Теми статей
Обрати теми

Що таке згуртованість очима старости

Паламар Василь, староста сіл Іванків, Гуштинка, Бережанка, Трійця Старо-Подильської територіальної громади у 2016–2020 рр.
Ми постійно чуємо нарікання, що громада недружна, пасивна, байдужа, нікому нічого не потрібно, бо немає згуртованості. А що таке згуртованість?! Мабуть, це найскладніше для мене запитання на сьогодні. З першого по останній день роботи докладав максимум зусиль для згуртування свого старостинського округу. І за якихось пів року побачив, наскільки мені вдалася згуртованість і яке це крихке поняття. Про досвід згуртування й поговоримо у цій статті.

Причини незгуртованості мешканців

Що ж таке згуртованість?

Згуртованість — утворення, розвиток і формування зв’язків у групі, які забезпечують перетворення зовні заданої структури на психологічну спільність людей, психологічний організм, який живе за своїми нормами і законами відповідно до своїх цілей і цінностей.

А тепер давайте спробуємо разом розібратися, які загальні причини незгуртованості мешканців старостинського округу і що потрібно робити.

1. Основною причиною недостатньої згуртованості, на мою думку, є непродумані дії влади.

Давайте відверто проаналізуємо минулі 30 років і запитаємо себе: «А чи залучали людей до процесу прийняття рішень, чи запитували про проблеми і потреби, чи обговорювали і пояснювали ті чи інші рішення?»

І тут ми побачимо закономірність: де влада більше спілкувалася й дослухалася, там і вищий рівень згуртованості.

Тому керівникам варто задумуватися, чи буде у них дружня громада, якщо вони не будуть з ними говорити, слухати і чути! Це ж стосується і старост. Як ніхто, розумію, як це важко, але якщо ви повністю не відкриєтесь, то успіху не досягнете.

Практичний приклад. У моєму селі було відновлено приблизно 7 км вуличного освітлення шляхом співфінансування жителів та громади лише завдяки тому, що я не побоявся і пішов до жителів.

2. Ще однією причиною, яка є похідною від першої, це — страх брати на себе ініціативу.

Він є наслідком, на мою думку, того, що раніше керівництво громади не підтримувало більшість ініціатив, і, як наслідок, мешканці села залишалися сам на сам із тим, що вони пропонували. Наставало розчарування.

Тому зараз, звертаюсь до старост, потрібно проявляти ініціативу і намагатися максимально підтримувати ініціативи інших, а мешканців намагатися залучати до їх реалізації. І поступово ви побачите, що ситуація зміниться і вже ініціативи частіше будуть надходити від самих мешканців.

Практичний приклад. Із такою проблемою зіткнувся і я. І вирішив так: «Якщо мешканці бояться брати ініціативу, то візьму на себе її я». Вперше в історії села запропонував «зібрати» ялинку! Але не просто ялинку з лісу, у клубі чи в центрі, а живу — висотою 15 метрів. Гроші збирали в банках і у спонсорів.

3. Наступною похідною причиною є відсутність інформації про ситуацію в селі чи громаді загалом.

Це зменшує можливості гуртуватися більшій кількості людей навколо певної проблеми та її вирішення.

Практичний приклад. Мешканці мого округу не знали, що на щебнування місцевих доріг щороку закладається N-на сума (не в місцевому бюджеті). Об’єкт ремонту обирався керівництвом громади на власний розсуд. Я максимально поширив цю інформацію, і як наслідок — староста та депутати домовлялися про щебінь, а люди оплачували транспорт або долучалися фізичною працею. Таким чином, щорічно проводився невеликий ремонт доріг в окрузі.

4. Причина, яка актуальна на сьогодні. Оскільки старости напряму не обираються мешканцями, то іноді складається ситуація, що опозиція до старости має більшу кількість симпатиків, ніж староста.

Особисто я з таким не стикався. Але знаю точно, що спробував би маніпулювати такою ситуацією, щоб зменшити кількість прихильників-опозиціонерів.

Наприклад. «Є» проблема ремонту водогону. Противники старости говорять, що староста нічого не робить. Залучаю їх до вирішення проблеми, але публічно. І взагалі всі дії роблю максимально публічно. У результаті мешканці бачать, як мінімум, що ті, хто в опозиції, мало того, що не вирішують проблему, але й безпричинно обмовляють старосту.

І таких причин незгуртованості може бути ще багато:

— кілька конфесій, які не живуть дружно;

— географічне розташування;

— мовне та етнічне питання тощо.

Тут ви повинні самі аналізувати і визначати ці проблеми та, відповідно, знаходити шляхи їх вирішення. І оскільки ви часто вихідці із цих населених пунктів, то ви досить заангажовані й упереджені. Тому або просіть допомоги ззовні, або шукайте нестандартні варіанти вирішення всередині.

Практичний приклад. Коли я консультував якусь громаду, то обов’язково виїжджав у старостинський округ, де напряму збирав загальну інформацію: кількість мешканців, соціальну, етнічну, конфесійну структуру і кількість соціальних установ та як вони комунікують. І від цього відштовхувався, щоб зрозуміти, чому громада не згуртована або навпаки. Або якщо клуб і школа між собою не контактують (класика), то питання прибирання кладовища — це те, довкола чого можна гуртувати майже всіх!

Портрет активного та пасивного мешканця громади

Ми проговорили про причини незгуртованості громади загалом, але громада складається із певних груп, родин і мешканців. І тут теж бувають активні або пасивні. Тому зараз поговоримо про ознаки активного та пасивного мешканця громади.

Показник

Активний

Пасивний

Мотивація для діяльності

Активний мешканець завжди має якусь внутрішню мотивацію. Це може бути бажання покращити дозвілля дітей, їхати по відремонтованій дорозі тощо

Пасивний мешканець або не має внутрішньої мотивації, або особливості його характеру чи життєвого досвіду сильніші за цю мотивацію.

Відповідно потрібно знайти саме ту сферу, де може бути сильна мотивація, і він проявить активність

Наприклад, людей турбує не облаштована зупинка громадського транспорту, і це є для мешканця особливо «пекучим» питанням, тому він до цього долучиться

Проінформованість

Активний мешканець зазвичай має багато інформації про життя громади загалом чи конкретну ситуацію зокрема. Він свідомо цікавиться й тому отримує інформацію із різних джерел

Пасивний мешканець зазвичай не має жодної інформації про реальну ситуацію, а послуговується лише тим, що переповідають. Особливо ставиться до інформації, яка перекручена або неправдива, та намагається нею оперувати як аргументом своєї пасивності

Брак інформації або отримання недостовірної стимулюють пасивність і байдужість, тому дуже важливо доносити правильну інформацію до максимально можливої кількості жителів

Співпраця із владою

Активний мешканець зазвичай йде на співпрацю, оскільки має переконання, що таким чином він зможе пролобіювати саме те, що йому потрібно

Пасивний мешканець зазвичай ставиться до влади з недовірою і вважає, що влада намагається його використати для досягнення власних цілей, а не для суспільного блага

Дуже складна категорія, адже це зазвичай є наслідком попереднього негативного життєвого досвіду. Єдиний шлях — завоювати довіру конкретними вчинками, які оцінить цей мешканець

Інструменти залучення жителів до активностей

Існують сотні різних інструментів залучення жителів до активностей, і ви можете завжди обрати той, що відповідає вашим реаліям та специфіці старостинського округу. Я ж рекомендуватиму ті інструменти, які використовував на практиці і які давали позитивний результат.

Інструмент

Пасивний

Комунікація з жителями

Якщо коротко, то використання різних каналів та інструментів комунікації підвищує рівень поінформованості мешканців. Це, у свою чергу, змінює ставлення жителів до активності та допомагає залучати людей до тієї чи іншої діяльності

Приклад. Я на зустрічах, які проводив під церквою, порушив питання відновлення могили воїнам-повстанцям на кладовищі. Я дав максимум інформації про те, з ким спілкувався з цього питання, які матеріали будуть використані, хто буде виконувати роботу, вартість виконання робіт тощо. Тобто детально поінформував, паралельно даючи змогу людям вирішити, наприклад, які саме матеріали використаємо. У результаті мешканці громади зібрали 32 тис. грн на ці роботи, а допомагати прийшло приблизно 40 осіб

Відзначення активних та піар-подій, де долучилися мешканці

Кожній людині не чуже бажання слави та визнання тією чи іншою мірою. Деякі вчені

виокремлюють це в одну із основних потреб людини у сучасному світі. І старості варто використовувати цей інструменті для ще більшого заохочення активних мешканців та

активізації менш активних.

Приклад. Я намагався завжди робити максимальну кількість фото із заходів, де долучалися люди, — ремонті роботи, толоки тощо. Це давало можливість побачити жителю села, що його сусід, друг, родич допомагав зробити село кращим, і, відповідно, формувало думку, що долучатися до якоїсь роботи — це нормально і престижно

Проведення заходів, що об’єднують

Не менш важливим є створення умов, коли мешканці відчувають себе єдиною

спільнотою, коли формується єдине бачення жителів як спільноти і відчуття себе частиною чогось особливого

Приклад. Проведення масових святкувань або гулянь, заходів до пам’ятних дат, робіт, пов’язаних із благоустроєм громадських місць, толоки тощо

Об’єднання проти когось

Дуже специфічний інструмент, адже спільна боротьба проти когось або чогось об’єднує людей. Цей інструмент часто активізовує мешканців, які зазвичай пасивні. Це відбувається завдяки тому, що в людини формується переконання, що її особисті права ущемлюють

Приклад. Об’єднання людей проти обробітку полів агрохімікатами у денний час. Дуже потужний інструмент, але варто бути обережним, бо обстоювати позицію цієї групи людей доведеться передусім старості. Хоча, з іншого боку, староста відчуває в цей момент особливу підтримку, і його авторитет зростає

Особистий приклад

Вважаю закономірною ситуацію, що якщо староста пасивний, то й мляві мешканці громади. Все ж таки у сільській місцевості люди часто орієнтуються на офіційних осіб — керівника закладу, сімейного лікаря, священика, старости. Тому особистий приклад як інструмент не дає одразу явних результатів, але працює на довгострокову перспективу

Приклад. Коли відбувався процес весняного благоустрою, я брав лопату й долучався до прибирання. І звернув увагу, що з кожним роком збільшувалася кількість людей, які приходили допомагати. Аргументували свою допомогу, що це потрібно не лише старості. І не звертайте увагу на колючі випади типу — староста не може організувати роботу, тому сам кидає, бо це будуть говорити люди, які вас не підтримують і, можливо, й ніколи не стануть вашими прихильниками

Алкоголь як інструмент згуртування жителів

Цю інформацію прошу сприймати у жартівливому контексті, оскільки ми всі — за здоровий спосіб життя!

Оскільки я намагаюся подавати інформацію, відштовхуючись від

практичного досвіду, то згадаю й про цей інструмент. Мабуть, ніде ніхто не буде офіційно про це говорити, тому вважайте цю статтю унікальною.

Алкоголь є реалією будь-якого святкування чи виконання робіт у старостинському окрузі. У малих і помірних дозах від сприяє більш тісному контакту між жителями при виконанні певної роботи. Це поглиблює внутрішні зв’язки, особливо якщо за столом зібралися різні люди, які зазвичай не контактують у повсякденному житті. Розписувати далі не буду, щоб не виникло бажання широко застосовувати цей інструмент

З власного досвіду опишу ГОЛОВНІ ЗАБОРОНИ:

1. Пропонувати алкоголь неповнолітнім. Усвідомлюйте і пам’ятайте, що саме вами налита чарка може зруйнувати чуже життя.

2. Вживати алкоголь, якщо там присутні неповнолітні. Староста завжди має бути прикладом, тому ввічливо і аргументовано відмовтеся.

3. Ніколи не пропонувати та не вживати алкоголь у групі, де половина жителів мають проблеми із алкоголем. Жодної внутрішньої комунікації згуртування в такій групі ви не досягнете, а навпаки, створите для себе масу проблем. Якщо в такій групі неможливо без алкоголю, наполегливо раджу знайти спосіб її покинути.

4. Не дозволяйте собі випивати більше ніж три чарки в будь-якій групі. В іншому випадку в процесі застілля стираються своєрідні рамки субординації і нівелюється ваша роль як старости.

5. І наостанок, якщо ви захмеліли, то зробіть усе можливе, щоб це побачило якнайменше мешканців. І ця рекомендація поширюється на весь період вашої каденції (навіть, якщо у вас ювілей і це неділя)

Пам’ятайте! Староста завжди під дуже пильним спостереженням жителів. Цінуйте свій авторитет, бо впевнений, що він вам легко не дався!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі