Теми статей
Обрати теми

На замітку

Редакція ВД
Новини

На замітку

 

Пенсійні доплати єдиноподатників і фікспатентників: Президент втрутився, тепер вирішення питання за КСУ

Указ Президента України «Про зупинення дії окремих постанов Кабінету Міністрів України» від 02.11.2009 р. № 890/2009

 

Підприємці на єдиному та фіксованому податках напевно вже напам’ять знають історію питання пенсійних доплат і

постанови КМУ № 366 зокрема. Поки Кабмін розпочав процедуру апеляційного оскарження постанови суду (див. «ВД», 2009, № 21, с. 2), Президент вирішив втрутитися і своїм Указом від 02.11.2009 р. № 890/2009 зупинив дію постанов КМУ:

від 14.04.2009 р. № 366 і від 21.05.2009 р. № 505, якими встановлено обов’язкову доплату пенсійних внесків до мінімального страхового внеску для підприємців — платників єдиного та фіксованого податків за себе та членів їх сімей;

від 05.03.2009 р. № 236 і від 15.04.2009 р. № 454, якими визначено порядок сплати єдиного податку та пенсійних внесків фізичними особами — підприємцями, які провадять діяльність за межами України без залучення найманих працівників і членів їх сімей (див. «ВД», 2009, № 12, с. 5).

Одночасно

Президент направив подання до Конституційного Суду України для вирішення питання щодо конституційності зазначених постанов.

На думку Президента, урегулювавши підзаконними актами питання щодо порядку сплати єдиного податку та пенсійних внесків підприємцями, які працюють за кордоном, а також питання встановлення розмірів пенсійних внесків для підприємців, які обрали особливий спосіб оподаткування,

Кабмін порушив норми Конституції України, згідно з якими ці питання регулюються виключно законами.

Тепер, незважаючи ні на що,

з моменту набуття чинності Указу (він набуває чинності з дати його офіційного опублікування) дія зазначених вище постанов КМУ зупиняється. Згідно з пунктом 5 статті 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» від 16.05.2008 р. № 279-VI зупинення дії акта КМУ в такому разі має наслідком зупинення вчинення будь-якими органами, особами дій, спрямованих на виконання зупиненого акта Кабінету Міністрів України, здійснення повноважень, визначених цим актом.

Далі вже справа за Конституційним Судом України.

Якщо останній стане на бік Президента, то

постанови КМУ так і не відновлять своєї дії (фактично відбудеться їх скасування з дати набуття чинності Указом). Інакше постанови поновлять свою дію з дати винесення КСУ негативного рішення.

Можливий і такий варіант: Кабмін замість зупинених постанов може прийняти нові — по суті такі самі, і тоді почнеться все спочатку. Однак, сподіваємося, до цього справа не дійде.

 

З листопада збільшено розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму

Закон України «Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати» від 20.10.2009 р. № 1646-VI (набуває чинності з 04.11.2009 р.)

 

Президент підписав

Закон № 1646, який установив нові розміри мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму.

 

Прожитковий мінімум на одну особу з розрахунку на місяць

Соціальні та демографічні групи населення

Період дії

01.11.2009 — 31.12.2009

01.01.2010 — 31.03.2010

01.04.2010 — 30.06.2010

01.07.2010 — 30.09.2010

01.10.2010 — 30.11.2010

01.12.2010

Розмір прожиткового мінімуму

Загальний показник (без прив’язки до груп населення)

701 грн.

825 грн.

839 грн.

843 грн.

861 грн.

875 грн.

Діти віком до 6 років

632 грн.

755 грн.

767 грн.

771 грн.

787 грн.

799 грн.

Діти віком від 6 до 18 років

776 грн.

901 грн.

917 грн.

921 грн.

941 грн.

957 грн.

ПРАЦЕЗДАТНІ ОСОБИ

744 грн.

869 грн.

884 грн.

888 грн.

907 грн.

922 грн.

Особи, які втратили працездатність

573 грн.

695 грн.

706 грн.

709 грн.

723 грн.

734 грн.

 

Мінімальна зарплата

 

Строк дії

01.11.2009 — 31.12.2009

01.01.2010 — 31.03.2010

01.04.2010 — 30.06.2010

01.07.2010 — 30.09.2010

01.10.2010 — 30.11.2010

01.12.2010

Розмір мінзарплати

744 грн.

869 грн.

884 грн.

888 грн.

907 грн.

922 грн.

 

Як бачимо, зазначений вище

Закон передбачає підвищення мінімальної зарплати з 650 до 744 грн. і зрівняння нових розмірів мінзарплати з прожитковим мінімумом для працездатних осіб. Таким чином, уже з місяця підвищення ПМ для працездатних осіб з 669 до 744 грн. відбудеться підвищення:

1) розміру заробітної плати,

у межах якого індексують нараховану заробітну плату найманим працівникам (зарплату індексують у межах прожиткового мінімуму для працездатних осіб);

2) розміру зарплати, з якої утримують

внесок «знизу» за ставкою 0,5 % до Фонду соцстрахування з тимчасової втрати працездатності (із суми нарахованої зарплати, що перевищує прожитковий мінімум, утримують внесок за ставкою 1 %);

3) максимальної величини зарплати, з якої справляються внески до соцфондів (15 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб).

Однак для розрахунку цих величин має принципове значення

дата набуття чинності цим Законом, а з нею не все однозначно. У самому Законі передбачено встановлення нових розмірів прожиткового мінімуму і мінімальної зарплати з 1 листопада 2009 року. Водночас дата набуття чинності цим Законом з 04.11.2009 р. Тому встановлені в ньому розміри прожиткового мінімуму і мінімальної зарплати, найімовірніше, діятимуть не з 01.11.2009 р., а з пізнішої дати — з дати його опублікування*. Очевидно, при визначенні розмірів соцвнесків із зарплати за листопад доведеться робити додаткові розрахунки. Сподіваємося, що офіційні органи висловлять свою позицію щодо цього питання, а ми, у свою чергу, обов’язково повідомимо її вам.

* Схожа ситуація була раніше із Законом України «Про затвердження прожиткового мінімуму на 2004 рік» від 11.05.2004 р. № 1704-IV, який хоч і встановлював розмір ПМ

на 2004 рік, але набув чинності лише з 27.05.2009 р. і з цієї самої дати цей розмір і застосовувався.

Крім того, якщо на 1 січня 2010 року рівень прожиткового мінімуму для працездатної особи буде збережено на рівні 869 грн., то граничний дохід для застосування ПСП у 2010 році становитиме

1220 грн. (869 х 1,4 = 1216,6 » до найближчих 10 грн. = 1220 грн.), а звичайна ПСП («01») становитиме 434,5 грн. (869 х 50 %).

 

Президент знову проти КМУ: зупинено дію розпорядження про Загальний реєстр податкових накладних

Указ Президента України «Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2009 року № 1178-р» від 29.10.2009 р. № 872/2009

 

Цим

Указом Президент зупинив дію чергового ПДВ-розпорядження КМУ від 23.09.2009 р. № 1178-р, яким уряд зобов’язав продавців (постачальників) товарів (робіт, послуг) уносити відомості про податкові накладні до Загального реєстру податкових накладних і лише після цього передавати накладну покупцю (детальніше див. «ВД», 2009, № 20, с. 2).

Одночасно

Президент направив подання до Конституційного Суду України для вирішення питання щодо конституційності зазначеного розпорядження.

Як вважає Президент, зазначене

розпорядження КМУ не відповідає Конституції України, оскільки:

— система оподаткування, податки та збори встановлюються виключно законами України. Згідно з

пунктом 1 Закону України «Про систему оподаткування» від 25.06.91 р. № 1251-XII ПДВ належить до загальнодержавних податків і зборів (обов’язкових платежів). Отже, конституційні положення про обов’язковість закріплення в законі порядку сплати податків і зборів поширюються й на ПДВ;

— Кабмін, запровадивши єдиний Загальний реєстр податкових накладних та визначивши механізм реєстрації податкових накладних продавців і підстави для проведення органами ДПС перевірок платників ПДВ, підстави для втрати покупцями права на податковий кредит з ПДВ,

утрутився в регулювання питань адміністрування ПДВ, яке, як уже зазначалося, має здійснюватися виключно законом;

— урегулювавши підзаконним актом питання адміністрування ПДВ,

Кабмін перевищив свої повноваження.

 

Залік частини єдиного податку в рахунок сплати страхових внесків підприємцю-єдиноподатнику, який переїхав

Лист Пенсійного фонду України від 30.09.2009 р. № 17657/03-30

 

Пенсійний Фонд України (ПФУ) надав роз’яснення для підприємців — платників єдиного податку, які протягом календарного року змінили місце проживання, унаслідок чого їх було взято на облік в іншому органі ПФУ.

Справа стосується подання копій платіжних документів про сплату єдиного податку

, які є підтвердженням перерахування єдиного податку взагалі та 42 відсотки частки ПФУ, що сидить у ньому, зокрема. При цьому, судячи з усього, ПФУ розглянув ситуацію з внесками, які надходять до активу самого підприємця (ураховуються при призначенні йому пенсії), а ситуацію з внесками за найманих працівників не розглядав.

ПФУ зазначає: для того щоб орган ПФУ за новим місцем реєстрації підприємця зарахував частину сплаченого ним єдиного податку в рахунок сплати пенсійних внесків, підприємець повинен подати копії платіжних документів про сплату єдиного податку за відповідні періоди саме до «нового» органу ПФУ.

Отже, звітуючи перед «новим» органом ПФУ за підсумками, наприклад, 2009 року (для єдиноподатника це «додаток 26» і комплект звітності щодо персоніфікації), підприємець саме йому повинен подати копії платіжок про сплату єдиного податку за весь 2009 рік. «Старому» органу ПФУ подавати нічого не потрібно.

Стосовно щомісячного подання копій платіжок про сплату єдиного податку разом з «додатком 23» підприємцями-єдиноподатниками з найманими працівниками, то їх також необхідно подавати «новому» органу ПФУ.

Нагадаємо, що механізм заліку єдиного податку з внесками до ПФУ, зокрема питання з наданням копій платіжок про сплату єдиного податку, розглянуто в

листі ПФУ від 19.03.2004 р. № 2645/04, який є актуальним і сьогодні.

 

Про сплату внесків до Фонду «тимчасової непрацездатності» при зміні місця проживання підприємця-єдиноподатника

Лист Фонду «тимчасової непрацездатності» від 30.09.2009 р. № 02-24-2050

 

Підприємця-єдиноподатника може бути поставлено на облік у Фонді «тимчасової непрацездатності»

двічі: особисто як платника єдиного податку та як роботодавця, який використовує найману працю.

Зняття з обліку фізичної особи — підприємця (

особисто) в органі Фонду за попереднім місцем проживання та взяття на облік за новим місцем проживання здійснюється органами Фонду на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих держреєстратором відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV. Після зміни місця проживання підприємець отримуватиме матеріальне забезпечення та соціальні послуги із соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, а також подавати звітність за формою Ф4-ФСС з ТВП за новим місцем обліку.

Сплата єдиного податку (і відповідно відрахувань з нього до Фонду) до кінця року за попереднім місцем проживання не впливатиме на отримання матеріального забезпечення і соціальних послуг за новим місцем обліку

.

Якщо підприємець

використовує найману працю, то він зобов’язаний у 15-денний строк здійснити розрахунки за коштами Фонду та звернутися із заявою в довільній формі до органу Фонду за попереднім місцем обліку для отримання довідки про відсутність заборгованості. Довідка надається до органу Фонду за новим місцем проживання. Сплачувати страхові внески до Фонду, утримані із зарплати найманих працівників, і подавати звітність за формою Ф4-ФСС з ТВП страхувальники повинні за новим місцем обліку.

Для підтвердження свого статусу страхувальники — платники єдиного податку повинні

подати до органу Фонду копію Свідоцтва про сплату єдиного податку.

 

Нюанси взяття підприємців на облік у Фонді «нещасного випадку» в нестандартних ситуаціях

Лист Фонду «нещасного випадку» України від 24.09.2009 р. № 1070-06-2

 

Як роз’яснює Фонд «нещасного випадку», відповідно до

статті 10 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 23.09.99 р. № 1105-XIV узяття на облік підприємців Фондом здійснюється на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих держреєстратором, не пізніше наступного робочого дня з дня отримання Фондом зазначених відомостей. При цьому підприємці ще не набувають статусу страхувальників.

Статус страхувальників підприємці, які використовують найману працю, набувають у день отримання Фондом з центру зайнятості повідомлення про реєстрацію трудового договору (контракту) між підприємцем і найманим працівником.

На наступний робочий день з дня отримання Фондом такого повідомлення Фонд листом з повідомленням про вручення направляє підприємцю повідомлення про узяття його на облік і страхове свідоцтво (відповідно до

п. 3.8 Інструкції від 12.07.2007 р. № 36).

У нестандартному випадку, коли у Фонді відсутня інформація про проведення держреєстрації підприємця (підприємець зареєстрований до 01.07.2005 р.), Фондом при отриманні з центру зайнятості повідомлення про реєстрацію трудового договору між таким підприємцем і найманим працівником не пізніше наступного робочого дня підприємцю надсилається лист (у довільній формі) про необхідність узяття на облік у Фонді як платника страхових внесків.

У відповідній заяві про взяття підприємця на облік (за формою згідно з

додатком 4 до Інструкції) такий підприємець повинен зазначити свій основний вид економічної діяльності. На підставі цієї заяви страхувальнику встановлюється відповідний клас професійного ризику та розмір страхового тарифу і видаються страхове свідоцтво та повідомлення про взяття на облік.

 

Зміна місця проживання підприємця-єдиноподатника та сплата внесків до Фонду «безробіття»

Лист Державного центру зайнятості від 17.09.2009 р. № ДЦ-03-7855/0/6-09

 

Підприємці-єдиноподатники сплачують внески до Фонду «безробіття» за ставкою 0,6 %, утримані із зарплати найманих працівників. Крім того, на рахунки центрів зайнятості органами Держказначейства перераховується 4 % суми єдиного податку.

Якщо підприємець у середині року

змінює місце проживання, то після взяття на облік в центрі зайнятості за новим місцем проживання він сплачує страхові внески, утримані з найманих працівників, уже за новим місцем узяття на облік. Що стосується частини внесків до Фонду «безробіття», яка перераховується із суми єдиного податку, то вона до кінця року перераховується за попереднім місцем проживання.

 

ДПАУ розповіла про камеральні перевірки правильності нарахування земельного податку

Лист ДПАУ від 28.09.2009 р. № 21042/7/15-0717

 

Правильність нарахування платником податків суми земельного податку визначається

під час проведення камеральної перевірки. При такій перевірці використовуються лише дані податкових декларацій, у нашому випадку — дані податкових розрахунків земельному податку.

Водночас згідно зі

статтею 13 Закону України «Про плату за землю» від 03.07.92 р. № 2535-XII підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, який ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

У зв’язку з цим ДПАУ в цьому випадку вважає за можливе проводити

невиїзну документальну перевірку, у процесі якої визначення сум податкового зобов’язання щодо земельного податку проводитиметься на підставі поданих платниками декларацій (розрахунків), а також отриманої від землевпоряджувальних органів інформації щодо сум нормативно-грошової оцінки землі.

Якщо за результатами проведеної перевірки буде

виявлено заниження суми податкових зобов’язань платника податків, заявлених у податкових розрахунках, на підставі підпункту 4.2.2 «б» Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III контролюючий орган зобов’язаний самостійно визначити суму податкового зобов’язання платника податків.

Крім цього, згідно з

підпунктом 17.1.3 Закону № 2181 такий платник податків зобов’язаний сплатити штраф у розмірі 10 % від суми недоплати за кожний податковий період, установлений для цього податку, починаючи з податкового періоду, на який припадає така недоплата, і закінчуючи податковим періодом, в якому платник податків отримає податкове повідомлення, але не більше 50 % такої суми та не менше 170 грн. сукупно за весь строк недоплати, незалежно від кількості минулих податкових періодів.

 

До уваги підприємців, які займаються торгівлею ювелірними виробами: копії ліцензій для філій отримувати не потрібно

Роз’яснення Держкомпідприємництва від 07.09.2009 р. № 10673

 

За практикою, що склалася раніше, підприємці (ідеться лише про тих, хто займається торгівлею ювелірними виробами), які мали декілька місць торгівлі, отримували на друге, третє тощо місце торгівлі копії ліцензії (як для філій). Однак із серпня поточного року у таких підприємців стали виникати труднощі: Мінфін більше не давав копії ліцензії на кожне місце торгівлі, аргументуючи це тим, що представництва та філії можуть відкривати лише юридичні особи, отже, копії ліцензії фізичним особам не повинні видаватися. Виходило, що підприємець — фізична особа не міг мати декілька торговельних точок, а повинен був задовольнятися лише однією.

Цю проблему вирішує зазначений вище

лист Держкомпідприємництва. Як зазначає Комітет, виходячи з вимог статті 14 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III, суб’єкт господарювання отримує засвідчені органом ліцензування копії ліцензії лише в разі наявності у нього філій, відокремлених підрозділів.

При цьому з аналізу норм

статті 95 Цивільного кодексу України та статті 55 Господарського кодексу України випливає, що філії, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи мають право відкривати лише юридичні особи, зареєстровані в установленому порядку.

Виходячи із зазначеного вище Комітет дійшов висновку, що

фізичні особи — підприємці на підставі ліцензії, виданої центральним (!) органом виконавчої влади, мають право працювати на всій території України й не повинні отримувати копії ліцензії на кожну філію.

 

Іпотечний житловий кредит: ДПАУ про нюанси реалізації права на податковий кредит

Лист ДПАУ від 12.08.2009 р. № 3601/к/17-0714

 

Згідно з

підпунктом 5.3.1 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV платник податків має право включити до складу податкового кредиту звітного року частину суми відсотків за іпотечним кредитом, сплачених платником податків, яка розраховується за правилами, визначеними статтею 10 цього Закону .

При цьому

однією з умов виникнення у платника податків у цьому випадку права на податковий кредит є будівництво або придбання за рахунок іпотечного житлового кредиту житлового будинку (квартири, кімнати), визначеного таким платником податків як основне місце його проживання (пункт 10.1 Закону про податок з доходів).

Відповідно до норм

Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» від 11.12.2003 р. № 1382-IV визначення об’єкта житлової іпотеки основним місцем проживання повинно здійснюватися платником податків самостійно, зокрема, шляхом реєстрації (унесення відомостей до паспорта) об’єкта житлової іпотеки його місцем проживання.

Виходячи із зазначеного вище і враховуючи те, що надання податкового кредиту здійснюється за підсумками звітного податкового року

(п.п. 5.1.1 Закону про податок з доходів), ДПАУ зазначила таке.

Якщо платник податків реєструвався у придбаній за рахунок іпотечного житлового кредиту квартирі протягом поточного 2009 року

(наприклад, у квітні), то такий платник податків може реалізувати своє право на податковий кредит у наступному 2010 році.

Разом з цим ДПАУ нагадала, що згідно з

підпунтком 5.4.3 Закону про податок з доходів, якщо платник податків не скористався правом на нарахування податкового кредиту за результатами звітного податкового року, то таке право на наступні податкові роки не переноситься.

 

Працівник-підприємець не має права на застосування ПСП

Лист ДПАУ від 25.06.2009 р. № 2842/ю/17-0714

 

Згідно з

підпунктом 6.3.3 Закону про податок з доходів працівник, зареєстрований підприємцем, не має права на застосування податкової соціальної пільги (ПСП) до своєї зарплати. Це правило діє навіть у тому разі, якщо працівник, зареєстрований підприємцем, фактично не отримує жодних доходів від підприємницької діяльності.

Роботодавець, який застосовував ПСП до зарплати працівника та отримав з ДПІ повідомлення про те, що цей працівник є підприємцем,

зобов’язаний зробити перерахунок сум нарахованих доходів і сум наданих ПСП, а також стягнути з працівника недоплату з податку з доходів. Штрафи за таке порушення до працівника роботодавцем не застосовуються.

Слід зауважити, що у ДПАУ вже були подібні офіційні роз’яснення щодо цього питання, детально цю проблему ми обговорювали у «ВД», 2008, № 4, с. 23.

 

Надходження готівки має бути відображено в КОРО, інакше штрафу не уникнути

Лист ДПАУ від 29.01.2009 р. № 1686/7/25-0415

 

Відповідно до

пункту 2.6 Положення про ведення касових операцій в національній валюті України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637, у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО готівкові кошти, що фактично надійшли, у повній сумі повинні обліковуватися в КОРО на підставі фіскальних звітних чеків РРО.

Відповідно до роз’яснень ДПАУ,

наявність уклеєних до КОРО фіскальних звітних чеків за відсутності записів на підставі таких чеків у розділі 2 КОРО не може бути підставою для незастосування штрафних (фінансових) санкцій.

Зауважимо, що згідно зі

статтею 1 Указу Президента України від 12.06.95 р. № 436/95 « Про застосування штрафних санкцій за порушення норм регулювання обігу готівки» за неоприбуткування (неповне та несвоєчасне оприбуткування) у касах готівки до суб’єкта господарювання застосовується штраф у п’ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.

 

Особливості звільнення жінок, питання виплати заробітної плати: роз’яснення від Мінпраці

Лист Мінпраці України від 26.08.2009 р. № 9765/0/14-09/13

 

Мінпраці нагадує, що відповідно до

частини 3 статті 184 Кодексу законів про працю України з ініціативи роботодавця не допускається звільнення:

— вагітних жінок;

— жінок, які мають дітей віком до трьох років (до шести років за медичним висновком

згідно з частиною 6 статті 179 КЗпП );

— одиноких матерів за наявності дитини віком до 14 років або дитини-інваліда

.

Виняток становлять випадки повної ліквідації підприємства, коли

допускається звільнення таких жінок з обов’язковим працевлаштуванням.

Також

обов’язкове працевлаштування вагітних жінок і жінок, які мають дітей, здійснюється у випадках їх звільнення після закінчення строкового трудового договору. Отже, робітниця має бути переведена за її згодою на іншу роботу, яка відповідає її спеціальності.

На період працевлаштування за такими жінками зберігається середня заробітна плата, але не більше 3 місяців

з дня закінчення строкового трудового договору.

При цьому,

в які саме строки має бути здійснено цю виплату середньої заробітної плати, Мінпраці, на жаль, не роз’яснило. У листі лише процитовано норму статті 116 КЗпП щодо виплати всіх належних працівнику сум у день звільнення. Якщо працівник у день звільнення не працював, то зазначені суми має бути виплачено йому не пізніше наступного дня після пред’явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок.

На запитання,

чи може працівник відмовитися від отримання нарахованої йому заробітної плати, Мінпраці в листі лише зазначило, що роботодавець (або уповноважений ним орган) зобов’язаний її нарахувати та виплатити працівнику (ст. 21 КЗпП).

 

Держцінінспекція: установлювати ціну договору в еквіваленті інвалюти не можна

Лист Держцінінспекції України від 06.08.2009 р. № 200/7-10/3269

 

Згідно з

пунктом 1 постанови КМУ «Про удосконалення порядку формування цін» від 18.12.98 р. № 1998 формування, установлення та застосування суб’єктами підприємництва вільних цін на території України здійснюється виключно в національній грошовій одиниці.

На підставі зазначеної вимоги Держцінінспекція зауважила, що

встановлення суб’єктом господарювання ціни договору в еквіваленті іноземної валюти суперечить вимогам чинного законодавства України.

Зауважимо, що таку ж позицію, судячи з усього, займає й Мінекономіки, хоча його роз’яснення з цього питання не чіткі (див.

лист від 01.06.2009 р. № 3802-25/202).

 

Розширено перелік суб’єктів з високим ступенем ризику щодо пожежної безпеки

Постанова КМУ «Про доповнення Порядку розподілу суб’єктів господарювання за ступенем ризику їх господарської діяльності для безпеки життя і здоров’я населення, природного навколишнього середовища щодо пожежної безпеки» від 21.10.2009 р. № 1109

 

Порядок розподілу суб’єктів господарювання за ступенем ризику їх господарської діяльності для безпеки життя і здоров’я населення, природного навколишнього середовища щодо пожежної безпеки від 14.11.2007 р. № 1324

(див. «ВД», 2008, № 1 с. 6) доповнено новою нормою, згідно з якою, з точки зору пожежної безпеки, до суб’єктів з високим ступенем ризику віднесено суб’єктів, у сфері управління яких перебувають, зокрема, об’єкти, на яких виконуються роботи зі збирання та заготівлі ранніх зернових і озимих культур.

До суб’єктів з

високим ступенем ризику належать також суб’єкти, які надають послуги та виконують роботи протипожежного призначення. При проведенні планової перевірки таких суб’єктів органи Держпожежнагляду вибірково перевіряють якість наданих ними послуг (виконаних робіт) на об’єктах.

 

Кабмін ужив заходів щодо запобігання поширенню епідемії грипу

Постанова КМУ «Про запобігання поширенню грипу типу A/H1N1/Каліфорнія/04/09 і гострих респіраторних захворювань серед населення» від 30.10.2009 р. № 1152

 

З метою недопущення поширення епідемії грипу і гострих респіраторних захворювань

з 30 жовтня 2009 року Кабмін запровадив на території України вищий рівень небезпеки поширення грипу типу A/H1N1/Каліфорнія/04/09, у зв’язку з чим заборонив проведення всіх масових заходів.

Крім того, Кабмін установив, що:

вимоги МОЗ щодо організації профілактики та боротьби з поширенням грипу є обов’язковими для виконання всіма лікувальними закладами, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності;

закупівля лікарських засобів, виробів медичного призначення, робіт і послуг для запобігання поширенню і лікування грипу та інших гострих респіраторних захворювань здійснюється МОЗ за процедурою закупівлі в одного учасника без погодження з Мінекономіки.

Також Кабмін доручив, зокрема:

— Держмитслужбі — забезпечити

оперативне митне оформлення лікарських засобів і засобів індивідуального захисту (ЗІЗ), які надходитимуть на митну територію України, за визначеним МОЗ переліком;

— МОЗ —

визначити перелік профілактичних і лікарських засобів, які обов’язково мають бути в аптеках. У разі недотримання аптеками вимог щодо наявності зазначених засобів МОЗ вирішуватиме питання про позбавлення таких аптек ліцензій на реалізацію лікарських засобів;

— МОЗ, Мінекономіки, Раді міністрів АРК, обласним, Київській і Севастопольській міськдержадміністраціям —

установити ціни на лікарські засоби та ЗІЗ на рівні цін станом на 22 жовтня 2009 року та здійснювати контроль за наявністю зазначених засобів.

 

Оптово-відпускні ціни на ліки: регулювання від Кабміну

Постанова КМУ «Про встановлення граничних рівнів цін на окремі лікарські засоби і вироби медичного призначення» від 30.10. 2009 р. № 1154 (набула чинності з 03.11.2009 р.)

Кабмін з метою стабілізації цінової ситуації на ринку лікарських засобів і виробів медичного призначення на період

епідемії грипу А/H1N1/Каліфорнія/04/09 установив граничні оптово-відпускні та роздрібні ціни на лікарські засоби та вироби медичного призначення за переліком, наведеним далі.

 

Найменування лікарського засобу (вироби медичного призначення)

Одиниця виміру

Оптово-відпускна ціна, грн.

Роздрібна ціна, грн.

Лікарські засоби

1. Аміксин

Таблетки по 0,125 мг № 3

39,60

55,00

2. Озельтамевир (Таміфлю)

Капсули по 75 мг № 10

250,92

348,5

3. Азитроміцин

Таблетки по 0,5 г № 3

21,34

29,45

4. Амізон

Таблетки по 0,25 г № 10

10,87

15,00

5. Ампіцилін

Таблетки по 0,25 г № 20

6,52

9,00

6. Арбідол

Таблетки по 0,1 г № 10

32,61

45,00

7. Аскорбінова кислота

Таблетки по 0,5 г № 12

5,80

8,00

8. Ремантадин

Таблетки по 50 мг № 20

6,16

8,50

9. Мазь оксолінова

Туба, 10 г

6,16

8,50

10. Хлоргексидину биглюконат

Флакон, 100 мл

3,62

5,00

Вироби медичного призначення

11. Марля

1 Погонний м

1,45

2,00

12. Маска одноразового використання

1 Шт.

0,73

1,00

13. Маска багаторазового використання марлева

1 Шт.

1,10

1,50

14. Рукавички

1 Пара

0,73

1,00

15. Шприц

Об’єм 5 мл

0,51

0,70

 

У примітці до

постанови № 1154 зазначено, що граничні розміри оптово-відпускних і роздрібних цін визначено відповідно до Порядку формування цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, щодо яких запроваджено державне регулювання, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2009 р. № 333.

Однак деякі моменти потребують роз’яснень.

По-перше,

постановою КМУ від 25.03.2009 р. № 333 передбачався такий спосіб державного регулювання цін, як установлення граничного рівня постачальницько-збутових і торговельних (роздрібних) надбавок (а не граничного рівня оптово-відпускних і роздрібних цін, як зроблено постановою № 1154).

По-друге, згідно з

постановою КМУ від 17.10.2008 р. № 955 (з урахуванням змін, унесених постановою КМУ від 25.03.2009 р. № 333; далі — постанова № 955) об’єктом цінового регулювання виступають лише ліки, уключені до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2009 р. № 333. Лікарські засоби, зазначені в постанові № 1154 (за винятком азитроміцину, ампіциліну і хлоргексидину), у Національному переліку відсутні.

Крім того, у

постанові № 955 прямо зазначено, що ліки вітчизняного виробництва, оптово-відпускна ціна яких нижче 2 грн./упаковку, не підлягають держрегулюванню (крім тих, які отримуватимуться за бюджетні кошти).

Отже, доводиться констатувати, що

з набуттям чинності постановою 1154, сферу держрегулювання цін на ліки розширено.

Нагадаємо також

про відповідальність у зв’язку з порушенням державної дисципліни цін.

Відповідно до

статті 14 Закону України «Про ціни і ціноутворення» від 03.12.90 р. № 507-XII необґрунтовано отримана підприємством, організацією сума виручки внаслідок порушення державної дисципліни цін підлягає вилученню та зараховується до доходу відповідного бюджету із застосуванням штрафу у двократному розмірі необґрунтовано отриманої виручки.

Необґрунтовано отриманою виручкою

вважається різниця між фактичною виручкою від реалізації лікарських засобів та її вартістю, визначеною за цінами, які повинні застосовуватися (п. 2.1 Інструкції про порядок застосування економічних і фінансових (штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами, затвердженої спільним наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Мінфіну від 03.12.2001 р. № 298/519). Органом, уповноваженим контролювати встановлення та застосування державних фіксованих і регульованих цін і тарифів, є Державна інспекція з контролю за цінами. Кабмін постановою від 21.05.2008 р. № 483 затвердив критерії ризику для визначення періодичності перевірок дотримання законодавства про ціни. Крім того, слід пам’ятати: щодо «цінових» перевірок діють обмеження, установлені постановою КМУ від 21.05.2009 р. № 502 (див. «ВД», 2009, № 12, с. 2).

Крім відповідальності самого аптечного закладу, можливе також притягнення до

адміністративної відповідальності її посадових осіб. Згідно зі ст. 1652 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X за порушення порядку формування, установлення та застосування цін і тарифів, а також знижок, націнок, доплат до них застосовується адміністративний штраф у розмірі від 85 до 170 грн. (а за повторне протягом року порушення — від 170 до 255 грн.). Однак слід зауважити, що цей штраф до приватних підприємців не застосовується. На це звертала увагу й Держцінінспекція в листі від 24.11.2006 р. № 200/7-10/1660.

Постанова

набуде чинності з дня офіційного опублікування (на момент підготовки номера її не опубліковано).

 

З 1 листопада 2009 року шкільна продукція підлягає обов’язковій сертифікації МОН

Розпорядження КМУ «Про обов’язкову сертифікацію продукції шкільного асортименту» від 05.10.2009 р. № 1271-р

 

З метою врегулювання діяльності у сфері випуску друкованої продукції шкільного асортименту з дотриманням вимог законів України «Про охорону дитинства» від 26.04. 2001 р. № 2402-III і «Про захист суспільної моралі» від 20.11. 2003 р. № 1296-IV Кабмін своїм розпорядженням доручив Держспоживстандарту з 1 листопада 2009 року включити до переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації МОН, зошити шкільні, зошити загальні, щоденники шкільні, зошити для нот, альбоми для малювання, папки для зошитів шкільних, папки для праці, фарби, клей, інше учнівське приладдя, яке використовується під час навчально-виховного процесу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі