Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Обговоренню… підлягає. Підприємець використовує нефіскальний РРО: чи можливе проведення перевірки здійснення розрахункових операцій податківцями

Редакція ВД
Власне Діло Серпень, 2008/№ 15
Друк
Стаття

Обговоренню... підлягає

Підприємець використовує нефіскальний РРО: чи можливе проведення перевірки здійснення розрахункових операцій податківцями

 

Ситуація.

Фізична особа — підприємець на єдиному податку провадить торговельну діяльність, при цьому відповідно до законодавства для розрахунків за готівку з покупцями він не зобов’язаний застосовувати РРО. Однак виключно для власного обліку він використовує касовий апарат у нефіскальному режимі (не зареєстрований у податковому органі). До цього підприємця з’явилися податківці з плановою перевіркою з питань дотримання контролю за проведенням розрахункових операцій у сфері готівкового обігу, у тому числі з наміром ознайомитися з розрахунками через нефіскальний РРО. Підприємець визнав цю перевірку безпідставною та не допустив перевіряючих, але податківці визнали його дії незаконними, про що повідомили в листі.

Про те, чи мають право представники податкової інспекції проводити перевірки розрахункових операцій у єдиноподатників, ми зараз і поговоримо.

 

Допустимість застосування нефіскального РРО

Насамперед визначимо принципи використання нефіскального реєстратора розрахункових операцій (РРО). Як відомо, підприємці-єдиноподатники, які не мають справу з підакцизними товарами, при розрахунках готівкою можуть не використовувати ні РРО, ні розрахункові квитанції (РК) з Книгами обліку розрахункових операцій (КОРО) (

частина 6 статті 9 Закону про РРО документ 1).

Разом із тим на підставі

статті 13 Закону про РРО «звільнені» особи, у тому числі підприємці-єдиноподатники, мають право використовувати власні РРО без їх переведення у фіскальний режим роботи. При цьому під час виникнення спорів між контролюючим органом та особою щодо обсягу продажів, який дозволяє такій особі користуватися пільгами, передбаченими у статті 9 цього Закону, ураховуються документи, що є продуктом цих власних РРО.

Отже, у цій ситуації підприємець мав право

використовувати РРО в нефіскальному режимі роботи, наприклад, для контролю за отриманою виручкою. Реєструвати такий РРО в податковому органі також немає необхідності.

Зазначимо, що при використанні РРО в нефіскальному режимі до фіскальної пам’яті підсумкова інформація про обсяг розрахункових операцій, проведених через РРО, не вноситься. Накопичення інформації про проведені операції відбувається тільки в оперативній пам’яті до її обнуління шляхом складання Z-звіту. Після обнуління зазначена інформація фіксується тільки на роздруку Z-звіту та контрольній стрічці, а з пам’яті РРО видаляється.

 

Правомірність проведення планової перевірки РРО в єдиноподатника

Тепер перейдемо до нюансів перевірок розрахунків готівкою в єдиноподатника, який використовує нефіскальний РРО. У ситуації, що розглядається, податківці прийшли до підприємця з

плановою перевіркою щодо питань дотримання порядку проведення розрахункових операцій у сфері готівкового обігу. Отже, фактично їх мета — перевірити розрахунки готівкою, проведені підприємцем через нефіскальний касовий апарат. Спробуємо розібратися, чи мали право податківці приходити до підприємця-єдиноподатника з цим видом перевірки.

Відповідно до

статей 15 і 16 Закону про РРО контроль за дотриманням суб’єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків за товари (послуги) здійснюють органи державної податкової служби України шляхом проведення планових або позапланових перевірок згідно із законодавством України.

У

статті 16 Закону про РРО зазначено, що така планова перевірка в суб’єктів господарювання, зазначених у пунктах 5 9 статті 9 Закону про РРО, тобто й у фізичних осіб — єдиноподатників, здійснюється не частіше одного разу за результатами звітного календарного року, але не раніше строків, визначених законодавством для подання річного податкового звіту (декларації) такими особами щодо такого податку довідка 1.

Закон про РРО

щодо питань застосування РРО (КОРО з РК) при розрахунках за готівку, у тому числі й щодо питань контролю за правильністю такого застосування, є спеціальним. Отже, норми інших актів законодавства (крім Закону про РРО), що встановлюють порядок проведення перевірок виконання суб’єктами підприємництва вимог Закону про РРО, можуть застосовуватися лише в частині, не врегульованій Законом про РРО.

З урахуванням цього перевірка підприємців, про яку йдеться у

статті 16 Закону про РРО, має здійснюватися як планова. Податківці для проведення такої перевірки повинні пред’явити підприємцю під розпис документи, зазначені у статті 112 Закону про держподатслужбу документ 2:

— направлення на перевірку, в якому зазначаються дата його видачі, назва органу державної податкової служби, мета, вид (планова чи позапланова), підстави, дати початку та закінчення перевірки, посади, звання та прізвища посадових осіб органу державної податкової служби, які проводитимуть перевірку. Направлення на перевірку є дійсним за умови наявності підпису керівника органу державної податкової служби, скріпленого печаткою органу державної податкової служби;

— копії наказу керівника податкового органу про проведення позапланової виїзної перевірки, в якому зазначаються підстави проведення позапланової виїзної перевірки, дати її початку та закінчення.

Якщо перевіряючі не мають таких документів, то їх до перевірки можна не допускати, що прямо зазначено в

Законі про держподатслужбу.

Якщо податківці вже проводили в підприємця-єдиноподатника перевірку, зазначену як планову, то будь-яку наступну перевірку дотримання вимог

Закону про РРО, проведену раніше, ніж через рік, можна вважати позаплановою перевіркою. Що ж до позапланової перевірки, то в суб’єктів, не зобов’язаних застосовувати РРО згідно з пунктами 5–9 статті 9 Закону про РРО, вона можлива виключно на підставі постанови слідчого, органу дізнання або відповідного рішення суду. Це прямо зазначено у статті 16 Закону про РРО.

Отже, виходить, що згідно із

Законом про РРО в підприємця, який здійснює розрахунки готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, але при цьому не застосовує РРО на підставі пункту 6 статті 9 Закону про РРО (як у нашому випадку), представники податкових органів можуть проводити планові перевірки не частіше одного разу за підсумками звітного календарного року.

Проте слід ураховувати, що, оскільки такі суб’єкти не зобов’язані застосовувати ні РРО, ні РК з КОРО,

нефіскальний касовий апарат не може бути об’єктом перевірки. Податківці мають приділяти увагу виключно документам, які підтверджують право суб’єктів господарювання не використовувати РРО або РК з КОРО.

Розшифровка нормативних посилань (документ)

1

Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР у редакції Закону від 01.06.2000 р. № 1776-III.

2

Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.

 

Довідкова інформація (довідка)

1

У цьому випадку мається на увазі єдиний податок.

Матеріал підготувала Ольга Діденко, консультант газети «Власне Діло»

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Увійдіть, щоб читати більше! Авторизовані користувачі одержують безкоштовно 5 статей на місяць