Теми статей
Обрати теми

На замітку

Редакція ВД
Новини

На замітку

 

Дочекалися: прийнято антикризовий Закон

 

Закон України «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 31.10.2008 р. № 639-VI

 

Розглянемо основні положення цього

Закону, які будуть цікаві підприємцям.

1. Збільшено

до 150 тис. грн. гарантовану державою суму відшкодування внесків фізичних осіб (у банках — членах фонду гарантування внесків). До цього моменту вона становила 50 тис. грн.

2. Передбачається створення

Стабілізаційного фонду. Напрямки використання його коштів досить чітко прописано у статті 1 розділу I антикризового Закону.

3. Затверджено порядок

капіталізації банків, тобто збільшення їх статутних капіталів шляхом внесків держави.

4. На фоні викладених вище загальних норм

Закон містить щонайменше одне важливе положення, з яким доведеться рахуватися в практичній діяльності абсолютно всім підприємцям. Ідеться про новий порядок визначення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати. Річ тут ось у чому.

В

антикризовому Законі з’явилася досить неординарна норма: «...розміри прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати змінюються відповідно до індексу інфляції (індексу споживчих цін...)» (пункт 5 розділу III).

Сьогодні ці показники визначено

Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. № 107-VI. А саме: з 1 жовтня прожитковий мінімум на працездатну особу становить 669 грн., а мінімальна зарплата — 545 грн. З 1 грудня 2008 року зазначеним Законом передбачалося підвищення мінзарплати до 605 грн. Причому ці норми антикризовим Законом не скасовано.

Виникає резонне запитання: як вплине

антикризовий Закон на затверджені Законом про держбюджет показники прожиткового мінімуму та мінзарплати?

Хоча він і набув чинності з моменту офіційного опублікування (05.11.2008 р.), вважаємо, що діючі в

листопаді показники прожиткового мінімуму (669 грн.) і мінімальної зарплати (545 грн.) не переглядаються. Інша ситуація з груднем. З великою ймовірністю можна говорити про неможливість застосування у грудні 2008 року нового розміру мінімальної зарплати (605 грн.).

На наш погляд, грудневі показники розраховуватимуться виходячи з листопадового рівня інфляції, тобто у грудні мінімальну зарплату буде визначено не в сумі 605 грн., а в розмірі 545 грн. з коригуванням на індекс інфляції листопада.

Аналогічним чином визначатиметься грудневий розмір прожиткового мінімуму. Саме так ми розуміємо внесені зміни. Однак не виключаємо й інших варіантів прочитання «зарплатної» норми. Тому з нетерпінням чекаємо офіційних роз’яснень. Буде ще краще, якщо вже найближчим часом Кабмін затвердить порядок визначення розміру прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати.

 

Мінімальні ціни на алкоголь: заново і знову

 

Постанова Кабінету Міністрів України «Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв вітчизняного виробництва» від 30.10.2008 р. № 957

 

Підприємці, які торгують алкоголем, можливо, вже забули, що таке мінімальні ціни на спиртні напої:

постанову КМУ від 21.06.2001 р. № 700, що встановлювала мінімальні ціни на алкоголь, було скасовано постановою КМУ від 28.05.2005 р. № 407.

Постановою № 957

знову запроваджено мінімальні ціни на алкоголь. Зазначимо основні моменти документа.

1.

Встановлюються розміри мінімальних цін на такі види алкогольних напоїв:

 

Опис товару

Мінімальна ціна за 1 літр 100-відсоткового спирту, гривень

оптово-відпускна

роздрібна

Горілка та лікеро-горілчані вироби

58,33

70

Спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду:

 

 

коньяк три зірочки

104,17

125

коньяк чотири зірочки

116,67

140

коньяк п’ять зірочок

133,33

160

інші спиртові дистиляти та спиртні напої

104,17

125

 

2.

Мінімальні ціни на зазначені алкогольні напої визначаються як добуток відповідних затверджених мінімальних цін, міцності за об’ємом (у відсотках) та місткості тари (у літрах), розділений на 100 %.

Так, наприклад, оптово-відпускна ціна пляшки горілки місткістю 0,5 літра становить:

58,33 х 40 х 0,5 : 100 = 11,67 грн.;

роздрібна ціна становить:

70 х 40 х 0,5 : 100 = 14 грн.

3. Очевидно, під групою «Спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду» слід розуміти товари, які класифікуються за кодом 220820

УКТЗЕД. Відповідно вино, шампанське під цінове регулювання не підпадають (оскільки до лікеро-горілчаних виробів також не належать).

4.

Постанова набуває чинності з 16 листопада 2008 року (через 10 днів з дати опублікування в газеті «Урядовий кур’єр» від 05.11.2008 р. № 207).

 

Новини від Нацбанку: у боротьбі за фінансову стабільність

 

Постанова Правління Національного банку України «Про внесення зміни до постанови Правління Національного банку України від 11.10.2008 р. № 319» від 29.10.2008 р. № 340

Постанова Правління Національного банку України «Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 11.10.2008 р. № 319» від 05.11.2008 р. № 353

Лист Національного банку України «Щодо постанови Правління Національного банку України від 11.10.2008 р. № 319 «Про додаткові заходи щодо діяльності банків» від 28.10.2008 р. № 18-311/3496-14715

 

Почнемо з

постанови НБУ № 340.

Унесеними до

постанови № 319 змінами встановлено обмеження щодо переказів іноземної валюти за межі України за дорученням фізичних осіб — резидентів і нерезидентів. Так, банки (фінансові установи) можуть здійснювати перекази (новий пункт 4.9 постанови № 319):

— без підтвердних документів з поточного рахунка в іноземній валюті або без його відкриття в сумі, що в еквіваленті не перевищує 15000 грн. на місяць;

— на підставі підтвердних документів виключно з поточного рахунка клієнта в іноземній валюті — в сумі, що в еквіваленті перевищує 15000 грн., але не більше ніж 75000 грн. на місяць.

Зазначені вимоги не поширюються на:

— оплату витрат на лікування в медичних закладах іншої держави, а також на оплату витрат на транспортування хворих;

— оплату витрат, пов’язаних зі смертю громадян за кордоном (транспортні витрати та витрати на поховання);

— перекази, що здійснюються на підставі вироків, рішень, ухвал і постанов судових, слідчих та інших правоохоронних органів;

— перекази, що здійснюються громадянами в разі виїзду за кордон на постійне місце проживання.

Постанова НБУ № 340

набула чинності з 29 жовтня 2008 року.

Тепер поговоримо про

постанову № 353.

Цією постановою викладено в новій редакції

пункт 4.2 постанови НБУ № 319. Тепер цим пунктом установлено, що на готівковому валютному ринку України уповноважені банки встановлюють курс продажу готівкової іноземної валюти не вище офіційного курсу гривні до іноземних валют, установленого НБУ!

Пункт 4 постанови НБУ № 319

доповнено підпунктом 4.10, з якого випливає, що клієнт-резидент, який в установленому порядку через суб’єкта ринку купив безготівкову іноземну валюту за гривні або обміняв іноземну валюту на іншу (на виконання зобов’язань в іноземній валюті), зобов’язаний її використати не пізніше ніж за 5 робочих днів після дня її зарахування на його поточний рахунок на потреби, зазначені в заяві про купівлю іноземної валюти. Така іноземна валюта не підлягає списанню з поточного рахунка клієнта протягом 5-денного строку з метою використання її на інші цілі.

У заяві про купівлю іноземної валюти резидент зобов’язаний доручити суб’єкту ринку продати куплену, обміняну іноземну валюту, яку не буде перераховано за призначенням у зазначений вище строк.

Ця вимога поширюється на суб’єктів ринку під час купівлі, обміну ними іноземної валюти з метою виконання власних зобов’язань в іноземній валюті.

Ціна купівлі готівкової іноземної валюти може встановлюватися банками в межах 3,0 % нижче від ціни продажу готівкової іноземної валюти.

Крім того, тепер зазначено, що

уповноважені банки протягом робочого дня не змінюють значення курсів купівлі та продажу готівкових іноземних валют за гривні.

І нарешті

поговоримо про лист НБУ № 18-311/3496-14715.

У цьому

листі наведено роз’яснення норм постанови № 319. Зупинимося на найактуальніших.

1. Банки відповідно до

пункту 2.1 постанови № 319 мають право видавати кредити в іноземній валюті позичальникам, у яких немає джерел надходження валютної виручки, за умови дотримання граничного обсягу заборгованості за кредитами в іноземній валюті (далі — граничний обсяг заборгованості).

При цьому

граничний обсяг заборгованості визначається за даними щоденного балансу банку на дату фіксації заборгованості відповідно до постанови № 319 як сумарна заборгованість позичальників, у яких немає джерел надходження валютної виручки, за наданими кредитами в іноземній валюті, що обліковується на звітну дату за відповідними балансовими рахунками банку (у тому числі відповідно до генеральних (рамкових) договорів про відкриття кредитної лінії).

Зазначимо й те, що банки зобов’язані виконувати взяті на себе кредитні зобов’язання за кредитними договорами з клієнтами, які не мають джерел надходження валютної виручки, оформленими до набуття чинності

постановою № 319, у розмірі, що не перевищує граничного обсягу заборгованості.

2. Слід звернути увагу,

що пунктом 2.2 постанови № 319 установлено: внесення до кредитного договору змін щодо вартості кредиту, що не відповідає змінам облікової ставки НБУ, кваліфікуватиметься як порушення вимог статті 49 Закону України «Про банки і банківську діяльність».

У

листі роз’ясняються: банки можуть уносити зміни до кредитних договорів, що стосуються вартості кредиту, тільки в тому разі, якщо зміна облікової ставки сталася після 13.10.2008 р. Якщо зміна облікової ставки відбулася до цієї дати, то таку зміну не можна розглядати як підставу для зміни вартості кредиту за діючими кредитними договорами.

Змінювати ж процентну ставку за кредитом банки можуть лише в тому разі, коли настає подія, що не залежить від волі сторін договору, але безпосередньо впливає на вартість кредитних ресурсів банку.

Крім того, зміна процентної ставки за кредитом має бути адекватною тим подіям, які безпосередньо вплинули на вартість кредитних ресурсів банку.

3. Що стосується повернення коштів, залучених від клієнтів у депозит, то відповідно до

пункту 2.4 постанови № 319 банк зобов’язаний повернути кошти як юридичним, так і фізичним особам тільки після закінчення строку розміщення внеску (депозиту) незалежно від виду валюти, зазначеної при складанні цих договорів.

У

листі же зазначено, що дія цієї норми не поширюється на операції інститутів спільного інвестування відкритого типу, інститутів спільного інвестування інтервального типу (протягом дії інтервалу), які пов’язані з виконанням зобов’язань відповідного ІСІ щодо обов’язкового викупу власних цінних паперів на вимогу інвестора, і на операції недержавних пенсійних фондів, пов’язані з виконанням зобов’язань відповідного недержавного пенсійного фонду щодо здійснення виплат своєму учаснику.

4. Банки на вимогу клієнтів не мають права здійснювати купівлю, обмін іноземної валюти з метою дострокового виконання зобов’язань та з метою проведення розрахунків з нерезидентами за імпорт продукції (робіт, послуг, прав інтелектуальної власності), що здійснюється без ввезення на територію України

(пункт 4.4 постанови № 319). Однак Нацбанк у листі зазначив, що така заборона не поширюється на випадки купівлі, обміну іноземної валюти з метою виплати резидентами іноземним інвесторам дивідендів, нарахованих за підсумками діяльності резидентів за звітний період; операції неторговельного характеру; кошти в іноземній валюті, придбані до 13.10.2008 р.

 

Наближається строк повірки вимірювальних засобів (ваги, гирі тощо)

 

Порядок складання переліків засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації та підлягають повірці від 15.09.2005 р. № 262

 

Ті підприємці, які у своїй діяльності використовують засоби вимірювальної техніки, що підлягають повірці (наприклад, при торгівлі на розвішування, у разі приймання металобрухту тощо), зобов’язані щорічно їх повіряти. Для цього відповідно до

пункту 2.4 Порядку № 262 потрібно до 1-го грудня (отже, у 2008 році останній строк — 28 листопада) скласти Перелік таких засобів за формою, зазначеною в додатку 1 до Порядку № 262, і надіслати його поштою на погодження з територіальним органом метрології.

 

З 1 січня електронну податкову звітність прийматимуть тільки з ЕЦП, сформованим за допомогою сертифікованих ключів

 

Лист Державної податкової адміністрації України «Про надання роз’яснення стосовно використання засобів ЕЦП» від 07.10.2008 р. № 20410/7/28-0517

 

Нагадаємо нашим читачам, що зараз до органу податкової служби податкову звітність може бути подано:

— на паперових носіях;

— поштовими відправленнями;

— на магнітних носіях і засобами телекомунікаційного зв’язку у форматі xml з накладанням електронного цифрового підпису (ЕЦП) і без додавання роздрукованих оригіналів податкової звітності на паперових носіях.

Для реалізації останнього способу платникам податків необхідно придбати сертифіковані ключі для накладання ЕЦП і визначитися з використанням спеціальної програми для роботи з цими засобами захисту. Однак з огляду на загальну кількість платників податків ДПАУ протягом 2008 року приймала звітність електронною поштою з використанням ПЗ «Нотар» для накладання електронного підпису, що жодного відношення до ЕЦП не має. І це незважаючи на те, що з набранням чинності

Інструкцією з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку, затвердженою наказом ДПАУ від 10.04.2008 р. № 233, ДПАУ офіційно оголосила про припинення підтримки проекту подання звітності з використанням ПЗ «Нотар».

Про те, що ситуація зміниться з нового року, ДПАУ запевнила в цьому

листі. Зокрема, зазначено, що з 1 січня 2009 року буде припинено приймання податкової звітності в електронному вигляді, підписаної за допомогою ПЗ «Нотар». Податкова звітність прийматиметься в електронному вигляді тільки з накладанням на неї ЕЦП, сформованого за допомогою сертифікованих ключів.

У зв’язку з цим ДПАУ уклала договори про співробітництво з комерційними організаціями, що надають послуги ЕЦП на платній основі. У цій угоді були передбачені пільги щодо придбання ЕЦП в акредитованих комерційних центрах платниками податків, які брали участь у проекті ДПАУ з використанням ПЗ «Нотар». Пільги надаються на підставі оригіналу договору, укладеного між заявником і відповідною державною податковою інспекцією.

На закінчення

листа ДПАУ заявила, що безкоштовне поширення засобів ЕЦП серед платників податків буде впроваджено після введення в експлуатацію власного акредитованого центру сертифікації ключів. Щоправда, коли це станеться, ДПАУ не уточнила.

Від редакції додамо, що подання звітності в електронному вигляді є, як і раніше, виключно добровільним рішенням платника податків. Тому, якщо підприємець не планує придбання спеціального програмного забезпечення та сертифікованих ключів для накладання ЕЦП, у нього завжди залишається варіант подання звітності в паперовому вигляді.

 

Кабмін стабілізує ціни на ліки та вироби медичного призначення

 

Постанова КМУ від 17.10.2008 р. № 955 «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення»

 

Кабмін, зокрема, установив

граничні постачальницько-збутові надбавки (націнки) і граничні торговельні (роздрібні) надбавки (націнки):

на лікарські засоби та вироби медичного призначення, включені до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення (постанова КМУ від 29.03.2006 р. № 400), — відповідно не вище ніж 15 % і не вище ніж 35 % оптової ціни виробника (митної вартості) з урахуванням знижок;

на лікарські засоби та вироби медичного призначення за переліком, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров’я, Мінекономіки та з питань європейської інтеграції України від 03.12.2001 р. № 480/294, — відповідно не вище ніж 10 % і не вище ніж 15 % оптової ціни виробника (митної вартості) з урахуванням знижок;

на лікарські засоби та вироби медичного призначення, які придбаваються державними та комунальними установами охорони здоров’я за бюджетні кошти, — не вище ніж 10 % оптової ціни виробника (митної вартості) з урахуванням знижок.

Крім того, з метою контролю за дотриманням суб’єктами господарювання встановлених надбавок (націнок) Кабміном невдовзі

передбачене впровадження декларування виробником або імпортером оптової ціни (митної вартості) перелічених вище лікарських засобів та виробів медичного призначення.

Також унесено зміни до деяких

постанов КМУ, які регламентують діяльність Держлікінспекції.

 

Ліцензування в будівництві: є зміни

 

Постанова Кабінету Міністрів України

«Про внесення змін до Порядку ліцензування певних видів господарської діяльності в будівництві» від 22.10.2008 р. № 941

 

Постановою КМУ № 941

унесено зміни до Порядку ліцензування певних видів господарської діяльності в будівництві, затвердженого постановою КМУ від 05.12.2007 р. № 1396. Виділимо найбільш істотні.

1. Ліцензування в будівництві проводитиметься не тільки Державною архітектурно-будівельною інспекцією, як було раніше, а й її

територіальними органами (пункт 3 Порядку).

2. При видачі ліцензії до неї видаватиметься

додаток з переліком робіт, на здійснення яких отримано ліцензію. У разі прийняття рішення про внесення змін до переліку робіт орган ліцензування затверджує зазначені зміни та оформляє їх окремим додатком, про що робиться відмітка на бланку ліцензії (пункти 9 і 15 Порядку).

4. Для

переоформлення ліцензії тепер необхідно подавати органу ліцензування протягом 10 робочих днів з дати виникнення підстав для переоформлення такі документи:

— заяву;

— ліцензію, що підлягає переоформленню;

— копію Свідоцтва про державну реєстрацію, засвідчену нотаріально або органом, що видав оригінал документа.

Постанова набуває чинності від дня офіційного опублікування (на момент підготовки номера не опублікована).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі