за населеними пунктами, кількість жителів в яких менше 500.

При цьому, враховуючи правило, що закон зворотної сили не має, у межах утвореного округу залишають працювати старости, яких було затверджено відповідно до ст. 541 Закону № 280 (тобто її редакція до набуття чинності проєктом № 4535) та закріплено за населеними пунктами.

Нагадаю, що в цій нормі передбачено:

«Староста затверджується сільською, селищною, міською радою на строк її повноважень за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови»

Створюємо округ з кількістю жителів 500+.

До території округу входять населені пункти, у межах яких здійснювали повноваження старости.

Скорочуємо штат (п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП) з урахуванням особливості звільнення окремих категорій працівників за цією нормою.

Примітка. Модель розрахована на «класичний» варіант з одним старостою у старостинському окрузі:

при застосуванні процедури скорочення штату старост рада має пам’ятати про гарантії, передбачені КЗпП для певних категорій працівників!

Увага! Якщо на території громади створені старостинські округи, у яких здійснюють повноваження старости, що не пройшли процедуру обговорення, передбачену новими нормами, то для старост нічого не змінюється, допоки рада не вирішить ці старостинські округи «перекроїти». За чинними нормами, які є істотними умовами трудового договору старости, повноваження старост можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради.

Отже, при зміні трудових «правил гри» відбувається зазвичай зміна істотних умов праці!

І тому рада має пам’ятати, що староста — не тільки майстер на всі руки чи людина-оркестр, а ще й посадова особа, на яку поширюється дія норм профільного, трудового та «працеоплатного» законодавства!

Проведення заходів щодо зміни організації виробництва і праці — це виключне повноваження власника. Водночас такі зміни не повинні означати примусу до праці.

Староста може цю пропозицію прийняти й продовжувати роботу при змінених істотних умовах праці, а може відмовитися від продовження роботи. В останньому випадку він підлягає звільненню згідно з п. 6 ст. 36 КЗпП. До речі, зміна істотних умов праці за рахунок розширення, зокрема, території юрисдикції старости — це цілком можливий варіант, коли старостинські округи будуть утворювати там, де їх нині немає, а є закріплені за населеними пунктами старости.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі