Теми статей
Обрати теми

Недавні автодорожні нововведення: основні моменти

Редакція ВД
Стаття

Недавні автодорожні нововведення: основні моменти

 

З 13 серпня 2011 року набрав чинності Закон № 3565, який значно скоротив автоаматорам і автовласникам кількість приводів для «спілкування» з працівникам ДАІ. Можна сміливо стверджувати: у цілому зміни позитивні, і сподіватимемося, що на практиці все складеться так, як було задумано законодавцями.

Ці нововведення зачеплять і тих, хто використовує транспорт у підприємницькій діяльності, і тих, хто «катається» для особистих потреб.

Детальніше про все це ми розповімо в цій статті.

Оксана ПІРОЖЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

КУпАП —

Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

ЦКУ

Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон № 3565

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» від 05.07.2011 р. № 3565-VI.

Закон про міліцію

— Закон України «Про міліцію» від 20.12.90 р. № 565-XII.

Закон про дорожній рух

— Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Закон про страхування

— Закон України «Про страхування» від 07.03.96 р. № 85/96-ВР.

Закон про автоцивілку

— Закон України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» від 01.07.2004 р. № 1961-IV.

Закон № 3045

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування» від 17.02.2011 р. № 3045-VI.

Порядок № 606

— Порядок проведення державного технічного огляду колісних транспортних засобів, затверджений постановою КМУ від 09.07.2008 р. № 606.

Правила дорожнього руху

— Правила дорожнього руху, затверджені постановою КМУ від 10.10.2001 р. № 1306.

 

Техогляд перетворюється, перетворюється… на техконтроль для обраних

Згідно з новою редакцією

статті 35 Закону про дорожній рух техконтроль, утім, як і раніше процедура техогляду, передбачає перевірку технічного стану транспортного засобу (далі — ТЗ) (системи гальмівного та рульового керування, зовнішніх світлових приладів, пневматичних шин і коліс тощо).

Цікаво, що в

статті 35 Закону про дорожній рух, яка так і називається «Обов’язковий технічний контроль транспортних засобів», зазначено не ті автомобілі, власники яких повинні проходити техконтроль, а навпаки, звільнені від нього.

Так,

обов’язковому технічному контролю не підлягають:

1) легкові автомобілі

довідка 1 всіх типів, марок і моделей, причепи (напівпричепи) до них (крім таксі та автомобілів, які використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку), мотоцикли, мопеди, мотоколяски та інші прирівняні до них транспортні засоби — незалежно від строку експлуатації;

2) легкові автомобілі

, які використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажні автомобілі незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепи до них — зі строком експлуатації до 2 років.

Таким чином, проходити

техконтроль у визначені строки повинні такі види автомобілів, які ми наведемо в таблиці.

 

Вид автомобіля

Періодичність проходження

1

2

1. ТЗ зі строком експлуатації понад 2 роки

Легкові автомобілі, причепи до них, які використовуються
з метою отримання прибутку

Кожні 2 роки

Вантажні автомобілі вантажопідйомністю до 3,5 т, причепи до них

Кожні 2 роки

2. ТЗ незалежно від строку експлуатації

Таксі

Щороку

Вантажні авто вантажопідйомністю понад 3,5 т, причепи до них

Щороку

Автобуси

Двічі на рік

Спеціалізовані ТЗ, що перевозять небезпечні вантажі

Двічі на рік

ТЗ, які пройшли державний технічний огляд до набуття чинності Законом № 3565 і відповідно до Закону про дорожній рух підлягають технічному контролю

Уперше проходять обов’язковий технічний контроль після закінчення строку дії талонів державного технічного огляду

 

Зверніть увагу на такий момент. Право власності на автомобілі реєструється на звичайних фізичних осіб, а не підприємців. Це випливає з положень

статей 2 і 318 ЦКУ, де зазначені суб’єкти права власності, однак водночас не обмежує можливостей фізичної особи використовувати ТЗ у підприємницькій діяльності (лист Мін’юсту від 04.08.2008 р. № 7885-0-33-08).

Звичайно ж, «наочно» використовувати автомобіль у підприємницькій діяльності будуть ті, хто отримав ліцензію на пасажирські перевезення, надає послуги таксі, регулярно перевозить вантажі тощо. Якщо ж автомобіль не так наочно використовується підприємцем і не підлягає обов’язковому техконтролю, то, можливо, його вдасться уникнути. Проте, якщо ж автомобіль «засвічено» перед податковими органами, скажімо так, як виробничий (щодо його використання відображаються витрати, він фігурував у звітності, документах обліку тощо), то в такому разі краще не ризикувати.

Хто та як здійснює техконтроль

. Згідно з новою редакцією статті 35 Закону про дорожній рух проводити техконтроль будуть зареєстровані в ДАІ суб’єкти обов’язкового техконтролю. Причому органи ДАІ до цього процесу не залучатимуться.

На кожний ТЗ, який пройшов техконтроль і визнаний справним, водію видаватиметься

протокол перевірки технічного стану ТЗ. У ньому зазначатиметься строк проходження чергового техконтролю, і він буде потрібний під час оформлення поліса страхування цивільної відповідальності власників ТЗ. Зауважимо, що возити з собою для пред’явлення працівникам ДАІ його не потрібно.

Порядок проведення обов’язкового техконтролю та обсяги перевірки технічного стану ТЗ
має встановити Кабінет Міністрів України.

Разом з цим згідно з

пунктом 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону № 3565 суб’єкти господарювання, які були уповноважені проводити державний технічний огляд ТЗ (для ДАІ згідно з Порядком № 606), здійснюють обов’язковий технічний контроль протягом року з дня набуття чинності Законом № 3565 (з 13.08.2011 р.) нарівні з суб’єктами, які здійснюють техконтроль.

Обов’язки з формування загальнодержавної бази даних про результати обов’язкового техконтролю ТЗ та ведення реєстру суб’єктів проведення обов’язкового техконтролю покладено на ДАІ.

Далі наведемо таблицю, в якій вказані розміри штрафних санкцій

за непроходження техконтролю та інші, пов’язані з ним порушення.

 

Підстава

Порушення

Розмір штрафу (покарання)

1

2

3

Штрафи для водіїв

Ч. 1 ст. 121 КУпАП

Керування водієм ТЗ, який має несправності системи гальмівного або рульового керування, тягово-зчіпного пристрою, зовнішніх світлових приладів (темної пори доби) чи інші технічні несправності, з якими відповідно до встановлених правил експлуатація його забороняється, або переобладнаний з порушенням відповідних правил, норм і стандартів

Від 340 до 425 грн.
(від 20 до 25 нмдг)

Ч. 2 ст. 121 КУпАП

Керування водієм ТЗ, який використовується для надання послуг з перевезення пасажирів, що має несправності, передбачені частиною першої цієї статті, або технічний стан та обладнання якого не відповідають вимогам стандартів, правил дорожнього руху та технічної експлуатації

Від 680 до 850 грн.
(від 40 до 50 нмдг)

Ч. 3 ст. 121 КУпАП

Керування водієм ТЗ, який підлягає обов’язковому технічному контролю, але своєчасно його не пройшов

Від 340 до 425 грн.
(від 20 до 25 нмдг)

Ч. 4 ст. 121 КУпАП

Повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, згаданих у рядках 1 — 3 таблиці

Позбавлення права керування на строк від 3 до 6 місяців
або адмінарешт на строк
від 5 до 10 діб

Штрафи для підприємців-автоперевізників

Ст. 128 КУпАП

Випуск на лінію ТЗ, які не пройшли обов’язкового технічного контролю

Штраф на громадян — суб’єктів господарської діяльності — від 680
до 850 грн. (від 40 до 50 нмдг).
Повторне протягом року вчинення порушення —
від 850 до 1360 грн.
(від 50 до 80 нмдг)

Штрафи для посадових осіб суб’єктів, які здійснюють техконтроль

Ч. 1 ст. 1271 КУпАП

Видача документа про технічну справність ТЗ, що підлягає обов’язковому технічному контролю, з порушенням порядку проведення перевірки технічного стану цих автомобілів

Від 1360 до 1700 грн.
(від 80 до 100 нмдг)

Ч. 2 ст. 1271 КУпАП

Видача документа про технічну справність ТЗ, що підлягає обов’язковому технічному контролю,
без проведення перевірки його технічного стану

Від 1700 до 2040 грн.
(від 100 до 120 нмдг)

Також згідно зі статтею 2652 КУпАП непроходження технічного контролю (якщо він є обов’язковим)
є однією з підстав для тимчасового затримання ТЗ працівниками ДАІ

 

Уранці техконтроль — увечері «автоцивілка»

Низка істотних змін відбулася і в обов’язковому страхуванні цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ (далі — автоцивілка ТЗ).

Тепер згідно із

Законом про страхування та Законом про автоцивілку автовласники та страховики повинні дотримуватись таких правил:

1. Договори автоцивілки ТЗ,

що підлягають обов’язковому технічному контролю, укладаються, якщо:

пройдено техконтроль;

згідно з протоколом перевірки технічного стану ТЗ визнано технічно справними.

2.

Строк, на який укладаються договори, не повинен перевищувати строку чергового проходження обов’язкового техконтролю, для різних видів автомобіля ми навели його в таблиці вище.

3. Договори автоцивілки ТЗ, укладені

до набуття чинності Законом № 3565 (до 13.08.2011 р.), чинні до закінчення строку їх дії.

4.

Страховики зобов’язані надавати ДАІ інформацію про укладені договори автоцивілки щодо тих ТЗ, які підлягають обов’язковому технічному контролю.

Крім того, за порушення у сфері автоцивілки ТЗ передбачено

відповідальність як для водіїв, так і для страховиків.

 

Підстава

Порушення

Покарання, розмір штрафу

Штрафи для водіїв

Ч. 1 ст. 126 КУпАП

Керування ТЗ особою, яка не має при собі або не пред’явила для перевірки у випадках, передбачених законодавством, поліса (договору) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ (страхового сертифіката «Зелена картка»)

Від 425 до 850 грн.
(від 25 до 50 нмдг)

Штрафи для підприємців-автоперевізників

Ст. 128 КУпАП

Випуск на лінію ТЗ без поліса обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ (страхового сертифіката «Зелена картка»)

Штраф на громадян — суб’єктів господарської діяльності —
від 680 до 850 грн.
(від 40 до 50 нмдг).
Повторне протягом року вчинення порушення —
від 850 до 1360 грн.
(від 50 до 80 нмдг)

Штраф для страховиків

Ч. 3 ст. 1271 КУпАП

Видача спеціального знака державного зразка з порушенням установленого Законом порядку укладення договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ, що підлягають обов’язковому технічному контролю

На посадових осіб страховика — штраф у розмірі від 1700 до 2040 грн.
(від 100 до 120 нмдг)

 

Додатково стисло розповімо й про інші новини для застрахованих за договорами автоцивілки ТЗ.

Так, з 18 вересня 2011 року до

Закону про автоцивілку було внесено зміни відповідно до Закону № 3045.

Згідно з

пунктом 33.2 оновленої редакції статті 33 цього Закону у водіїв, які потрапили в ДТП, з’явиться можливість не викликати та інформувати представників ДАІ для його оформлення, але лише при дотриманні певних умов:

1. На водіїв та їх ТЗ оформлено договори автоцивілки ТЗ (забезпечені ТЗ згідно зі

статтею 1 Закону про автоцивілку).

2. Відсутні травмовані (загиблі) люди.

3. Водії ТЗ дійшли згоди щодо обставин вчинення ДТП.

4. Водії не повинні мати ознак алкогольного, наркотичного або іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, які знижують увагу та швидкість реакції.

5. Водії мають право спільно скласти повідомлення про ДТП (європротокол), бланк якого страховик видає при укладенні договору.

У разі оформлення документів про ДТП без участі уповноважених на те співробітників ДАІ

розмір страхової виплати за збиток, завданий майну потерпілих, не може перевищувати максимальних розмірів, затверджених уповноваженим органом за поданням МТЗБУ.

Також

Законом № 3045 унесено зміни й до штрафної статті 124 КУпАП для винних у ДТП. У ній з’явилася примітка такого змісту:

«

Особа, цивільно-правова відповідальність якої застрахована, звільняється від адміністративної відповідальності за порушення ПДР, що спричинило пошкодження ТЗ, за умови, що учасники ДТП скористалися правом спільно скласти повідомлення про цю пригоду відповідно до Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ».

 

Скасування нотаріально посвідченої довіреності на керування ТЗ і подорожнього (маршрутного) аркуша

Завдяки нововведенням

Закону № 3565 водії можуть керувати чужими ТЗ без довіреності, а також подорожніх (маршрутних) листів і документів на вантаж при виконанні службових завдань.

Саме зазначені вище документи раніше обґрунтовували легальність використання транспорту або вантажу, який належить іншій особі або роботодавцю-автоперевізнику. У певних випадках їх повинні були мати при собі і пред’являти працівникам ДАІ водії.

Тепер же згідно з оновленою

статтею 16 Закону про дорожній рух і пунктом 21 частини 1 статті 10 Закону про міліцію для підтвердження законності використання автомобіля достатньо надати реєстраційний документ (свідоцтво) на нього, а документи на право керування ТЗ, подорожні листи та документи на вантаж можна з собою не возити, а отже, деякі з них не оформляти. Наприклад, вирішувати, потрібно заповнювати подорожній лист чи ні, підприємці можуть на власний розсуд (наприклад, він може знадобитися для обліку витрат ПММ, з метою віднесення на витрати).

Також зі

статті 126 КУпАП зник штраф за відсутність зазначених документів на право керування.

Крім того, згідно зі

статтею 828 ЦКУ договір позики наземних самохідних ТЗ (безоплатної передачі в користування), в якому бере участь фізична особа, не обов’язково складати в письмовій формі та посвідчувати в нотаріуса.

Оскільки на підставі цього договору передаються права на керування ТЗ, підтвердженням чого зазвичай є довіреність, необхідність в її складанні та нотаріальному посвідченні на сьогодні відсутня. Хоча, якщо автомобіль продається «за гендовіреністю», то в такому разі без нотаріально оформленого документа не обійтися.

Водночас обережний довіритель може оформити передачу права користування у простій письмовій формі та залишити в себе копію документа (в екстрених випадках це допоможе довести непричетність власника до правопорушення тощо).

У такому разі при складанні довіреності бажано зазначити:

— місце та дату її складання (підписання), причому дата зазначається літерами;

— прізвища, імена, по батькові (зазначаються повністю);

— місце проживання (реєстрації) сторін;

— повноваження, що передаються представнику (чітко та максимально повно викладені);

— можливість або неможливість передоручення зазначених повноважень;

— основні характеристики ТЗ (марка (тип), державний реєстраційний номерний знак, ідентифікаційний номер VIN, рік випуску, номер двигуна, номер кузова, колір, серія, номер, дата видачі реєстраційного документа);

— строк дії довіреності — зазначається літерами;

— підпис особи, яка видала довіреність.

Наведемо приклад.

 

Довіреність на право керування транспортним засобом

Місце складання

: м. Харків

Дата складання

: восьме березня дві тисячі одинадцятого року

Я, Никішин Олег Леонідович, 20.06.1975 року народження, зареєстрований за адресою: м. Харків, вул. Мироносицька, буд. 15, кв. 56, паспорт МК 501661, виданий Київським РВ ХМУ УМВСУ в Харківській області 05.08.97 р., попередньо уклавши договір в усній формі, цією довіреністю уповноважую Селезньову Олесю Тарасівну, зареєстровану за адресою: м. Харків, вул. Короленка, буд. 7, кв. 35, керувати автомобілем Volkswagen Tiguan, що належить мені, державний реєстраційний номерний знак АХ1250ВА, ідентифікаційний номер (IN) WVWZZZ18ZHW975078, рік випуску 2011, колір синій, зареєстрований Харківським МРЕВ при УДАІ, 24.02.2011 р., на підставі свідоцтва про реєстрацію № AXC 027210.

Довіреність видана строком на три роки та дійсна по восьме березня дві тисячі чотирнадцятого року

. Без права передоручення.

Підпис довірителя: _____________

 

Висновки

З 13 серпня 2011 року у власників ТЗ зникла необхідність проходити техогляд у ДАІ.

Замість нього з’явився обов’язковий техконтроль, який здійснюватиметься спеціальними суб’єктами та за результатами якого автовласникам видаватиметься протокол.

Однак обов’язковий техконтроль поголовно на всі автомобілі не поширюється. Наприклад, йому взагалі не підлягатимуть легкові автомобілі, які не використовуються з метою отримання прибутку.

Власники автомобілів, які повинні проходити техконтроль, зможуть укласти договір автоцивілки ТЗ лише після того, як пред’являть страховику протокол, який підтверджує, що автомобіль справний.

Підприємцям не обов’язково возити та пред’являти працівникам ДАІ подорожні (маршрутні) листи та документи на вантаж. Фізичним особам тепер не потрібно оформляти посвідчену в нотаріуса довіреність на право керування, також скасовано обов’язок надання ДАІ документів, що підтверджують право керування, і штраф за їх відсутність.

Власники автомобілів, на які в установленому порядку оформлено поліс автоцивілки ТЗ, потрапивши в ДТП, зможуть не викликати ДАІ, а скласти спеціальне повідомлення для страховика (якщо всі учасники застраховані, за відсутності потерпілих, перебування особи під впливом алкоголю тощо).


Довідкова інформація (довідка)

1

Легковий автомобіль — автомобіль з кількістю місць для сидіння не більше дев’яти, з місцем водія включно, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів та їхнього багажу із забезпеченням необхідного комфорту та безпеки (пункт 1.10 Правил дорожнього руху).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі