Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

На замітку

Редакція ВД
Власне Діло Лютий, 2009/№ 4
Друк
Новини

На замітку

 

Підприємці-єдиноподатники можуть бути платниками ПДВ

Постанова КМУ від 28.01.2009 р. № 45 «Про скасування постанови Кабінету Міністрів України від 20.12.2008 р. № 1118»

Горезвісну

постанову КМУ від 20.12.2008 р. № 1118, якою приватних підприємців — платників єдиного податку позбавили права на добровільну реєстрацію платниками ПДВ (див. «ВД», 2009, № 2, с. 2; № 3, с. 3), урешті-решт офіційно скасовано.

Водночас у

постанові № 45 немає жодного слова про те, що робити з відновленням статусу платника ПДВ для єдиноподатників, які вже анулювали свідоцтва платників ПДВ під час дії постанови № 1118. Відповідно це питання залишається невизначеним. Сподіваємося, ограни ДПАУ на місцях усіляко сприятимуть поверненню таких підприємців до лав єдиноподатників-ПДВ-шників.

 

Увага! Зміни в податковій звітності з ПДВ

Наказ ДПАУ від 21.01.2009 р. № 8 (набув чинності 10.02.2009 р.)

У зв’язку із законодавчими змінами щодо спецрежиму з ПДВ ДПАУ вимушена була внести зміни до

Порядку заповнення та подання податкової декларації з ПДВ, затвердженого наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 166 (далі — Порядок № 166), і до форми декларації з ПДВ. У тому числі зміни внесено до форми загальної податкової декларації з ПДВ, а також до додатка 1 до неї — Розрахунок коригування сум ПДВ (з викладенням його в новій редакції) (див. вкладку). Тому внесені зміни щодо порядку складання та подання ПДВ-звітності фактично стосуються всіх платників ПДВ. Зазначимо основні зміни (зміни до форми скороченої декларації з ПДВ і додатків до неї ми не розглядатимемо, оскільки приватні підприємці такі форми не подають).

1. Зміни до

Порядку № 166. Зокрема, додаток 3 до Порядку № 166, який подавався в разі виправлення помилки, допущеної в загальній декларації, поданій за формою в редакції наказу ДПАУ від 30.09.2003 р. № 466, утратив чинність.

2. Податкова декларація з ПДВ (загальна).

Рядки «коригувань» 8, 16:

а) з назв рядків 8,16 виключено слова «на основі попередніх

».

Саме ці слова надавали формальні підстави не відображати в цьому рядку повернення товарів (авансів), зміни ціни, номенклатури, якщо вони відбулися в одному періоді, хоча розрахунок коригування до податкової накладної виписувався в будь-якому разі. Інакше кажучи, у цій ситуації постачальник рядок 8.3 не заповнював, а відображав загальний обсяг поставки (за мінусом вартості повернених товарів) у рядку 1 декларації, а покупець, не заповнюючи рядок 16.2, загальну суму придбання відображав у рядку 10.1 декларації. Саме це роз’яснювала ДПАУ у своєму

листі від 05.06.2008 р. № 5658/6/16-1515-20. Тепер же не зовсім зрозуміло, як розцінювати цю зміну? Не можна виключати, що таке оновлення формулювання пов’язане з введенням рядка 16.5, який застосовується в сільгосп-ПДВ-обліку. Хоча і простих платників можуть зобов’язати коригування одного періоду відображати розгорнено і в рядку 1 (10.1), і в рядку 8 (16). Узагалі практика покаже;

б)

Тепер за рядками 8 і 16 слід буде заповнювати не лише суму ПДВ у колонці Б, а й обороти поставки (придбання), тобто колонку А.

Рядок 23.4 «

зменшено/збільшено залишок від’ємного значення за результатами перевірки податкового органу»

До останніх змін код цього рядка був

23.5 (нумерація змінилася через скасування рядка 23.3).

В оновленому

підпункті 5.12.5 , що з’явився в Порядку № 166, зазначено, що в рядку 23.4 відображаються виявлені перевіряючими суми завищення/занижения від’ємного значення (рядок 26). Причому зверніть увагу: у Порядку № 166 зазначено, що рядок 23.4 заповнюється в періоді, наступному за тим, в якому було проведено перевірку. Вважаємо, що тут слід орієнтуватися на дату підписання акта перевірки. Наприклад, податківці під час перевірки виявили завищення податкового кредиту листопада 2008 року в розмірі 100 грн., яке не вплинуло на розрахунки з бюджетом аж до періоду закінчення перевірки (січня), і ця сума продовжує відображатися в рядку 26 декларації за січень. Тоді платник у декларації за лютий заповнює рядок 23.4, відобразивши у ньому «-100».

Якщо перевіркою буде виявлено заниження бюджетного відшкодування

Виникає запитання щодо нового

підпункту 5.12.6, а саме відображеного у ньому алгоритму коригування за наслідками виявлення перевіряючими сум заниження бюджетного відшкодування (зауважте, про відображення виявлених завищень узагалі не йдеться). У цьому випадку ДПАУ пропонує щодо виявленої суми діяти так:

1) урахувати її у зменшення податкових зобов’язань

майбутніх періодів на підставі (увага!) податкового повідомлення. Таким чином, ця сума не відображається в подальших деклараціях (її додатках) ні у збільшенні податкового кредиту (ні в рядках 10 — 17, ні в рядку 23.4), ні у зменшенні податкових зобов’язань до сплати (як, наприклад, це було передбачено раніше — за рядком 10.1 старого додатка 2 «Розрахунок суми, що підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету» (до наказу ДПАУ від 17.03.2008 р. № 159)). Інакше кажучи, ми цю суму повинні тримати в думці, і в разі появи ПДВ до сплати за рядком 27 сплатити менше саме на цю виявлену податківцями суму. З цим правилом ми також можемо погодитися (хоча і не зовсім зручно тримати в думці число);

2) унести цю виявлену суму зі знаком «-» до рядка 23.4 декларації

наступного періоду (після періоду перевірки) для зменшення рядка 26 помилкового періоду. Тут хочемо додати своє зауваження до запропонованого алгоритму ДПАУ. Річ у тім, що він не працює в тому разі, коли помилка пов’язана з виявленням неврахованого податкового кредиту і завищення податкових зобов’язань (тобто коли занижено вже показник рядка 24), а працює лише тоді, коли помилка пов’язана з неправильним розподілом від’ємного значення рядка 24 між рядками 25 і 26, тобто сам рядок 24 сформовано правильно (наприклад, 100 грн.), а от до рядка 25 потрапила занижена сума (наприклад, 0 грн. — бухгалтер не врахував оплати), відповідно решта — 100 грн. потрапила у рядку 26. Тоді при виявленні такої помилки податківцями ми повинні пам’ятати, що ця сума ніколи не повернеться нам через бюджетне відшкодування, тому ми не повинні відображати її зі знаком «+» у рядку 23.4 наступного періоду. Крім того, ми повинні виключити її з рядка 26, для чого заповнюємо рядок 23.4 наступного періоду зі знаком «-», але в разі появи за підсумками декларації суми до сплати (рядок 27) ми маємо право сплатити на 100 грн. менше.

Тепер розглянемо ситуацію, коли суму бюджетного відшкодування занижено внаслідок «недоотримання» податкового кредиту (100 грн.), тоді, як зрозуміло, рядок 26 тут ні до чого, і зменшувати його в майбутніх деклараціях через рядок 23.4 неправильно, оскільки ми перекрутимо показники. Єдине, що ми тут повинні зробити, так це «запам’ятати» ці 100 грн. і при виникненні суми до сплати (рядок 27) сплатити до бюджету на 100 грн. менше.

Додаток 1 до декларації

У

додатку 1 «Розрахунок коригування сум ПДВ до податкової декларації з ПДВ» тепер необхідно буде зазначати не лише суму ПДВ, що підлягає коригуванню (графа 10), але й обсяг поставки без ПДВ (графа 9). Змінено також назви підсумкових рядків I і II розділів додатка 1.

 

Про розрахунковий період для обчислення допомоги по тимчасовій непрацездатності

Лист Мінпраці України від 16.12.2008 р. № 621/18/99-08

Ситуація:

працівника прийнято на роботу 02.06.2008 р. (01.06.2008 р. — неділя), а страховий випадок настав 3 грудня 2008 року. Як визначити розрахунковий період для обчислення допомоги по тимчасовій непрацездатності працівнику?

Мінпраці зазначило, що у цьому випадку

розрахунковим періодом буде період з 1 липня по 30 листопада 2008 року.

При цьому автори листа посилаються на пункт 5 Порядку обчислення середньої заробітної плати від 26.09.2001 р. № 1266, згідно з яким, якщо застрахована особа сплачувала страхові внески менше 6 календарних місяців, середня заробітна плата (дохід) обчислюється за фактично відпрацьовані календарні місяці (з 1-го по 1-ше число), в яких сплачено страхові внески.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі