Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Як після набрання чинності законопроєктом № 4535 «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост» бути з членством старост у виконавчому комітеті?

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист
Перш ніж відповісти на запитання, наведу відповідну норму законопроєкту № 4535 «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост» (далі — проєкт № 4535).

Вона звучить так:

«Секретар сільської, селищної, міської ради входить до складу виконавчого комітету відповідної ради за посадою. Сільська, селищна, міська рада за пропозицією сільського, селищного, міського голови може прийняти рішення про входження старост до складу виконавчого комітету відповідної ради за посадою».

Це оновлена редакція ч. 4 ст. 51 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон № 280), до якого проєктом № 4535 були внесені відповідні зміни.

Хочу відзначити, що норма, яка наведена вище, дає можливість трактувати її в декількох варіаціях (тут необхідно зважати, що на практиці в кожній громаді буде обрано, імовірніше, свій шлях).

Спробую їх навести (одразу означу, що пишу лише про ті, які спадають поки що на думку, але розумію, що вони не будуть вичерпними).

Варіант 1. Зважаючи на певну неоднозначність норми, впевнена, що деякі ради підуть шляхом прийняття щонайменше двох поетапних рішень.

Перше рішення.

Ті, хто буде читати наведені положення проєкту № 4535 буквально, можуть запропонувати спочатку, щоб було прийняте рішення ради, наприклад, під такою назвою «Про входження старост до складу виконавчого комітету». Але знову ж таки поява проєкту такого рішення можлива лише за тієї умови, що цього забажає голова (це його прерогатива згідно із законодавством, яким чітко передбачено, що «сільська, селищна, міська рада за пропозицією сільського, селищного, міського голови може прийняти рішення про входження старост до складу виконавчого комітету»). Немає волі голови — немає проєкту рішення.

Отже, виходить: якщо, наприклад, голова особисто вважає, що старости не потрібні у виконавчому комітеті (підстави можуть бути різними), то й годі сподіватися на те, що буде сформовано відповідну пропозицію. Тож раді й розглядати нічого. Але тут є одне «але»...

Моделюємо ситуацію.

Є громада, в якій не утворено ще старостинські округи і не затверджено ще старост, а відповідно, у виконавчий комітет старости не входять. Тож з набуттям чинності проєктом № 4535 може відбутися таке: рада утворить старостинські округи, затвердить старост (якщо знову ж таки голова запропонує кандидатури і вони успішно пройдуть обговорення серед жителів старостинських округів), а далі голова вільний у своїх діях (хоче формує пропозицію про входження старост у виконком, а хоче — не формує). Ті голови, які не хочуть старост у виконкомі, відповідно й не будуть пропонувати до розгляду таке питання.

Але може бути й інша ситуація. Знову ж моделюємо ситуацію.

Є громада, в якій вже утворено старостинські округи, затверджено старост і вони всі входять до виконавчого комітету (бо саме така вимога ставилася законодавцем). Відтепер же з набуттям чинності проєктом № 4535 членство старост у виконкомі не є обов’язковою умовою, а навпаки — це питання права ради прийняті рішення про входження старост у виконавчий комітет, якщо знову ж таки надійде відповідна пропозиція від голови. А голова, наприклад, не бажає більше, щоб у складі виконкому були старости. Що треба зробити в такій ситуації? Правильно! Голові необхідно сформувати відповідну пропозицію, предметом якої буде розгляд на сесії узагальненого питання щодо входження старост у виконавчий комітет. У такій пропозиції може бути обґрунтовано та мотивовано описано про недоцільність входження старост у виконавчий комітет (підстави знову ж таки можуть бути різними). Далі — розгляд на сесії та прийняття депутатами рішення «Про входження старост у виконавчий комітет», резолютивна частина якого буде, наприклад, такою:

«_______________________ рада вирішила:

1. Не вводити до складу виконавчого комітету старост ________ громади та недоцільним перебування надалі у складі виконавчого комітету старост».

Звісно, шановні, з мого боку, це креативний підхід до ймовірних ситуацій. Але ж у теорії він можливий.

Важливо пам’ятати, що проєкт рішення проходить через відповідні постійні комісії, на яких в ідеальному варіанті мало би бути розглянуто питання доцільності входження старост до виконавчого комітету (як-то кажуть, зважити всі «за» та «проти»). Потім цей проєкт з відповідними висновками комісій буде розглядатися на сесії, обговорюватися серед депутатів, ну й вихід на фінішну пряму — прийняття відповідного рішення.

Ще один важливий момент!

Вже є експерти, які дотримуються думки, що до виконавчого комітету мають входити або не входити саме ВСІ старости. Відверто кажучи, не бачу, щоб такий висновок випливав із самої норми, якщо читати її буквально. Ще раз її процитую:

«Сільська, селищна, міська рада за пропозицією сільського, селищного, міського голови може прийняти рішення про входження старост до складу виконавчого комітету відповідної ради за посадою».

На мою думку, означену вище норму не можна сприймати як такий собі імператив, що йдеться саме про ВСІХ старост. Як на мене, зазначене положення є таким узагальненим, що його можна читати так, як кому, вибачте, заманеться. Тож рішення щодо входження старост у виконком (доцільність їх входження, кількісний склад таких старост) треба й можна залишати на розсуд депутатів (вони вже розберуться, орієнтуючись на життєві та практичні ситуації в тому чи іншому старостинському окрузі). Ну або ж законодавцю все ж таки треба буде згодом уточнити цю норму (все ж таки в ній йдеться про ВСІХ старост чи просто застосовано такий собі «збірний образ» — як-то старости взагалі?)

Друге рішення.

Маючи, наприклад, означене вище позитивне перше рішення про входження старост до виконавчого комітету, голова, вже користуючись своїм загальним правом (ст. 42 Закону № 280), пропонує внести зміни до складу виконавчого комітету шляхом включення в нього старост (тут має братися до уваги обов’язково попереднє рішення ради, яке в ідеальному варіанти деталізує, входять чи ні всі старости у виконавчий комітет). Цей етап буде актуальним для тих, у кого ще немає затверджених старост.

У разі негативного першого рішення ради щодо входження старост до виконавчого комітету (якщо все ж таки радою було прийнято рішення про невходження старост у виконком) може відбутися їх виключення, бо станом на сьогодні всі старости є членами виконавчого комітету. До речі, у цій ситуації правило «закон не має зворотної сили» не працює. Враховуйте, що відповідно до ст. 26 Закону № 280 рада має повне право вносити зміни до складу виконавчого комітету за попередньо внесеною на розгляд ради пропозицією голови про кількісний і персональний склад виконавчого комітету.

Варіант 2. Не факт, але є думка, що в деяких радах означену вище норму будуть застосовувати за загальноприйнятою практикою. Голова формує свою пропозицію щодо складу виконавчого комітету (це дозволяє йому робити п. 5 ч. 4 ст. 42 Закону № 280), ну а далі вже депутати будуть обговорювати та приймати відповідне рішення.

Як розумієте, у цій пропозиції старости можуть бути, а можуть і не бути. Ба більше, за цим варіантом може йтися як про пропозиції голови щодо виключення старост (якщо вони вже є членами виконавчого комітету), так і про їх включення (якщо, наприклад, старост затвердили напередодні).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі