Теми статей
Обрати теми

Торгівля продуктами харчування: що потрібно знати підприємцеві

Редакція ВД
Стаття

Торгівля продуктами харчування: що потрібно знати підприємцеві

 

Продовольчі товари є одним із видів товарів, що користуються підвищеним попитом населення, тому не дивно, що підприємці прагнуть зайняти нішу в цьому бізнесі. Водночас продукти харчування потребують до себе особливої уваги щодо якості, умов зберігання, санітарно-гігієнічних норм тощо.

Положення щодо правил продажів і дотримання якості продтоварів наведено в багатьох нормативних актах і вони повинні обов'язково виконуватися.

Про те, що потрібно знати підприємцям, які мають намір або вже торгують продуктами харчування, ми розповімо в цій публікації.

Маргарита СМИРНОВА, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.04.84 р. № 8073-X.

Закон про продукти

— Закон України «Про безпечність та якість харчових продуктів» від 23.12.97 р. № 771/97-ВР.

Закон про захист прав споживачів

— Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Закон № 481

— Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

Закон про дитяче харчування

— Закон України «Про дитяче харчування» від 14.09.2006 р. № 142-V.

Правила торгівлі продтоварами

— Правила роздрібної торгівлі продовольчими товарами, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 11.07.2003 р. № 185.

Правила торгівлі алкоголем

— Правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджені постановою КМУ від 30.07.96 р. № 854.

Правила торгівлі на ринках

— Правила торгівлі на ринках, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, МВС, ДПАУ, Держстандарту від 26.02.2002 р. № 57/188/84/105.

Правила № 369

— Правила роботи дрібнороздрібної торговельної мережі, затверджені наказом Міністерства зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України від 08.07.96 р. № 369.

Перелік сертифікації

— Перелік продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації, затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 01.02.2005 р. № 28.

Перелік декларування

— Перелік продукції, відповідність якої може бути підтверджена декларацією про відповідність, затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 29.01.2007 р. № 6.

 

Організаційні нюанси торгівлі харчовими продуктами

Щодо реалізації продовольчих товарів вітчизняне законодавство висуває цілу низку обов'язкових вимог, основні з яких наведено в:

Законі про продукти;

Правилах торгівлі продтоварами;

Законі про захист прав споживачів;

— нормативних документах щодо торгівлі окремими видами продукції та багатьох інших законодавчих і нормативно-правових актах.

Недотримання правил торгівлі або відсутність документів загрожує підприємцям застосуванням штрафних санкцій після перевірок представників СЕС або Держспоживстандарту.

Перш ніж поговорити про вимоги до харчових продуктів, які реалізуються, зупинимося на організаційних моментах діяльності продуктової торговельної точки.

 

Вид вимог

Правила торгівлі

Підстава

1

2

3

Загальні правила торгівлі продтоварами

Вимоги щодо організації торгівлі

У торговельній точці повинні дотримуватися санітарно-гігієнічні, технологічні, протипожежні норми та правила з приймання, зберігання та реалізації харчових продуктів і продовольчої сировини, їх належного зберігання.
Також підприємці повинні враховувати правила реалізації окремих груп товарів, зазначених у пунктах 1 — 7 Розділу II Правил торгівлі продтоварами

Пункт 4 Розділу I Правил торгівлі продтоварами

Вимоги щодо
обладнання

Торгівельно-технологічне обладнання, яке використовується під час роздрібного продажу продовольчих товарів, повинне забезпечувати збереження їх якості та товарного вигляду протягом усього строку їх реалізації. Забороняється приймати, зберігати та продавати продовольчі товари, що швидко псуються, без використання холодильного обладнання.
Засоби вимірювальної техніки, які використовуються під час продажу товарів, мають бути в справному стані, мати повірочне клеймо територіального органу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики і проходити періодичну повірку в установленому порядку

Пункти 6,7 Розділу I Правил торгівлі продтоварами

Вимоги
до працівників

Працівники підприємця, які займаються транспортуванням, зберіганням і продажем продуктів харчування, повинні мати спеціальну освіту (підготовку), вони підлягають обов'язковому медичному огляду. Кожний працівник повинен мати особисту медичну книжку встановленого зразка. Працівники, які не пройшли медичне обстеження, до роботи не допускаються.
Працівники мають бути одягнені у формений або інший одяг, що відповідає санітарним вимогам

Пункт 9 Розділу I Правил торгівлі продтоварами

Вимоги щодо наявності документів у торговельній точці

Підприємець повинен мати санітарні правила, зареєстрований санітарний журнал, особисті медичні книжки працівників, асортиментний перелік товарів, що реалізовуються

Пункт 10 Розділу I Правил торгівлі продтоварами

Вимоги щодо строків реалізації

Реалізація харчових продуктів на підприємствах роздрібної торгівлі дозволяється лише протягом строків їх придатності до вживання, визначених нормативними документами для деяких видів продуктів

Пункт 14 Правил торгівлі продтоварами

Правила дрібнороздрібної торгівлі

Вимоги щодо продуктів у разі дрібнороздрібної реалізації

Через дрібнороздрібну торговельну мережу можна реалізовувати продовольчі та непродовольчі товари лише нескладного асортименту.
В одному дрібнороздрібному торговельному пункті можна торгувати за умови, що продовольчі товари розфасовані, мають герметичну (непошкоджену) упаковку і при цьому дотримується принцип товарного сусідства

Пункт 4,6 Правил № 369

Заборони для торгівлі в дрібнороздрібній
мережі

У дрібнороздрібній торговельній мережі забороняється продаж:
а) продовольчих товарів, якщо для їх продажу відсутні умови для дотримання санітарних норм і правил, а також для дотримання температурних режимів, умов зберігання та продажу цих товарів;
б) нефасованих і неупакованих продовольчих товарів з розносок, лотків, столиків, корзин і неспеціалізованого транспорту, крім картоплі, овочів, фруктів, плодів, ягід, баштанних культур у період сезонного продажу, а також морозива, квітів;
в) алкогольних напоїв (окрім автокрамниць системи споживчої кооперації, які здійснюють виїзну торгівлю в сільській місцевості, за наявності марок акцизного збору);
г) об'єктів санітарних заходів, вимоги щодо обігу яких заборонено законодавчими актами; товарів, вільну реалізацію яких заборонено, а також тих, які не мають відповідного маркування, належного товарного вигляду, на яких строк придатності не зазначено або зазначено з порушенням вимог нормативних документів, строк придатності яких минув, а також тих, які надійшли без документів, передбачених законодавством, зокрема, які посвідчують їх якість і безпечність

Пункт 8 Правил № 369

 

Законодавством також установлено норми, які стосуються товарів, що безпосередньо продаються: вимоги до інформації на упаковці (етикетці тощо), а також

до наявності у підприємця документів, які підтверджують якість і безпечність товарів. Про них ми розповімо далі.

 

Документи на продтовари

Згідно з

пунктом 11 Розділу I Правил торгівлі продтоварами на харчові продукти і продовольчу сировину мають бути документи, наявність яких передбачено чинними нормативно-правовими актами:

1)

документи, на підставі яких здійснюється приймання, відпуск і податковий облік товарів: накладні, ТТН, акти закупівлі тощо;

2)

якщо харчові продукти підлягають обов'язковій сертифікації або декларуванню відповідності, то в документах, згідно з якими вони надійшли, мають бути реєстраційні номери сертифіката відповідності та/або декларації відповідності.

Реквізити сертифіката або декларації відповідності мають бути в документах на товари (накладних тощо), які включено до

Переліку сертифікації або Переліку декларування;

3) у разі реалізації продукції тваринного походження необхідні ветеринарні документи.

Згідно з частиною 8 статті 34 Закону про продукти власники потужностей (об'єктів) мають право реалізовувати лише ту продукцію тваринного походження, яка вироблена під державним ветеринарно-санітарним контролем та наглядом (у межах компетенції) і дозволена для реалізації або зберігання з оформленням за необхідності відповідних ветеринарних документів, що посвідчують її безпечність (ветеринарне свідоцтво, ветеринарна довідка тощо).

Згідно зі

статтею 5 Закону про продукти в поле зору державного контролю і державного нагляду ветеринарної служби, зокрема, потрапляють такі харчові продукти (на таких об'єктах):

1) необроблені харчові продукти тваринного походження на потужностях (об'єктах) їх виробництва. До таких продуктів належать м'ясо, риба, мушлі та ракоподібні, у тому числі свіжі, охолоджені або заморожені, яйця, молоко, мед та їх продукти, які було вироблено шляхом зміни їх первинного стану без додавання харчових добавок, ароматизаторів або інших харчових продуктів;

2) усі рослинні продукти, сільськогосподарська продукція та необроблені харчові продукти тваринного походження, які продаються на агропродовольчих ринках довідка 1.

Відмітимо, що

ветеринарна служба не займається роздрібними торговцями, крім випадків, коли йдеться про реалізацію рослинних продуктів, сільськогосподарської продукції і необроблених харчових продуктів тваринного походження на агропродовольчих ринках.

Відповідно до

пункту 16 Правил торгівлі на ринку продавець на ринку повинен мати при собі копії документів, які підтверджують якість і безпечність продукції і товарів; у разі реалізації тропічних плодів — копії документів, які підтверджують їх походження та проходження фітосанітарного контролю; висновок лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку в разі продажу продуктів тваринного та рослинного походження.

 

Етикетування харчових продуктів

Згідно зі

статтею 1 Закону про продукти етикетка — будь-яка бирка, напис, ярлик, що містить малюнки чи надписи, написані, надруковані, нанесені за допомогою трафарету, витиснені або вдавлені та прикріплені до одиниці упаковки (контейнера) з харчовими продуктами.

 

Вимоги щодо етикетування харчових продуктів

прописано у статті 38 Закону про продукти та, по суті, є обов'язковою інформацією про товар, передбаченою статтею 15 Закону про захист прав споживачів.

Отже, харчові продукти етикетуються державною мовою України та містять в доступній формі інформацію про:


1) назву харчового продукту;

2) назву та повну адресу і телефон виробника, адресу потужностей (об'єкта) виробництва, а для імпортованих харчових продуктів — назву, повну адресу і телефон імпортера;

3) кількість нетто харчового продукту у встановлених одиницях виміру (вага, об'єм або поштучно);

4) склад харчового продукту у порядку переваги складників, у тому числі харчових добавок та ароматизаторів, що використовувались у його виробництві;

5) калорійність та поживну цінність із вказівкою на кількість білка, вуглеводів та жирів у встановлених одиницях виміру на 100 грамів харчового продукту;

6) кінцеву дату споживання «Вжити до» або дату виробництва та строк придатності;

7) номер партії виробництва;

8) умови зберігання та використання, якщо харчовий продукт потребує певних умов зберігання та використання для забезпечення його безпечності та якості;

9) застереження щодо споживання харчового продукту певними категоріями населення (дітьми, вагітними жінками, літніми людьми, спортсменами та алергіками), якщо такий продукт може негативно впливати на їх здоров'я при його споживанні;

10) наявність чи відсутність у харчових продуктах генетично модифікованих організмів (ГМО), що відображається на етикетці харчового продукту написом «з ГМО» чи «без ГМО» відповідно


Для деяких категорій харчових продуктів відповідними технічними регламентами довідка 2 можуть встановлюватися специфічні обов'язкові вимоги до етикетування, крім тих, які зазначено вище.

Текст для етикетування харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок підлягає обов'язковому затвердженню центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров'я.

Якщо на етикетках харчових продуктів нанесено символи, то вони мають бути затверджені відповідними міжнародними та регіональними організаціями з питань стандартизації.

Забороняється обіг харчових продуктів, етикетування яких не відповідає

Закону про продукти та відповідним технічним регламентам.

Дитяче харчування

. Крім того, у статті 11 Закону про дитяче харчування зазначено, що етикетування продуктів дитячого харчування здійснюється державною мовою України. В інформації про склад продукту дитячого харчування наводиться вичерпний перелік усіх компонентів рецептури із зазначенням їх кількісного вмісту в кінцевому продукті з розрахунку на 100 грамів. На етикетці продуктів дитячого харчування, призначених для харчування немовлят, має надаватися попередження про безумовну перевагу грудного годування та рекомендації щодо необхідності консультації лікаря перед їх уживанням.

 

Етикетування алкогольних напоїв

Тепер щодо реалізації

алкогольних напоїв.

Акцизні марки.

Відповідно до пункту 12 Правил торгівлі алкоголем зберігання і реалізація алкогольних напоїв, крім алкогольних напоїв з вмістом спирту етилового від 1,2 до 8,5 % об'ємних одиниць, вироблених в Україні, дозволяється лише за наявності марки акцизного збору встановленого зразка на пляшці або на іншій тарі згідно із законодавством.

Етикетування.

Відповідно до статті 14 Правил торгівлі алкоголем алкогольні напої повинні маркуватися в доступній для споживача формі згідно із законодавством про мови.

На лицьовому боці етикетки кожної пляшки або самої пляшки (іншого посуду) горілки і лікеро-горілчаних виробів зазначаються:


— загальна та власна назви виробу;

— найменування виробника;

— знак для товарів і послуг;

— географічна назва місця виготовлення виробу, якщо найменування виробника не відображає місця розташування підприємства;

— вміст спирту (% об.);

— місткість посуду;

— штриховий код повинен бути нанесений на видний бік етикетки або контретикетки чи пляшки (іншого посуду);

— вміст цукру (якщо це регламентується нормативними документами);

— позначення нормативного документа (для продукції вітчизняного виробництва).

На видному боці етикетки або контретикетки, або корка, або пляшки (іншого посуду) повинні бути зазначені дата виготовлення виробу, код підприємства та номер ліцензії на виробництво


На лицьовому боці етикетки кожної пляшки або самої пляшки (іншого посуду) продукції виноробства зазначаються:


— назва держави;

— найменування підприємства та його місцезнаходження;

— знак для товарів і послуг;

— назва продукції;

— місткість посуду;

— вміст спирту (% об.);

— вміст цукру (крім сухих вин, шампанських, ігристих вин та коньяку) (% мас.);

— дата виготовлення (на видному боці етикетки або контретикетки, або корка, або пляшки (іншого посуду));

— позначення нормативного документа (для продукції вітчизняного виробництва);

— штриховий код повинен бути нанесений на видний бік етикетки або контретикетки, або пляшки (іншого посуду);

— наявність ароматизаторів, барвників (у разі їх використання)


Додаткові відмітки для різних вин.

На кольєретці має бути зазначено строк витримки марочних вин та позначення «Марочне», вік коньячних спиртів марочних коньяків і коньяків спеціальних назв.

На пляшках з колекційними винами та коньяками повинні бути наклеєні додаткові ярлики із зазначенням «Колекційне (колекційний), додатково витримане (витриманий) у колекції ___ років».

На шийку пляшки з колекційним вином повинна бути наклеєна кольєретка із зазначенням року врожаю винограду, з якого виготовлене вино.

На етикетках пляшок з вином контрольованих за походженням назв обов'язково повинен бути напис «Вино контрольованих за походженням назв», а на контретикетках — схематичне зображення території району, де виготовлене вино, із позначенням виноградних ділянок.

На пляшки з усіма видами продукції виноробства можуть бути наклеєні контретикетки, які містять додаткову інформацію про напої.

На пляшці з вермутом повинна бути контретикетка або додаткова етикетка, на якій зазначаються дані про основний склад напою та погоджені з МОЗ рекомендації щодо його вживання.

Етикетки на алкогольні напої, які реалізуються на підприємствах громадського харчування, повинні бути марковані штампом (печаткою) цього підприємства.

Не дозволяється продаж алкогольних напоїв у пляшках (іншій тарі)

без етикеток або чіткого маркування, з наявними ознаками бою (тріщини, сколювання шийки, пошкодження закорковування тощо), у негерметично закоркованих пляшках, з наявністю сторонніх і завислих частинок або каламуті, осаду, з простроченим строком придатності, якщо це не передбачено стандартом.

Продаж колекційних вин з осадами, що швидко осідають і не створюють муті, дозволяється, якщо це передбачено стандартом.

Горілка і лікеро-горілчані вироби

. Продаж горілки та лікеро-горілчаних виробів здійснюється виключно у передбаченій діючими стандартами скляній тарі, бляшанках із харчового алюмінію, а також у сувенірних пляшках та художньо оформленому посуді зі скла чи глазурованої кераміки місткістю 0,05 л, 0,1 л, 0,2 л, 0,25 л, 0,33 л, 0,37 л, 0,375 л, 0,4 л, 0,45 л, 0,5 л, 0,61 л, 0,7 л, 0,75 л, 1,0 л і більше.

Продаж виноробної продукції здійснюється виключно у передбаченій діючими стандартами скляній тарі, а також у сувенірних пляшках, художньо оформленому посуді зі скла, глазурованої кераміки або дерева, упаковці типу «Tetra-Pak» місткістю 0,05 л, 0,1 л, 0,2 л, 0,25 л, 0,375 л, 0,4 л, 0,45 л, 0,5 л, 0,61 л, 0,7 л, 0,75 л, 1,0 л і більше. Продаж вин виноградних натуральних сухих здійснюється також у тарі (посуді) місткістю від 100 до 500 л, виготовленій з матеріалів, дозволених для контакту з алкогольними напоями, і у такому випадку вимоги щодо маркування виноробної продукції не застосовуються.

Продаж вин сухих з додаванням спирту (виноматеріалів оброблених) виноградних ординарних і марочних здійснюється також у тарі (посуді) місткістю від 50 до 600 л, виготовленій з матеріалів, дозволених для контакту з алкогольними напоями. При цьому суб'єкти господарської діяльності повинні дотримуватися вимог законодавства щодо умов та строків зберігання зазначеної продукції, наявності необхідної, доступної та достовірної інформації про товар і супровідних документів, передбачених законодавством, санітарно-епідеміологічних вимог.

Установлені вимоги до місткості тари (посуду) не застосовуються до алкогольних напоїв імпортного виробництва.

 

Відповідальність підприємця за порушення у сфері торгівлі продуктами харчування

Тепер розглянемо штрафні санкції, які загрожують підприємцю в разі невиконання норм з продажу продовольчих товарів.

 

Порушення

Розмір штрафної санкції

Підстава

1

2

3

Реалізація продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації в Україні, якщо у документах, згідно з якими її передано на реалізацію, відсутні реєстраційні номери сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання відповідності та/або декларації про відповідність, якщо це встановлено технічним регламентом

50 % вартості отриманої для реалізації партії товару, але не менше 170 грн. (10 нмдг),
а у разі, коли згідно із законом суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий
облік доходів і витрат, — у розмірі 170 грн. (10 нмдг)

Частина 3 статті 23 Закону
про захист прав споживачів

Виготовлення або реалізація продукції, що не відповідає вимогам нормативних документів, нормативно-правових актів стосовно безпеки для життя, здоров'я та майна споживачів та навколишнього природного середовища

300 % вартості виготовленої або отриманої для реалізації партії товару, але не менше 425 грн. (25 нмдг), а в разі, коли відповідно до закону суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, — у розмірі 850 грн. (50 нмдг)

Частина 4 статті 23 Закону
про захист прав споживачів

Реалізація продукції, забороненої відповідним державним органом для виготовлення та реалізації

500 % вартості отриманої для реалізації партії товару, але не менше 1700 грн. (100 нмдг), а в разі, коли відповідно до закону суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, — у розмірі 1700 грн. (100 нмдг)

Частина 5 статті 23 Закону
про захист прав споживачів

Відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію

30 % вартості отриманої для реалізації партії товару, але не менше 85 грн. (5 нмдг),
а в разі, коли відповідно до закону суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, — у розмірі 85 грн. (5 нмдг)

Частина 7 статті 23 Закону
про захист прав споживачів

Порушення правил торгівлі, виконання робіт та надання послуг працівниками торгівлі, громадського харчування і сфери послуг, громадянами, які займаються підприємницькою діяльністю

Штраф від 17 до 170 грн. (від 1 до 10 нмдг);
за ті самі дії, учинені особою, до якої протягом року застосовувалося адміністративне стягнення за такі самі порушення, — штраф від 85 до 459 грн. (від 5 до 27 нмдг)

Стаття 155
КУпАП

Невиконання законних вимог посадових осіб державної санітарно-епідеміологічної служби або державної служби ветеринарної медицини щодо знищення небезпечних для споживання людиною, твариною чи для іншого використання харчових продуктів, харчових добавок, ароматизаторів, дієтичних добавок та допоміжних матеріалів для переробки харчових продуктів

Штраф від 850 до 1700 грн.
(від 50 до 100 нмдг)

Стаття 18822 КУпАП

Роздрібна або оптова, включаючи імпорт або експорт, торгівля спиртом етиловим, коньячним або плодовим або роздрібна торгівля алкогольними напоями чи тютюновими виробами без наявності ліцензії або без марок акцизного збору чи з підробленими марками цього збору

Штраф від 850 до 3400 грн. (від 50 до 200 нмдг) з конфіскацією предметів торгівлі та виручки, отриманої від продажу предметів торгівлі;
за ті самі дії, учинені особою, до якої протягом року застосовувалося адміністративне стягнення за такі самі порушення, — штраф від 2550 до 4250 грн. (від 150 до 250 нмдг) з конфіскацією предметів торгівлі

Стаття 156
КУпАП

Зберігання, транспортування, реалізація фальсифікованих алкогольних напоїв і тютюнових виробів, алкогольних напоїв і тютюнових виробів без марок акцизного збору встановленого зразка чи з підробленими марками акцизного збору

100 % вартості товару,
але не менше 1700 грн.

Стаття 17
Закону № 481

Порушення працівником підприємства (організації) торгівлі або громадського харчування правил торгівлі пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями і тютюновими виробами, а саме: торгівля пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями або тютюновими виробами в приміщеннях або на територіях, заборонених законом, або в інших місцях, визначених рішенням відповідного органу місцевого самоврядування, як таких, де роздрібна торгівля пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями або тютюновими виробами заборонена, а так само торгівля пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями або тютюновими виробами через торгові автомати чи неповнолітніми особами, а також продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв або тютюнових виробів особі, яка не досягла 18 років, або продаж тютюнових виробів в упаковках, що містять менше 20 сигарет або цигарок, чи поштучно (крім сигар)

Штраф від 510 до 1700 грн.
(від 30 до 100 нмдг);
за ті самі дії, учинені особою, до якої протягом року застосовувалося адміністративне стягнення за такі самі порушення, — тягнуть накладення штрафу від 2550 до 4250 грн. (від 150 до 250 нмдг) з конфіскацією предметів торгівлі

Стаття 156
КУпАП

 

Довідкова інформація (довідка)

1 Агропродовольчий ринок — спеціально оснащене та відведене місце, яке використовується для надання послуг зі створення належних умов для продажу сільськогосподарської продукції, визначеної

Законом про продукти.

2 Технічний регламент — це закон України або нормативно-правовий акт, прийнятий Кабінетом Міністрів України, в якому встановлюються характеристики товару або пов'язані з ним процеси та методи виробництва, а також вимоги до послуг, уключаючи відповідні положення, дотримання яких є обов'язковим; може містити вимоги для термінології, позначень, упаковки, маркування та етикетування, процесу або методу виробництва.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі