Положеннями законопроєкту № 4535 посада старости віднесена до V категорії посад, у межах якої, відповідно до норм Закону № 2493, присвоюються 11, 10 і 9 ранги.
Згідно зі ст. 15 Закону № 2493 при прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування присвоюються ранги у межах відповідної категорії посад.
Ранги, які відповідають посадам третьої — сьомої категорії, присвоюються, відповідно, сільським, селищним, міським головою.
Водночас нормами цієї ж статті передбачено, що ранги, які відповідають посадам першої та другої категорій, а також ранги сільським, селищним, міським головам, головам районних, районних у містах рад, старостам присвоюються рішенням відповідної ради в межах відповідної категорії посад.
Нагадаю, що питання присвоєння рангів посадовим особам місцевого самоврядування регулюється не тільки нормами Закону № 2493, а й:
— Положенням про ранги державних службовців, затвердженим постановою КМУ від 19.06.1996 № 658;
У жодному з цих нормативних документів не визначено норми, яка б врегульовувала питання присвоєння рангу у зв’язку із законодавчою зміною категорії посади. А норми, які стосуються отримання посади більш високої категорії, передбачають процедуру призначення, що у нашому випадку не відбувається.
Тож будемо виходити з того, що:
— ранги присвоюються в індивідуальному порядку відповідно до займаної посади, рівня професійної кваліфікації, результатів роботи;
— при призначенні посадової особи місцевого самоврядування (старости) на більш високу за категорією посаду їй присвоюється ранг у межах категорії посади, яку вона зайняла.
Отже, кожен староста зараз має індивідуальний ранг, присвоєний відповідно до вислуги, рівня професійної кваліфікації, результатів роботи.
Призначення на посаду більш високої категорії у нас не відбувається, бо посада віднесена до іншої категорії Законом. Тож посада старости автоматом переходить в більш високу категорію з відповідними рангами.
Таким чином, ранги старост ми маємо привести у відповідність до норм ст. 15 Закону № 2493 з урахуванням вислуги, рівня професійної кваліфікації, результатів роботи кожної особи, яка обіймає нині цю посаду, і що були підставою присвоєння відповідного рангу старості, коли ця посада перебувала у VI категорії.
Тобто, в ідеальному варіанті, після набуття чинності новою нормою ми маємо присвоїти старостам «рівнозначні» ранги, але у межах V категорії посад:
13 ранг = 11 рангу;
12 ранг = 10 рангу;
11 ранг = 9 рангу.
З урахуванням того, що посада старости знаходиться у штатному розписі ради, особова справа у відділі кадрів (службі управління персоналом), а безпосереднього керівника у старости немає (лише голова), алгоритм приведення рангів старост у відповідність до нових норм, на нашу думку, має виглядати так:
відділ кадрів (служба управління персоналом) вносить пропозицію сільському, селищному, міському голові щодо приведення у відповідність до норм Закону № 2493 штатного розпису і рангів старост у зв’язку із віднесенням посади старости до V категорії посад; готує відповідні документи і проєкт подання;
голова: розглядає пропозицію і документи, дає доручення щодо винесення зазначеного питання на сесію ради;
рада: розглядає подання голови та приймає рішення про приведення у відповідність штатного розпису та рангів.
Важливо! Це наша особиста думка, і запропонований алгоритм дій буде такою собі «перестраховкою», якщо все ж таки голова та рада зважаться присвоїти старостам ранги, які за градацією в новій категорії будуть відповідати тим, які старости мали до законодавчих змін.