Теми статей
Обрати теми

«Нормальні» витрати для підприємця на загальній системі

Редакція ВД
Стаття

«Нормальні» витрати для підприємця на загальній системі

 

Той факт, що облік витрат для підприємців на загальній системі дуже важлива річ, сумнівів не викликає. Нормативними документами передбачено два способи визначення витрат на розсуд підприємця: на підставі первинних документів і за нормами, зазначеними в Інструкції № 12. Перший із них найбільш поширений, хоча й складний щодо організаційних питань, другий, навпаки, спрощує паперову тяганину, однак не завжди є доцільним у використанні.

Детальніше про те, що є обліком витрат за нормами, ми й поговоримо в цій статті.

Оксана ПІРОЖЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

Декрет про прибутковий податок

— Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92.

Інструкція № 12

— Інструкція про оподаткування доходів фізичних осіб від заняття підприємницькою діяльністю, затверджена наказом ДПАУ від 21.04.93 р. № 12.

 

Облік витрат за нормами

У

статті 13 Декрету про прибутковий податок і статті 13 Інструкції № 12 зазначено, що для підприємця на загальній системі «загальним оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між валовим доходом (виручкою у грошовій та натуральній формі) і документально підтвердженими витратами, безпосередньо пов'язаними з одержанням доходу. Якщо ці витрати не можуть бути підтверджені документально, то вони враховуються податковими органами при проведенні остаточних розрахунків за нормами у відсотках до валового доходу…».

Перелік норм (у відсотках до валового доходу) і відповідних їм видів діяльності міститься в

додатку 6 до Інструкції № 12 (див. с. 25 цього номера).

Простіше кажучи, підприємцю надано два способи визначення величини витрат. Перший — на підставі підтверджуючих документів, що обґрунтовують витрати довідка 1. Другий застосовується, якщо підприємець не «збере» такі документи, тоді

витрати з його ініціативи можуть визначатися податківцями за нормами.

Приклад.

Підприємець (платник ПДВ) провадить торгівельну діяльність (продаж косметичних засобів). За підсумками I кварталу він отримав дохід у сумі 60000,00 грн. (виручка без ПДВ — 50000,00 грн., сума ПДВ — 10000,00 грн.) Метод визначення витрат — за нормами.

Щоб визначити величину витрат, які будуть йому зараховано, знаходимо в

додатку 6 до Інструкції № 12 «Здійснення інших видів діяльності, уключаючи торгівлю». Норма витрат, що відповідає цьому виду діяльності, — 25 %. Отже, сума витрат, яку можна врахувати в I кварталі, дорівнює: 50000,00 х 25 : 100 = 12500,00 грн.

Таким чином, чистий дохід у I кварталі становитиме: 50000,00 грн. - 12500,00 грн. = 37500,00 грн.

Податок з доходів відповідно дорівнює: 37500,00 х 15 : 100 = 5625,00 грн.


Непохитні правила для «загальносистемників»

Перш ніж розглянути нюанси

обліку витрат за нормами, для тих, хто його обере, звернемо увагу на такі нюанси.

1. Підприємці зобов'язані вести облік доходів і відображати їх у Книзі за формою № 10 за датою отримання виручки за проданий товар (надані послуги, виконані роботи).

2. Дохід підприємця на загальній системі оподаткування є всією виручкою, отриманою ним у грошовій або натуральній формі. Документальною підставою для відображення доходів можуть бути платіжки, касові документи тощо.

3. Зберігаються всі правила, передбачені для підприємців на загальній системі, щодо порядку обчислення величини податку з доходів:

— податкові звітні періоди (квартал, півріччя, три квартали, рік), декларація подається протягом 40 календарних днів, наступних за останнім днем звітного періоду;

— сплата авансів по податку з доходів (авансові платежі: за I квартал — до 15 березня, за II квартал — до 15 травня, за III квартал — до 15 серпня, за IV квартал — до 15 листопада);

— сплата податку з доходів протягом 30 днів після остаточного розрахунку та отримання повідомлення податкового органу про його донарахування.

Остаточний розрахунок здійснюється за підсумками року (за підсумками декларації за рік). Однак інколи податківці можуть наполягати на щоквартальному остаточному розрахунку (за підсумками квартальних декларацій). Зауважимо, що законодавство з цього приводу є такою мірою неконкретним, що оспорювати щоквартальний остаточний розрахунок у цьому випадку складно. За підсумками остаточного розрахунку здійснюється або доплата суми, якої бракує, або повернення (залік у рахунок майбутніх платежів).

4. Якщо правила сплати інших податків, зборів, застосування РРО вимагають отримання та зберігання документів, то підприємець зобов'язаний виконати ці правила. Ідеться про ПДВ, документи про сплату внесків до Пенсійного фонду тощо, «зарплатних» платежів тощо.

 

Як заповнювати Книгу за формою № 10 і що зазначати в декларації про доходи

Підприємець веде облік своїх доходів і витрат на підставі Книги за формою № 10. Загальні правила відображення записів у цій Книзі наведено в

листі ДПАУ від 05.11.97 р. № 17-0117/10-8886. Книга заводиться самим підприємцем за формою, установленою Інструкцією № 12, з урахуванням вимог податкової. Вона нумерується, прошнуровується та реєструється в податковому органі у момент взяття підприємця на облік.

Якщо підприємець веде облік витрат без документального підтвердження (за нормами), то протягом кварталу графа «Витрати» його Книги за формою № 10 може залишатися незаповненою.

Протягом кварталу суми доходів відображаються у Книзі за формою № 10

на дату їх отримання (для підприємців — платників ПДВ на загальній системі зауважимо, що доходи до Книги за формою № 10 записують без ПДВ), з якої переносяться підсумковою сумою до пункту 1.3 розділу 1 декларації про доходи.

Якщо підприємець бажає повідомити податковий орган про своє бажання скористатися нормами витрат згідно з

додатком 6 до Інструкції № 12, то в декларації (у графі для витрат) достатньо просто зазначити: «витрати за нормами» або щось на такий зразок. Ще раз зауважимо, що згідно з Інструкцією № 12 норми витрат застосовуються податківцями, а отже, вони самі визначать величину витрат.

 

Правила «експлуатації» витрат за нормами

Запитання

Відповідь

Підприємець провадить декілька видів діяльності. Чи можна за кожним із них застосовувати різний спосіб визначення витрат: за одним із них з документальним підтвердженням, за іншим — за нормами?

Ні. Сума витрат підприємця визначається сукупно за всіма видами діяльності, оскільки саме за звітний період визначається сума податку з доходів від діяльності підприємця в цілому. Крім того, витрати за нормами підприємцю розраховують представники податкового органу, за умови, що він відмовляється від документального підтвердження, тому ні у Книзі за формою № 10, ні в декларації про податок з доходів жодних відомостей про витрати не буде. Якщо ж податківці виявлять будь-які дані про витрати у звітності або Книзі за формою № 10, то визначати за нормами витрати для іншого виду діяльності не будуть, а просто для розрахунку чистого доходу та податку з доходів візьмуть лише підтверджені витрати (за одним видом діяльності)

Підприємець веде облік витрат на підставі підтверджуючих документів. У деяких кварталах календарного року у нього витрати практично відсутні. Чи може він на свій розсуд в одних кварталах вести документи, а в інших застосовувати норми?

Ні. Зауважимо, що ні в Декреті про прибутковий податок, ні в Інструкції № 12 з цього приводу нічого не зазначено. Однак ми повинні взяти до уваги таке. Остаточний розрахунок податку з доходів відбувається або за підсумком кожного звітного періоду (квартал, півріччя, 3 квартали, рік), або наприкінці року. Таким чином, податок з доходів розраховується наростаючим підсумком, тому протягом усього звітного періоду повинен дотримуватися єдиний принцип визначення витрат. Знову ж таки, якщо в якійсь із декларацій підприємець зазначить частину витрат, які підтверджено документами, то за нормами йому податківці вже не дораховуватимуть витрати і витрати будуть заниженими. Наприклад, у I кварталі підприємець відображав витрати за документами та відобразив їх у квартальній декларації. У декларації за півріччя підприємець повинен показати витрати за I і II квартали наростаючим підсумком (разом). Якщо в піврічній декларації він відобразить суму витрат за I квартал (за документами), то навіть, якщо буде видно, що дохід збільшився, витрати за нормами за II квартал податківці не донараховуватимуть

 

Як вигідно обчислювати витрати

Варіант обліку витрат за нормами, з одного боку, досить простий і звільняє підприємця від додаткових витрат часу на ведення обліку витрат, пов'язаних з провадженням підприємницької діяльності, а з другого — його застосування здебільшого є економічно

недоцільним з тієї причини, що реальні (фактичні) витрати, як правило, перевищують установлений норматив .

Крім того, такий метод відображення витрат не враховує, що підприємець щокварталу може мати постійні витрати на оплату праці працівників, орендну плату, комунальні платежі тощо.

По суті, такий спосіб визначення витрат підходить підприємцям без найманих працівників, які отримують протягом кварталів календарного року рівномірні доходи. Причому такі доходи повинні перекривати не лише витрати на закупівлю товарів або матеріалів, інструментів для виконання робіт, а й постійні витрати.

 

Висновки

Підприємці на загальній системі можуть обрати облік витрат за нормами, замість підтвердження документами, на власний розсуд.

Переваги такого способу — відсутність паперової тяганини та необхідності заповнювати графу витрат у Книзі за формою № 10 і декларації про доходи. Розраховувати величину витрат підприємця за нормами будуть податківці.

Якщо правила податкового обліку інших податків, зокрема ПДВ, вимагають наявності документів, наприклад податкових накладних, то підприємець повинен їх мати.

Варіант обліку витрат за нормами вигідний не всім підприємцям, а лише тим, у кого мінімум постійних витрат (оренда, зарплата працівників, комунальні платежі тощо) і рівномірні стабільні протягом року доходи. Причому відсоток витрат за нормами має дорівнювати або перекривати квартальні витрати підприємця.


Довідкова інформація (довідка)

1До складу витрат, безпосередньо пов'язаних з одержанням доходів, належать документально підтверджені витрати, які включаються до складу валових витрат виробництва (обігу) або підлягають амортизації згідно із

Законом України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

 

Норми витрат для визначення оподатковуваного доходу підприємців на загальній системі оподаткування, які не використовують документальне підтвердження витрат (наведено в

додатку 6 до Інструкції № 12)

Види діяльності

Норми (у відсотках до суми валового доходу)

I. Виготовлення

Столярних виробів

60

Виробів з жерсті

60

Взуття жіночого

60

Взуття чоловічого

60

Одягу верхнього з хутра

55

Одягу в'язаного

55

Весільних нарядів

55

Головних уборів з хутра

55

Одягу верхнього

50

Пухових хусток в'язаних

50

Головних уборів в'язаних

50

Килимів тканих

50

Одягу легкого

50

Пам'ятників

50

Штучних квітів

50

Галантереї

50

Біжутерії

45

Макраме, мережива

45

Головних уборів з тканин

45

Похоронних вінків

45

Садово-городнього інструменту

45

Гончарних виробів

45

Цукерок

45

Прохолоджувальних напоїв

45

Вафельних коржів

45

Риболовецьких снастей

40

Корзин із лози

35

Малярних щіток

35

Віників із сорго

35

Виробів з гіпсу

30

Кліток для птиць

30

Випалювання вапна

30

II. Надання послуг

Послуги вантажним автотранспортом

55

Ремонт та будівництво житла

50

Оранка присадибних земельних ділянок

50

Ремонт взуття

45

Вичинка шкір

45

Вулканізація камер

45

Зубопротезування

45

Рихтування та фарбування автомобілів

45

Технічне обслуговування автомобілів

45

Послуги пасажирським автотранспортом

45

Ремонт побутових машин та приладів

40

Ремонт радіо- та телевізійної апаратури

40

Розпилювання дров

40

Музичне обслуговування

35

Ремонт годинників

35

Відео- та звукозапис

30

Гравірування

30

Фотографічні роботи

25

Перукарські послуги

25

Педикюрні послуги

25

Друкарські послуги

25

Здавання в найм (в піднайм) житла

25

Посередницька діяльність

5

III. Інші види діяльності

Розведення хутрових звірів кліткового утримання

50

Розведення декоративних птахів

45

Розведення акваріумних риб

45

Здійснення інших видів діяльності, уключаючи торговельну

25

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі