Теми статей
Обрати теми

Олександр Корінний: Успішність інституту старост — один із індикаторів вдалого процесу децентралізації

Сьогодні у нас у гостях Корінний Олександр Олександрович, Голова Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація об’єднаних територіальних громад», Новоукраїнський міський голова. І поговоримо ми про наболілу для багатьох старост тему, а саме про Закон України від 14.07.2021 № 1638-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост».

Ви — голова Новоукраїнської міської ради з 2010 року. Яке Ваше ставлення до старост, як міського голови, який працював ще до впровадження інституту старост?

Історія становлення інституту старост — це непростий процес, який пройшов різні етапи еволюції: від нерозуміння, спротиву, компромісів до сприйняття та визнання. І на сьогодні вже ні в кого не викликає сумнівів, що староста — це одна з ключових фігур місцевого самоврядування.

Для мене кожен із старост у моїй громаді — це, в першу чергу, однодумець та партнер, з яким ми працюємо на досягнення спільної мети — позитивних змін, як для окремо взятого округу, так і для громади в цілому.

Успішність інституту старост є одним з основних факторів, які в кінцевому результаті формуватимуть загальне враження про успішність реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

Уявлення, розуміння, сприйняття громадою місцевої влади багато в чому залежить від роботи старост, як посадових осіб, що уповноважені діяти в інтересах жителів відповідного старостинського округу.

29 липня 2021 року Президент України Володимир Зеленський підписав Закон України № 1638-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост», який парламент ухвалив 14 липня після повторного розгляду з пропозиціями Глави держави.

Яке Ваше ставлення до цього Закону?

Інститут старост — відносно нова інституція, яка зазнає постійних спроб розвитку та удосконалення.

Закон № 1638-IX довгоочікуваний, із цікавою історією прийняття. Безумовно, він не ідеальний, але розуміючи необхідність удосконалення правового регулювання інституту старост, я позитивно сприйняв його ухвалення, оскільки він, серед іншого, унормовує низку прогалин та колізій у законодавстві, що дозволяє громадам забезпечити рух уперед.

Разом із тим Закон № 1638-IX містить низку дискусійних норм. Як ви сприйняли норму, що староста не буде членом виконкому за посадою в силу Закону, а це питання віддано на розсуд голови та ради?

Тут я хотів би нагадати гарячі дискусії попередніх змін, коли старости обиралися на прямих виборах і нерідко виникали випадки, коли старости ставали навіть конкурентами голів громад. Доходило до складних протистоянь, що, безумовно, негативно впливало і на поширення процесу децентралізації, і на формування спроможних територіальних громад. Однак законодавці взяли на себе відповідальність, оперативно зреагували на цю проблему і внесли відповідні зміни до Виборчого кодексу України. Як результат, сьогодні ми вже не чуємо про наявність таких проблем.

Я переконаний, що якщо голова і старости дійсно налаштовані на конструктивну та плідну роботу, то входження чи невходження старости у виконком абсолютно нічого не змінює. За бажання можна знайти безліч ефективних інструментів взаємодії та співпраці. У першу чергу в цьому зацікавлений саме голова громади, який є головною посадовою особою територіальної громади і на якого, бажає він того чи ні, лягає відповідальність перед громадою за роботу органу місцевого самоврядування та кожного її працівника, у тому числі й старост.

Ви є Головою Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація об’єднаних територіальних громад», чи приділяє Асоціація ОТГ увагу діяльності старост?

Асоціація ОТГ завжди розуміла важливість та необхідність підтримки та сприяння діяльності старост.

Для старост з усієї України вже стали звичними профільні навчальні заходи для старост, які проводять спільно Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація об’єднаних територіальних громад», всеукраїнські інформаційно-аналітичні видання «Радник старости» та «Місцеве самоврядування».

Важливо, що 7 липня 2021 року на Загальних зборах Асоціації ОТГ було утворено окрему секторальну платформу Асоціації ОТГ «Старости».

Платформа «Старости» — це постійно діючий консультативно-дорадчий орган Асоціації ОТГ, що утворений з метою моніторингу актуальних проблем, вивчення кращих практик, надання консультативних і навчальних послуг членам Асоціації, підготовки пропозицій щодо формування та реалізації політики Асоціації на регіональному і національному рівні у визначеному секторі.

З якими, на Вашу думку та з Вашої практики, проблемами стикаються старости у своїй діяльності?

Я не хотів би зупинятися на точкових проблемах старост, оскільки вони дуже різні як за природою, так і за пріоритетами, починаючи від питань вчинення нотаріальних дій та надання адміністративних послуг до здійснення контролю за використанням об’єктів комунальної власності, станом благоустрою тощо. Кожній із цих проблем потрібно приділяти окрему статтю.

На мою думку, на цьому етапі набагато важливіше вирішити загальні проблеми або, скоріше, тимчасові труднощі органів місцевого самоврядування з організації діяльності старост.

На сьогодні серед основних проблем такої організації я б виокремив:

— Проблеми впровадження нових та застосування вже існуючих нормативно-правових актів, що регулюють діяльність старост;

— Різне розуміння та різні підходи до організації роботи старост;

— Проблеми частої відсутності в старост достатньої практики роботи в ОМС;

— Відсутність єдиних вимог до відповідної освіти і професійної підготовки старост та неврахування цього моменту під час наділення старост додатковими повноваженнями;

— Проблема недооцінення ролі та можливостей старост в ОМС;

— Проблеми налагодження якісної внутрішньої та зовнішньої комунікації старост у ході виконання власних повноважень.

Як, на Вашу думку, можна подолати ці проблеми?

Я впевнений, що це можна зробити, лише застосовуючи постійний аналіз діяльності старост, здійснюючи такий собі моніторинг результатів виконання старостами своїх повноважень. І вже з урахуванням результатів аналізу та моніторингу приймати відповідні рішення в частині зменшення чи збільшення додаткових повноважень для старости, розширення в старостинському окрузі присутності інших посадових осіб місцевого самоврядування, які забезпечуватимуть надання послуг жителям, що часто є або непритаманними старостам, або старости фізично не встигають їх виконувати (в силу своєї завантаженості).

Пане Олександре, що б Ви побажали нашим читачам?

Знаючи та розуміючи, що старости часто є тими особами, які наділяються великим переліком повноважень, які потребують і знань, і часу, і витривалості (бо це в першу чергу робота з людьми), хочу побажати, щоб у ваших громадах створювалися максимально комфортні умови для вашої роботи, щоб ви завжди відчували підтримку і голови, і депутатів, і жителів. Ну і найголовніше — це вірте в себе (як би не змінювалися життєві обставини, ви в змозі їх подолати, бо ви старости)!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі