Теми статей
Обрати теми

Єдиноподатник перевищив 500-тисячну межу: чи сплачувати податок з доходів? Яка позиція судів?

Редакція ВД
Стаття

Єдиноподатник перевищив 500-тисячну межу: чи сплачувати податок з доходів? Яка позиція судів?

 

Тема перевищення виручкою підприємця-єдиноподатника межі у 500 тис. грн. порушувалася нами неодноразово. Наша головна рекомендація завжди була такою: зробити все можливе, щоб цю межу не подолати (див. «ВД», 2009, № 10, с. 5), однак, як свідчить практика, це не завжди підприємцю під силу.

Якщо 500-тисячне обмеження для перебування на спрощеній системі оподаткування буде порушено, єдиноподатник повинен перейти на загальну систему, як того вимагає Указ № 746. Але при цьому виникає запитання: чи потрібно сплатити податок з доходів із суми перевищення? Податківці однозначно відповідають на нього: «Так», хоча в законодавстві немає прямих указівок. Лояльний підприємець, імовірно, погодиться з такими висновками та сплатить податок з доходів, а от для підприємця, який не бажає робити необґрунтовану переплату, єдиним виходом залишається судове оскарження. Причому аргументів для того, щоб судову справу було виграно фізичною особою, достатньо. Детальніше про це — у наведеній статті.

Оксана ПІРОЖЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

Закон про податок з доходів

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

Указ № 746

— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» в редакції від 28.06.99 р. № 746/99.

Постанова КМУ № 507

— постанова КМУ «Про роз’яснення Указу Президента України від 3 липня 1998 р. № 727» від 16.03.2000 р. № 507.

Декрет № 13-92

— Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92.

Інструкція № 12

— Інструкція про оподаткування доходів фізичних осіб від зайняття підприємницькою діяльністю, затверджена наказом ГДПІУ від 21.04.93 р. № 12.

 

Позиція податківців

Насамперед нагадаємо позицію представників податкового органу, яку ми регулярно оспорюємо на сторінках нашого видання: якщо виручка підприємця-єдиноподатника перевищила 500 тис. грн., то

сума перевищення обкладається податком з доходів.

Про це йдеться в деяких

листах ДПАУ, зокрема й у нещодавньому оглядовому листі від 14.07.2009 р. № 14735/7/17-0417 (див. «ВД», 2009, № 16, с. 2). У разі порушення вимог, установлених статтею 1 Указу № 746, такий підприємець починаючи з наступного звітного періоду (кварталу) повинен перейти на загальну систему оподаткування, обліку та звітності. А в разі перевищення обсягу виручки платник єдиного податку повинен сплатити відповідну суму податку з доходів у порядку, установленому Декретом № 13-92.

Причому свою думку представники ДПАУ додатково обґрунтовують висновками, зробленими Мін’юстом у

листі від 15.08.2007 р. № 20-9-7599 (див. «ВД», 2007, № 20, с. 6). Ми, у свою чергу, вважаємо, що в зазначеному листі не міститься чітка відповідь на запитання: обкладається податком з доходів понадлімітна виручка чи ні. Тому стверджувати, що, на думку Мін’юсту, понадлімітна виручка повинна обкладатися податком з доходів, не можна.

Таку ж фіскальну позицію було викладено і в

листі ДПАУ від 04.09.2008 р. № 8352/Х/17-0714. У ньому податківцями для обґрунтування цієї думки було наведено ще й такий аргумент: сума перевищення — це дохід, отриманий єдиноподатником за умов, що відрізняються від установлених Указом № 746. Знову ж таки ми з цим категорично не згодні, як і в цілому з вимогою сплатити податок з доходів з суми перевищення, і вважаємо, що з норм чинного законодавства чітко випливає таке: сплачувати податок з доходів з суми перевищення виручкою 500-тисячної межі у кварталі перевищення не потрібно.

Однак, трапляються ситуації, коли обережний підприємець вважає за краще не лізти на рожен та вирішує сплатити податок з доходів. Тоді виникає запитання: як це правильно зробити?

 

Як сплатити податок з доходів «понадлімітнику»?

Незважаючи на те що податківці вимагають сплатити податок з доходів, не існує чіткого механізму або порядку такої сплати. У згаданому вище

листі ДПАУ від 14.07.2009 р. № 14735/7/17-0417 зазначено, що, перш ніж сплатити податок з доходів, єдиноподатник повинен подати до податкового органу за місцем реєстрації податкову декларацію.

Отже, припустимо, що єдиноподатник, який перевищив ліміт виручки, вирішив добровільно сплатити податок з доходів з суми перевищення. Керуючись наведеним роз’ясненням ДПАУ, він повинен подати декларацію, зазначити в ній суму перевищення (доходів), витрат, пов’язаних з отриманням доходів у сумі перевищення виручки, і податку з доходів, розрахованого на підставі цих даних згідно з

Декретом № 13-92.

Однак тут відразу ж виявляємо явні нестикування.

1. Підстав для того, щоб задекларувати суму перевищення і податок з доходів у «цивільній» декларації (як пересічна фізична особа) немає. Виручка, отримана від провадження підприємницької діяльності, у тому числі й на єдиному податку, не може включатися до оподатковуваного доходу громадянина — фізичної особи (непідприємця). Тому говорити про те, що підприємець отримав «зайвий» дохід (суму перевищення виручки над 500 тис. грн.) як звичайна фізична особа — непідприємць, і на цій підставі вимагати від нього сплати податку з доходів також не можна.

2. Підприємцями дані про податок з доходів декларуються, якщо вони перебувають на загальній системі. Для цього подається декларація, форму якої затверджено

Інструкцією № 12 (додаток 1). У нашому випадку у кварталі перевищення межі виручки підприємець залишався на єдиному податку, за цей період він звітує у Звіті єдиноподатника, тому декларацію зазначеної форми не подає (на нього ця звітність не поширюється).

Лише в наступному кварталі, перейшовши на загальну систему, він спочатку подає декларацію про оціночний дохід, а вже не пізніше 40-го календарного дня після кварталу, в якому він перейшов на загальну систему, подає першу декларацію про доходи за цей звітний період. Подання будь-яких окремих декларацій, зокрема для декларування податку з доходів з суми перевищення, законодавством не передбачено.

Теоретично у квартальній декларації підприємець може додатково зазначити суму перевищення «єдиноподатної» виручки та зазначити суму податку з доходів. Однак, якщо замислитися, то сума перевищення не належить до доходів кварталу, за який подається декларація, отже, виникає запитання: чи коректним є внесення таких даних?

3. Припустимо, у підприємця приймуть декларацію про доходи із зазначеною в ній сумою податку, розрахованою виходячи з суми перевищення виручкою 500 тис. грн. Далі за логікою він повинен сплатити цей податок, але знову ж таки не зрозуміло, яким чином, коли? Протягом року підприємець на загальній системі сплачує авансові платежі, а доплата податку з доходів відбувається після закінчення року на підставі поданої річної декларації та отриманого податкового повідомлення. Виходить, що здійснення окремих платежів не передбачено підприємцем, він повинен дочекатися остаточного розрахунку податку з доходів за підсумками року. В усякому разі він не може сплатити податок з доходів з суми перевищення, не отримавши відповідного повідомлення від податківців.

Що ж робити? На практиці податківці, виявивши перевищення єдиноподатником виручкою 500 тис. грн. (це вони зможуть побачити виходячи зі Звіту єдиноподатника або виявити при перевірці), надсилають підприємцю податкове повідомлення-рішення. На підставі цього повідомлення підприємець і доплачує податок з доходів. Зауважимо, що при визначенні податку з доходів з суми перевищення витрати не враховуються. Тобто податок з доходів розраховується з суми перевищення виручкою 500 тис. грн. без урахування витрат.

Додамо, що штраф і пеня за прострочення сплати податку з доходів з суми перевищення виручки не застосовуються. Тому підприємцям не слід добровільно ініціювати доплату податку з доходів, а є сенс дочекатися відповідного повідомлення від податківців.

 

Аргументи на користь несплати податку з доходів

Тепер розглянемо аргументи, які підтверджують нашу впевненість у тому, що сплчувати податок з доходів не потрібно.

1. У кварталі перевищення підприємець усе ще залишається єдиноподатником. У

статті 5 Указу № 746 зазначено таке: «У разі порушення вимог, установлених статтею 1 цього Указу, платник єдиного податку повинен перейти на загальну систему оподаткування, обліку та звітності починаючи з наступного звітного періоду (кварталу)». Отже, на загальній системі підприємець опинеться лише після кварталу, в якому відбулося перевищення виручкою межі у 500 тис. грн.

Дохід, отриманий підприємцем під час роботи на єдиному податку, оподатковується за правилами, установленими в

Указі № 746, тобто сплаті до бюджету підлягає фіксована ставка єдиного податку. Тому підприємцю не потрібно сплачувати податок з доходів за правилами Декрету № 13-92, перебуваючи на єдиному податку.

Це прямо випливає з

пункту 5 постанови КМУ № 507: «На суб’єктів малого підприємництва — фізичних осіб, які відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 6 не є платниками податку на доходи фізичних осіб, не поширюються вимоги розділу IV Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 р. № 13 «Про прибутковий податок з громадян» (у частині доходів від провадження підприємницької діяльності, що здійснюється відповідно до зазначеного Указу)...».

Відповідно до правил

Декрету № 13-92 оподатковується дохід, отриманий підприємцем у процесі діяльності на загальній системі оподаткування, сплаті до бюджету підлягає податок з доходів фізичних осіб у сумі 15 % від чистого доходу. Отже, лише коли підприємець-єдиноподатник перестане ним бути та перейде від правил Указу № 746 до правил Декрету № 13-92.

Таким чином,

стаття 5 Указу № 746 говорить про те, що ми навіть у кварталі перевищення виручкою 500-тисячної межі ще є єдиноподатниками, а пункт 5 постанови КМУ № 507 роз’яснює: поки ми вважаємося єдиноподатниками (поки є дійсним Свідоцтво про сплату єдиного податку), вимоги Декрету № 13-92 на нас не поширюються.

2. Виручка, яка дорівнює 500 тис. грн., є лише критерієм, дотримання якого дозволяє працювати на спрощеній системі. Він ніяк не стосується об’єкта оподаткування, оскільки ставка єдиного податку для фізичної особи — підприємця — це фіксована сума, розмір якої залежить від виду діяльності єдиноподатника, і не залежить від величини отриманої ним у звітному періоді виручки.

Крім того, вважати, що підприємець отримав «надлишок» доходу як пересічна фізична особа (непідприємць), і саме тому вимагати від нього сплати податку з доходів також не можна. У

статті 2 Указу № 746 зазначено, що доходи, отримані від провадження підприємницької діяльності, яка обкладається єдиним податком, не включаються до складу сукупного оподатковуваного доходу особи за підсумками звітного року, а сплачена сума єдиного податку є остаточною. Оскільки підприємець у кварталі перевищення все ще вважається єдиноподатником, то отриманий ним дохід (у тому числі надлишок виручки) не включається до сукупного оподатковуваного доходу фізичної особи та, отже, податком з доходів не обкладається.

Як бачимо, підстав для оскарження вимог податківців про сплату податку з доходів з суми перевищення виручки вистачає. Тим паче, що у цьому питанні підприємців підтримав і Держкомпідприємництва в

листах від 17.08.2007 р. № 6129 (див. «ВД», 2008, № 21, с. 44), від 22.09.2008 р. № 8032, від 19.03.2009 р. № 2904, від 05.05.2009 р. № 5138.

 

Судова практика

Тепер перейдемо безпосередньо до судової практики оскарження повідомлень-рішень податкових органів про донарахування податку з доходів підприємцям-єдиноподатникам, які перевищили 500-тисячну межу виручки.

Прикладом вердикту, винесеного на користь підприємця, є

постанова Харківського окружного адміністративного суду від 13.02.2009 р. у справі № 2а-27581/08/2070 (з повним текстом читачі можуть ознайомитися на сайті судових рішень www.reyestr.court.gov.ua).

За результатами судового слухання позов фізичної особи — підприємця до податкової інспекції було задоволено та повідомлення-рішення було скасовано, при цьому до уваги було взято такі положення нормативних актів.

Відповідно до

статті 67 Конституції України кожен зобов’язаний сплачувати податки та збори в порядку та розмірах, установлених законом.

Колегією суддів було вивчено норми

статей 1,2,4,5 Указу № 746 (див. їх зміст у підрозділі «Аргументи на користь несплати податку з доходів»), що встановлюють порядок перебування на спрощеній системі оподаткування та сплати єдиного податку за фіксованою ставкою фізичними особами — підприємцями.

Таким чином, судом було взято до уваги, що

Указ № 746, у разі якщо підприємець перевищить виручку (порушить критерії статті 1 Указу № 746), не містить інших вимог, крім переходу на загальну систему оподаткування, обліку та звітності починаючи з наступного звітного періоду (кварталу).

Крім того, під час судового розгляду було досліджено норми

Закону про податок з доходів. Так, підпунктом 9.12.1 статті 9 Закону про податок з доходів визначено, що оподаткування доходів, отриманих фізичною особою від продажу товарів (надання послуг, виконання робіт) у межах її підприємницької діяльності без створення юридичної особи здійснюється за правилами, установленими спеціальним законодавством з цих питань, з урахуванням норм цього підпункту.

При цьому згідно з

підпунктом 9.12.2 Закону про податок з доходів, якщо фізична особа — суб’єкт підприємницької діяльності отримує інші доходи, ніж визначено в підпункті 9.12.1 Закону про податок з доходів, то такі доходи оподатковуються за загальними правилами, установленими цим Законом для платників податку, які не є такими суб’єктами підприємницької діяльності.

Отже, згідно з

підпунктом 9.12.2 Закону про податок з доходів об’єктом оподаткування на загальних підставах є доходи, які отримані платником податків за межами підприємницької діяльності. Такими, наприклад, може бути спадщина, подарунки тощо. Отже, доходи, отримані платником податків згідно з підпунктом 9.12.1 Закону про податок з доходів, тобто в межах і від провадження підприємницької діяльності, оподатковуються в порядку, установленому спеціальним законодавством з цих питань, яким у нашому випадку є Указ № 746.

Ураховуючи викладені обставини, суд установив необхідність застосування щодо спірних правовідносин лише положення

Указу № 746. До такого висновку суд дійшов, ураховуючи те, що нормами Указу № 746 чітко передбачено лише єдиний наслідок для платника єдиного податку, який перевищив вимоги, установлені статтею 1 цього Указу , — перехід на загальну систему оподаткування з наступного звітного періоду.

Як і

Указ № 746, так і положення Закону про податок з доходів не містять жодних вимог щодо визначення податкових зобов’язань платника податку — фізичної особи з суми доходу, який перевищує 500 тис. грн. Жодним законом прямо не встановлено умови та порядок, відповідно до яких у разі перевищення 500 тис. грн., визначених Указом № 746, така сума перевищення підлягає оподаткуванню, зокрема відповідно до вимог Закону про податок з доходів.

Суд не взяв до уваги посилання відповідача (податкової інспекції) на

лист ДПАУ від 13.08.2007 р. № 4005/г/17-0715 і лист Мін’юсту від 15.08.2007 р. № 20-9-7599 (його ми згадували в розділі «Позиція податківців»), оскільки положення зазначених листів суперечить листам ДПАУ від 18.10.2006 р. № 826/10/31-106 та від 15.03.2007 р. № 1192/Б/17-0415, і зазначені листи не є нормативними та не можуть установлювати умови та порядок нарахування і сплати податків.

У свою чергу,

лист Мін’юсту від 15.08.2007 р. № 20-9-7599 адресовано Кабінету Міністрів України для підготовки змін до постанови КМУ № 507, однак сьогодні зміни до зазначеного документа не внесено. Тому, як і раніше, діє пункт 5 постанови № 507, де зазначено, що на суб’єктів малого підприємництва — фізичних осіб, які відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 6 Указу № 746 не є платниками податку на доходи фізичних осіб, не поширюються вимоги розділу IV Декрету № 13-92 (у частині доходів від провадження підприємницької діяльності, яка здійснюється відповідно до зазначеного Указу № 746).

Оскільки позивач виконав вимоги

Указу № 746 і перейшов на загальну систему оподаткування з наступного звітного періоду після перевищення встановленого ліміту виручки для спрощеної системи оподаткування, суд визнав необґрунтованим і безпідставним оскаржуване податкове повідомлення-рішення, а позовні вимоги підприємця такими, що підлягають задоволенню.

Аналогічні аргументи містяться і в

постанові Окружного адміністративного суду АР Крим від 20.03.2009 р. у справі № 2а-6561/08/8. Причому у цьому судовому рішенні було оскаржено посилання податківців на пункт 5 постанови Верховної Ради АР Крим «Про деякі питання, пов’язані з нарахуванням і сплатою податків в АР Крим» від 19.06.2002 р. № 124-3/02, який є для них козирем в АР Крим. Так, цим пунктом установлено, що «у разі перевищення господарюючими суб’єктами граничного розміру виручки (500,0 тис. грн.), установленого Указом Президента України від 3 липня 1998 року № 727/98 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва», як необхідної умови для сплати ними єдиного податку весь обсяг виручки, отриманої цими суб’єктами малого підприємництва, що перевищує граничний розмір, з урахуванням сум валових витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів, оподатковується за ставкою, визначеною пунктом 7.1 статті 7 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб».

Під час судового розгляду було визнано, що

постанова ВР АР Крим «Про деякі питання, пов’язані з нарахуванням і сплатою податків в АР Крим» від 19.06.2002 р. № 124-3/02 визначає інші, ніж установлені Указом № 746, правові наслідки перевищення платником єдиного податку граничного обсягу виручки (500 тис. грн.) і визнає додаткові обов’язки для платника щодо сплати ним податку з доходів фізичних осіб з суми перевищення обсягу виручки.

Також зазначимо, що в цілому судові рішення з цього питання виносяться на користь підприємця, у тому числі й прийняті в апеляційних судах

(ухвала Харківського апеляційного адміністративного суду від 05.02.2009 р. у справі № 22-а-2529/09, ухвала Харківського апеляційного адміністративного суду від 22.01.2009 р. у справі № 22-а-312/09).

 

Висновки

Таким чином, наведені в цій статті аргументи однозначно свідчать, що з суми перевищення єдиноподатником 500-тисячного обмеження суми виручки податок з доходів сплачувати не потрібно. Вимоги податківців може бути сміливо оскаржено в суді.

Якщо з якихось причин підприємець не хоче «сваритися» з представниками податкового органу, то, перш ніж сплатити податок з доходів з суми перевищення, він повинен отримати повідомлення (повідомлення-рішення) податківців. Для цього підприємцю доведеться дочекатися перевірки (або повідомлення може бути надіслано на підставі «єдиноподатного» Звіту), оскільки механізму добровільної сплати податку з доходів у такій ситуації ще немає.

Але все таки ще раз підкреслимо, що в цій ситуації закон на боці підприємця.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі