Теми статей
Обрати теми

Пенсійне «післяріччя», або Як розрахуватися та відзвітувати «за себе» до Пенсійного фонду

Редакція ВД
Стаття

Пенсійне «післяріччя», або Як розрахуватися та відзвітувати «за себе» до Пенсійного фонду

 

Після закінчення року в кожної фізичної особи — підприємця виникає обов’язок відзвітувати перед Пенсійним фондом (ПФ), а при роботі на загальній системі оподаткування ще й розрахуватися з ним. Зрозуміло, для цього важливо знати, як краще (правильніше та вигідніше) заповнити річний звіт, коли його подати, яку суму внесків сплатити до ПФ за підсумками року (або, навпаки, отримати від нього як відшкодування надміру сплачених внесків).

Саме про дії підприємця та особливості заповнення річних пенсійних звітів ітиметься в цій статті.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

Закон про пенсійне страхування

— Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV.

Закон № 129/98-ВР

— Закон України «Про внесення змін до Декрету КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 13.02.98 р. № 129/98-ВР.

Закон про держбюджет на 2008 рік

— Закон України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. № 107-VI.

Указ № 746

— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» у редакції від 28.06.99 р. № 746/99.

Інструкція № 21-1

— Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою ПФУ від 19.12.2003 р. № 21-1.

 

Протягом року та після

Спочатку опишемо картину спілкування з ПФ, яка вимальовувалася протягом року та після його закінчення у фізичних осіб — підприємців. Почнемо з тих, хто працює

на загальній системі . Розглянемо схему.

 

img 1
img 2

 

Тепер розберемося з підприємцями на єдиному податку і на фікспатенті. Дивимося схему.

 

img 3
img 4

 

Додаток 25

Приступимо до заповнення

додатка 25 — звіту, який зобов’язані подати підприємці, котрі працювали минулого року (протягом усього року або його частини) на загальній системі оподаткування.

Форма звіту містить

заголовну частину , з якою все дуже просто: зазначається П. І. Б. підприємця, його реєстраційний номер у ПФ, ідентифікаційний код, місце проживання, телефон, а в разі добровільної реєстрації у ПФ членів сім’ї, які допомагають підприємцю, — інформація про них (звернемо увагу, що реєстрація родичів-помічників у ПФ зовсім не обов’язкова).

Далі йде така таблична частина форми:

 

Графа таблиці

Що зазначати?

«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності»

Зазначається чистий дохід підприємця за кожний місяць, докладніше див. далі

«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності»

Заповнюється тільки в разі, якщо підприємець добровільно зареєструє членів сім’ї у ПФ — їх місячний дохід

«Сума доходу, на яку нараховуються внески з урахуванням максимальної величини»

Зазначається менша з двох сум: — або показник з того ж рядка за графою «Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності» (навіть якщо дохід менше мінімальної зарплати); — або граничний розмір доходу, на який нараховуються внески довідка 3.Важливо пам’ятати: порівнюється з межею саме місячна сума доходу (не квартальна!)

«Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)»

Величину з того ж рядка за графою «Сума доходу, на яку нараховуються внески з урахуванням максимальної величини» слід помножити на 33,2 % довідка 2.Якщо дохід в якомусь місяці був менше мінзарплати, то і внесок буде менше мінімального, але в цій графі все одно зазначається початкова сума внеску, без доплати (ПФ потім самостійно визначить, яку суму внесків зобов’язаний доплатити підприємець)

«Сплачено авансових сум»

Зазначаються суми внесків, які підприємець щокварталу сплачував до ПФ протягом звітного 2008 року (тобто виходячи з суми торішнього чистого/оціночного доходу) — записуються квартальною сумою за рядком того місяця, в якому була здійснено сплату

 

Найцікавіше — як визначити чистий дохід, отриманий підприємцем кожного місяця? Звідки взяти цей показник? Яким він має бути? Чи можна оптимізувати? Розповідаємо.

В

Інструкції № 21-1 (яка, власне, і затверджує форму додатка 25) обмаль відомостей про порядок заповнення звіту, який нас цікавить, у тому числі й цієї графи. Єдине, що можна дізнатися: річна сума внеску до ПФ повинна бути сплачена у розмірі 33,2 % від річної суми чистого доходу (підпункт 5.3.2 Інструкції № 21-1). Це важливий аргумент на користь підприємця.

Отже,

формально Інструкція № 21-1 не забороняє «розбивати» річний чистий дохід за місяцями так, як зручно платнику. Але разом з цим є лист ПФ від 29.03.2006 р. № 3756/03-30, який містить таке зауваження: «суми чистого доходу за відповідний місяць повинні відповідати сумам чистого доходу, зазначеним у Книзі обліку доходів та витрат платника». Таку прив’язку до Книги ф. № 10 зручною назвати вже складно. Чому? Пригадаємо, що пенсійні внески нараховуються тільки на «граничний» дохід, причому «вершок» — перевищення чистого доходу над «межею» — не обкладається. А оскільки з «межею» порівнюється тільки місячний (а не квартальний) дохід, зручно весь квартальний дохід поставити на один місяць, а в решті місяців — зазначити нулі.

Щоправда, існує два варіанти заповнення графи «Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності»:

— для випадку, коли проблема пенсійного стажу в підприємця не виникає;

— для випадку, коли підприємця стаж цікавить.

 

Стаж не важливий

Підприємцю, який уже має необхідний стаж для призначення або стаж його йде за місцем основної роботи, слід діяти так, як зазначено у схемі (рис. 1, див. с. 14).

 

img 5

 

Розглянемо декілька прикладів. Для їх спрощення розберемося, як заповнити тільки деякі графи

додатка 25, і то не за весь рік, а за 6 місяців.

Приклад 1.

Припустимо, що протягом 2008 року у Книзі ф. № 10 підсумки підбивалися щомісячно, і ми маємо такі дані: у січні — чистий дохід 400 грн., лютому — 700 грн., березні — 4000 грн., квітні — збиток 3000 грн., травні — збиток 2000 грн., червні — чистий дохід 4000 грн.

Як заповнити графи «Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності» і «Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)»?

Для порівняння

наведемо дії сміливого та в міру обережного підприємців.

 

Місяць

Сміливий підприємець

У міру обережний підприємець

«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності», грн.

«Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)», грн.

«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності», грн.

«Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)», грн.

Січень

0,00

0,00

0,00

0,00

Лютий

0,00

0,00

0,00

0,00

Березень

4100 (тобто 400 + 700 + 4000 - 1000 (збиток II кварталу))

1361,20 (тобто 33,2 % х 4100)

5100 (тобто 400 + 700 + 4000)

1693,20 (тобто 33,2 % х 5100)

Квітень

0,00

0,00

0,00

0,00

Травень

0,00

0,00

0,00

0,00

Червень

0,00

0,00

0,00

0,00

Разом (довідково)

4100

1361,20

5100

1693,20

<...>

 

Приклад 2.

Припустимо, що протягом 2008 року у Книзі ф. № 10 підсумки підбивалися щомісячно, тому маємо такі дані: у січні — чистий дохід 5000 грн., лютому — 6000 грн., березні — 200 грн., квітні — збиток 5000 грн., травні — чистий дохід 1000 грн., червні — чистий дохід 6000 грн.

Як заповнити графи «Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності» і «Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)»?

Для порівняння

наведемо дії в міру обережного та обережного підприємців.

 

Місяць

У міру обережний підприємець

Обережний підприємець

«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності», грн.

«Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)», грн.

«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності», грн.

«Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)», грн.

Січень

0,00

0,00

5000

1660 (тобто 33,2 % х 5000)

Лютий

0,00

0,00

6000

1992 (тобто 33,2 % х 6000)

Березень

11200

3152,34 (тобто 33,2 % х 9495, оскільки «межа» доходу для нарахування внесків в I кварталі = 9495 грн. довідка 3)

200

66,40 (тобто 33,2 % х 200, але сплатити доведеться 170,98 грн., оскільки внесок не може бути менше мінімального, який рівний 33,2 % х 515 грн. довідка 4)

Квітень

0,00

0,00

0,00

0,00

Травень

0,00

0,00

1000

332 (тобто 33,2 % х 1000)

Червень

2000 (тобто 7000 доходу - 5000 збитку)

664,00 (тобто 33,2 % х 2000)

6000

1992 (тобто 33,2 % х 6000)

Разом (довідково)

13200

3816,34

18200

6146,98 (буде сплачено)

<…>

 

Стаж потрібний

Якщо підприємця стаж цікавить, то головне, про що слід пам’ятати:

щоб місяць зараховувався до стажу, за його підсумками до ПФ має надійти внесків у розмірі як мінімум 33,2 % від мінімальної зарплати.

Разом з тим, щоб не сталося так, що підприємець в одному місяці отримав дохід малий (менше мінзарплати) і при цьому «накрутив» на нього внесок до мінімального розміру, а в іншому місяці дохід був великим (більше мінзарплати) і з нього довелося сплатити внесок набагато більший ніж мінімальний (а для стажу це не дуже важливо, достатньо і мінімального), слід діяти так, як зазначено на рис. 2, див. с. 17 (якщо підсумки у Книзі ф. № 10 підбивалися щокварталу, дивитися потрібно зверху до низу, якщо щомісячно — знизу до верху).

 

img 6

 

Розберемося на прикладі. Для спрощення розглянемо тільки перше півріччя.

Приклад 1.

Припустимо, що протягом 2008 року у Книзі ф. № 10 підсумки підбивалися щомісячно, тому маємо такі дані: у січні — збиток 4000 грн., лютому — збиток 1000 грн., березні — чистий дохід 6000 грн., квітні — чистий дохід 5000 грн., травні — збиток 7000 грн., червні — чистий дохід 15000 грн.

Як заповнити графи «Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності» і «Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)»?

Для порівняння

наведемо дії сміливого, у міру обережного та обережного підприємців.

 

Місяць

Сміливий підприємець

У міру обережний підприємець

Обережний підприємець

«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності», грн.

«Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)», грн

«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності», грн.

«Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)», грн

«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності», грн.

«Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)», грн

Січень

515,00

170,98

0,00

0 (місяць до стажу не зараховується)

0,00

0,00 (місяць до стажу не зараховується)

Лютий

515,00

170,98

515,00

170,98

0,00

0,00 (місяць до стажу не зараховується)

Березень

515,00 примітка 1

170,98

485,00 примітка 3

161,02 (місяць до стажу зараховується, але сплатити доведеться 170,98)

6000,00

1992,00

Квітень

525,00

174,30

525,00

174,30

5000,00

1660,00

Травень

525,00

174,30

525,00

174,30

0,00

0 (місяць до стажу не зараховується)

Червень

11405,00 примітка 2

3222,06 (тобто 33,2 % х 9705 довідка 3)

11950,00 примітка 4

3222,06 (тобто 33,2 % х 9705 довідка 1)

15 000,00

3222,06 (тобто 33,2 % х 9705 довідка 3)

Разом

14000,00

4083,60

14000,00

3912,62 (потрібно сплатити)

26000,00

6874,06

<…>

 

Примітки:

1)

з урахуванням збитків у січні та лютому за підсумками I кварталу маємо чистий дохід у розмірі 1000 грн. (6000 - 1000 - 4000). Але 1000 грн. недостатньо для того, щоб у кожному місяці поставити дохід, що дорівнює мінзарплаті (тобто по 515,00 грн. у січні — березні 2008 року довідка 3), тому 3 х 515 - 1000 = 545 грн., що бракує, можна взяти з II кварталу;

2)

за підсумками II кварталу маємо чистий дохід у сумі 13000 грн. (5000 - 7000 + 15000), причому для I кварталу ми позичали 545 грн., а також у квітні та травні поставили дохід на рівні мінзарплати — по 525 грн. довідка 4, у результаті на червень залишилося: 13000 - 2 х 525 - 545 = 11405 грн.;

3)

у цьому випадку можна було б діяти й інакше: у січні та лютому поставити «0», а в березні — дохід у сумі 1000 грн., з якого сплатити внесок 332 грн. Але в такому разі до стажу не було б зараховано ні січень, ні лютий;

4)

за підсумками II кварталу маємо чистий дохід у сумі 13000 грн. (5000 - 7000 + 15000). У квітні та травні поставили дохід на рівні мінзарплати — по 525 грн. довідка 4, у результаті на червень залишилося: 13000 - 2 х 525 = 11950 грн.

Приклад 2.

Візьмемо дані прикладу 1 для сміливого підприємця. Урахуємо, що протягом року він кожного кварталу сплачував авансові внески до ПФ у сумі 500 грн. Основна таблиця додатка 25 у цьому випадку виглядатиме так:

<…> одержав дохід (прибуток) від підприємницької діяльності,

що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб:

 

(грн.)

Назва місяця

Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації

Сума доходу, на яку нараховуються внески з урахуванням максимальної величини

Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)

Сплачено авансових сум

фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності

членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності

1

2

3

4

5

6

Січень

515,00

515,00

170,98

 

Лютий

515,00

515,00

170,98

 

Березень

515,00

515,00

170,98

500,00

Квітень

525,00

525,00

174,30

 

Травень

525,00

525,00

174,30

500,00

Червень

11405,00

9705,00

3222,06

 

Усього

14000,00

12300,00

4083,60

1000,00

<…>

 

Як бачимо, у цьому періоді підприємець заборгував ПФ, оскільки сплатив внесків у сумі 1000 грн., а зобов’язаний сплатити 4083,60 грн. Сума, яку потрібно внести на рахунок ПФ після закінчення року, — 3083,60 грн. (тобто 4083,60 - 1000).

 

Додаток 26

Теоретично звіт про сплачені пенсійні внески за рік за формою

додатка 26 до Інструкції № 21-1 зобов’язані подавати єдиноподатники та підприємці на фікспатенті, які сплачують фіксовану ставку внеску до ПФ. 2008 рік — уже четвертий рік, в якому фіксовану ставку не встановлено.

Тому

за традицією, що склалася, додаток 26 за підсумками 2008 року платники єдиного або фіксованого податків, найімовірніше, зможуть не подавати. Однак це краще уточнити в Пенсійному фонді.

 

Строк розрахунків

І наприкінці зазначимо, що

подати зазначені звіти до ПФ, а також остаточно розрахуватися з ним за внесками необхідно до 1 квітня (підпункт 5.3.2 Інструкції № 21-1). Проте на практиці підприємці, як правило, роблять це набагато раніше у зв’язку з поданням звітності щодо персоніфікації (оскільки дані в персоніфікованих звітах мають відповідати деяким графам з додатка 25).

Незважаючи на об’єктивну необхідність відзвітувати достроково,

штраф за неподання (затримку) річного звіту ПФ має право накласти тільки, якщо на 1 квітня звіт не подано. Такий штраф становить 10 % від річної (!) суми пенсійних внесків (що сплачено або підлягає сплаті), але не менше 170 грн., навіть за один день прострочення. Докладніше про відповідальність перед ПФ див. с. 21 цього номера.

Штрафи за

несплату пенсійних внесків (якщо за підсумками року підприємець заборгував перед ПФ) накладаються тільки в тому випадку, коли на 1 квітня доплата не надійшла, але не раніше.

 

Висновки

Від платників

єдиного або фіксованого податку звіт за формою додатка 26 за 2008 рік, найімовірніше, ПФ не вимагатиме. При цьому якщо підприємця не цікавить пенсійний стаж, то за підсумками року він нічого не заборгував ПФ (хіба що подати персоніфіковану звітність, але про це — на с. 20). Якщо ж стаж його все-таки цікавить, слід написати заяву про доплату внесків до ПФ, отримати документ, де зазначено суму, належну до сплати, і сплатити її.

Підприємці

на загальній системі оподаткування зобов’язані до 1 квітня подати до ПФ звіт за формою додатка 25, а також сплатити суму внесків, якої бракує, або отримати відшкодування з ПФ. При цьому основні правила заповнення звіту, які дозволяють заощадити на внесках, такі:

— якщо в підприємця

не має проблем з пенсійним стажем, кожен квартал звіт заповнюється так: у двох місяцях — нулі («0,00»), а у третьому — загальний квартальний дохід;

— якщо

стаж для підприємця важливий, то за кожним кварталом найкраще заповнити так: у двох місяцях — дохід на рівні мінімальної зарплати, а у третьому — решта квартального доходу.

Довідкова інформація (довідка)

1 Ставка відрахувань до ПФ щорічно змінюється. У 2008 році вона становила 33,2 % від чистого доходу (для підприємця).

2

Для звіту за 2008 рік використовуємо ставку 33,2 %, навіть якщо для 2009 року вона буде іншою.

3 Законодавство встановлює

максимальний розмір чистого доходу, з якого сплачуються страхові внески. Якщо протягом якогось місяця отримано дохід у сумі, що перевищує максимальний розмір, то різниця («вершок») внесками не обкладається. Оскільки «граничний» розмір залежить від прожиткового мінімуму, у кожному кварталі він змінюється. Так, у 2008 році — це для місяців:

I кварталу —

9495 грн.;

II кварталу —

9705 грн.;

III кварталу —

9735 грн.;

IV кварталу —

10035 грн. (Закон про держбюджет на 2008 рік).

4

Мінімальна зарплата у 2008 році становила (включно):

з 1 січня по 31 березня —

515 грн.;

з 1 квітня по 31 вересня —

525 грн.;

з 1 жовтня по 30 листопада —

545 грн.;

з 1 грудня по 31 грудня — 605 грн.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі