Варіанти заповнення графи «Витрати» у Книзі ф. № 10

Редакція ВД
Власне Діло Червень, 2009/№ 12
В обраному У обране
Друк
Стаття

Варіанти заповнення графи «Витрати» у Книзі ф. № 10

 

Оскільки дотепер немає конкретного нормативно-правового акта, що регламентує порядок ведення підприємцями Книги ф. № 10, питання її заповнення не втрачають актуальності. Про те, які існують способи заповнення графи «Витрати», у тому числі при здійсненні торговельної діяльності, і який із них краще (безпечніше) вибрати з урахуванням останніх новин від ДПАУ, поговоримо в цій статті.

Інеса МОКРОНІС, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про РРО

— Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Декрет № 13-92

— Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92.

Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат

— Порядок ведення книги обліку доходів і витрат, затверджений постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1269.

Порядок № 599

— Порядок видачі Свідоцтва про сплату єдиного податку, затверджений наказом ДПАУ від 29.10.99 р. № 599.

Інструкція № 12

— Інструкція «Про оподаткування доходів фізичних осіб від зайняття підприємницькою діяльністю», затверджена наказом ГДПІУ від 21.04.93 р. № 12.

 

Варіанти

Книгу ф. № 10 зобов’язані вести всі підприємці, крім тих, які працюють на фікспатенті (тобто на ринку). Проте правила її заповнення (зокрема, правила заповнення графи «Витрати») дещо відрізняються при роботі на загальній системі оподаткування і на спрощеній.

Відповідно до

статті 13 Декрету № 13-92 підприємець на загальній системі має право вибрати один із двох варіантів визначення витрат:

1)

не підтверджувати свої витрати документально, а врахувати їх за нормами (тобто розрахувати витрати як відсоток від доходу);

2)

врахувати всі понесені витрати, але для цього вони мають бути документально підтверджені. Цей варіант на сьогодні реалізується двома способами:

— витрати записуються до Книги ф. № 10 у момент отримання пов’язаного з ними доходу;

— витрати записуються до Книги ф. № 10 у момент їх оплати (але при розрахунку чистого доходу не враховуються до того часу, доки не буде отримано пов’язаний з ними дохід).

Увага: поєднувати обидва варіанти не можна

; змінювати протягом року варіант обліку витрат теж не рекомендуємо (утім, деякі податківці на місцях не заперечують, якщо метод обліку витрат змінюється з початку нового кварталу).

Що стосується

єдиноподатників, то для них сума витрат значення не має (єдиний податок — величина постійна і залежить тільки від виду діяльності, а не від доходу і витрат). Тому на спрощеній системі витратам уваги приділяється мало, а Книгу ф. № 10 єдиноподатники заповнюють, як правило, тільки за підсумками дня (і то, якщо цього дня було отримано виручку).

Керуючись

пунктом 8 Порядку № 599, єдиноподатники зобов’язані записувати до Книги ф. № 10 документально підтверджені витрати на дату їх оплати.

Деякі єдиноподатники взагалі не заповнюють графу «Витрати» і не турбуються про документи, що підтверджують витрати (зокрема, про документи на придбаний товар). Проте чинити так не варто, оскільки це загрожує не тільки адмінштрафом за

статтею 1641 КУпАП (51 — 136 грн.), а й штрафами за статтями 20 і 21 Закону про РРО, під які ДПАУ зараз має намір «підігнати» всіх підприємців, що несумлінно ставляться до ведення Книги ф. № 10 (детальніше див. «ВД», 2009, № 9, с. 29).

Тепер про кожний варіант окремо.

 

Витрати за нормами

Норми, або відсотки витрат установлені в

додатку 6 до Інструкції № 12. Застосовуються вони залежно від виду діяльності, яким займається підприємець. Цей спосіб визначення витрат досить простий: після закінчення кварталу підраховується сума доходу, отриманого протягом цього кварталу, і множиться на відповідний відсоток. Отримане значення — величина витрат, на які можна зменшити дохід для цілей оподаткування.

При цьому

очевидно, що протягом кварталу графа «Витрати» Книги ф. № 10 може залишатися незаповненою.

 

 

ПРИКЛАД

Підприємець здійснює діяльність з продажу товарів побутової хімії. За підсумками I кварталу він отримав дохід у сумі 17500,00 грн. Метод визначення витрат — за нормами. Яка сума витрат, що буде врахована в I кварталі?

У

додатку 6 до Інструкції № 12 знаходимо вид діяльності «Здійснення інших видів діяльності, включаючи торгівлю» (повний текст додатка 6 див. у «ВД», 2008, № 19, с. 39). Норма витрат, що відповідає цьому виду діяльності, — 25 %. Отже, сума витрат, яку можна врахувати у I кварталі, дорівнює 17500,00 х 25 : 100 = 4375,00 грн.

Таким чином, чистий дохід у I кварталі становитиме: 17500,00 грн. - 4375,00 грн. = 13125,00 грн.

 

 

Але в цього методу є недолік: норми (відсотки) витрат, установлені в

Інструкції № 12, часто такі малі, що не відповідають реальним витратам (фактичні витрати, як правило, значно більші нормативних). Тому застосовувати цей варіант у більшості випадків економічно невигідно.

 

Витрати за документами

Якщо підприємцю не підходить метод визначення витрат за нормами, йому доведеться потурбуватися про документи, що підтверджують факт здійснення витрат та їх зв’язок із господарською діяльністю (платіжні доручення, чеки, квитанції, рахунки тощо).

Але для того,

щоб зменшити оподатковуваний дохід на суму витрат, самих тільки підтверджуючих документів недостатньо. Необхідно виконати ще дві умови:

 

Умова

Нормативно-правовий акт, у якому згадується ця умова

Витрати мають бути зазначені в переліку витрат статей 5 і 8 Закону про податок на прибуток

Стаття 13 Декрету № 13-92; додаток 7 до Інструкції № 12: «Фізична особа … формує витрати за переліком статті 5 «Валові витрати» і відповідно до статті 8 «Амортизація»

Має бути отримано дохід, пов’язаний з цими витратами

Стаття 13 Декрету № 13-92; додаток 7 до Інструкції № 12: «Виключно факт одержання доходу може бути підставою для включення до валових витрат звітного періоду не всіх підряд видатків, а тільки тієї їх частини, яка прямо цьому доходу відповідає»

 

Ґрунтуючись на останній умові, підприємці часто записують до Книги ф. № 10 витрати тільки після того, як отримають пов’язаний з ними дохід.

Для наочності розглянемо приклад (нагадаємо, що

графа «Витрати» Книги ф. № 10 заповнюється з урахуванням ПДВ незалежно від того, є підприємець платником цього податку чи ні).

Витрати після доходу

 

 

ПРИКЛАД

Підприємець протягом I — III кварталів 2009 року здійснював такі операції (ціни зазначено з ПДВ):

— 26.03.2009 р. — придбав 30 шт. прасувальних дощок по 300 грн./шт.;

— 02.04, 08.04 і 23.04.2009 р. продав по 5 прасувальних дощок на день (ціна продажу — 400 грн.);

— 13.05.2009 р. придбав 10 підставок для прасування рукавів за ціною 50 грн./шт.;

— 07.07 і 16.07.2009 р. продав по 5 прасувальних дощок і підставок (ціна продажу дошки — 400 грн./шт., підставки — 70 грн./шт.);

— 29.07.2009 р. продав 5 прасувальних дощок.

Документи, що підтверджують факт придбання дощок і підставок, є. Які записи мають бути в Книзі ф. № 10?

Оскільки витрати на придбання товару можна віднести до складу валових на підставі

підпункту 5.2.1 Закону про податок на прибуток і документи, що підтверджують факт оплати витрат, є, витрати можна записати до Книги ф. № 10. У цьому разі витрати записуємо в момент отримання пов’язаного з ними доходу:

 

Книга обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — суб’єкти
підприємницької діяльності протягом календарного року

Період обліку (день, тиждень, місяць, рік)

Кількість виготовленої продукції, наданих послуг (в одиницях виміру)

Витрати на виробництво продукції (грн.)

Кількість проданої продукції (наданих послуг) (в одиницях виміру)

Ціна продажу продукції (послуг) (грн.)

Сума виручки (доходу) (грн.)

Чистий доход (грн.)

1

2

3

4

5

6

7

<...>

26.03

Усього I квартал

02.04

5/дощок

1500,00

5/дощок

400,00

2000,00

08.04

5/дощок

1500,00

5/дощок

400,00

2000,00

23.04

5/дощок

1500,00

5/дощок

400,00

2000,00

13.05

Усього II квартал

4500,00

6000,00

1500,00

07.07

5/дощок

1500,00

5/дощок

400,00

2000,00

07.07

5/підставок

250,00

5/підставок

70,00

350,00

16.07

5/дощок

1500,00

5/дощок

400,00

2000,00

16.07

5/підставок

250,00

5/підставок

70,00

350,00

29.07

5/дощок

1500,00

5/дощок

400,00

2000,00

Усього III квартал

5000,00

6700,00

1700,00

<...>

 

 

Саме цей варіант багато хто і використовував. Але зараз, скоріше за все, користуватися ним зможуть тільки сміливі підприємці (детальніше див. розділ «Що вибрати?»).

Витрати в момент оплати

Багато хто з підприємців через великий обсяг операцій записують до Книги ф. № 10 витрати відразу — на дату їх оплати. Більше того, податківці не тільки не заперечують, але, як з’ясувалося, навіть заохочують цей варіант обліку витрат.

Увага:

у цьому разі важливо не забути, що, підбиваючи квартальні підсумки, можна врахувати тільки ті із записаних у Книзі ф. № 10 витрати, за якими протягом кварталу було отримано дохід. Розберемося на тому ж прикладі.

Цей спосіб ведення Книги ф. № 10 прийнятний і для єдиноподатників. Щоправда, на практиці їм звичайно дозволяють записувати щоденні доходи і витрати одним рядком: загальна сума доходу, отриманого протягом дня, і загальна сума витрат, витрачених протягом цього ж дня.

А ось підприємці на загальній системі зобов’язані відображати у Книзі ф. № 10 кожну операцію (

лист ДПАУ від 05.11.97 р. № 17-0117/10-8886), навіть якщо протягом дня їх декілька.

 

 

ПРИКЛАД

Підприємець протягом I — III кварталів 2009 року здійснював такі операції (ціни зазначено з ПДВ):

— 26.03.2009 р. — придбав 30 шт. прасувальних дощок по 300 грн./шт.;

— 02.04, 08.04 і 23.04.2009 р. продав по 5 прасувальних дощок на день (ціна продажу — 400 грн.);

— 13.05.2009 р. придбав 10 підставок для прасування рукавів за ціною 50 грн./шт.;

— 07.07 і 16.07.2009 р. продав по 5 прасувальних дощок і підставок (ціна продажу дошки — 400 грн./шт., підставки — 70 грн./шт.);

— 29.07.2009 р. продав 5 прасувальних дощок.

Документи, що підтверджують факт придбання дощок і підставок, є. Які записи мають бути у Книзі ф. № 10?

Оскільки витрати на придбання товару можна віднести до складу валових на підставі

підпункту 5.2.1 Закону про податок на прибуток і документи, що підтверджують факт оплати витрат, є, витрати можна записати до Книги ф. № 10. У цьому разі витрати записуємо відразу, в момент оплати. Проте в підсумковий рядок (усього за квартал) потрібно записати тільки ті витрати, за якими у звітному кварталі отримано дохід (неважливо, що вони могли бути сплачені, а отже, і записані до Книги ф. № 10, ще в попередніх кварталах).

 

Книга обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності протягом календарного року

Період обліку (день, тиждень, місяць, рік)

Кількість виготовленої продукції, наданих послуг (в одиницях виміру)

Витрати на виробництво продукції (грн.)

Кількість проданої продукції (наданих послуг) (в одиницях виміру)

Ціна продажу продукції (послуг) (грн.)

Сума виручки (доходу) (грн.)

Чистий доход (грн.)

1

2

3

4

5

6

7

<...>

26.03

30/дощок

9000,00

Усього I квартал

02.04

5/дощок

400,00

2000,00

08.04

5/дощок

400,00

2000,00

23.04

5/дощок

400,00

2000,00

13.05

10/підставок

500,00

Усього II квартал

4500,00*

6000,00

1500,00

07.07

5/дощок

400,00

2000,00

07.07

5/підставок

70,00

350,00

16.07

5/дощок

400,00

2000,00

16.07

5/підставок

70,00

350,00

29.07

5/дощок

400,00

2000,00

Усього III квартал

5000,00**

6700,00

1700,00

<...>

* Витрати на придбання проданих у II кварталі дощок (15 шт.): 15 х 300,00 = 4500,00 грн.

** Витрати на придбання проданих у III кварталі дощок (15 шт.): 15 х 300,00 = 4500,00 грн. Витрати на придбання проданих у III кварталі підставок (10 шт.) = 10 х 50,00 = 500,00 грн. Разом витрат, за якими отримано дохід у III кварталі, = 4500,00 + 500,00 = 5000,00 грн.

 

Що вибрати?

У принципі, будь-який варіант з описаних має право на життя, особливо, якщо діяльність підприємця не пов’язана з торгівлею. А ось торговцям, з урахуванням недавнього

листа від ДПАУ (лист від 03.03.2009 р. № 4364/7/23-7017/159), краще вибрати саме останній варіант: запис витрат у момент оплати грошових коштів.

Річ у тім, що в згаданому

листі ДПАУ довела до відома податківців вимогу: штрафувати тих підприємців, які не ведуть облік товарів (відповідно до статей 20 і 21 Закону про РРО штраф складає подвійну вартість товару, але не менше 170 грн.). Щоправда, жодного нормативно-правового акта, який описує, як саме підприємці повинні вести облік товарів, немає. Виходить, і штрафувати їх нема за що.

Проте ДПАУ вважає інакше: облік товарів, на її думку, підприємці ведуть у Книзі ф. № 10.

Однак з цим твердженням сперечатися не лише можна, а й не складно, адже на сьогодні немає жодного чинного нормативно-правового акта, який регулював би порядок ведення Книги ф. № 10 довідка 1 (а тим більше, порядок обліку товару в ній). Як же чинити підприємцю в такій неоднозначній ситуації? Рекомендуємо таке:

обережним підприємцям (на загальній системі, на єдиному податку і навіть на фікспатенті) записувати витрати в міру їх здійснення до Книги ф. № 10 (для фікспатентників — до спеціального зошита). При цьому потрібно пам’ятати, що у зменшення доходу витрати включаються тільки тоді, коли отримано пов’язаний з ними дохід;

сміливим підприємцям боротися за той спосіб ведення Книги ф. № 10, який для них зручніший, і не сплачувати штрафи. Особливо це актуально для єдиноподатників і підприємців на фікспатенті, яких РРО-шні штрафи тим паче не стосуються й поготів (оскільки спрощені підприємці, в основному, не використовують РРО). Детальні аргументи для боротьби див. у «ВД», 2009, № 9, с. 29.

 

Висновки

Підприємці, які не бажають конфліктувати з податківцями і піддаватися ризику сплати штрафів, повинні

до графи «Витрати» Книги ф. № 10 записувати суми сплачених за придбані товари коштів відразу — на дату їх оплати.

Підприємці, які звикли заповнювати Книгу ф. № 10 інакше (записують витрати на дату отримання доходу або взагалі не записують витрати, а враховують їх за нормами),

можуть боротися за своє право вести Книгу ф. № 10 так, як їм зручно. Імовірність виграти справу і не платити жодних штрафів висока.

Довідкова інформація (довідка)

1 Щодо того, як підприємцям на загальній системі вести Книгу ф. № 10, зараз є лише

лист ДПАУ від 05.11.97 р. № 17-0117/10-8886. Проте будь-який лист — це всього лише офіційна думка держоргану, а сили нормативного акта вона не має.

Що стосується існуючого Порядку ведення Книги обліку доходів і витрат, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1269, то він не діє, оскільки форма Книги обліку доходів і витрат під нього досі не розроблена (нагадаємо, що підприємці зараз користуються Книгою ф. № 10 з Інструкції № 12). Отже, посилатися на Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат ДПАУ у своєму листі від 03.03.2009 р. № 4364/7/23-7017/159 не мала підстав.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд