Теми статей
Обрати теми

Рекламні нововведення

Редакція ВД
Стаття

Рекламні нововведення

 

Прийнято Закон № 145, який дещо «підрихтував» законодавство про рекламу. Не можна сказати, що зміни мають глобальний характер, проте деякі білі плями в законодавстві нарешті заповнилися (зокрема, спори про вивіски і рекламу в місцях торгівлі), крім того, посилилися вимоги до реклами алкоголю і тютюну.

Докладніше про все це зараз і поговоримо.

Інеса МОКРОНІС, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

Закон № 145

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реклами» від 18.03.2008 р. № 145-VI.

Закон про рекламу

— Закон України «Про рекламу» від 03.07.96 р. № 270/96-ВР.

Закон про оподаткування прибутку

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР.

Декрет № 56-93

— Декрет КМУ «Про місцеві податки і збори» від 20.05.93 р. № 56-93.

 

Загальна картина

Відразу скажемо, що зміни до законодавства про рекламу, унесені

Законом № 145, не мають глобального характеру — це швидше епізодичні перетворення. Причому головний наголос зроблено на обмеженні популяризації алкоголю та тютюну. Але все-таки деякі з нововведень стануть для підприємців дуже корисними.

Більша частина нових норм набуде чинності за місяць від дня опублікування

Закону № 145, частина — з 01.01.2009 р. (стосується тільки реклами алкоголю), частина — з 01.01.2010 р. (стосується тільки реклами алкоголю та тютюнових виробів).

 

Реклама всередині приміщення

Нагадаємо, що відповідно до

статті 8 Закону про рекламу рекламою не є інформація про товари, яка розташовується в місцях їх безпосередньої реалізації. Але залишалося незрозумілим, що вважати місцем реалізації: тільки внутрішній простір торговельної точки чи ж як внутрішній, так і зовнішній?

Судячи з нового визначення терміна «внутрішня реклама», все-таки

не є рекламою тільки та інформація, яка міститься усередині місця реалізації товару. Причому такі місця реалізації можуть бути абсолютно різними: від самостійних магазинів і кафе до тих торговельних точок, які розташовуються в будь-яких будівлях, наприклад: буфети, кіоски, палатки в будівлях кінотеатрів, закритих спорткомплексів тощо.

Крім того, конкретизовано, що «нерекламною» є інформація про виробника товарів і про самі товари в місцях їх реалізації, розміщена «

у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, а також безпосередньо на самому товарі та/або його упаковці».

Стосовно внутрішньої реклами зауважимо, що тепер немає заборони власникам приміщення втручатися в суть рекламного оголошення, оскільки з тексту

статті 17 Закону про рекламу виключено слова: «при узгодженні розміщення внутрішньої реклами втручання у форму та зміст реклами забороняється». Тобто тепер такої норми в статті 17 вже не буде.

 

Вивіски

Нарешті після затяжної паузи врегульовано питання про вивіски. Нагадаємо що після того, як у 2003 році

Закон про рекламу було викладено в новій редакції, з нього зникла норма про можливість розміщувати вивіску на фасаді будівлі без дозволу місцевих органів влади. У результаті деякі держоргани на місцях почали вважати вивіску зовнішньою рекламою і вимагати наявність дозволу на її розміщення та внесення плати за таке розміщення.

На щастя, все повернулося на круги своя. Тепер у

Законі про рекламу є застереження такого змісту:

«Вивіска або табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, які належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не виходить із зареєстрованого найменування особи), час роботи, розміщена

на внутрішній поверхні власного або наданого в користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане в користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою».

Тобто в

Законі про рекламу тепер чітко сказано, що вивіска тепер рекламою не є. Але при цьому вона має відповідати таким вимогам:

1) містити інформацію

тільки про:

— зареєстроване

найменування особи, знаки для товарів і послуг, які належать цій особі;

вид діяльності (якщо це не виходить із зареєстрованого найменування особи);

час роботи;

2) розміщуватися

на:

— внутрішній поверхні приміщення (власного або наданого особі в користування);

— на зовнішньому боці будинку або споруди —

не вище першого поверху або на поверсі, де міститься офіс (торговельна точка);

— біля входу в приміщення.

Відповідно документи місцевих органів влади, що встановлюють порядок видачі дозволів на розміщення об’єктів зовнішньої реклами (до яких часто віднесені і вивіски) та справляння плати за таке розміщення, потрібно буде застосовувати з урахуванням згаданого нововведення.

Якщо вивіска (табличка) відповідають визначенню із Закону про рекламу, для її розміщення дозвіл на розміщення зовнішньої реклами не потрібний, так само, як і не потрібне внесення плати за таке розміщення.

 

Рекламні заходи і знижки

Щодо знижок знову застережено, що це захід тимчасовий, тобто знижки не можуть бути безстроковими, має існувати дата їх закінчення.

І ще одне уточнення: тепер у

Законі про рекламу буде визначено поняття «заходи рекламного характеру — заходи щодо розповсюдження реклами, які передбачають безкоштовне розповсюдження зразків рекламованих товарів та/або їх обмін споживачам однієї кількості або одного виду рекламованого товару на інший».

У свою чергу

підпункт 5.4.4 Закону про оподаткування прибутку (стаття 5 цього Закону поширюється на підприємців на загальній системі оподаткування) встановлює, що до складу валових витрат витрати на безкоштовну роздачу зразків включаються частково (не більше 2 % від чистого доходу за минулий рік), а витрати на проведення решти рекламних заходів — повністю. Звідси напрошується такий висновок: витрати на обмін одного виду (кількості) рекламованого товару на інший до складу валових витрат можна відносити в повному розмірі (без 2-відсоткового обмеження).

 

Реклама алкоголю та тютюнових виробів

Найістотніші зміни в

Законі про рекламу пов’язані саме з алкогольно-тютюновою рекламою. Але приготуватися до них іще є час, оскільки реалізовуватимуться вони поступово.

Спочатку, з набуттям чинності

Законом № 145, стане неможливим використовувати популярних осіб у рекламі алкогольних напоїв, тютюнових виробів, пива та напоїв, виготовлених на його основі, а також у рекламі товарних знаків такої продукції. Крім того, заборонено буде навіть непряме схвалення популярними особами куріння або вживання алкогольних напоїв та пива.

На зовнішній рекламі або в друкованих ЗМІ попереджувальні написи: «Куріння може викликати захворювання на рак» та «Надмірне вживання алкоголю шкідливе для вашого здоров’я» — потрібно виконувати тільки горизонтально, чорним по білому.

Уже

з 01.01.2009 р. набуде чинності заборона рекламувати алкоголь та тютюнові вироби за допомогою зовнішньої реклами (додатково до існуючих заборон на внутрішню рекламу та рекламу на транспорті такої продукції). Ще одне обмеження з 01.01.2009 р.: якщо трансляцію теле- або радіопередачі спонсорує виробник алкогольних напоїв, то будь-яку інформацію про такого спонсора (навіть його назву або товарний знак) не можна буде згадувати ні у вигляді дикторського тексту, ні у вигляді звукового супроводу. На радість спонсорів, які виробляють тютюнову продукцію, для них таку заборону поки що не встановлено.

Далі більше.

З 01.01.2010 р. рекламувати алкогольно-тютюнову продукцію заборонять навіть у всіх друкованих ЗМІ (крім спеціалізованих видань).

Залишиться тільки можливість проводити спеціалізовані виставки алкогольної продукції або тютюнових виробів. А їх, у свою чергу, допускається організовувати виключно в приміщенні або на захищеному майданчику, за умови встановлення організаторами заборони на відвідини таких виставок для осіб, які не мають права придбавати алкогольно-тютюнову продукцію.

 

Реклама лікарських препаратів

Рекламуючи лікарські засоби і медичну техніку, не потрібно буде зазначати загальні застереження щодо їх використання, а також рекомендувати споживачам реклами в обов’язковому порядку ознайомитися з інструкцією щодо застосування лікарського засобу. Замість цього

необхідно вказати вимогу про те, що консультація з лікарем перед застосуванням препарату обов’язкова.

 

Реклама товарів, що ліцензуються/сертифікуються

Щодо товарів, виготовлення або реалізація яких допускається тільки за наявності спеціального дозволу, сертифіката або ліцензії, згадувати в рекламі реквізити цих документів (номер, дату, найменування органу, що видав документ) відтепер необов’язково, тобто скоромовки типу «ліцензія НБУ від 10.02.2002 р.» зникнуть.

Проте, що

важливо: якщо підприємець займається розміщенням реклами таких товарів, він в обов’язковому порядку зобов’язаний мати в себе копії сертифіката, дозволу або ліцензії, отримані від рекламодавця і завірені в установленому порядку. Інакше поширювати цю рекламу він не має права (відповідальність за порушення — штраф  у п’ятикратному розмірі від вартості розміщення реклами — стаття 27 Закону про рекламу).

 

Соціальна реклама

За встановлення і розміщення соціальної реклами

податок на рекламу тепер сплачувати не потрібно. Відповідні зміни внесені до самого Декрету № 56-93.

Крім того, у соціальній рекламі

дозволено згадувати громадські організації, які виступають як рекламодавці.

 

Нові заборони та обмеження

Закон № 145

заборонив провайдерам програмних послуг розміщувати реклами в програмах і передачах зарубіжних телерадіокомпаній.

Також заборонено використовувати в рекламі

найменування органів місцевого самоврядування.

Для того, щоб розмістити зображення або ім’я фізособи в рекламі, необхідно мати

письмову згоду від цієї особи.

 

Висновки

Вивіска тепер однозначно рекламою не є

, але при цьому вона має відповідати встановленим вимогам.

Не вважається рекламою

також інформація про товар або його виробника, розміщена усередині торговельної точки, де цей товар продається, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, а також безпосередньо на самому товарі та/або його упаковці.

Найближчим часом

стане неможливим використовувати популярних осіб у рекламі алкогольних напоїв, тютюнових виробів, пива і напоїв з нього, навіть непрямо. А з 01.01.2009 р. взагалі не можна буде рекламувати алкоголь і тютюнові вироби за допомогою зовнішньої реклами. Причому з 01.01.2010 р. рекламувати алкогольно-тютюнову продукцію заборонять навіть у всіх друкованих ЗМІ (крім спеціалізованих видань).

Розміщуючи рекламу товарів, що ліцензуються/сертифікуються, необхідно вимагати в рекламодавця завірені

копії відповідних ліцензій, дозволів або сертифікатів.

За розміщення

соцреклами податок на рекламу сплачувати вже не потрібно.

Реклама

лікарських препаратів потребує обов’язкової вказівки на необхідність перед прийомом проконсультуватися з лікарем.

Провайдери програмних послуг більше не мають права розміщувати

рекламу в програмах та передачах зарубіжних телерадіокомпаній.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі