Теми статей
Обрати теми

Щодо забезпечення права участі цивільних осіб у захисті України

Роз’яснення Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини від 21.04.2022

Щодня український народ проявляє небачений героїзм і самовідданість — тисячі людей власними силами чинять спротив окупантам.

За словами президента України Володимира Зеленського, відсіч ворогові на війні — «це досягнення мільйонів українців. Кожного й кожної, хто 24 лютого ухвалив для себе основне рішення в житті — битися. Бути людиною. Не здаватися. І не зраджувати» [https://www.president.gov.ua/news/za-50-dniv-ciyeyi-vijni-ukrayina-stala-geroyem-dlya-vsogo-vi-74329].

На тлі такого народного спротиву та прагнення цивільних осіб до активної участі в боротьбі проти агресора з’явився попит на легалізацію права участі цивільних осіб у захисті України.

Ураховуючи положення статті 65 Конституції України, згідно з якою захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є обов’язком громадян України, 3 березня 2022 року Верховною Радою України було ухвалено Закон України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України» (далі — Закон) та прийнято постанову Кабінетом Міністрів України від 15 квітня 2022 року № 448 щодо Порядку застосування цивільними особами вогнепальної зброї під час участі у відсічі та стримуванні збройної агресії Російської Федерації та/або інших держав проти України у період дії воєнного стану (далі — Порядок).

Ці нормативно-правові акти комплексно регулюють участь цивільних осіб (громадян України, а також іноземців та осіб без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України) у відсічі та стримуванні збройної агресії Російської Федерації та/або інших держав, у тому числі отримання вогнепальної зброі і боєприпасів до неї відповідно до порядку та вимог, встановлених Міністерством внутрішніх справ України.

Принагідно роз’яснюємо порядок та вимоги, встановлені Міністерством внутрішніх справ України, для отримання зброї цивільними особами:

перший крок: громадянину необхідно звернутись у найближче відділення поліції для написання заяви та подання певного переліку документів;

другий крок: заявник пройде обов’язкову перевірку.

Видача вогнепальної зброї не здійснюється особам, які не досягли повноліття, визнані недієздатними або дієздатність яких обмежена рішенням суду, що набрало законної сили, особам, які неодноразово притягувалися до адміністративної відповідальності за дрібне хуліганство, за керування автомобілем у стані алкогольного сп’яніння, за незаконне виробництво, придбання, зберігання, перевезення, пересилання наркотичних засобів або психотропних речовин, за вчинення домашнього насильства тощо. Також зброю не можуть отримати особи, в яких є наявна судимість за тяжкий злочин, особливо тяжкий злочин, що не погашена або не знята в установленому порядку.

З погляду міжнародного гуманітарного права положення нормативно-правових актів щодо забезпечення участі цивільних осіб у захисті України:

цілком відповідають умовам воєнного часу, інтересам українського народу, суверенітету України та ґрунтуються на загальновизнаних принципах:

неминучості — застосування зброї в разі, коли це є абсолютно очевидним та необхідним;

військової необхідності — застосування зброї в разі, коли іншими способами реалізувати право на самооборону та/або виконати поставлені завдання неможливо;

пропорційності — застосування зброї тією мірою, якою це необхідно для досягнення мети самооборони та/або виконання поставлених завдань, якщо це не завдасть стороннім особам і цивільним об’єктам надмірної шкоди порівняно з очікуваними конкретними військовими перевагами.

формально визнають права, обов’язки та юридичні наслідки застосування цивільними особами зброї у період дії воєнного стану

цивільні особи мають право:

самостійно приймати рішення про застосування вогнепальної зброї;

застосовувати вогнепальну зброю аналогічно до застосування її військовослужбовцями під час виконання ними завдань;

застосовувати вогнепальну зброю і боєприпаси до неї, незалежно від дати їх видачі (у тому числі до набрання чинності Законом, 07.03.2022);

застосовувати власну нагородну зброю, спортивну зброю (пістолети, револьвери, гвинтівки, гладкоствольні рушниці), мисливську нарізну, гладкоствольну чи комбіновану зброю та бойові припаси до неї;

цивільні особи зобов’язані:

повідомляти про застосування вогнепальної зброї під час воєнного стану відповідному командиру з’єднання, військової частини і підрозділу Збройних Сил або правоохоронному органу;

здати отриману ними вогнепальну зброю і невикористані боєприпаси до неї до органів Національної поліції України не пізніше 10 днів після припинення або скасування дії воєнного стану в Україні. За порушення вимоги, передбаченої цією статтею, цивільні особи несуть кримінальну відповідальність;

відповідальність цивільних осіб:

не несуть відповідальності за застосування вогнепальної зброї проти осіб, які здійснюють збройну агресію проти України. Водночас використання зброї з інших мотивів або в інших цілях під час воєнного стану тягне за собою настання кримінальної відповідальності для таких осіб;

визначають випадки застосування вогнепальної зброї:

відбиття нападу або запобігання загрозі нападу на військові та/або цивільні об’єкти, що охороняються;

запобігання вчиненню та/або припинення протиправних дій чи діяльності осіб, причетних до збройної агресії;

звільнення захоплених військових та/або цивільних об’єктів або запобігання (перешкоджання) такому захопленню;

знищення зброї, бойової техніки, транспортних або технічних засобів, які перебувають у користуванні осіб, причетних до збройної агресії;

захисту цивільних осіб, військових та/або цивільних об’єктів від нападу;

запобігання та/або припинення діяльності, затримання, роззброєння або знешкодження осіб, причетних до збройної агресії;

припинення дій осіб, які вчинили або вчиняють правопорушення;

припинення дій осіб, які перешкоджають виконанню законних вимог осіб, залучених до виконання завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану;

відбиття нападу на осіб, залучених до виконання завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану, або інших осіб, у разі виникнення загрози їх життю чи здоров’ю.

Забезпечення права громадян на знищення окупантів передбачає розуміння таких термінів:

застосування вогнепальної зброї — ведення стрільби з вогнепальної зброї цивільними особами під час участі у відсічі та стримуванні збройної агресії проти України в період дії воєнного стану, зокрема здійснення індивідуальної самооборони та самооборони під час виконання завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану;

летальне застосування зброї та/або бойової техніки — застосування зброї та/або бойової техніки, що має на меті спричинення смерті чи важкого поранення, наслідком якого може стати смерть;

нелетальне застосування зброї та/або бойової техніки — застосування зброї та/або бойової техніки, що не має на меті спричинення смерті чи важкого поранення, наслідком якого може стати смерть;

індивідуальна самооборона — застосування вогнепальної зброї цивільними особами під час участі у відсічі та стримуванні збройної агресії проти України у період дії воєнного стану для захисту свого життя і здоров’я від нападу або загрози нападу, якщо в інший спосіб і за допомогою інших засобів захистити себе в такій ситуації неможливо;

військовий об’єкт — ділянки місцевості, будівлі, споруди, які постійно чи тимчасово використовуються з’єднанням, військовою частиною і підрозділом Збройних Сил для виконання завдань або розміщення та укриття особового складу, зберігання бойової техніки або військового майна; військові транспортні засоби, озброєння та військова техніка, а також об’єкти, які підлягають захисту і охороні (обороні) Збройними Силами;

напад — дії, що мають на меті захоплення заручників, військових та/або цивільних об’єктів з метою спричинення поранення, смерті, пошкодження, знищення;

попереджувальна стрільба — попередження про можливість та намір застосування зброї та/або бойової техніки пострілом (ведення вогню з гарматного озброєння), яка не призначена для ураження цілі і є сигналом до негайного припинення нею будь-яких дій;

цивільний об’єкт — ділянки місцевості, споруди, приміщення, об’єкти культурної спадщини, а також інші об’єкти, які не належать до військових об’єктів;

ціль — будь-який об’єкт або особа, виявлені військовослужбовцем, з’єднанням, військовою частиною або підрозділом Збройних Сил, що створюють або можуть створювати небезпеку нападу;

особи, причетні до збройної агресії, — розуміється особовий склад регулярних з’єднань і підрозділів іноземних держав, підрозділів та спеціальних формувань, підпорядкованих іншим силовим відомствам іноземних держав, іррегулярних незаконних збройних формувань, створених, підпорядкованих, керованих та фінансованих іноземною державою, їх радники та інструктори, а також персонал окупаційної адміністрації іноземної держави (яку становлять її державні органи і структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та підконтрольні іноземній державі самопроголошені органи, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі