Теми статей
Обрати теми

Звільнення з посад в органах місцевого самоврядування у період воєнного стану сільським, селищним, міським головою — роз’яснення НАДС

Алюшина Наталія, Голова Національного агентства України з питань державної служби
За матеріалами сайту «Децентралізація»

Згідно з абзацом третім частини дев’ятої статті 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (далі — Закон № 389-VIII) передбачено, що у період дії воєнного стану сільський, селищний, міський голова може призначати осіб на посади та звільняти з посад в органах місцевого самоврядування, керівників комунальних підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління відповідного органу місцевого самоврядування, у порядку, визначеному частинами п’ятою, шостою статті 10 цього Закону.

У зазначеній нормі не визначено, з яких саме посад в органах місцевого самоврядування може звільняти сільський, селищний, міський голова у період воєнного стану.

Національне агентство України з питань державної служби (далі — НАДС) у листі від 27.10.2022 № 4336/10.3-22, наданому у відповідь на запит Проєкту USAID «ГОВЕРЛА»*, зазначило, що оскільки у частині п’ятій статті 10 Закону № 389-VIII мова йде лише про призначення осіб на посади в органи місцевого самоврядування без конкурсу, обов’язковість якого передбачена законом, то, на думку НАДС, сільський, селищний, міський голова може звільняти з посад тих осіб, яких має право призначати.

Крім того, у листі було уточнено, що згідно із частиною третьою статті 147-1 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП України) працівники, які займають виборні посади, можуть бути звільнені тільки за рішенням органу, який їх обрав, і лише з підстав, передбачених законодавством.

Додатково НАДС поінформовано, що відповідно до частини четвертої статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщена особа, яка не мала можливості припинити трудовий договір (інший вид зайнятості) відповідно до пункту 1 статті 36, статей 38, 39 КЗпП України у зв’язку з неможливістю продовження роботи за таким трудовим договором (іншого виду зайнятості) за попереднім місцем проживання, для набуття статусу безробітного та отримання допомоги по безробіттю і соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття має право припинити такий трудовий договір в односторонньому порядку, подавши до центру зайнятості за місцем проживання внутрішньо переміщеної особи заяву на ім’я роботодавця про припинення трудового договору.

Датою припинення трудового договору є день, наступний за днем подання такої заяви.

Центр зайнятості за місцем проживання внутрішньо переміщеної особи у день припинення трудового договору повідомляє про це: роботодавця (будь-якими засобами комунікації, у тому числі електронними); територіальний орган Пенсійного фонду України; територіальний орган Державної податкової служби.

* Проєкт USAID «ГОВЕРЛА» звертався до НАДС із запитом надати роз’яснення щодо реалізації положення, визначеного в абзаці третьому частини дев’ятої статті 9 Закону № 389-VIII в частині того, чи наділений сільський, селищний, міський голова правом в умовах періоду воєнного стану видавати розпорядження про звільнення з виборних посад в органах місцевого самоврядування (секретаря сільської, селищної, міської ради; заступника сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів рад; керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради; старости), зокрема за їх власним бажанням.

Проєкт вдячний НАДС за співпрацю та за надану відповідь.

Нижче наводиться лист НАДС

НАДС в межах повноважень розглянув Ваше звернення від 28 вересня 2022 року № USAID HOVERLA-KYV-ADMIN-2022/09/027-2 та повідомляє.

Відповідно до статті 6 Закону України від 07 червня 2001 року № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі — Закон № 2493-ІІІ) консультативне та методичне забезпечення служби в органах місцевого самоврядування здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань державної служби з урахуванням вимог чинного законодавства про місцеве самоврядування в Україні.

Статтею 1 Закону № 2493-ІІІ визначено, що служба в органах місцевого самоврядування — це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Згідно зі статтею 2 Закону № 2493-ІІІ посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Відповідно до статті 3 Закону № 2493-III посадами в органах місцевого самоврядування є, зокрема: виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою.

Статтею 10 Закону № 2493-III прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється, зокрема, на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, старости шляхом затвердження відповідною радою.

Статтею 20 Закону № 2493-ІІІ встановлено, що крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом № 2493-ІІІ та іншими законами України.

Згідно з частиною першою статті 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об’єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

Відповідно до частини третьої статті 75 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» порядок і випадки дострокового припинення повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування територіальними громадами визначаються цим Законом та іншими законами.

Разом з тим згідно з абзацом третім частини дев’ятої статті 9 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі — Закон № 389-VIII) у період дії воєнного стану сільський, селищний, міський голова може призначати осіб на посади та звільняти з посад в органах місцевого самоврядування, керівників комунальних підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління відповідного органу місцевого самоврядування, у порядку, визначеному частинами п’ятою, шостою статті 10 Закону № 389-VIII.

Відповідно до частини п’ятої статті 10 Закону № 389-VIII у період дії воєнного стану особи призначаються на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки, комунальних підприємств, установ, організацій керівником державної служби або суб’єктом призначення, сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради, начальником відповідної військової адміністрації без конкурсного відбору, обов’язковість якого передбачена законом, на підставі поданої заяви, заповненої особової картки встановленого зразка та документів, що підтверджують наявність у таких осіб громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно з вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад.

Порядок звільнення посадових осіб місцевого самоврядування за їх бажанням не передбачено частинами п’ятою та шостою статті 10 Закону № 389-VIII (ср. ).

У зв’язку з цим, оскільки у частині п’ятій статті 10 Закону № 389-VIII мова йде лише про призначення осіб на посади в органи місцевого самоврядування без конкурсу, обов’язковість якого передбачена законом, то, на думку НАДС, сільський, селищний, міський голова може звільняти тих осіб, яких має право призначати.

Крім того, згідно із частиною третьою статті 147-1 Кодексу законів про працю України працівники, які займають виборні посади, можуть бути звільнені тільки за рішенням органу, який їх обрав, і лише з підстав, передбачених законодавством.

Додатково інформуємо, що відповідно до частини четвертої статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщена особа, яка не мала можливості припинити трудовий договір (інший вид зайнятості) відповідно до пункту 1 статті 36, статей 38, 39 КЗпП України у зв’язку з неможливістю продовження роботи за таким трудовим договором (іншого виду зайнятості) за попереднім місцем проживання, для набуття статусу безробітного та отримання допомоги по безробіттю і соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття має право припинити такий трудовий договір в односторонньому порядку, подавши до центру зайнятості за місцем проживання внутрішньо переміщеної особи заяву на ім’я роботодавця про припинення трудового договору.

Датою припинення трудового договору є день, наступний за днем подання такої заяви.

Центр зайнятості за місцем проживання внутрішньо переміщеної особи у день припинення трудового договору повідомляє про це: роботодавця (будь-якими засобами комунікації, у тому числі електронними); територіальний орган Пенсійного фонду України; територіальний орган Державної податкової служби.

Окремо повідомляємо, що листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади мають лише роз’яснювальний (інформаційний) характер і не встановлюють правових норм.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі