Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Електронна звітність: що це і для кого?

Редакція ВД
Власне Діло Червень, 2008/№ 12
Друк
Стаття

Електронна звітність: що це і для кого?

 

Розвиток людства йде вперед, і нові технології все впевненіше упроваджуються в наше життя. Якщо десять років тому мобільний телефон був розкішшю для еліти, то тепер той, у кого його немає, вважається істотою «з іншої планети». Та ж ситуація і з електронною звітністю: зараз це вже далеко не «необхідність для великих компаній», а реальність, скажімо так, «для широкого кола».

Отже, про електронну звітність: що це, навіщо і що потрібно, аби отримати право її подавати — читайте в цій статті.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Інструкція з електронної звітності

— Інструкція з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затверджена наказом ДПАУ від 10.04.2008 р. № 233.

 

Що таке електронна звітність (ЕЗ)?

Словосполучення «електронна звітність» ми чуємо останнім часом все частіше. Що ж це таке? Фактично це будь-який вид звіту (розрахунку, відомості, декларації), який здають до податкової або соцфонду, але не в паперовому вигляді, а в електронному, тобто:

— є електронним файлом з даними (розширення файлу має бути тільки *.xml);

— направляється до податкової або фонду через мережу Інтернет.

Переваги подання звітності саме в такий спосіб очевидні —

економія часу при складанні (адже файл зі звітом формується автоматично в спеціальній програмі) і при поданні (не потрібно вистоювати чергу і відволікатися на поїздки до ДПІ або фонду).

 

Чи обов'язково?

Іноді податківці на місцях примушують платників податків подавати звітність виключно в електронному вигляді. Відразу зазначимо, що такого права у них немає. Відповідно до

підпункту 4.4.2 «з» Закону № 2181 в електронній формі звітність подається тільки в тому разі, якщо платник податків добровільно прийме таке рішення .

Разом з тим представники ДПІ іноді намагаються посилатися на нещодавно прийняту

Інструкцію з електронної звітності, кажучи, що тепер нібито всі повинні подавати звітність тільки в електронному вигляді. Такі доводи абсолютно безпідставні. У самій Інструкції зазначено, що вона поширюється тільки на тих платників податків, «які за власним бажанням подають податкові документи в електронному вигляді» (преамбула Інструкції з електронної звітності).

Отже, подання електронної звітності — справа цілком добровільна: хочете — подавайте, хочете — ні (інша річ, що в найближчому майбутньому, очевидно, електронна форма звітності все-таки витіснить паперову).

Усе ж таки якщо ви віддаєте перевагу паперовому варіанту звіту (у тому числі і декларації з ПДВ), а податківці наполягають на електронному, можна послатися на наведені вище норми

Інструкції з електронної звітності, а також на листи Держкомпідприємництва від 19.03.2007 р. № 1965 і від 25.04.2007 р. № 2994.

 

Що потрібно для подання ЕЗ?

Ті підприємці, які вирішили заощадити час, освоївши сучасну технологію подання звітності в електронному вигляді, відразу поцікавляться: а що для цього потрібно і скільки це коштуватиме?

Для того щоб податкова (або соцфонд) прийняла електронну звітність, підприємцю потрібно мати

:

1) доступ до мережі

Інтернет ;

2)

спеціальну програму, яка б формувала звіт у форматі «xml»;

3) електронний цифровий підпис та/або печатку (

ЕЦП) платника податків, який наноситься на електронний звіт і має бути підтверджений посиленим сертифікатом ключа;

4)

програму, здатну накласти на електронний документ ЕЦП;

5)

відкритий ключ того органу, якому здаємо звіт (фактично це файл, що дозволяє зашифрувати звіт перед відправкою).

Скільки коштує

доступ до мережі Інтернет, підприємець, швидше за все, знає, оскільки зараз глобальна мережа для більшості — не новинка. У середньому можна обійтися абонплатою 30 грн. на місяць при трафіку 100 Мб.

Програму, яка формує звіти в потрібному форматі, можна одержати безкоштовно

в ДПІ або Пенсійному фонді (ПФУ) — залежно від того, який звіт планується здавати в електронній формі — або скачати із сайта відповідного органу:

— для звітності, що подається до ДПІ, за адресою http://www.sta.gov.ua у розділі «Платникам податків про електронну звітність» — «Програмне забезпечення»;

— для звітності, що подається до ПФУ, — http://www.pfu.gov.ua у розділі «Програмне забезпечення» або із сайта розробника http://www.bestzvit.com.ua.

Важливо, щоб програмне забезпечення було останньої версії, тому потрібно стежити за його оновленням (знайти і скачати оновлення можна на тих же сайтах або одержати безкоштовно в ДПІ чи фонді).

Для формування звітів можна використовувати і такі програми, як «Парус», «1С: Підприємство 7.7», «1С: Бухгалтерія 8.1» (правда, найостанніша версія «1С: Бухгалтерії 8.1» — 1.1.4.4 містить деякі недоліки, тому поки краще до цієї версії програму не оновлювати), а також програму «Підприємець 4ТМ». З їх допомогою звітність формується в необхідному «xml»-форматі.

ЕЦП і програму

, здатну наносити його на електронний документ, підприємець може одержати, звернувшись до одного з акредитованих центрів сертифікації ключів. На сьогодні це:

— ЗАТ «Інфраструктура відкритих ключів»;

— ТОВ «Український сертифікаційний центр»;

— ТОВ «Арт-мастер»;

— Державне підприємство «Українські спеціальні системи»;

— НВФ «Українські національні інформаційні системи» («Вісник податкової служби України», 2008, № 18 — 19, с. 77 — 78).

Послуги цих центрів не безкоштовні. У середньому

за кожен ключ (електронний підпис/печатку довідка 1) справляється плата в сумі 90 грн., за програму — від 300 до 500 грн., за щомісячне оновлення цієї програми — 50 — 150 грн. на місяць. Термін дії ключів — 1 рік (у законодавстві така вимога не прописана, але й заборони немає, тому центри ключів установили зручний саме для них термін).

Зауважимо, що до 27.04.2008 р. підприємці могли подавати електронні звіти, підписані не сертифікованими, а безкоштовними ключами, які формувалися в програмі «Нотар». З набуттям чинності

Інструкцією з електронної звітності застосування несертифікованих ключів стало неможливим. Разом з тим деякі зі згаданих центрів пропонують різні акції, надаючи пільгові ціни на сертифіковані ключі тим платникам податків, які вже подавали електронну звітність. Наприклад, ТОВ «УСЦ» здійснює безкоштовний обмін ключів «Нотар» на ЕЦП, для цього потрібно надати оригінал договору з податкової про подання звітності в електронному вигляді та інші необхідні документи (свідоцтво про держреєстрацію, про ПДВ-реєстрацію, наказ про призначення керівника тощо). До закінчення терміну дії договору з податковою ключами можна користуватися безкоштовно. Разом з ключами безкоштовно видадуть і програму для накладення ЕЦП («БЕСТ ЗВІТ плюс», демо-версія), причому її можна використовувати не тільки для накладення ЕЦП, а й для формування звітів до ПФУ, а також форми № 1ДФ до ДПІ (у повній версії цієї програми можна формувати будь-який звіт, але повна версія — платна).

ТОВ «Арт-мастер» справляє

за видачу ключа всього 5 грн., але такий тариф діє тільки для тих користувачів, які підписали з ДПІ договір про подання електронної звітності до 20.02.2008 р. Ключі діятимуть до кінця 2008 року.

Докладніше про те, які документи потрібно подати, щоб одержати ЕЦП, і як їх сформувати в програмі «БЕСТ ЗВІТ», читайте на с. 13 цього номера.

Після того як ключ уже придбано, потрібно скачати із сайта ДПІ або ПФУ форму договору про подання звітності в електронному вигляді (договір див. на с. 5 цього номера), роздрукувати в двох примірниках, підписати цей договір, поставити звичайну мокру печатку (за наявності) і віднести до податкової або фонду.

Після того як підприємцю повернуть один примірник підписаного в ДПІ або ПФУ договору, подання електронної звітності буде правомірним. Але важливо знати таке: підписавши договір, платник податків не позбавляється права подати звіт не в електронній, а в паперовій формі, якщо йому так буде зручніше.

Відправити електронний звіт не можна, не зашифрувавши його за допомогою відкритого ключа того органу, якому він здається

(тобто підприємцю потрібний файл, призначений для зашифрованого звіту перед його відправкою). Як правило, ці ключі вже присутні в програмному забезпеченні з формування ЕЗ, яке платник податків скачав із сайта або одержав при підписанні договору про здавання ЕЗ. Якщо ні, то відкритий ключ ДПІ або ПФУ можна безкоштовно одержати у відповідному органі чи знайти і скачати на сайті того центру ключів, у якого сам підприємець купував ЕЦП (у розділі «Сертифікати»; пошук слід задати за кодом ЄДРПОУ відповідної ДПІ або ПФУ — ДЦ «ІЦ СПОВ ПФУ»).

Ось, власне, і все, що необхідно зробити на підготовчому етапі. Тепер підприємець може сміливо здавати ЕЗ. Про те, як це зробити і які нюанси виникають, читайте на с. 20 цього номера.

 

Висновки

Електронна звітність — це будь-який вид звіту (розрахунку, відомості, декларації), який здається до податкової або ПФУ, не в паперовому вигляді, а в електронному. Причому

здавання звітності в електронному вигляді — не обов'язок, а право підприємця: хоче — здає, хоче — ні. Ніхто його примушувати права не має.

Платники податків, які все ж таки вирішили не відставати і подавати до ДПІ або ПФУ

електронну звітність, у першу чергу повинні придбати сертифіковані ключі електронного цифрового підпису для своїх електронних звітів, а також підключитися до мережі Інтернет. Потім потрібно підписати з ДПІ або ПФУ договір про подання звітності в електронному вигляді і скачати необхідне програмне забезпечення (це безкоштовно). На цьому підготовку закінчено, тепер можна здавати ЕЗ.

Довідкова інформація (довідка)

1

Електронну печатку, як і звичайну, підприємцю мати необов'язково. Інакше кажучи, фізособа-підприємець цілком може обійтися купівлею одного електронного ключа — аналога підпису (це випливає з підпункту 7.1 Інструкції з електронної звітності).
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі