Теми статей
Обрати теми

Довідник підприємця. Договори з фізичними особами та підприємцями: усі нюанси та правила

Редакція ВД
Стаття

Договори з фізичними особами та підприємцями: усі нюанси та правила

 

Діловими партнерами підприємців бувають як пересічні фізичні особи, так і суб'єкти господарювання (юридичні особи та інші підприємці). Юридично відносини з ними оформляються відповідними договорами, а, як відомо, будь-який договір зобов'язує сторони до певних дій, у тому числі пов'язаних з оподаткуванням виплат. У зв'язку з цим ми пропонуємо підприємцям зручну шпаргалку, в якій зведено основні нюанси укладення договорів з:

1) фізичними особами — громадянами (непідприємцями);

2) фізичними особами — підприємцями;

3) фізичними особами — нотаріусами.

Оксана ПІРОЖЕНКО, Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультанти газети «Власне Діло»

 

Виплати фізичним особам — громадянам (непідприємцям)

Договір

Оформлення

Дії з утримання ПДФО,
внесків тощо довідка 1

1

2

3

Купівлі-продажу

Закупівля товару в ринкового торговця або іншої фізичної особи, яка здійснює нерегулярні продажі.

1. Договір. Договір купівлі-продажу, який повністю виконується сторонами в момент укладення, може бути укладений в усній формі (див. «ВД», 2009, № 3, с. 41). Так зручно діяти, якщо підприємець продає товар. Однак якщо він купує товар, то краще укласти договір у письмовій формі. Це необхідно для того щоб:

1) підтвердити правильність утриманої з продавця суми податку з доходів (ПДФО);

2) уключити витрачені на товар суми до витрат (особливо в разі роботи на загальній системі
оподаткування).

У договорі слід зазначити реквізити сторін, а також П. І. Б. та ідентифікаційний номер продавця (це знадобиться для заповнення форми № 1ДФ).

Як варіант, замість договору можна скласти акт закупівлі товару, в якому зазначити всю необхідну інформацію (див. «ВД», 2009, № 20, с. 18).

2. Оформлення платіжних документів. Розрахунки з пересічними фізичними особами, як правило, здійснюються готівкою, тому під час купівлі товару підприємець повинен скласти платіжний документ довільної форми (для підтвердження факту сплати грошових коштів) (див. «ВД», 2009, № 20, с. 14).

Якщо ж використовується безготівкова форма
розрахунків, то оформляються банківські платіжні документи.

3. Уключення до витрат виплачених сум. Підприємці на загальній системі та єдиноподатники мають право включити виплати до витрат (відобразити у Книзі за формою № 10) за наявності документів, що підтверджують сплату грошових коштів (чеки, квитанції, платіжні доручення).

Запис про витрати здійснюється в момент сплати, однак обліковуються вони в періоді (кварталі) отримання доходу

Підприємець-покупець повинен:

1. Утримати з виручки фізичної особи (продавця) податок з доходів (ПДФО) (15 %) і перерахувати його до бюджету.

На практиці пересічні фізичні особи навряд чи погодяться з таким утриманням з їх виручки. Тому підприємцю доведеться виходити з того, що виплачена продавцю сума є «чистим» доходом
(з якого вже утримано ПДФО). Відповідно для розрахунку «грязної» суми виплаченого оподатковуваного доходу необхідно застосувати «натуральний» коефіцієнт (1,176471). Наприклад, підприємець сплатив за товар 100 грн., отже, продавець отримав «чистий» дохід у цій сумі.

Визначаємо «грязний» дохід: 100 х 1,176471 = 117,65 грн., розраховуємо суму ПДФО: 117,65 х 15 : 100 = 17,65 грн.

2. Відобразити зазначену суму у звіті за формою № 1ДФ з ознакою доходу «14»

Оренда

1. Договір. За загальним правилом договір оренди укладається у простій письмовій формі (зразок договору оренди майна див. у «ВД», 2009, № 10, с. 39).

Якщо договір оренди нерухомості укладено строком на 3 роки та більше, його потрібно посвідчити в нотаріуса та зареєструвати (статті 793 і 794 ЦКУ).

Договір оренди транспортного засобу підлягає нотаріальному посвідченню, якщо одна зі сторін є фізичною особою (стаття 799 ЦКУ).

У разі недотримання сторонами вимоги про нотаріальне посвідчення договору такий договір вважається нікчемним (стаття 220 ЦКУ).

2. Акт приймання-передачі об’єкта оренди. Передача та повернення нерухомості за договором оренди оформляється актом приймання-передачі об’єкта оренди (довільної форми), який підписується орендарем та орендодавцем.

При передачі автомобіля також оформляється акт приймання-передачі (довільної форми, приклад
див. у «ВД», 2008, № 3, с. 27).

3. Переоформлення договорів з комунальними підприємствами в разі оренди приміщення. Про те, як «правильно» використовувати приміщення під офіс у госпдіяльності, ми писали у «ВД», 2007, № 7, с. 25. Зауважимо, що тарифи на комунальні послуги для пересічних фізичних осіб і підприємців відрізняються. Тому підприємцю доведеться переукласти договори з комунальними службами.

4. Оформлення та передача документів на орендований автомобіль. Разом з автомобілем орендодавець зобов'язаний передати орендарю відповідну технічну документацію на транспортний засіб, застережену в договорі оренди.

При передачі автомобіля оформляється акт приймання-передачі (довільної форми).

За необхідності слід оформити й деякі інші документи (тимчасовий талон, поліс цивільної відповідальності водіїв тощо).

5. Складання актів наданих послуг для нарахування орендної плати. Наприклад, можна щомісячно складати акти приймання-передачі послуг оренди та на їх підставі нараховувати та виплачувати фізичній особі орендну плату.

6. Оформлення платіжних документів. Розрахунки щодо оренди з пересічними фізичними особами, як правило, здійснюються готівкою, тому підприємець повинен оформити касові документи довільної форми (для підтвердження факту виплати грошових
коштів).

Якщо ж використовується безготівкова форма розрахунків, то оформляються банківські платіжні документи.

7. Уключення до витрат орендних платежів.

Підприємці на загальній системі та єдиноподатники мають право включати орендні платежі до витрат (відобразити у Книзі за формою № 10) за наявності документів, що підтверджують сплату грошових коштів (чеки, квитанції, платіжні доручення).

Запис про витрати здійснюється в момент сплати орендних платежів, а обліковуються вони в тому кварталі, за який було внесено орендні платежі. Наприклад, у липні підприємець сплатив оренду офісу повністю до кінця року. У такому разі запис про витрати на оренду з’явиться у Книзі за формою № 10 у липні, однак потрапить до витрат таким чином:
— 50 % — до підсумку витрат III кварталу;
— 50 % — до підсумку витрат IV кварталу.

Зауважимо таке: якщо нерухомість належить до житлового фонду, то податківці можуть засумніватися щодо права підприємця включати суми орендної плати та комунальних платежів до витрат

Підприємець повинен:

1. Утримати ПДФО із суми орендної плати (15 %) і перерахувати його до бюджету.

2. При оренді нерухомості потрібно мати на увазі: якщо місцевий виконком затвердив та оприлюднив мінімальну вартість місячної оренди 1 кв. м загальній площі нерухомості, то ПДФО справляється з більшої із сум:
— або з орендної плати, зазначеної в договорі;
— або з розрахованої суми мінімальної орендної плати.

3. Відобразити виплату фізичній особі орендної плати у звіті за формою № 1ДФ:
— з ознакою доходу «08», якщо укладено договір оренди об’єкта нерухомості (див. «ВД», 2009, № 11, с. 38);
— з ознакою доходу «14», якщо укладено договір оренди рухомого майна, оскільки для таких виплат не передбачено окремої ознаки доходу. Хоча, на думку податківців, ці виплати слід відображати з ознакою доходу «01».

4. Сплачувати транспортний податок, якщо такий обов'язок покладено на орендаря договором оренди, і збір за забруднення навколишнього природного середовища (екозбір) (див. «ВД», 2008, № 8, с. 4)

Договір підряду (виконання робіт)

1. Договір. За загальним правилом договір підряду укладається у простій письмовій формі (див. «ВД», 2008, № 1, с. 33).

2. Акт здавання-приймання робіт. Після підписання цього акта зазвичай здійснюється виплата винагороди.

3. Оформлення платіжних документів. Форма розрахунків може бути як готівковою, так і безготівковою.

Підприємець може оформити витратні касові документи довільної форми (для підтвердження факту сплати грошових коштів). У разі безготівкової форми розрахунків оформляються банківські платіжні документи.

4. Уключення до витрат суми підрядної
винагороди.

Підприємці на загальній системі та єдиноподатники мають право включити суму підрядної винагороди до витрат (відобразити у Книзі за формою № 10) за наявності документів, що підтверджують сплату грошових коштів (чеки, квитанції, платіжні доручення).

Запис про витрати здійснюється в момент оплати. Як правило, у тому самому кварталі зазначена сума потрапляє до підсумку витрат

Підприємець повинен:

1. Утримати ПДФО із суми орендної плати (15 %), перерахувати його до бюджету.

2. Відобразити виплату у звіті за формою № 1ДФ з ознакою доходу «01».

3. До кінця 2010 року нараховувати до Пенсійного фонду (ПФ) внесок «зверху» за ставкою 33,2 %, утримувати з винагороди внесок за ставкою 2 %.

4. З 01.01.2011 р. нараховувати до ПФ єдиний соціальний внесок (ЄСВ):
— нарахувати «зверху» на підрядну винагороду та сплатити за свій рахунок ЄСВ за ставкою 34,7 %;
— утримати з винагороди ЄСВ за ставкою 2,6 % (див. «ВД», 2010, № 18, с. 17).

5. До кінця 2010 року нараховувати до Фонду «безробіття» внесок «зверху» за ставкою 2,2 %.

6. Подати до ПФ звіт за формою додатка 4 до Порядку № 26-1 (див. «ВД», 2010, № 2, с. 11).

7. Подати щокварталу Розрахункову відомість про нарахування та перерахування страхових внесків до Фонду «безробіття» (додаток 6 до пункту 6.7 Інструкції № 339)

Договір надання послуг

1. Договір. За загальним правилом договір надання послуг укладається у простій письмовій формі
(див. «ВД», 2008, № 1, с. 33).

2. Акт надання послуг. Після підписання цього акта зазвичай здійснюється виплата винагороди.

3. Оформлення платіжних документів. Форма розрахунків може бути як готівковою, так і безготівковою.

Підприємець може оформити касові документи
довільної форми (для підтвердження факту сплати грошових коштів). У разі безготівкової форми
розрахунків оформляються банківські платіжні
документи.

4. Уключення до витрат суми винагороди за надані послуги.

Підприємці на загальній системі та єдиноподатники мають право включити суму винагороди до витрат (відобразити у Книзі за формою № 10) за наявності документів, що підтверджують сплату грошових коштів (чеки, квитанції, платіжні доручення).

Запис про витрати здійснюється в момент виплати грошових коштів

Підприємець повинен:

1. Утримати ПДФО із суми нарахованої винагороди (15 %), перерахувати його до бюджету.

2. Відобразити виплату у звіті за формою № 1ДФ з ознакою доходу «01».

3. Нарахувати до Фонду «безробіття» внесок «зверху» за ставкою 2,2 %.

4. Подати Розрахункову відомість про нарахування та перерахування страхових внесків до Фонду «безробіття» (додаток 6 до пункту 6.7 Інструкції № 339)

Авторської винагороди

1. Договір. Для виплати авторської винагороди договір укладається у простій письмовій формі. З автором можуть бути укладені:
— авторський договір замовлення, згідно з яким має бути написано (створено) твір для замовника (стаття 1112 ЦКУ);
— авторський договір про передачу виключних майнових прав інтелектуальної власності, згідно з яким замовнику передаються частково або в повному складі такі права (стаття 1113 ЦКУ).

Авторському договору замовлення властиві ознаки договору підряду, оскільки в цьому випадку автор зобов'язався створити в майбутньому твір та передати його замовнику, тобто фактично виконати роботи.

Згідно зі статтею 1113 ЦКУ за авторським договором про передачу виключних майнових прав інтелектуальної власності замовнику передаються лише права на користування готовим твором.

2. Оформлення платіжних документів. У разі готівкових розрахунків підприємець повинен оформити витратні касові документи довільної форми (для підтвердження факту сплати грошових коштів).

Якщо ж використовується безготівкова форма
розрахунків, то оформляються банківські платіжні документи.

3. Отримання об’єкта інтелектуальної власності можна додатково оформити актом довільної форми.

4. Уключення до витрат виплачених сум.

Підприємці на загальній системі та єдиноподатники мають право включити суму виплаченої авторської винагороди до витрат (відобразити у Книзі за формою № 10) за наявності документів, що підтверджують сплату грошових коштів (чеки, квитанції, платіжні доручення).

Запис про витрати здійснюється в момент сплати, однак обліковуються такі витрати в періоді отримання доходу, пов’язаного з використанням об’єкта інтелектуальної власності

Дії підприємця.

Якщо укладено авторський договір замовлення, то порядок обкладення ПДФО та внесками до фондів збігається з виплатою підрядної винагороди:

1. Утримується ПДФО із суми винагороди (15 %) та перераховується до бюджету.

2. Виплата відображається у звіті за формою № 1ДФ з ознакою доходу «02».

3. До кінця 2010 року до ПФ нараховується внесок «зверху» за ставкою 33,2 % та утримується внесок «знизу»
(з винагороди) за ставкою 2 %.

4. З 01.01.2011 р. до ПФ сплачується ЄСВ:
— нарахований «зверху» на підрядну винагороду — 34,7 %;
— утриманий з винагороди за ставкою 2,6 % (див. «ВД», 2010, № 18, с. 17).

5. До кінця 2010 року нараховується до Фонду «безробіття» внесок «зверху» за ставкою 2,2 %.

6. Заповнюється та подається до ПФ звіт за формою додатка 4 до Порядку № 26-1

(див. «ВД», 2010, № 2, с. 11).

Якщо ж авторська винагорода виплачується за договором про передачу виключних майнових прав інтелектуальної власності, то вона:

1. Обкладається лише ПДФО за ставкою 15 %.

2. Відображається у звіті за формою № 1ДФ з ознакою доходу «02»

Закупівля сільгосппродукції

1. Закупівельний акт. У разі закупівлі сільгосппродукції необхідно складати закупівельний акт, який, по суті, замінює просту письмову форму договору.

Його форму наведено в додатку 5 до пункту 2.1 Методичних рекомендацій № 157, вона має рекомендаційний (необов'язковий) характер. У цілому закупівельний акт (складений у рекомендованій чи довільній формі) повинен містити такі реквізити:
— місце укладення правочину;
— прізвище, ім'я, по батькові продавця;
— ідентифікаційний номер (у разі відмови від отримання ідентифікаційного номера через релігійні переконання — відомості з паспорта продавця);
— реквізити Довідки про право фізичної особи на отримання доходу від податкового агента без утримання податку за формою № 3ДФ, а саме: її номер, дату та ким видана;
— найменування продукції;
— ціну одиниці продукції;
— обсяг проданої продукції;
— суму виплачених коштів;
— підпис продавця про отримання грошових коштів.

2. Довідка за формою № 3ДФ. Згідно з підпунктом 4.3.36 Закону про податок з доходів не обкладаються ПДФО доходи від відчуження безпосередньо власником сільгосппродукції (за певних умов).

Для того щоб підтвердити право на отримання неоподатковуваного доходу, продавець сільгосппродукції повинен надати податковому агентові (покупцю) Довідку за формою № 3ДФ (абзац третій підпункту 4.3.36 Закону про податок з доходів).

Фізична особа надає оригінал Довідки та її копію, яка залишається у підприємця.

Згідно з Порядком № 1063 у Довідці за формою № 3ДФ зазначаються:
— порядковий номер, за яким Довідку зареєстровано, і дата (число, місяць і рік) її видачі;
— паспортні дані власника сільськогосподарської продукції (прізвище, ім'я і по батькові, серія і номер паспорта, ким і коли виданий), місце проживання (область, район, місто, селище, село, вулиця, будинок, корпус, квартира);
— ідентифікаційний номер власника сільгосппродукції згідно з Державним реєстром фізичних осіб — платників податків та інших обов'язкових платежів, крім осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовилися від присвоєння ідентифікаційного номера та офіційно повідомили про це відповідні державні органи;
— вид використання земельної ділянки;
— розмір земельної ділянки в гектарах;
— ініціали та прізвище голови або секретаря виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради;
— дата, з якої Довідка є дійсною.

3. Оформлення платіжних документів. Розрахунки з пересічними фізичними особами, як правило, здійснюються готівкою, тому підприємець повинен оформити витратні касові документи довільної форми для підтвердження того факту, що грошові кошти він сплатив.

Підприємець повинен:

1. Якщо було пред'явлено Довідку за формою № 3ДФ — просто відобразити у формі № 1ДФ неоподатковуваний дохід, виплачений (нарахований) фізичним особам — виробникам сільськогосподарської продукції, з ознакою «53».

2. Якщо Довідку за формою № 3ДФ не було пред'явлено, то підприємець:
утримує та перераховує до бюджету ПДФО (15 %);
відображає виплачений фізичній особі дохід у формі № 1ДФ з ознакою «53»

 

Якщо ж використовується безготівкова форма
розрахунків, то оформляються банківські платіжні документи.

4. Уключення до витрат суми, витраченої на закупівлю продукції.

Підприємці на загальній системі та єдиноподатники мають право включити до витрат суми, сплачені за сільгосппродукцію (відобразити у Книзі за формою № 10) за наявності документів, що підтверджують сплату грошових коштів (чеки, квитанції, платіжні доручення).

Запис про витрати здійснюється в момент оплати

 

 

Виплати фізичним особам — підприємцям

Договір

Оформлення

Дії з утримання ПДФО,
внесків тощо

1

2

3

Купівлі-продажу

1. Договір. Відповідно до вимог ЦКУ суб'єкти підприємництва повинні оформляти свої відносини договорами в письмовій формі (статті 51 і 208 ЦКУ). Це стосується й договору купівлі-продажу між фізичними особами — підприємцями, який укладається у простій письмовій формі.

2. Оформлення оплати в підприємця. Форма розрахунків може бути як готівковою, так і безготівковою.

Підприємець може оформити витратні касові документи довільної форми в разі оплати готівкою, а при безготівковій формі розрахунків оформляються банківські платіжні документи. Вони необхідні для того, щоб підтвердити факт сплати грошових коштів.

3. Розрахунковий документ від контрагента. У разі готівкових розрахунків підприємець-покупець повинен отримати від продавця розрахунковий документ (фіскальний чек РРО, розрахункову квитанцію, розрахунковий документ довільної форми — див. «ВД», 2009, № 20, с. 14). У разі безготівкових розрахунків підтвердженням оплати буде банківський документ.

4. Документи для отримання та доставки товару. Якщо підприємець самостійно забирає товар, то він повинен пред'явити продавцю паспорт і Свідоцтво про держреєстрацію, якщо ж це робить найманий працівник, слід заздалегідь виписати на нього довіреність.

Також підприємець повинен отримати у продавця примірник ТТН і податкової накладної (якщо він є платником ПДВ).

5. Отримати копії документів контрагента, що підтверджують його підприємницький статус. Такими документами є копії: Свідоцтва про держреєстрацію, Свідоцтва єдиноподатника, в якому зазначено торгівлю як вид його діяльності. Обережні підприємці можуть вимагати ще й платіжки про сплату продавцем ПДФО чи єдиного податку.

Отримавши такі копії, підприємець може сміливо не утримувати ПДФО, виплачуючи кошти контрагентам.

До речі, останнім часом ДПАУ висловилася лояльніше, дозволивши не утримувати ПДФО навіть тоді, коли продавець-підприємець надасть хоча б копію свого Свідоцтва про держреєстрацію (див. «ВД», 2010, № 18, с. 38).

6. Відображення оплати у витратах. За наявності підтверджуючих документів підприємець відображає витрати на придбання товарів у Книзі за формою № 10 на дату перерахування грошових коштів. Однак обліковує він їх лише за підсумками того періоду, в якому отримає дохід від продажу цих товарів

Підприємець-покупець не утримує ПДФО з виплати підприємцю-продавцю (за наявності копій документів від підприємця-контрагента). Однак суму виплати слід відобразити у звіті за формою № 1ДФ з ознакою доходу «42», зазначивши у графах 4 і 4а цього звіту «0,00»

Оренда
нерухомості

1. Договір. Договір оренди будівлі або капітальної
споруди (їх частини) укладається у письмовій формі (див. «ВД», 2009, № 10, с. 36).

Якщо договір оренди нерухомості укладено строком на 3 роки та більше, його потрібно посвідчити в нотаріуса та зареєструвати (статті 793 і 794 ЦКУ).

2. Акт приймання-передачі об’єкта оренди. Передача та повернення нерухомості за договором оренди оформляється актом приймання-передачі об’єкта оренди (довільної форми), який підписується орендарем та орендодавцем.

3. Переоформлення договорів з комунальними підприємствами. Порядок сплати комунальних платежів має бути відображено в договорі оренди. Якщо договори з комунальними підприємствами буде переоформлено на орендаря, то він зможе на підставі платіжних документів відносити ці суми до витрат.

Як варіант, вартість комунальних платежів може бути включено до суми орендної плати або відшкодовуватися окремим платежем (при цьому в орендаря можуть виникнути проблеми з можливістю відображення витрат) (див. «ВД», 2009, № 14, с. 34).

4. Складання актів наданих послуг для нарахування орендної плати. Такі акти складаються в довільній формі з тією самою періодичністю, з якою вносяться орендні платежі.

5. Оформлення платіжних документів. Розрахунки за орендою з підприємцем, найімовірніше, здійснюватимуться в безготівковій формі. Отже, платіж буде підтверджено банківським документом (платіжне доручення, виписка банку).

Якщо ж для оплати оренди використовується готівка, слід оформити витратний касовий документ довільної форми (для підтвердження факту сплати грошових
коштів).

6. Копії підприємницьких документів. Підприємець-орендар не утримує ПДФО під час виплати орендної плати підприємцю-орендодавцю (не є податковим агентом) за умови, що орендодавець надасть йому копії: Свідоцтва про держреєстрацію, Свідоцтва єдиноподатника з видом діяльності «здавання в оренду нерухомості» (за наявності). Обережні підприємці можуть вимагати від орендодавця ще й платіжки про сплату орендодавцем ПДФО або єдиного податку. До речі, останнім часом ДПАУ висловилася лояльніше, дозволивши не утримувати ПДФО навіть тоді, коли продавець-підприємець надасть хоча б копію свого Свідоцтва
про держреєстрацію (див. «ВД», 2010, № 18, с. 38).

7. Уключення до витрат орендних платежів. Підприємці на загальній системі та єдиноподатники мають право включити орендні платежі до витрат (відобразити у Книзі за формою № 10) за наявності документів, що підтверджують сплату грошових коштів (чеки, квитанції, платіжні доручення).

Запис про витрати здійснюється в момент сплати орендних платежів, а обліковуються вони в тому кварталі, за який було внесено орендні платежі. Наприклад, у вересні підприємець оплатив оренду офісу за IV квартал. У такому разі запис про витрати на оренду з’явиться у Книзі за формою № 10 у вересні, однак
потрапить до підсумку витрат лише за підсумками
IV кварталу

Підприємець-орендар не утримує ПДФО з виплати підприємцю-орендодавцю
(за наявності копій згаданих документів). Проте суму виплати слід відобразити у звіті за формою № 1ДФ з ознакою доходу «42», зазначивши у графах 4 і 4а цього звіту «0,00»

Оренда автомобіля

1. Договір. Відповідно до частини 2 статті 799 ЦКУ договір найму транспортного засобу за участі фізичної особи підлягає нотаріальному посвідченню. Причому ця норма не конкретизує, поширюється це правило лише на договори з пересічними фізичними особами чи стосується і договорів, укладених з фізичними особами — підприємцями.

Водночас ГКУ, що регулює відносини між суб'єктами господарювання, жодних вимог щодо форми такого
договору не висуває.

На підтримку «непосвідчення» договору в разі укладення його з підприємцем існують судові рішення, зокрема винесене постановою ВГСУ від 14.09.2006 р. у справі № 41/102, за умови, що:
— у договорі оренди є інформація про підприємницький статус орендодавця — орган видачі, дата та номер Свідоцтва про держреєстрацію;
— надання автомобіля в оренду є видом його підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця.

Водночас, не виключено, що перевіряючі вважатимуть непосвідчений договір нелегальним, тому ми рекомендуємо все ж таки нотаріально посвідчити договір оренди транспортного засобу.

2. Передача автомобіля. У разі передачі автомобіля оформляється акт приймання-передачі (довільної форми, зразок див. у «ВД», 2008, № 3, с. 27).

3. Оформлення оплати в підприємця. Форма розрахунків з оренди може бути як готівковою, так і безготівковою.

Підприємець може оформити витратні касові документи довільної форми в разі оплати готівкою, а при безготівковій формі розрахунків оформляються банківські платіжні документи.

4. Оформлення та передача документів на орендований автомобіль. Разом з автомобілем орендодавець зобов'язаний передати орендарю відповідну технічну документацію на транспортний засіб, застережену в договорі оренди.

За необхідності слід оформити і деякі інші документи (тимчасовий талон, поліс цивільної відповідальності водіїв тощо).

5. Акти наданих послуг для нарахування орендної плати. Такі акти зазвичай складаються відповідно до строків сплати орендних платежів, на їх підставі виплачується орендна плата.

6. Копії підприємницьких документів. Підприємець-орендар не утримує ПДФО під час виплати орендної плати підприємцю-орендодавцю (не є податковим агентом) за умови, що орендодавець надасть йому копії: Свідоцтва про держреєстрацію, Свідоцтва єдиноподатника з видом діяльності «здавання в оренду транспортних засобів». Для обережних підприємців можуть також знадобитися платіжки про сплату орендодавцем ПДФО або єдиного податку.

Також ці копії знадобляться сміливим підприємцям,
які ризикнуть не посвідчувати нотаріально договір.

7. Уключення до витрат орендних платежів. Підприємці на загальній системі та єдиноподатники мають право включити орендні платежі до витрат (відобразити у Книзі за формою № 10) за наявності документів, що підтверджують сплату грошових коштів (чеки, квитанції, платіжні доручення).

Запис про витрати здійснюється в момент сплати орендних платежів, а обліковуються вони в тому кварталі, за який було внесено орендні платежі

Підприємець-орендар не утримує ПДФО з виплати підприємцю-орендодавцю
(за наявності копій згаданих документів). Проте суму виплати слід відобразити у звіті за формою № 1ДФ з ознакою доходу «42», зазначивши у графах 4 і 4а цього звіту «0,00»

Договір підряду (надання послуг)

Оформлення договору підряду або надання послуг з підприємцем (і пов'язані з цим дії) є таким самим,
як і у випадку з пересічною фізичною особою.

Для уникнення подвійного обкладення ПДФО підприємець-виконавець повинен надати замовнику копії Свідоцтва про держреєстрацію, Свідоцтва єдиноподатника, а також платіжок про сплату ПДФО або єдиного податку. Щоправда, останнім часом ДПАУ висловилася лояльніше, дозволивши не утримувати ПДФО навіть тоді, коли підприємець-виконавець надасть хоча б копію свого Свідоцтва про держреєстрацію (див. «ВД», 2010, № 18, с. 38)

Підприємець не утримує ПДФО з виплати підприємцю-підряднику (виконавцю послуг) (за наявності копій необхідних документів). Однак суму виплати слід відобразити у звіті за формою № 1ДФ з ознакою доходу «42», зазначивши у графах 4 і 4а цього звіту «0,00»

Авторська
винагорода

Порядок дій аналогічний договірним відносин з пересічною фізичною особою.

Однак для уникнення подвійного обкладення ПДФО підприємець (автор) повинен надати замовнику копії Свідоцтва про держреєстрацію, Свідоцтва єдиноподатника (для убезпечення можна також вимагати платіжки про сплату ПДФО або єдиного податку). Щоправда, останнім часом ДПАУ висловилася лояльніше, дозволивши не утримувати ПДФО навіть тоді, коли автор-підприємець надасть хоча б копію свого Свідоцтва
про держреєстрацію (див. «ВД», 2010, № 18, с. 38)

Підприємець не утримує ПДФО з виплати автору
(за наявності копій необхідних документів). Однак суму виплати слід відобразити у звіті за формою № 1ДФ з ознакою доходу «42»,
зазначивши у графах 4 і 4а цього звіту «0,00»

 

Виплати приватним нотаріусам

Утримання

Строки сплати

Механізм справляння

Витрати

Звітність

ПДФО (15 %) справляється під час оплати послуг нотаріусів.

Зауважимо, що спеціальні положення щодо оподаткування доходів приватних нотаріусів у Законі про податок з доходів відсутні, тому зазначені доходи обкладаються в загальному порядку — податковим агентом є підприємець, який виплачує кошти

У разі якщо оплата послуг нотаріуса здійснюється шляхом безготівкового розрахунку, податок з доходів сплачується в день виплати такого доходу (підпункт 8.1.2 Закону про податок з доходів).

У разі якщо оплата здійснюється в готівковій формі, то податок з доходів має бути перераховано протягом банківського дня, наступного за днем виплати доходу (підпункт 8.1.4 Закону про податок з доходів)

ПДФО має бути утриманий із суми доходу приватного нотаріуса. Наприклад, якщо вартість нотаріальних послуг становить 100 грн., то податковий агент зобов'язаний утримати із зазначеної суми ПДФО (15 грн.) і решту суми (85 грн.) виплатити приватному нотаріусу.

Однак на практиці приватні нотаріуси часто зазначають у довідці лише вартість нотаріальних послуг або виділяють ПДФО, однак плату за нотаріальні послуги справляють усю з урахуванням ПДФО.

У результаті виходить, що при виплаті доходу приватному нотаріусу підприємець не виконав свої функції податкового агента та не утримав за рахунок такого доходу ПДФО.

У зв'язку з цим він зобов'язаний сплатити ПДФО за рахунок своїх коштів (підпункт 20.3.2 Закону про податок з доходів). У цій ситуації підприємець фактично виплачує нотаріусу «чистий» дохід. Тому для визначення нарахованого доходу необхідно застосувати «натуральний» коефіцієнт (1,176471). Наприклад, підприємець оплатив вартість послуг приватного нотаріуса в сумі 200 грн.

Оскільки суму ПДФО не було утримано із суми вартості послуг, необхідно сплатити податок за рахунок своїх коштів. Сума ПДФО: 200 x 1,176471 x 15 : 100 = 35,29 (грн.).

Сума нарахованого доходу приватного нотаріуса в результаті становитиме 235,29 грн.

Якщо витрати на оплату нотаріальних послуг пов'язані безпосередньо з господарською діяльністю підприємця на загальній системі або єдиноподатника, то вони включаються до складу витрат.

Витрати у Книзі за формою № 10 підприємець відображає після складання довідки або акта виконаних робіт (наданих послуг) та їх оплати (підтвердження — платіжні документи)

Виплата приватному нотаріусу відображається у звіті за формою № 1ДФ з ознакою доходу «42», при цьому у графах 4 і 4а цього звіту зазначається «0,00»

 

Строки сплати податку з доходів і внесків до фондів

Найменування виплати

ПДФО

Внесок до ПФ

Внесок до Фонду «безробіття»

нарахування

утримання

нарахування

утримання

Грошові кошти отримано з банківського рахунка

Одночасно з отриманням грошових коштів у банку для виплати

Одночасно з отриманням грошових коштів у банку

Не пізніше 20-го числа місяця, наступного за місяцем, за який видано аванс або нараховано винагороду (на підставі акта)

Одночасно з виплатою
(перерахуванням) доходу

З виручки

Протягом банківського дня, наступного за днем такої виплати

Для авансових виплат — останній робочий день місяця, в якому виплачено аванс. При виплаті нарахованих сум — у день такої виплати.

 

Документи консультації

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ГКУ

— Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Закон про податок з доходів

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

Методичні рекомендації № 157

— Методичні рекомендації щодо впровадження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку у сфері громадського харчування і побутових послуг, гармонізованих з міжнародними стандартами, затверджені наказом Міністерства економіки України від 17.06.2003 р. № 157.

Порядок № 1063

— Порядок видачі довідки про право фізичної особи на отримання доходу від податкового агента без утримання податку, затверджений постановою КМУ від 01.08.2006 р. № 1063.

Порядок № 26-1

— Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затверджений постановою правління ПФУ від 24.11.2009 р. № 26-1.

Інструкція № 339

— Інструкція про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, затверджена наказом Мінпраці від 18.12.2000 р. № 339.

 

Довідкова інформація (довідка)

1 Застосовувати зазначені в цій графі дії при здійсненні виплат фізичним особам можуть усі підприємці незалежно від системи оподаткування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі